Jump to content

Lårhylster i dynamisk?


Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg driver og snuser litt på dynamisk skyting nå, og har lest meg frem til at aktivt personell fra forsvaret/politiet har lov til å bruke lårhylster.

 

Er det en bitteliten mulighet for at dette er lov for meg som er befal i heimevernet? (er jo tross alt ganske aktive vi også :lol: )

 

Jeg har militært id-kort, men her står det skrevet "reservebefal"

Link to comment
Share on other sites

Se regel 5.2.8. Opp til match director om du er å regne som i "aktiv tjeneste" og om utstyret ditt er egnet. Det står ingenting om uniform, men jeg har registrert at det er en seiglivet myte i DSSN at man må bruke uniform om man skyter med tjenestevåpen/utstyr. (RTFM....)

 

Ellers er den eneste grunnen jeg kan se til å konkurrere med lårhylster at du faktisk bruker det i tjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker så mye for svar.

Da er lårhylster ganske uaktuelt for min del gitt. =)

 

Når det kommer til uniformsplikt fant jeg dette sitatet fra en annen tråd her inne:

 

 

IPSC Handguns Rules

5.2.8

Competitors deemed by the Match Director to be active law enforcement officers or military personnel may

be entitled to use their duty holsters and related equipment however, the Range Master will remain the final

authority in respect of the safety and suitability of using such equipment at IPSC matches.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

IPSC-reglene åpner for at aktivt tjenstegjørende politi- eller militærpersonell kan bruke sitt utdelte utstyr. Det er da ingen krav om det hele og fulle utstyr, det er ingen som kommer til å kreve full pakke med medkit, gassmaske, platebærer etc.

Man tar med seg det man anser som bedre egnet, enten konkurransemessig eller budsjettmessig, enn sivilt utstyr.

 

Det er heller ingen krav å lese i regelverket om at bruk av tjenesteutstyr fordrer bruk av tjenestevåpen.

 

Man koker ned til to ting.

1. Hva tillater RM/MD for det stevnet du skal delta på (kan være lurt å avklare på forhånd)?

2. Hvilke krav stiller din tjenesteorganisasjon ved bruk av utdelt utstyr?

 

Skal man bruke AG'en i dynamisk rifle kan man fort møte på et uniformskrav, men det kommer fra våpeneier, ikke fra IPSC og DSSN.

 

Der finnes forøvrig deler av regelverket som omhandler uniformsbruk, men da i form av et forbud. Man får under ingen omstendighet benytte politi- eller militær-utstyr, ei heller utstyr ment for å ligne på slikt (som f.eks kamuflasjeklær, olivenfarget ulltøy etc) med mindre man er aktivt tjenestegjørende. Selv ensfargede klær blir sett på som smakløst dersom det har samme oliven- eller ørkenfarge som forsvaret bruker.

 

Man ønsker rett og slett ikke mallninjas i sporten.

... I motsetning til NSF og DFS, der selvlaget uniform ser ut til å være de rigeur på feltstevner...

Link to comment
Share on other sites

TS har vel fått svar på det han lurte på, men spiller litt videre på tråden da: Hva er ulempene med lårhylster egentlig? Jeg har begge deler og foretrekker lårhylsteret. Kan være for at jeg har trent mest med det, men føler hånda mi er nærmere et lårhylster enn et hoftehylster.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik : Dette er nok mye smak og behag, samt hva man er vant til. For meg er det meget unormalt å ta helt opp i beltet får å trekke våpen. For der er normalt en rigg med helt annet utstyr.

 

Lårhylster har noen fordeler til bruk utenfor dynamisk skyting. Eks at du fortsatt fort får trukket våpen om du sitter i en bil med bilbelte på. Vest og plates gjør også at man blir noe videre over midjen og gjør hoftetrekk noe vanskeligere.

 

Bakdel i dynamisk er jo (hvis jeg har forstått dette riktig) at du må ha hempe over også hvis dette er montert. Det betyr for min del med safari hylster at jeg må opp med to låsemekanismer for å trekke våpen i dyanamisk. Da har du alt mistet ganske mye tid.

 

Ved løp i dynamisk frem til hvor du skal trekke må du trekke et våpen som er i bevegelse frem og tilbake etter hvor foten er. Jeg vil tro at trekker du på feilt tidspunkt vil pipe peker utenfor sikkerhetsgraden bakover.

