Jump to content

Hylsepreparering av patroner til Bench Rest


Bamrud

Recommended Posts

Hylsepreparering av patroner til Bench Rest

 

Vil med dette vise i bilder og tekst hvor mye arbeid det er bak hver eneste hylse som blir lagt i benkeskytternes patronboks.

Håper denne tråden kan bidra til inspirasjon og hjelp til den som er interessert i ekstrem presisjon, og som kanskje har en benkeskytter i magen.

Her tar jeg for meg hylsepreparering for kaliber 6mmPPC som er det desidert mest brukte kaliber innen Bench Rest verden over.

Denne fremgangsmåten jeg viser her behøver ikke være den eneste riktige, for det er selvfølgelig flere meninger og måter å gjøre dette på blant benkeskytterne også. Men det som går igjen i prosessene til alle som driver med "patronpirk" er stikkord som nøyaktighet og uniformitet.

Til dette nøyaktige arbeidet med hylsene før de blir godkjent som konkurransehylser må man ha noe spesiallaget utstyr for bearbeiding av messinghylser..

 

sany0232za7.jpg

 

På benken er det lagt frem det man trenger for konvertering av 220 Russian hylser til tight neck 6PPC.

 

sany0232qq8.th.jpg

(Klikkbart stort bilde)

 

Innen Bench Rest, eller benkeskyting som det heter på norskt, er det "tight neck" som gjelder. Det vil si at kammeret i riflepipa er trangere i hals/skulderområdet enn det som er normalt ut fra dimensjonene på moderhylsa.. Dette betyr at hylsehalsen må dreies ned i tykkelse og at godset i hylsehalsene derfor blir svært tynne. Det vanligste innen BR har i mange år vært kammerhalser i diameter på .262" (6.654mm) .Men stadig blir det forsket på dette med halstykkelser, og noen i det store utlandet sverger til mer gods i hylsehalsen helt opp i mot det som hylsa blir levert fra fabrikken. Men ingen som vil ha jevne uniforme hylser unnlater å dreie halsene sine noe. Hylsene blir strukket i produksjonen og blir derfor aldri helt 100% jevne over det hele.

 

Hylsene jeg preparer her i denne bildeserien er til en 6mmPPC pipe jeg har lånt av Mentor. Denne pipa er brotsjet med en tight neck brotsj av den mer uvanlige typen, dvs. med en kammerhals-diameter større enn .262". Diameteren ikke nevnt på brotsjen, så her måtte det litt ekstra måling til.

Punkter som omhandler denne pipa lager jeg i en egen rute for å gi litt perspektiv på målene/toleransene.

 

Hylsekontroll før preparering

 

Det blir så og si kun brukt Lapua 220Russian hylser til 6mmPPC ( som forøvrig er verdens mest brukte BR-patron ) og .22PPC patroner innen BR her i landet. Kanskje også på verdensbasis.

 

 

sany0097jz6.jpg

220 russian hylser

 

Etter en nøye visuell kvalitetssjekk og vektsortering sitter man igjen med et knippe nye blanke 220 Russian hylser for videre behandling. Her har jeg en god neve patroner som det var større avvik i vekt enn gjennomsnittet fra tidligere vektsortering av to esker Lapua hylser. 32 stykker av disse lå innen "rimelighetens grenser" av hva en skal godta av vektavvik.

Hva som godtas av avvik varierer alt ettersom hvem av benkeskytterne du spør, men mer enn ett grain vil sjelden bli akseptert av de som kontrollveier hylsene sine. Det finnes også svært gode konkurranseskyttere som hopper elegant over vektsorteringen og stoler fullt og fast på produsentenes kvalitetskontroll .. Hvilken hylseprodusent som blir benyttet er stort sett Lapua, men noen sverger også til Norma. Jeg bruker konsekvent Lapua hylser til Bench Rest .

 

Utvidelse av hylsehalsen fra kaliber .22 til 6mm

 

Første skrittet ved forming av hylsene er å utvide hylsehalsen til 6mm. Det finnes selvsagt egne spesialdier beregnet for dette.

Jeg bruker en .243win helpresserdie som jeg har dreid en lang og kòn ekspanderstang til. Denne ender i et sylindrisk område på Ø 0.241" (6,12 millimeter) i hele hylsehalsens lengde like før ekspanderstanga butter i bunnen på hylsa.

 

sany0105rm9.jpg

sany0105kt6.th.jpg

(Klikkbart stort bilde)

 

En god "regel" ved utvidelse av hylsehalser er å presse ut halsen først en gang opp i ekspanderdien, for deretter å snu hylsa minst 90grader i hylseholderen for å presse den en gang til opp i ekspanderen for å motvirke skjeve halser. Dette for at hylsa ikke har full styring eller støtte av den romme ekspander-dien.

sany0119gt9.jpg

Her er bilde av 220Russian hylser før og etter utvidelse av hals.

 

Sponfraskillende behandling av hylsehals

 

Deretter brotsjer jeg hylsehalsen innvendig. Denne brotsjen retter opp ujevnheter i godstykkelse innvendig i hylsehalsen og samtidig fjerner fortykkelsen nederst i den nye halsen for 6mm. Denne fortykkelsen finnes alltid ved utvidelse av en hylsehals til et større kaliber, og er populært kalt smultringen.

Denne smultringen kommer av at noe av godset i skulderen nå er blitt nederst i hylsehalsen på grunn av utvidelsen. Godset i skulderen er tykkere enn godset i hylsehalsen og legger seg som en ring enten innvendig, utvendig, eller både innvendig og utvendig i overgangen skulder/hals og må bort.

 

sany0118kn1.jpg

sany0118ak0.th.jpg

(Klikkbart stort bilde)

 

Etter den innvendige brotsjingen virker messingen i hylsehalsen nå helt "død" uten spenst. Brotsjen gir en innvendig dia. på 0.245" (6.223mm), så nå har hylsehalsene en for stor innvendig diameter for styrepinnen (mandrellen) til verktøyet for utvendig dreiing av hals.

Derfor så må nå hylsa nok en gang halspresses i 6PPC dien og utvides med den samme ekspanderstanga som utvidet halsene fra kal.22.

 

 

sany0140rk0.jpg

Nå kommer "smultringen" i overgangen skulder/hals til syne. Begge disse patronene har blitt brotsjet innvendig.

Patronen til høyre har fått en omgang i Copetition-dien for ytterligere en halspressing, klargjort for utvendig dreiing av halsen..

Underveis setter jeg en kule i hylsene for å ta mål av hylsehalsene MED kule. På den måten har jeg full kontroll på hvilken diameter patronen har for hvert steg i preppingen.

Halsene måler nå 0,266.5" (6,78mm)

 

Så var det tid for å fjerne gods utvendig på hylsehalsen. Første steget blir å ta litt "grovkjæring" med Forster verktøyet. Her kommer virkelig godstykkelse og skjevheter virkelig frem, slik som vist på bildet.

sany0156vz9.jpg

sany0156fa0.th.jpg

(Klikkbart stort bilde)

 

Her tar jeg ikke mye nå i første omgang. Dreier kun akkurat nok til at det blir en jevn halstykkelse rundt hele halsen. Halsen måler etter første dreiing 0,265.0" (6.731mm) m/kule.

 

Da ble det tid for å tilpasse hylsene for pipa med "ukjent mål". Måling på kammerbrotsj ga en pekepinn på ca. 0,265" neck. Men patronen med hals Ø .265" stanger brutalt mot "flaskehalsen" i kammeret. Forsøkte meg forsiktig videre med dreiing av halsen og kom frem til at patron med Ø 0,264" (6.705mm) ga sugetilpasning og tusjstreken på hylsehalsen ble mattet ned.

Fikk ytterligere bekreftet det nøyaktige målet på kammerhalsen ved å varme opp kammerdelen på pipa med en varmluftpistol til den ble god og varm og en patron med Ø 0,263.5" (6.680mm) "satt seg" i det varme kammeret.

Målet jeg derfor satt meg er å få alle hylsene til å måle Ø 0,262.5" (6.654mm) med kule.

 

Det "normale" ved tight neck er som sagt .262" kammer (6.654mm), og patroner som måler Ø.260" (6.604mm) eller .259" (6.578) med kule. Men her er det som alltid forskjellige meninger om hvor stort spillerom hylsehalsen skal ha i det skuddet går. Noen ønsker en halsdiameter så nært sugetilpassning som mulig, men erfaringer blant de aller fleste viser seg at presisjonen blir straks dårligere med slike små toleranser. Et par tusendels tommers halsutvidelse (eller der omkring) viser seg å gi best resultat i de fleste benkerifler.

 

 

For å få til slike små toleranser må det presist verktøy til. Det vanlige er å "grovskjære" hylsehalsen ved hjelp av tillegsutstyret til trimmeren og deretter ta av de siste hundredels millimeterne med håndholdt verktøy for bedre kontroll under sponavskillelsen.

De aller fleste benytter et håndholdt dreieverktøy fra enten Sinclair eller K&M . Det er flere typer og produsenter på markedet. Siste "skrik" nå i disse dager er Don Neilson's modell eller Stiller

 

Med en hylseholder montert i en baterirdrill går dette som en lek. Siden hylsa er håndholdt i begge ender blir dette en "flytende" form for dreiing og alle kast fra hylseholder blir korrigert med hånda som holder dreieverktøyet. Resultatet blir 100% likt gods i hylsehalsen, og ved å tilpasse farten og antall ganger man fører hylsa frem og tilbake blir hylsehalsene nærmest ripefrie og polerte.

 

 

sany0177lg0.jpg

sany0177jc5.th.jpg

(Klikkbart stort bilde)

 

Med hylsa i en hylseholder montert på batteridrillen i den ene handa og det håndholdte skjæret i den andre handa blir hylsehalsen findreid de siste hundredelene

 

dreiingavhalsogskulderry9.jpg

Dette skjæret er skråstilt for å ta litt nedpå skulderen for å fjerne litt gods og den før nevnte smultringen.

Her vil ikke smultringen dukke opp igjen på en stund.

 

sany0181hc5.th.jpg

(Klikkbart stort bilde)

 

Behandling av hettelommer og tennhull

 

Andre viktige punkter for å få uniformitet, er perfekt tennhetteleie og jevne fine tennhull.

Ofte så freses tennhettelomma og tennhullet som det første som blir gjort med hylsene før vektsortering.

Dette blir gjort med svært enkle håndholdte verktøy av hardmetall. Hettelommebrotsjen finnes i to størrelser.. for liten og stor tennhette.. og er tilpasset diameteren på hettelomma.

Som man ser av bildene, så er ikke hettelommene alltid like dype og vinkelrette fra hylse til hylse, men dette skarpe verktøyet skjærer bunnen av hettelomma helt rett og gir et perfekt og likt sete for tennhetta i alle hylsene.

hettelommeff5.jpg

sany0211px6.th.jpg

(Klikkbart stort bilde)

Ser man nøye etter på høyre hylse på overstående bilde, ser vi en hettelomme med en liten radie i bunnen er blitt renskjært og gir perfekt sete for tennhetta.

 

sany0501hg7.jpg

Sinclair Primer Pocket Uniformer

 

Etter fresing av hettelommer brotsjer vi opp tennhullet. På Lapuahylsene var det i alle fall tidligere litt trange tennhull slik at utstøternåla i sizerdiene kunne sette seg fast. Vet ikke riktig om det er slik nå, men denne lille praktiske brotsjen beregnet for små tennhull og små tennhettelommer er uansett helt uunværlig. Den brotsjer opp tennhullet til nøyaktig vinkelrett og sirkelrundt hull på eksakt .0625" (1.5875mm)

 

sany0529no3.th.jpgsany0528ne0.th.jpg

Sinclair Flash Hole Reamer (klikkbare bilder for nærmere ettersyn)

 

Da er vi klar for skyteforming av hylsene og lader opp med en redusert ladning med kula satt til å sitte godt i riflebommene. . 220 russian-hylsa er veldig kón i fassongen og har hverken skulder eller halslengde nok til å fylle tomrommet i det rettveggede 6mmPPC kammeret. Så derfor må kula settes så langt ut i den nye uskutte hylsa at patronen rett og slett "kamrer" med kulespissen i riflebommene.

Har vi vært heldig med ladningen, så har vi fått en nesten perfekt 6mmPPC hylse i løpet av første smellen. Ofre så må man skyteforme hylsa to ganger før vi har oppnådd de skarpe fine kantene i overgangen kropp/skulder og skulder/hals.

 

Etter skyteforming

 

etterskyteforminghq3.jpg

Her er en ubehandlet 220Russian ved siden av en som er skyteformet til 6mmPPC.

 

Trimming av lengden på hylsehalsen venter jeg gjerne med til etter minst to skyteforminger for å være sikker på at hylsene er helt konsentriske og jevne over det hele.

Etter trimmingen har jeg en neve patroner som har høy kvalitet og uniformitet og som varer opp i mot 60-70 omladinger uten annen etterbehandling enn pen behandling ... og kjærlighet..

 

 

Legger til slutt noen bilder av Forster hylsetrimmeren med tilhørende utstyr for nærmere ettersyn for de som er interessert.

Rekkefølgen er trimmeren med styrepinnen (mandrellen) for utvendig fresing av hylsehals montert og selve skjæret liggende ved siden av.

Nederst til venstre er det nærbilde av "dreiestålet" og mandrellen. Bildet til høyre viser fresen som brukes for innvendig fresing av hylsehalsen, den tidligere nevnte mandrellen og slik trimmeren er til vanlig for ordinær trimming av hylselengde.

 

sany0516rx0.jpg

 

sany0521hd0.th.jpgsany0525bs8.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott Bamrud!

 

meget intressant.

 

å jeg takker min skaper for at jeg ikke er tatt av BR bølgen.

Er vel bare et tidsspørsmål det vel? :mrgreen:

 

Tusen takk for en veldig informativ tråd. Her er det mange tips som selv vi vanlige amatører kan ha nytte av.

Kan jeg spørre, hvilken presse er det du bruker? Kjenner igjen de fleste vanlige typene, men denne var ny for meg :wink:

Ehm, du har kanskje lagt merke til at hr Bamrud er tiltrukket av en spesiell butikk, med et glanset magasin fra der over? :roll: Kjøpe seg ei C-presse som koster mer en en co-ax a gitt.. makan. Det er bare benkeskyttere som driver med slikt.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ehm, du har kanskje lagt merke til at hr Bamrud er tiltrukket av en spesiell butikk, med et glanset magasin fra der over? :roll: Kjøpe seg ei C-presse som koster mer en en co-ax a gitt.. makan. Det er bare benkeskyttere som driver med slikt.. :wink:

 

Håpet var at han kunne forklare hvorfor han har valgt en C-presse som sikkert koster en formue, over en enkel og grei O-presse fra feks. LEE :wink:

Link to comment
Share on other sites

Håpet var at han kunne forklare hvorfor han har valgt en C-presse som sikkert koster en formue, over en enkel og grei O-presse fra feks. LEE :wink:

Veldig enkelt å svare på Goatboy. . Transport.

Som du sikkert vet så lades det på banen under konkurranser. Vi skal ha med oss børser, frontrest og baksekk, kanskje vindflagg m/stativer, pussesaker m/våpenstativ, etc., etc., og ladeutstyr.

Målet mitt var å få alt det jeg trengte av ladeutstyr iberegnet kuler og krutt i en middels verktøykasse. Med denne kjekke lille C-pressa fra Sinclair var det ingen problem. :D

Jeg har dratt rundt med ei stor O-presse fra RCBS lenge nok til at jeg kunne unne meg den luksusen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter trimmingen har jeg en neve patroner som har høy kvalitet og uniformitet og som varer opp i mot 60-70 omladinger uten annen etterbehandling enn pen behandling ... og kjærlighet..

 

Aller først - helt fantastisk !!!

 

Bare hang meg litt opp i denne siste her - vil dette si at du i praksis kun trimmer lengden en eneste gang på alle disse omladningene? Mao hylsene strekker seg i praksis ikke?

 

Kunne du forøvrig tatt litt om hvorfor du veide og sorterte hylser på vekt før preparering og ikke etter?

Link to comment
Share on other sites

Håpet var at han kunne forklare hvorfor han har valgt en C-presse som sikkert koster en formue, over en enkel og grei O-presse fra feks. LEE :wink:

Veldig enkelt å svare på Goatboy. . Transport.

Yeah - right. Shure... Den der tror du ikke på selv engang, Bamrud :lol: Dingsefaktoren var så skyhøy at du ikke klarte å motstå fristelsen - som så mange av oss.

 

Men en flott artikkel var det virkelig - nå lurer jeg på om jeg skal legge min egen på is - det er hardt å hoppe etter Virkola, vet du!

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant, også for en som ikke er bitt av BR-basillen (ennå...). Takker& bukker. Men jeg stusset litt over en ting, jeg tror jeg må ha misforstått noe vesentlig tidligere:

Denne brotsjen retter opp ujevnheter i godstykkelse innvendig i hylsehalsen og samtidig fjerner fortykkelsen nederst i den nye halsen for 6mm. Denne fortykkelsen finnes alltid ved utvidelse av en hylsehals til et større kaliber, og er populært kalt smultringen.

Denne smultringen kommer av at noe av godset i skulderen nå er blitt nederst i hylsehalsen på grunn av utvidelsen. Godset i skulderen er tykkere enn godset i hylsehalsen og legger seg som en ring enten innvendig, utvendig, eller både innvendig og utvendig i overgangen skulder/hals og må bort.

Jeg har trodd at denne "smultringen" var et problem når man snevret inn hylsehalsen til å ta ei mindre kule enn hva moderpatronen bruker, men du skriver at dette er et problem når man utvider hylsehalsen til å ta ei større kule. Jeg kan forstå at "smultringen" kommer når man skal klemme sammen halsen slik at man "får messing til overs" som må gjøre av seg et sted, men når man strekker den trodde jeg det ble mindre messing pr. omkrets hylsehals??

 

Betyr det at jeg bør gi meg til med å brotsje halsen på 6x45-hylsene mine som er utvidet fra .223Rem-hylser? :oops:

Link to comment
Share on other sites

 

Betyr det at jeg bør gi meg til med å brotsje halsen på 6x45-hylsene mine som er utvidet fra .223Rem-hylser? :oops:

Ja. Mest sannsynslig må du nok det. Smultringen er helt sikkert der. Som oftest på begge sider av hylsehalsen.

Det er en ting du kan undersøke før du begynner å brotsje i vei. Spørsmålet er om at du virkelig trenger å måtte gjøre det?

Det er snakk om toleranser hele tiden i hjemmelading. Hvis du har kammer med trange toleranser blir du antagelig pokka nødt til å dreie av/brotsje vekk smultringen, for ellers kan du risikere at du plutselig får høyere trykk enn forventet i hjemmeladningene dine. Ujevne trykk-kurver og i verste fall overtrykk som tilsvarer kraftige overladninger er oppdaget på villkatter hvor smultringen har vært en klar synder til årsakene.

 

Prøv en av dine "nyskutte" tomhylser og se om ei kule går lett hele veien gjennom hylsehalsen. Ofte oppdager man smultringen på denne måten da den plutselig stopper på veien ned...

Har du kun ferdigladd ammo kan du måle hylsehalsen. Dette gjør du med mikrometret ditt (for du har vel det?) :wink: . Mål minst på tre steder fra hylsemunningen og inntil skulderen for å se om du har forskjellig tykkelse.

 

Hvis du kun benytter deg av kuler hvor settedybden er kortere enn 2/3 av hylsehalsens lengde slipper man vanligvis å tenke på smultringen,.. siden den da vanligvis bare skader presisjonen og ikke våpen og skytter.

Link to comment
Share on other sites

Etter trimmingen har jeg en neve patroner som har høy kvalitet og uniformitet og som varer opp i mot 60-70 omladinger uten annen etterbehandling enn pen behandling ... og kjærlighet..

