Jump to content

Steel Challenge Open Rimfire/Sivilpistol 5


Lindskog

Recommended Posts

Hva bruker du nå? Hva har du eventuelt lyst på?

 

Jeg skjøt Steel Challenge nå med en X-Esse spesialpistol som jeg kasta på en Eotech 512. Det var rett og slett jævlig gøy, så gøy at jeg har bestemt meg for en dedikert pistol.

 

Det blir nok en X-Esse til, men jeg tenkte det hadde vært gøy å høre hva andre bruker. Ikke spar på detaljene, må jo vite hva slags sikter, komper etc. som brukes også. Bilder er gull.

Link to comment
Share on other sites

Lindskog sin kreasjon så enda mer.. ehh "spennende ut" på ordentlig, en stund så det ut som han bare hadde sikte i henda ;)

 

Noen som kan maskinere opp ting her?, racker i siktesporet på xesse kunne gjort seg, eller til beretta 87 target, slike 22 saker trenger jo ofte litt tap & rack.

Link to comment
Share on other sites

Frekk den ja. :winke1: Stort og fint glass, men balansen i våpnet ble jo helt på trynet. Kjentes nesten ut som om pistolen skulle kantre hvis man tiltet den litt til siden.

 

Slideracker i sporet til baksiktet er det jeg har tenkt på også. Burde være en smal sak å få ordnet noe som passet i sporet og bare festet med en settskrue. Kanskje det finnes noe ferdig å få kjøpt? Hvis ikke så burde det være greit å lage fra bunnen av, kommer jo langt med en liten bolt og ei god fil.

 

Ellers flott med bilder, fortsett med det.

 

Noen som har prøvd komp på 22'en sin? Mye av det på amerikanske sider, men jeg har aldri prøvd det. Har det noen som helst effekt mon tro?

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som har prøvd komp på 22'en sin? Mye av det på amerikanske sider, men jeg har aldri prøvd det. Har det noen som helst effekt mon tro?

 

Jeg så flere med comp og studerte dette, du så faktisk kruttgassene gå oppover når det ble skutt, men om det hjelper noe.. eller om det er vekta i nesa som gjør at den vipper mindre, DET er nok åpent for debatt.

Link to comment
Share on other sites

uten at jeg har prøvd noen av de overstående... så tror jeg en runger MK something (eller tilsvarende), er et bedre valg. Den ene, 100% soleklart viktigste funksjonenn for et sivil pist 5 våpen er at den virker. En forkiling sender deg fra medlajeplass til langt ut i middelhavet... OG en brukbar og funksjoneringsdyktig .22 får du får + / - 3000 spenn brukt. (en av de beretta series 70 .22 pistolene med langt grep og 10 skudds mag er også defintivt å trakte etter, Ja... jeg angrer på at jeg solgte min)

Link to comment
Share on other sites

Har ein Beretta mod 76 eg gjerne ville satt rødpunkt på. Noen som veit hvilken skinne/montasje eg treng?

 

Ein slideracker hadde ikkje vert dumt, men då må det vel borres og gjenges i sliden siden siktet er ein del av løpsramma. Kan kanskje gjer det sjøl, med søyleborrestativ og gjengesett. Noen som kan anbefale eller fraråde det?

 

Her er forresten eit par mindre minus om ein ellers kjekk pistol:

-liten og tung sikring

-plasseringen av magasinutløser

-hyppige matefeil på min (kula spretter opp og stopper i ein kant i toppen bak kammeret)

-har kun eitt magasin og finn ingen steder som selg erstatningsmagasin

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte min 73 med 3 magasiner... Dumme meg.

Optikk... trenger du sjeldent i siv pist... men kan kanksje ha noe for seg i Steel. Du bør nok pårenge noen egne løsninger for montasje. kanksje en så variant som siter på et grep? Min Beretta spiste stort sett alt, men glad i CCI.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Noen med forslag som er billig og bra? Tenkte å velge en .22 lr pistol som er utbredt til annen skyting her i landet. Må ha 10 skudds magasin, og det er et pluss hvis den har gjenger til å montere kompensator/ lyddemper :mrgreen:

 

Hva brukes i NSF .22 programmer (finfelt, spesialpistol, silhuettpistol, standardpistol, hurtigpistol)?

Link to comment
Share on other sites

NSF med 10-skuddsmagasin, ja da er det vel Xesse som gjelder hvis du vill ha noe nyere. Mener disse slår såvel Buckmarks som Ruger Mk1-3 når det kommer til avtrekk. LIgger vel en Mk1 på finn.no for 3k med litt ekstrautstyr.

 

Har selv en kappet Xesse til Sivilpistol 5. Med rails og billig Kinarødpunktkikkert. Kappede Xesser og Stenvaag Xessene er det som i hovedsak gjelder i spesialpistol om dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Jeg har lyst å bruke 1911 eller 2011 så jeg får brukt eksisterende rigger/pistoler og har da sett på Tacsol 2211 og marvel unit1, begge har mulighet for rail og threaded løp så man får på komp også, og siden siktet sitter på sleiden, som igjen ikke rører seg, slipper man modifisere ramme.

