Jump to content

Teorikurs


P226

Recommended Posts

Hei.

 

Hva går teoridelen ut på når en skal ta kurs?

Er det standar eksamen en må igjennom, eller er det opp til hver klubb og lage eksamen?

Er det noe standar kursbevis en får når en har tatt kurset?

Hvor mange stevner må en være på etter kurset? Noe tidsbegrensning?

Jeg har pistol og har skutt i pistolklubb i noen år nå. Men er på jakt etter kurs på Vestlandet nå i vår/sommer

Link to comment
Share on other sites

1) Lære seg å tenke grunnleggende sikkerhet, og samtidig litt spilleregler og klasser, les les les, det er vesentlig mer omfattende enn felt og lignende, du kan oppleve å ikke nødvendigvis skjønne alt, men når du begynner på den praktiske biten skal du se at bitene glir på plass.

 

2) Ja, klubbene får standard greier, men kan vel freestyle litt

 

3) Du blir godkjent dynamisk skytter etter 2stk L1 eller 1stk L2 <1mnd etter kurs, og får da kursbevis

 

Aner dessverre lite om vestlandet, men se dssn.no og kalender/terminliste, skjer noe de fleste steder, kan også være verdt å ta en tur ett sted for å ta kurs også, uten tvil en spennende og morsom sport.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene.

Er det noen som har regelverket på norsk? Som dere vil sende meg på mail? Får mailadressen

Min på PM.

Så det er forventet at en har lest mye på regelverket før en tar kurs?

Hva er forskjell på et L1ogL2 stevne?

Link to comment
Share on other sites

Engelsk er det eneste offisielle språket i IPSC, og reglene vil aldri bli oversatt til norsk. Det forventes at kursdeltakere kjenner til reglene, og vet hvordan de skal finne frem til de relevante paragrafene ved behov, men man trenger ikke å kunne alt på rams.

 

Level I = internt klubbstevne, Level II = åpent klubbstevne. I praksis er det liten forskjell på de formelle kravene til disse, men Level II matcher har ofte litt flere deltakere, mer forseggjorte stager, høyere antall minimum skudd osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er i prinsippet ingen ting som hindrer en klubb å ta folk "rett inn fra gata" på samme måte som nybegynnerkurs på bane, og NROI har et eget kursopplegg for dette, men det krever såpass mye oppfølging av elevene at få klubber gjør det slik.

 

I min klubb så må man ha eget våpen, og det forventes at man kan kan håndtere det på en sikker måte, men det er så vidt jeg vet ikke noe formelt krav til hvor lenge man har skutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...