 

Aller først - helt fantastisk !!!

 

Bare hang meg litt opp i denne siste her - vil dette si at du i praksis kun trimmer lengden en eneste gang på alle disse omladningene? Mao hylsene strekker seg i praksis ikke?

 

Kunne du forøvrig tatt litt om hvorfor du veide og sorterte hylser på vekt før preparering og ikke etter?

Først må jeg rette opp i en detalj jeg har glemt å ta med :oops: Hylsa strekker seg selvsagt noe. Jo, jeg må trimme hylsene en sjelden gang i blant. .. Men det er med kjærlighet. :D

 

Om en tar til med hylsekontroll og veiing av hylser med det samme en tar de ut av esken, så er man ferdig med det. Det er uansett godstykkelsen i hylsekroppen og det massive hylsehode som gir størst avvik uansett. Ikke i hylsehals og tennhull.

Men en etterkontroll når man er ferdig med all preppingen skader ikke det heller.

Link to comment
Share on other sites

mye gods fjerner du egentlig me en sånn operasjon?

Da eg fikk fatt på hylser til mitt prosjekt så veide eg dem direkte fra boksen, etter trimming bakfra / forfra og alle andre mulige hold :oops: og så igen etter hals dreingen.

 

Det ble en masse "gull" etter 400 stk 6,5x47 Laupa. Startvekten låg mellom 159,1 til 162. Resultatet endte opp me et svært spørsmålstegn :?::?:

 

Forandringen er så smått at min vekt sannsynligvis ikke greide å ta opp den. Vekten var fortsatt mellom 159,1 - 162 og en mindre forandring i spredningen der emellom kan anes.

 

For va det er vært.

 

Brukte en del timer på di hylsene men angrer ikke for en sekund det arbeidet eg la ner i dem. :mrgreen:

 

Takk for glimrende inspirasjon til oss uopplyste Bamrud.

 

MvH

Link to comment
Share on other sites

Takk for en kjempebra tråd!

Veldig interessant å se hvordan hjemmelading går for seg i andre skyteformer enn det en bedriver selv.

DEt spørs om jeg hadde hatt tålmodighet til dette ja.

Min hylseprepareringen strekker seg til å polere hylsene mellom hver gang. Mend et er riktignok Lapuahylser. Så noe riktig har jeg gjort. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Trimming av lengden på hylsehalsen venter jeg gjerne med til etter minst to skyteforminger for å være sikker på at hylsene er helt konsentriske og jevne over det hele.

 

Bare for å spørre litt videre rundt dette med trimmingen. Jeg har nå målt og styrt en del med mine hylser, de er da skutt med 4 ganger. Lengden på disse varierer da fra 1.499'' til 1.502''. Spørsmålet mitt er da som følger : trimmer man da alle sammen ned til den korteste av disse - i dette tilfellet 1.499''? Eller er dette av "mindre" betydning? For så vidt jeg skjønner kan vel en ujevnhet som dette påvirke hvor liten (eller strengt tatt negativ) friflukten er som en konsekvens? Eller tenker jeg litt feil .. :?:

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg tankene dine rett, så har du sporet av litt, nå ja.

For å få alle hylsene dønn like (uniforme), så trimmer du alle til den korteste lengden. Det er ingen annen mulighet.

Men dette har ingenting med friflukt eller total patronlengde å gjøre, kun settedybde. Målet er å ha likt hold på kulene i alle patronene dine. Det får man ikke ved å ha ulik halslengde på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Kjempetråd! En jaktkompis av meg måler en vellykket dag på skytebanen etter hvor mange nyskutte hylser han har fått å kose seg med, er litt "der" i perioder selv... :mrgreen:

 

Forøvrig er kunnskapen som formidles i denne tråden kjempenyttig for en hver entusiastisk hjemmelader som vil avbøte ulike problemer i en helt vanlig jaktrifle, eks. for store kammere, trange halser, "produksjon" av hylser til uvanlige kalibre etc. Som et eksempel bruker jeg konsekvent omformede .300WM hylser i min egen 7mm RM. Den har et ("normalt") langt kammer (opptil 0,4mm patronspill med nye 7RM hylser) og trang hals (7,95mm), med omformede, halsdreide .300WM hylser har jeg perfekt tilpassing fra første skudd og vet ikke hvor mange ganger jeg kan lade om, den eldste lot`en er skutt ti ganger ved ca. maks trykk.