Link to comment
Share on other sites

De aktuelle reglene er:

5.2.7 Competitors must not be permitted to commence a course of fire wearing:

 

5.2.7.1 A shoulder holster or "tie-down" rig (visible or otherwise), except as specified in Rule 5.2.8;

 

5.2.8 Competitors deemed by the Match Director to be active law enforcement officers or military personnel may

be entitled to use their duty holster and allied equipment however, the Range Master will remain the final

authority in respect of the safety and suitability of using such equipment at IPSC matches.

 

 

Dvs man kan ikke forlange å få bruke det men det er opp til MD og RM.

Link to comment
Share on other sites

Har du ett våpen som er utenom lovverket for sivile ref fullauto dimanco c8/mp5 fra politi eller ag3/hk416/417 fra Forsvaret kreves uniform og tjenestebevis.

 

Derimot har du en p30/p80 kreves ikke uniform og du kan bruke vanlig hylster. Men hvis du skal bruke lårhylster som er en del av tjenesteutstyret kreves uniform og tjenestebevis.

Link to comment
Share on other sites

"Men hvis du skal bruke lårhylster som er en del av tjenesteutstyret kreves uniform og tjenestebevis."

 

Jeg ser mange skriver dette. Hva er henvisningen her? - vi har nå fått henvisning til Dynamisk reglementet. Jeg går ut fra at dette må være regler fra "arbeidsgiver"

 

Forsvaret: Hvem defineres som i tjeneste?

Link to comment
Share on other sites

"Men hvis du skal bruke lårhylster som er en del av tjenesteutstyret kreves uniform og tjenestebevis."

 

Jeg ser mange skriver dette. Hva er henvisningen her?

Ordlyden i IPSC-reglenes pkt. 5.2.8. mistolkes ofte til å bety at det er plikt til å benytte korrekt uniform ved bruk av tjenestevåpen. Det er ikke korrekt, det åpner for at RM kan godkjenne at du benytter din organisasjons utstyr (hylster ol.) hvis han anser dette for trygt.

 

Forsvaret (og muligens også politiet?) vil normalt kreve at du skyter i korrekt uniform hvis du deltar med tjenestevåpen, ref. DFS/landsskytterstevnet.

Link to comment
Share on other sites

Det vil vel også gjelde HV-personell, med nødvendige tillatelser fra områdesjefen? Når det gjelder deltakelse i sivile konkurranser, altså.

 

Det er ikke jeg enig i, ansatte vil jeg si er "stadig tjenestegjørende" HV Personell har så vidt jeg vet ikke forsvaret som hovedarbeidsgiver..... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke korrekt, det åpner for at RM kan godkjenne at du benytter din organisasjons utstyr (hylster ol.) hvis han anser dette for trygt.

 

Første stopp er MD, det er h*n som avgjør om du regnes som mil/politi og kan skyte med tjeneste utstyr. Men RM har myndighet til å si nei etter MDs ja, hvis man mener utstyret ikke er egnet eller sikkert.

 

Men merk at 5.2.8 bare gir disp i forbindelse med 5.2.7.1 og 5.2.7.2.

Magasinholdere må være bak hofta i Prod/STD, og evt lykt på våpen flytter umiddelbart skytteren til Open.

Link to comment
Share on other sites

Vel, men forsvaret krever at du stiller i full uniform ved sivil trening/konkurranse med tjenestevåpen. Dette fordi uniformen identifiserer deg som en del av forsvaret, og gir deg (i uniform) rett til å bære tjenestevåpenet.

 

Nei det gjør ikke det. Eks NROF sitt reglement sier ingenting om at du må være i uniform for å bruke utkvittert våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hva betyr "tjenestegjørende" i følge dynamiskforbundet?

 

Tja, det er vel at man er lønnet av forsvar/politi. Altså ansatt

 

Jeg vil vel heller si at det er de som har utlevert dette utstyr fra forsvaret, uavhenging av ansettelsesforhold. En vernepliktig offiser er det til han er 55 år. Har han utlevert tjenestevåpen og lårhylster vil jeg anse det som tjenstevåpen. Ellers må man jo begynne å legitimere seg med lønnslipp.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke til forsvarets uniformsreglement. Men tidligere så var det slik at man måtte søke Forsvarsstaben om å benytte norsk uniform i utlandet.

