Kjempetråd! En jaktkompis av meg måler en vellykket dag på skytebanen etter hvor mange nyskutte hylser han har fått å kose seg med, er litt "der" i perioder selv...
Forøvrig er kunnskapen som formidles i denne tråden kjempenyttig for en hver entusiastisk hjemmelader som vil avbøte ulike problemer i en helt vanlig jaktrifle, eks. for store kammere, trange halser, "produksjon" av hylser til uvanlige kalibre etc. Som et eksempel bruker jeg konsekvent omformede .300WM hylser i min egen 7mm RM. Den har et ("normalt") langt kammer (opptil 0,4mm patronspill med nye 7RM hylser) og trang hals (7,95mm), med omformede, halsdreide .300WM hylser har jeg perfekt tilpassing fra første skudd og vet ikke hvor mange ganger jeg kan lade om, den eldste lot`en er skutt ti ganger ved ca. maks trykk.
Og så får jeg jo kose meg med hylsene!
Til tråden:
Hva med gløding? Jeg former om i tre trinn, først i 7mm RM "trim die", så i en 7mm RM "body die" før trimming (saging...) til makslengde for mitt kammer (+ 0,6mm i forhold til SAMI trimlengde) og til slutt helpressing i 7mm RM FL sizer. Deretter blir halsene frest utvendig og så gløder jeg halsene. Noen egentlig skyteforming skjer ikke ved første gangs avfyring, hylsene er mer eller mindre ferdige, men jeg brotsjer opp halsene innvendig etter første gangs bruk, før helpressing.
Etter så mye arbeid med hylsehalsen må det vel glødes?
Tron