 

Og så får jeg jo kose meg med hylsene!

 

Til tråden:

 

Hva med gløding? Jeg former om i tre trinn, først i 7mm RM "trim die", så i en 7mm RM "body die" før trimming (saging...) til makslengde for mitt kammer (+ 0,6mm i forhold til SAMI trimlengde) og til slutt helpressing i 7mm RM FL sizer. Deretter blir halsene frest utvendig og så gløder jeg halsene. Noen egentlig skyteforming skjer ikke ved første gangs avfyring, hylsene er mer eller mindre ferdige, men jeg brotsjer opp halsene innvendig etter første gangs bruk, før helpressing.

 

Etter så mye arbeid med hylsehalsen må det vel glødes?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

 

Etter så mye arbeid med hylsehalsen må det vel glødes?

Tron

 

Neida. Vi overlater gløding til proffene hos Nammo under trekking av hylsene. :)

 

Jeg vet i grunnen ikke om noen i benkeskytterkretser her til lands som gløder hylsehalsene sine.

En mulig årsak til det kan være faren for å ikke få lik temperatur på alle hylsene slik at spenst og hardhet vil variere. Da vil rett og slett alt arbeidet med hylsepreppingen gå rett i bøtta.

 

Dreide hylsehalser nøye tilpasset kammeret som ikke mer enn så vidt åpnes et par-tre hundredeler for å slippe kula i skuddet, gir heller ikke særlig stor arbeidsherding. Når det i tillegg for omladingen kun halspresses i svært liten grad med bøssing som ikke klemmer halsen mer enn at man får et "godt nok" hold på kula, så varer spensten i halsen lenge.

Det må riktignok helpressses en sjelden gang for å klemme inn trykkringen. Da får samtidig halsen en puss i form av trimming etter nøye måling og visuell kontroll.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Ja da er jeg klar til å dreie halser her. Men det ser da vitterlig ut som en fordel å trimme hylsene på lengda før en dreier halsene? Blir ikke kuttet ned på skuldra mer likt da?

Må jeg regne med å trimme en gang til etter skyteforming? (Det er 6,5x47, men litt "skyteforming" her også)

Til slutt: Hva bruker du for smøring når du dreier med batteridrill?

Heeelt til slutt: Skærestålet står ikke helt rett på mandrellen, skal den det?

 

Sinclair_dreieverktoy.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei Osse. Du er i gang ja? :D

 

De (den) tiendedelen som kanskje vil bli i forskjell i lengden ned på skulderen tror jeg ikke har noe å si. Det blir lite avvik i gods som fjernes, og etter skyteforming passer de som hånd i hanske i kammeret alle som en. Det som er en mulig forskjell på sikt er at smultringen (som vil komme uansett fordi messingen strekker seg) vil dukke opp etter færre skudd på de hylsene som det er fjernet minst gods på.

Men som sagt, vi snakker om små forskjeller. Men,... hvis du mener dette er det beste for uniformiteten av hylsene dine, så gjør som du ønsker og syntes selv.

 

Jeg benytter hvilken som helst hylsefett. På benken har jeg RCBS "regular", og den funker.

 

Skjæret på min håndholdte hylsefres er heller ikke sentrert i forhold til mandrellen. Siden dette er sponfraskillende skjær, regner jeg med at det skal være slik.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er det snart alvor her, mye leamikk å sette seg inn.

