Jump to content

Ar 15 til nrof og dfs skyting


Jonass

Recommended Posts

Vet ikke om dette blir helt riktig plass å poste denne, men tar en sjans å kjører på.

Var på et dfs feltstevne og med rødpunkt vil jeg si det var meget krevende. Har 2moa prikk.

Men allikevel er det det krevende å plassere prikken godt. Kan nesten se for meg jernsikter er vel så bra, vil det være enklere å sentrere seg?

 

Rifla skal også brukes innenfor nrof, da er det mye 200m skyting på skive, her tenker jeg også kanskje åpne sikter må være bra. Kikkerten som jeg tenker skal handles inn når jeg hopper på dynamisk kjøret må vente en stund.

 

For å avslutte, er kanskje jernsikter veien å gå?

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hvilket rødpunktsikte du bruker. Hvilken størrelse har pricken? Mener de Aimpoint siktene vi har Svenske forsvaret er på 4 MOA, dvs 12cm på 100m hold. I min og mange andres mening blir prikken for stor og det er bedre med de vanlige jernsiktene for presisjonsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Ti DFS går det vel ikke med AR-15 i det hele tatt? En får vel skyte med HK 416 om en har fått utdelt tennstempel til en slik, ellers er det valget mellom tre-fire boltrifler slik jeg har forstått det.

 

HK416 er en egen klasse i DFS, både på 200m og på felt. Jeg tror man må prøve seg fram til om åpne sikter er bedre eller verre, men de fleste ser ut til å velge rødpunktet. Jeg har aldri sett en HK uten rødpunkt. Om man vil skyte med AR, så tviler jeg på om noen ser forskjell på en AR og en HK, så det er neppe noe stort problem før en kommer opp til diverse mesterskap.

 

"6.123 Kikkertsikte er ikke tillatt

Følgende unntak gjelder:

1. Jegerklassen kan benytte kikkertsikte med maksimal

tillatt forstørrelse på 9x.

2. Klasse HK416 kan benytte standard optisk sikte

til våpenet (original 2 MOA prikk) Tilleggsutstyr

som gir forstørrelse er ikke tillatt."

 

"6.600 AG3 og HK416

AG3 og HK416 er godkjente våpen i DFS. Det

er fastsatt følgende regler for skyting med disse

våpen i DFS:

1. All skyting skal ..."

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg så etter i skytterboka. Det står "jaktvåpen". Må vel være en nokså fleksibel tolking å tillate våpen som eksplisitt er forbudt til jakt da, men jeg vet at det har blitt gjort.
Jeg har fått med meg både den spesielle og den generelle relativitetsteorien, jeg forstår italiensk opera - i enkelte øyeblikk kan jeg til og med tro at jeg forstår meg på kvinnfolk. MEN - det er likevel enkelte ting jeg ikke helt kan forstå. En av disse er hvorfor man absolutt skal tyne alskens bestemmelser til kanten, og et godt stykke over, når man VET (eller hvertfall burde vite) at det medfører at de samme bestemmelsene blir endret og presisert, så det man "lykkes" med å få tillatt, uttrykkelig blir forbudt.
Link to comment
Share on other sites

I DFS finnes det HK-klasse i felt. Her får en (vanligvis) i lokale stevner delta med AR15 selv om dette strengt sett er utenfor reglene. Utenfor reglene er for øvrig også sivile utgaver av HK. I mesterskap er det uaktuelt å delta med AR15. For å delta må en følge reglene for siktemiddel slik det er angitt over. Jernsikter er lov. En kan ikke delta med AR15 (eller HK) i jegerklassen.

Link to comment
Share on other sites

En av disse er hvorfor man absolutt skal tyne alskens bestemmelser til kanten, og et godt stykke over, når man VET (eller hvertfall burde vite) at det medfører at de samme bestemmelsene blir endret og presisert, så det man "lykkes" med å få tillatt, uttrykkelig blir forbudt.
Kunne ikke sagt det bedre selv. Gjenganger at folk som klager på restriktive regler også er de som jobber hardest for å stramme de til. Men prøv å gjøre de oppmerksomme på det...
Link to comment
Share on other sites

I DFS finnes det HK-klasse i felt.
- og HK-klassen skyter også bane - 25 sk. liggende på 200 m, samme program som kl. 1 og kl. AG3.
Her får en (vanligvis) i lokale stevner delta med AR15 selv om dette strengt sett er utenfor reglene.
Det er "utenfor reglene" mht. våpen, Skytterboka kap. 6. Det er kanskje også på siden av klassereglene for AG3 og HK416, som sier følgende:
Klassene omfatter rulleført, militært personell - . I klasse AG3 kan skyttere kun benytte militært feltantrekk som skyteantrekk, og uniformen kan ikke ha noen modifikasjoner.
Link to comment
Share on other sites

@jegermester: Ja, du har helt rett, og det er også det jeg skriver. Reglene er entydige.

 

Lokalt her jeg bor har imidlertid NROF-medlemmer med sivile 5,56-våpen fått lov å delta i klassen HK både på bane og felt på helt vanlige lokale stevner. Ikke i mesterskap - der har vi holdt oss unna.

Det lokale storsinn fra DFS skyldes nok fire forhold (udokumentert): Skyttere er positivt innstilt til hverandre på tvers av organisasjoner. Deltagelsen i militære klasser er liten, så en har plass til flere. En ser en mulighet for rekruttering til DFS. Det er mangel på ildsjeler, så om noen fra NROF hjelper til på dugnader, så kommer det godt med.

 

For meg personlig har denne velviljen betydd at jeg har dratt frem morfars banekrag på DFS i påvente av at Sauer i 5.56 blir tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme erfaring som nhd, og har fått skyte i 416-klasse med sivil AR-15. I reglementert uniform og alt det der. Historien om AR-15 i jegerklasse (det var ikke meg) lurer jeg på om var før 416-klassen.

 

Håper at DFS-laget mitt ikke har framprovosert en eller annen forferdelig innstramming i våpenloven med å gi et par reservister mulighet til å skyte litt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken fiendtlighet er det du snakker om?

 

Noen av oss har vist til konkurransereglementet i DFS. Å gå utenom et gjeldende konkurransereglementet kalles juks - uansett idrettsgren og forbund.

 

Når det er sagt - hvis man får stille med AR-15 i jegerklassen, snyter man sannsynligvis ingen for en eventuell premie. Det er som oftest akkurat 0 deltakere i den klassen på vanlige feltstevner.

Link to comment
Share on other sites

Er selv kun støttemedlem i DFS, (ikke aktiv men betaler kontigent) men det var null stress å låne den ene lokale DFS banen fra å kunne skyte litt langhold med revolver før NM i Magnumskyting i fjor. Virker heller ikke være noe stress å møte opp med jaktrifle eller annet når dem trente baneskyting. Så ikke noe surmaga DFSere i Buer/Kornsjø skytterlag i hvert fald :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...