Jump to content

Shadow custom/ultimate


SveinG

Recommended Posts

Jeg begynte med dynamisk for noen uker siden og har fått skutt noen L1 internstevner i classic division med militærfeltpistolen min (STI Sentry i .45 ACP).

 

Classic ser ikke akkurat ut til å være en stor divisjon så jeg vurderer å skaffe meg noe til production. Har fått skutt en del med CZ75 Shadow og liker denne, men ser at det finnes noen tunede varianter også av denne.

 

For eksempel:

 

Custom 9990,-

Ultimate 11990,-

 

Disse koster jo nokså mye mer enn en standard Shadow så spørsmålet er: Er den høyere prisen verdt det? (Jeg går ut i fra at det er sant når de skriver at disse fortsatt er godkjent for production). For prisen av "ultimate" versjonen kan jeg jo for eksempel få en X-Five Allround eller en Tanfoglio i steden.

Link to comment
Share on other sites

. For 12K hadde jeg heller kjøpt Tanfo.

 

Jeg hadde kjøpt X-five`n :!::D

 

Jeg har en X-Five Allround. Flott til felt, men blir ikke helt klok på den til Production. Nydelig SA avtrekk, greit nok DA, veldig høy og tung pistol. Men, fantastisk kvalitet og masse pang for pengene. Jeg skal kjøre Shadow i 2015 sesongen og se hvordan det går i forhold til Sig.

Link to comment
Share on other sites

Er CZ virkelig laget av tunfiskbokser? :P

 

Jeg regnet med at "Custom" og "Ultimate" var noe pvas kalte dem og at dette ikke er "offisielle" modeller, snarere modifikasjoner gjort innenfor regelverket. Har hørt mye bra om Sig men har desverre aldri hatt mulighet til å prøve en. Forstår jeg det da slik at byggekvaliteten på Sig og Tanfo er vesentlig høyere enn på CZ?

Link to comment
Share on other sites

Det med tunfiskbokser var ment som humor. Sammenlignet med Tanfo eller Sig eller mye annet så virker jo ikke akkurat kvaliteten på støpegodset eller maskineringa til CZ helt awesome akkurat, derav sammenligningen. Jeg har både Shadow og er glad i tunfisk, så det er ikke ment som drittslenging. Men pell fra hverandre en Sig, Tanfo, Sphinx, Grand Power, Arsenal Strike One etc. og sammenlign innmaten med en CZ så skjønner du fort hva jeg mener. :winke1:

 

Men de funker, og funker bra. Jeg har ingen problemer med å gå fra Sig til CZ, selv om den ene oser av kvalitet og den andre ikke. Jeg har planer om å skyte, ikke kjæle med den.

 

Når det gjelder modellene tror jeg du har rett, at det er Shadower med factory options installert av PVAS. Hvis det stemmer og det fortsatt står Shadow på sleiden så er det en Shadow, ergo lovlig i Production.

Link to comment
Share on other sites

Står jo veldig greit forklart på hjemmesiden deres da:

 

PVAS ULTIMATE modell av CZ SP-01 Shadow.

Arbeidet er utført av faglært børsemaker.

 

Ombyggingen er innenfor regelverk til IPSC Production.

Følgende modifikasjoner er gjort:

skiftet til justerbart Target AZ baksikte i stål

aluminium grep

byttet hammer til CZ Competition Hammer SA/DA

byttet org. hammer fjær til 15 lbs.

byttet org. rekylfjær til 11 lbs.

innvending tilpasning og justering

DA avtrekk målt til ca. 8 lbs. (3.6 kg)

 

Jeg synes kanskje prisen blir litt stiv, men arbeidet koster jo når man ikke gjør det selv. Lovlig i Production ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke klar over at det var våpen fra PVAS det var snakk om. Så da er den nok sikkert lovlig. :)

 

Personlig synes jeg ikke disse butikk modifiserte versjonene er verdt pengene. Mesteparten av jobben kan du gjøre selv.

Den Production lovlige pussingen på avtrekket koster kun noen få kroner hos en dyktig våpen smed. :)

Link to comment
Share on other sites

My thoughts exactly.

 

Jeg har kjøpt Shadow nå til 6300 hos Interarms. Combat/competition hammer, flate sikringer og pre-B disconnector er ca. 500 hver, pluss et par hundre i fjærer. Kun flate sikringer jeg anser som helt nødvendig, det andre er fordi jeg har lyst. Det som er av arbeid gjør jeg selv, så tiden er gratis. Det er 8000 ferdig satt opp, eneste som eventuelt kommer ekstra er andre grepsplater (begynner uansett med de originale først), og selvsagt bøttevis med ammo. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

OK, da konkluderer jeg med:

  • CZ75 er billig skrammel laget av tunfiskbokser som man ikke skal betale så mye for
  • Den er fortsatt en av de mest konkurransedyktige alternativene til production
  • Derfor er det enkelte medlemmer av kammeret som HAMSTRER denne pistolen!
  • Den vil muligens bli omtalt som "tunfiskpang" av enkelte heretter
  • Ferdig custom fra butikk er ikke verdt pengene

 

Jeg er ikke så opptatt av hva den er laget av så lenge den funker, så da tror jeg at jeg kommer til å gå for en "vanlig" Shadow og eventuelt får kvalifisert børsemaker til å ta en titt på den senere.

 

Takk for tips og råd :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...