Jeg investerte i den nyeste fresen fra Sinclair, NT-4000 ettersom denne hadde klikkjustering med 1/1000. Men klikkjusteringa viser seg å være for hvor langt ned på skuldra en skal dreie, ikke halsdiameter... Den justeringa er jo helt rudimentær med en grov stillskrue og låsskrue :evil::evil: Mine to forsøk på å dreie en .286 hals har resultert i .291 og .283 :mrgreen:

 

Edit: Bruksanvisninga hadde to sider :lol: Innstilling av halstykkelse var lett som en lek. Hadde regnet med frem til en halstykkelse på 0.0115 tommer skulle gi en hylse med kule på 0.286 tommer. Brukte bladsøker og grovstilte skjæret til 0.015", deretter 5 klikk per tusendel med stillskruen, altså skulle det bli 18 klikk. Det ble ganske bra, 15 klikk ble perfekt. Tok altså bare to hylser å finne riktig innstilling.

 

Skal prøve å finne ut av hvordan en Wilson necksizer brukes nå. :mrgreen::mrgreen:

 

Edit: En wilsondie snus opp ned viste det seg. Enkelt men ikke noen selvfølge for meg.

 

Takk for en bra guide.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet i grunnen ikke om noen i benkeskytterkretser her til lands som gløder hylsehalsene sine.

En mulig årsak til det kan være faren for å ikke få lik temperatur på alle hylsene slik at spenst og hardhet vil variere. Da vil rett og slett alt arbeidet med hylsepreppingen gå rett i bøtta.

Sikkert riktig, og jeg hadde også varierende resultater med gløding før. Så var det en her i en tråd som kom opp med å duppe de i blygryte(til kulestøping) Jeg hadde en LEE gryte stående og måtte jo prøve. De første patronene gikk merkverdig bra...Det var gamle og harde hylser som var kassert til denne testen. 300WSM. Jeg lånte med en lasertemp.måler fra jobb for å finne ideell temp. på halsen. Kom fram til siste hakket før bånn på gryta og 7 sekunder nedi. På skutte og sotede halser henger ikke blyet. Holder bare halsren nedi 7 sek. Da er alle LIKT glødet.

 

I går glødet jeg 22-250 hylser og den viste sjokkerende presisjon.(standard kammer) Jeg har ikke hatt i noe 22-250 løp på noen år, men jeg tenkte den måtte være fin til reven og kråker med 50 V-max. Første ladningen jeg testet var på 5mm(3 skudd) og så en på 7 i vindstille. Farten var 3910fps. så da så jeg ingen grunn til videre eksperimentering... :D

Da jeg kom hjem hadde en kråke satt seg i et tre 260 meter unna, og det var ikke et smart trekk for å si det sånn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat startet med å skyte og lade 6,5x47 Lapua, og lurer i den forbindelse på følgende: Hylsehals med kule i måler 0,2895", og etter skyting 0,2915". Altså 2 tusendeler forskjell, er dette nok. Greier å trykke en kule inn i en skutt patron, men det går litt tregt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det skulle være nok det. Med fjæring på kanskje 1 tusendel (springback på nynorsk) har du ca 3 tusendels tomme klaring. Noe sånt som jeg prøver å få til her. Er forøvrig mer venner med hylsfresen min nå :!: så skal redigere innlegget ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Må si jeg er uenig med Tika her.

 

Ja, noen få gjør det på 6PPC, men det er ikke vanlig. Tennhettehullet er mindre det er riktig. Men alle diesett som er for 6PPC kommer med riktig utstøter pinne.

Selv har jeg aldri gjort eller vurdert dette

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en rekke ting som påvirker presisjon. Er det noen som har funnet websider med "forskningsmessig" tilnærming og testing på f.eks. betydningen av konsistent headspace, hylsevolum, vekt på kula (nøyaktig etter sortering), bæreflate på kula, sammenheng mellom konsistent kruttmengde etc?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ujuj, dette kan aldri gå greit..... :shock::overrasket::mrgreen:

 

Jag lurer på hvis det ikke låg utstøter "pinner" med to forskjellige diameter oppi min eske. :wink:

 

Eller muligvis du har snudd pinnen gal vei.

 

Til 6mmPPC, 6,5x47L og BR skal hull være .0625 (ca.1,6mm) De fleste seriøse BR skytter bruker denne: :winke1:

 

http://www.sinclairintl.com/reloading-equipment/case-preparation/flash-hole-deburring-tools/sinclair-flashhole-reamer-0625-prod36020.aspx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...