Dato/klokkeslett: 10 Sep 2010, 21:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hylsepreparering av patroner til Bench Rest
InnleggSkrevet: 28 Jul 2008, 01:34 
Avlogget
Styret
Brukerens avatar

Kjempetråd! En jaktkompis av meg måler en vellykket dag på skytebanen etter hvor mange nyskutte hylser han har fått å kose seg med, er litt "der" i perioder selv... :mrgreen:

Forøvrig er kunnskapen som formidles i denne tråden kjempenyttig for en hver entusiastisk hjemmelader som vil avbøte ulike problemer i en helt vanlig jaktrifle, eks. for store kammere, trange halser, "produksjon" av hylser til uvanlige kalibre etc. Som et eksempel bruker jeg konsekvent omformede .300WM hylser i min egen 7mm RM. Den har et ("normalt") langt kammer (opptil 0,4mm patronspill med nye 7RM hylser) og trang hals (7,95mm), med omformede, halsdreide .300WM hylser har jeg perfekt tilpassing fra første skudd og vet ikke hvor mange ganger jeg kan lade om, den eldste lot`en er skutt ti ganger ved ca. maks trykk.

Og så får jeg jo kose meg med hylsene!

Til tråden:

Hva med gløding? Jeg former om i tre trinn, først i 7mm RM "trim die", så i en 7mm RM "body die" før trimming (saging...) til makslengde for mitt kammer (+ 0,6mm i forhold til SAMI trimlengde) og til slutt helpressing i 7mm RM FL sizer. Deretter blir halsene frest utvendig og så gløder jeg halsene. Noen egentlig skyteforming skjer ikke ved første gangs avfyring, hylsene er mer eller mindre ferdige, men jeg brotsjer opp halsene innvendig etter første gangs bruk, før helpressing.

Etter så mye arbeid med hylsehalsen må det vel glødes?

Tron

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 28 Jul 2008, 23:31 
Avlogget
Styret
Brukerens avatar

Tron skrev:

Etter så mye arbeid med hylsehalsen må det vel glødes?
Tron

Neida. Vi overlater gløding til proffene hos Nammo under trekking av hylsene. :)

Jeg vet i grunnen ikke om noen i benkeskytterkretser her til lands som gløder hylsehalsene sine.
En mulig årsak til det kan være faren for å ikke få lik temperatur på alle hylsene slik at spenst og hardhet vil variere. Da vil rett og slett alt arbeidet med hylsepreppingen gå rett i bøtta.

Dreide hylsehalser nøye tilpasset kammeret som ikke mer enn så vidt åpnes et par-tre hundredeler for å slippe kula i skuddet, gir heller ikke særlig stor arbeidsherding. Når det i tillegg for omladingen kun halspresses i svært liten grad med bøssing som ikke klemmer halsen mer enn at man får et "godt nok" hold på kula, så varer spensten i halsen lenge.
Det må riktignok helpressses en sjelden gang for å klemme inn trykkringen. Da får samtidig halsen en puss i form av trimming etter nøye måling og visuell kontroll.

Topp
 Profil Send en e-post  
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Aug 2008, 21:43 
Avlogget

Når du lader om disse hylsen x-antall ganger, necker du de med samme bushing hver gang? Eller må du etter hvert gå ned 1/1000 etterhvert som tiden går?

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 19 Aug 2008, 06:37 
Avlogget
Kruttgubbe
Brukerens avatar

Veldig bra og informativ tråd, Bamrud. ( :oops: Så denne tråden først nå, "sommermodusen" får ta skylda)

Medlem av GGG. (Tvangsinnmeldt)

Topp
 Profil Send en e-post  
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 19 Aug 2008, 06:54 
bruker samme bøssing. Den er for å ha riktig "hold" i kula.

Topp

Skriv svar 
InnleggSkrevet: 08 Des 2008, 21:45 
Avlogget

Ja da er jeg klar til å dreie halser her. Men det ser da vitterlig ut som en fordel å trimme hylsene på lengda før en dreier halsene? Blir ikke kuttet ned på skuldra mer likt da?
Må jeg regne med å trimme en gang til etter skyteforming? (Det er 6,5x47, men litt "skyteforming" her også)
Til slutt: Hva bruker du for smøring når du dreier med batteridrill?
Heeelt til slutt: Skærestålet står ikke helt rett på mandrellen, skal den det?