 

Noen som har erfaring med de overnevnte?

 

Er det samme upper og bare forskjellige magasiner for singel stack vs double?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er uppere man setter på, ferdige konv sett/våpendel. Du har jo alle disse GSG/SIG/whatever 1911 22LR greiene som rene våpen, noe av saken er for min del at de har ræva avtrekk og virker generelt billige, og må kostes på litt kroner, skal sies at man vel ender billigere enn marvel og tacsol upper som fort er 7-8k med dagens dollarkurs.

 

SVI standard pang som "lower" har derimot ypperlig avtrekk, og går i riggene mine, men klart, det må gå raskt å bygge om i safetyen for at det skal være noe poeng. Tacsol sier at den trenger "fitting" mens marvel unit 1 sier den skal "gå på alt"

 

Marvel unit1 blandt annet har fått skryt for presisjon og at de spiser "alt" av ammo, prøver bare finne ut om WB mags låser i SVI stålgrep.

Link to comment
Share on other sites

Liten hensikt da det er maks 10 skudd i mag i Sivilpistol 5, og hvis du trenger mer enn 11 skudd i Steel Challenge så gjør du noe feil. Det har forøvrig ingenting med lengden på toppen å gjøre, får fint 15-16 smell i 4.5" ombyggingssett til Sig også.

 

Vet om GSG og tilsvarende Aps, det jeg lurte på var om noen lager en komplett 1911/2011 type 22 pistol som går for å være skikkelig bra. Jeg er vel redd for at svaret er nei, men tar gjerne feil der.

 

Jeg vil heller ha en X-Esse, Buckmark, Ruger eller lignende som funker 100% enn en 1911 kopi eller ombyggingssett som funker 99% eller dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om 22mag går i klassen men jeg har skutt med en Grendel P30 i 22mag. Denne er så radikal at man skulle tro den kom fra HK i glansdagene.

 

Data for Grendel P30:

 

- Polymer ramme

 

- 5 eller 8 toms pipe med flutet kammer.

 

- 30 skudds magasin i grepet!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Her er min midlertidige.

 

DSC_0436_zpsjgwgqyjt.jpg

 

 

Eg har ein slik liten luring, har du løpsvekt fra Stenvåg på, blei jo tøff.

Hva heter skinnene og det du har oppå, eg kunne godt tenkt med eit enkelt rødpunkt, hvor kommer det fra, og hva passer, hvilke skinne feste ting må eg ha?

 

Ellers synest eg Ruger 22/45 Lite virker som ein artig pistol, sitter godt i handa mi, hadde eg fått tak i en slik svart..

Og alt morro greierne ein kan sette på.

Løpa ein bestiller fra Usa, er dei nummererte, slik at det blir lovlig å bytte om på Løp feks?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en slik i en måneds tid nå vel? Skutt en 400-500 skudd iallefall.

121F8216-304E-4045-B664-7421B6B9574F_zpsskmk29kl.jpg

 

405E5BAE-EB8F-4709-8E1B-B262DC02E9BB_zpsuurltfq1.jpg

 

Jeg opplever et meget irriterende høyt antall feilfunksjoner, men det skyldes bare at det ene magasinet ikke går ordentlig i. Må nesten slå det i med et redskap...Magasinopplegget suger balle faktisk, de går tregt i, og enda tregere ut. Må nesten klores ut med neglene.

Det andre magsinet fungerer fint, og jeg er igrunnen veldig fornøyd med pistolen. Ingen problemer med hylser som spretter tilbake, slik som Aimpointen er montert på bildet.

 

Presisjonen er bra, med SK Match skjøt jeg et par samlinger på 25m, som vel målte ca 25mm. Egentlig vet jeg ikke hva som er bra med pistol da :roll: På 100m hadde jeg 100%treff på en 20x20cm gong med 20 skudd, det også med anlegg.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var jo en nett liten rødpunkt, M67... :mrgreen:

 

Fra spøk til revolver, eller kanskje heller pistol. Det ligger flust av modde videoer på youtube i forhold til å få magasinutløseren til å slippe magasinene fritt, en eller annen bit inne i pistolen som virker dels som sikring og dels som magasin"holder".

 

Denne kanalen har endel interesant i forhold til modding av 22/45 og steelchallenge med .22LR: https://www.youtube.com/channel/UCW7LBpiQHbcfE_Uupe3qkaA :)

Link to comment
Share on other sites

Hvem er det som selger slike 22/45 lite? Har ikke funnet den i nettbutikkene jeg har sjekket til nå. Har liggende en innvilget sivilpistol 5 søknad viss prisen ikke er avskrekkende...

 

Hva slags gjenger er det? 1/2"-20 UNF, slik at a tec'en til salongen passer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...