 

Hvis det er krav til uniform ved bruk av tjenestevåpen, så vil jo dette bli mye adm for eks å gå et stevne i Sverige.

Likedan, hva sier reglementet om å bruke Norske tjenestevåpen i utlandet til "privat bruk"? - noen som vet og ikke bare synsing?

Link to comment
Share on other sites

Likedan, hva sier reglementet om å bruke Norske tjenestevåpen i utlandet til "privat bruk"? - noen som vet og ikke bare synsing?
Her er nok idrettsoffiser ved egen avdeling rette person å snakke med. Det er nok mulig, det er jo internasjonale militære stevner i diverse grener. (Skjønn "militære stevner" er kanskje det sentrale begrepet)
Link to comment
Share on other sites

Undrer på dette med lave hylstre, hvis det ikke nødvendig. Utsagn som "hånda er nærmere" og "raskere trekk", o.l., er etter min mening tull. Og det er mange grunner til det. Dere oppdager det nok, når dere får konkurrert en del, i forskjellige programmer. Eks. rask sprint, mellom standplassene, over høye hindre, raskt opp og ned fra huk/knestående og liggende og lignende gjør det etter min mening upraktisk.

 

Jeg har ikke deltatt på mange år, men da vi begynte med stridsskyting (Dynamisk) her i landet, begynte de fleste med lave lårhylstre. Vi trodde at vi trakk så mye raskere. Jeg har ikke forsøkt politiets, eller forsvarets lårhylstre. Men jeg husker godt at hylstret slang frem og tilbake på låret og var en "hemsko" ved rask løping. Tviler på om elastisk stropp, endrer på dette. Og ofte opplevde vi at skjeftet, ikke var eksakt der det skulle være. Og det er krise, hvis en skal trekke raskt og ikke få ordentlig grep på våpenet.

 

Det er viktigere å ha våpenet og skjeftet eksakt på samme sted, for å få et riktig grep, enn å trekke raskt. Skulle ikke forundre meg om hurtigtrekksrekorden, til J.H. fra Drammen, står ennå. Det var med høyt hylser. Og på et NM i Haugesund, med internasjonal deltagelse, var det beregnet en del ventetid, på et par standplasser. Og det var lagt opp til en "uformell" konkurranse i hurtigtrekk, mot betaling (3 eller 5 forsøk, pr. gang). Og en kunne skyte flere ganger etter tur. Skyting på en halvfigur. Avstanden var 10, eller 12 meter. Jeg vant den konkurransen med høyt hoftehylser, uten å ha terpet på å skyte med en gang våpenet var ”oppe”.

 

V. N. brukte ofte et pannekakehylser (70- og 80- tallet), bak på hofta og trakk selvfølgelig ikke så raskt som mange andre. Men han kunne likevel vinne konkurransene, ikke bare en av flere øvelser. Det er selvfølgelig forskjell (i konkurranse) om en fomler i flere sekunder, før våpenet er skyteklart (første skudd) og til eks. 0,5 sek. fra et signal og til treff i ei stålskive. Men fokuser mindre på ultrahurtige trekk og ha våpenet der det er praktisk og hvor en raskt får et riktig grep.

 

Selv for politi/forsvar, så er det ingen som stiller opp i gata for å duellere med dere. Men jeg forstår at dere må bruke lårhylster i tjeneste, når dere har så mye ”rallemikk” på og rundt hoftene. Bruk det dere føler for, men jeg tror det blir en hemsko for dere.

Link to comment
Share on other sites

Forbudet er absolutt, men unntaket er veiledende? I den forstand at det er opp til MDs og RMs skjønn å innvilge det. Slik jeg leser ordlyden i forbudet er det ingen som har RETT til unntak fra regelen (...MAY be entitled to...), det kan innvilges fra gang til gang som en gentlemanns-konsesjon til militære og politi, etter en konkret vurdering.

 

I praksis tror jeg det er en ikke-sak. Jeg tror aldri jeg har sett et lårhylster på et stevne, og det er sikkert grunnen til at forbundet ikke har noen nasjonal tolkning av hvem som er "aktiv".

Link to comment
Share on other sites

Er nok neppe lårhylster som er grunnen for den regelen, som nevnt tidligere er det neppe optimalt konkurransedyktig, men bruker du det hver dag blir du jo vant til det.

 

RM er nok mer skeptisk hvis for eksempel politi i sivil, i de landene der dette er aktuellt, er utsyrt med skulderhylster hvor munningen peker bakover og du må sveipe bicepsen din for å trekke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mange stevnene å skryte på meg, men har sett lårhylster på mange av de.

 

Skal man satse på dynamisk så har jeg skjønt såpass at lårhylster ikke er det man bør trene seg opp til å være det man er best på. Da står du der med et stort handicap den dagen du ikke får stille i det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men RMs oppgave er å sjekke at utstyret ditt er sikkert, ikke om det er optimalt konkurransedyktig. Det er ditt eget ansvar.

 

Men ja, lårhylster er ikke noen man bør konurrere med. Men skjønner jo at folk som har en drill de er avhengig av i hverdagen ikke ønsker å trene på to ting, reglene er jo ikke først og fremst laget med tanke på norske forhold.

Link to comment
Share on other sites

Er nok neppe lårhylster som er grunnen for den regelen, som nevnt tidligere er det neppe optimalt konkurransedyktig, men bruker du det hver dag blir du jo vant til det.

 

RM er nok mer skeptisk hvis for eksempel politi i sivil, i de landene der dette er aktuellt, er utsyrt med skulderhylster hvor munningen peker bakover og du må sveipe bicepsen din for å trekke.

 

 

Tie-down er lårhylster.

Skulderhylster er uansett forbudt, hjelper ikke om du er politi (i uniform eller uten)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er folk så gira på lårhylster? De er jo ikke noe gode å labbe rundt med.

 

Personlig synes jeg det er mer behagelig med hoftehylster kontra lårhylster.

Kalstad har hittil ikke vært så gira på noen av delene. Men er han i ferd med å endre mening? for det første: Kalstad skyter ikke dynamisk, han er for puslete til det. Men Kalstad klarer å karre seg gjennom en NSF-feltølype av og til.

 

Hva med ovennevnte hylstere i NSF-felt? Kalstad har sett deltagere i feltløyper som sprader med både hofte- og lårhylster. Da har man våpenet trygt plassert i hylsteret, og hendene frie til å bære med utstyr som hørselvern etc, i løypa. Nokså praktisk det, egentlig.

 

En ting Kalstad har også tenkt på er "tøffhetsfaktoren", da særlig med hoftehylseter. Ja, eller "Tie-down", - det lyder faktisk bedre. Høyest "tøffhetsfaktor" synes Kalstad det er når skyttere går med "open-front" hylstere, trolig det som kalles "quick-draw" hylster. Kalstad har latt seg imponere av slikt mer enn èn gang.

Mener å ha forstått at det ikke er forbudt med "cross-draw" hylster i NFS-felt, da selvfølgelig kun for bæring av våpen mellom standplassene. Enda høyere "tøffhetsfaktor" med det?

 

En ting som skuffer Kalstad er at disse skytterne som bærer "tie-down" og "open-front" hylstere ikke er fremme og henter premier ved stevnets slutt. Hva kan det komme av? Har fundert mye på det.

Link to comment
Share on other sites

En ting som skuffer Kalstad er at disse skytterne som bærer "tie-down" og "open-front" hylstere ikke er fremme og henter premier ved stevnets slutt. Hva kan det komme av? Har fundert mye på det.

 

Når skjøt du sistgang approbert feltstevne i NSF og var fremme og hentet premie?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo også forskjell på "lårhylster" og lårhylster:

 

"Lårhylster":

maxresdefault.jpg

 

Lårhylster:

05354t-lge.jpg

 

Jeg lurer på hvordan lårhylster defineres? Det finnes jo "open front" hylstere som har lårrem. Er alle hylstre med lårrem forbudt? "Lårhylsteret" til mr Haley øverst er jo mer å som et hoftehylster å regne. Om det er konkurransedyktig med sperrebøyle er jo en annen sak, men det kan være legitime grunner til at man ønsker å bære våpenet på den måten...

Link to comment
Share on other sites

Alle hylstere med lårrem(mer), snor el.l. som festes rundt beinet ("tie-down") er forbudt, uavhengig hvordan de ellers ser ut. Og det har de vært siden Columbia-konferansen i 1976, av praktiske og estetiske grunner.

 

Hva slags hylstere folk vil bruke på feltstevner og hvordan de eventuelt påvirker prestasjoner kan NSF-skytterene lage egen tråd om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...