Bilde

Topp
 Profil Send en e-post  
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 08 Des 2008, 22:54 
Avlogget
Styret
Brukerens avatar

Hei Osse. Du er i gang ja? :D

De (den) tiendedelen som kanskje vil bli i forskjell i lengden ned på skulderen tror jeg ikke har noe å si. Det blir lite avvik i gods som fjernes, og etter skyteforming passer de som hånd i hanske i kammeret alle som en. Det som er en mulig forskjell på sikt er at smultringen (som vil komme uansett fordi messingen strekker seg) vil dukke opp etter færre skudd på de hylsene som det er fjernet minst gods på.
Men som sagt, vi snakker om små forskjeller. Men,... hvis du mener dette er det beste for uniformiteten av hylsene dine, så gjør som du ønsker og syntes selv.

Jeg benytter hvilken som helst hylsefett. På benken har jeg RCBS "regular", og den funker.

Skjæret på min håndholdte hylsefres er heller ikke sentrert i forhold til mandrellen. Siden dette er sponfraskillende skjær, regner jeg med at det skal være slik.

Topp
 Profil Send en e-post  
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 09 Des 2008, 00:50 
Avlogget

Ja nå er det snart alvor her, mye leamikk å sette seg inn.
Jeg investerte i den nyeste fresen fra Sinclair, NT-4000 ettersom denne hadde klikkjustering med 1/1000. Men klikkjusteringa viser seg å være for hvor langt ned på skuldra en skal dreie, ikke halsdiameter... Den justeringa er jo helt rudimentær med en grov stillskrue og låsskrue :evil: :evil: Mine to forsøk på å dreie en .286 hals har resultert i .291 og .283 :mrgreen:

Edit: Bruksanvisninga hadde to sider :lol: Innstilling av halstykkelse var lett som en lek. Hadde regnet med frem til en halstykkelse på 0.0115 tommer skulle gi en hylse med kule på 0.286 tommer. Brukte bladsøker og grovstilte skjæret til 0.015", deretter 5 klikk per tusendel med stillskruen, altså skulle det bli 18 klikk. Det ble ganske bra, 15 klikk ble perfekt. Tok altså bare to hylser å finne riktig innstilling.

Skal prøve å finne ut av hvordan en Wilson necksizer brukes nå. :mrgreen: :mrgreen:

Edit: En wilsondie snus opp ned viste det seg. Enkelt men ikke noen selvfølge for meg.

Takk for en bra guide.

Sist endret av Osse den 10 Des 2008, 02:21, endret 1 gang

Topp
 Profil Send en e-post  
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 09 Des 2008, 13:06 
Avlogget

Sitat:
Jeg vet i grunnen ikke om noen i benkeskytterkretser her til lands som gløder hylsehalsene sine.
En mulig årsak til det kan være faren for å ikke få lik temperatur på alle hylsene slik at spenst og hardhet vil variere. Da vil rett og slett alt arbeidet med hylsepreppingen gå rett i bøtta.

Sikkert riktig, og jeg hadde også varierende resultater med gløding før. Så var det en her i en tråd som kom opp med å duppe de i blygryte(til kulestøping) Jeg hadde en LEE gryte stående og måtte jo prøve. De første patronene gikk merkverdig bra...Det var gamle og harde hylser som var kassert til denne testen. 300WSM. Jeg lånte med en lasertemp.måler fra jobb for å finne ideell temp. på halsen. Kom fram til siste hakket før bånn på gryta og 7 sekunder nedi. På skutte og sotede halser henger ikke blyet. Holder bare halsren nedi 7 sek. Da er alle LIKT glødet.

I går glødet jeg 22-250 hylser og den viste sjokkerende presisjon.(standard kammer) Jeg har ikke hatt i noe 22-250 løp på noen år, men jeg tenkte den måtte være fin til reven og kråker med 50 V-max. Første ladningen jeg testet var på 5mm(3 skudd) og så en på 7 i vindstille. Farten var 3910fps. så da så jeg ingen grunn til videre eksperimentering... :D
Da jeg kom hjem hadde en kråke satt seg i et tre 260 meter unna, og det var ikke et smart trekk for å si det sånn :wink:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 10 Des 2008, 01:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Har akkurat startet med å skyte og lade 6,5x47 Lapua, og lurer i den forbindelse på følgende: Hylsehals med kule i måler 0,2895", og etter skyting 0,2915". Altså 2 tusendeler forskjell, er dette nok. Greier å trykke en kule inn i en skutt patron, men det går litt tregt.

Topp
 Profil Send en e-post  
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 10 Des 2008, 02:12 
Avlogget

Ja det skulle være nok det. Med fjæring på kanskje 1 tusendel (springback på nynorsk) har du ca 3 tusendels tomme klaring. Noe sånt som jeg prøver å få til her. Er forøvrig mer venner med hylsfresen min nå :!: så skal redigere innlegget ovenfor.

Topp
 Profil Send en e-post  
Skriv svar 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet