Hva som er "best" er det gruppene på skiven som forteller deg.
Jeg har prøvd både fri rekyl, press på kolben teknikk, pluss allverdens variasjon av sammensetninger av disse to.
Den minste gruppen jeg har skutt noensinne (på 100 meter) er skutt med fri-rekyl.
Som "Osse" skriver over her, fri-rekyl kan gi noen spektakulære resultater på skiven.
Problemet mitt med fri-rekyl er at jeg ikke er rutinert, trent, konsekvendt nok til å gjennomføre en hel runde med denne metoden.
Jeg har erfart kjempeserier...........i begge ender av gruppeskalaen.
Med fri-rekyl er det som oftest (hos meg) høydespredning som føkker gruppen.
Til tider var høydespredningen det dobble av sidespredningen.
Og jeg tror dette skyldes for dårlig utført teknikk av meg.
Etter nitidig lesing av boken "Extreme Rifle Accuracy" av Mike Ratigan (muligens den beste boken skrevet om benkeskyting, og ett selvfølgelig innventar i enhver Br-Langholds-skytters bibiliotek) fant jeg ut at jeg ville prøve hans beskrevne skyteteknikk.
"Pining the rifle", det vil si legge skuldren skikkelig inn imot kolben og pushe. Jeg pusher så hardt at det er rett før den bakre foten på skytestøtta letter ifra benken. Og det er veldig viktig å holde pushet under skuddet. "Hold your ground" som han skriver.
Dette krever en tung frontrest, pluss at resten er godt forankret ned i benken. (Jeg har med meg hammer på banen, og hamrer stillskruene ned i benken)
Med denne metoden har jeg fått mye bedre kontroll med høydespredningen.
Nå er det sidespredningen som bestemmer gruppestørrelsen, så når jeg får lært meg å lese og takkle vind...........da skal det jaggu bli små grupper utav dette......tror jeg.