Dato/klokkeslett: 03 Sep 2014, 06:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Enkel forklaring på vindavdrift.
InnleggSkrevet: 10 Mai 2009, 15:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette lille kartet er greit å ha som en liten huskelapp, når det blåser på toppene. :wink:
Bilde

Global SF-mester '04.

Topp
Skriv svar 
 Innleggets emne: Re: Enkel forklaring på vindavdrift.
InnleggSkrevet: 10 Mai 2009, 16:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Ff.Fiffig det der. Virkelig noe for seg..

http://www.vertebrae.no

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 10 Mai 2009, 16:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vet at denne har blitt satt pris på ved flere anledninger, så denne kunne kanskje bli lagt som en "sticky"-tråd? :wink:

Global SF-mester '04.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 10 Mai 2009, 16:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er da forklaringen til modellen for de som ikke forstod den helt. (slik som meg)

Vector Wind Effect for Right Hand Twist Barrels

When shooting at long range, the bullet path is influenced by several factors, among which are Gravity, Spindrift, and Wind Velocity. Spin Drift will drift the path of the bullet to the right when fired from a barrel with a right hand rifling twist.

Wind velocity and direction affect not only the left or right deflection of the bullet but also the vertical deflection as an effect of the bullet spin. Picture the following in your mind.

With no wind and the sights adjusted to compensate for the right spin drift, the bullet would impact the target at dead center When the wind is blowing from three o'clock, visualize the right-hand-twist spinning bullet as rollingl up on the wind, causing an increase in elevation in addition to being pushed to the left. This is reflected in the chart by the circle enclosing the number '3'.

When the wind is blowing from nine o'clock, you can think of the right-hand-twist spin as causing the bullet to roll under the wind and be deflected downward in addition to being pushed to the right. The chart shows the circle containing the number '9' at the lower right. When the wind is blowing from twelve o'clock, the bullet effectively starts out with a muzzle velocity that is decreased by the value of the headwind velocity, thus requiring more time to reach the target. Consequently, gravity causes the bullet to drop farther than if there were no headwind. The circle containing the '12' is near the bottom of the chart reflecting the additional drop of the bullet.

If the wind is blowing from six o'clock, the bullet has the wind velocity added to its muzzle velocity and reaches the target sooner with less bullet drop. Number '6' is near the top of the chart indicating that a shot will go high with a tailwind.

The wind seldom blows from twelve, three, six and nine o'clock, so all the other wind directions influence vertical and horizontal deflections in proportion to their vector and velocity. The remaining circles containing the wind velocity quadrant indicate the approximate quadrant of the respective bullet strikes.

Trying to keep all of the variables straight in the mind when shooting will make one cross-eyed so the chart is for reference as to which quadrant the specific wind direction will influence the bullet path. This chart does not reflect the distance that a bullet will be moved, but only indicates the vertical and horizontal deflection that may be expected from being influence by the respective wind directions.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 10 Mai 2009, 17:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk, Tika, jeg lurte litt på det der! Så tallene inni sirkelen er retningen som vinden blåser fra, mens plasseringen av tallet angir retningen som treffpunktet flytter seg og hvor kraftig virkningen er?

Member of NJFF, DFS, NBSK, SARA og http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10110/Hakkespettklubben.jpg

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 10 Mai 2009, 17:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Slik forstod jeg også det.
Hvis vinden blåser fra kl 6 vil farten til kula "øke" slik at kulefallet blir mindre.
Den treffer derfor høyere på skiva enn siktepunktet, altså mot kl 12.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 11 Mai 2009, 12:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Kan godt forstå grunntanken bak dette, men betviler visualiseringen en smule... :wink:
Se på forskjellen i treffpunkt mellom vind fra klokka 6 og vind fra klokka 7? Den er nok overdrevent stor. Eller?
Vil tro man kan flytte 7-9 en smule opp og til høyre. Det samme gjelder egentlig avstanden mellom kl 1 og kl 12 vind også...
MEN - så driver ikke jeg med ekstremisme på skytebanen (ennå), så jeg klarer meg ganske lenge med 10-til-4-forskyvning... 8)
Trampa jeg i klaveret nå ettersom jeg ikke leste den engelske teksten før jeg lira ut med deler av min store uvitenhet??? :lol:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 28 Nov 2010, 23:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Laird Tony H Holt
kommer vel ann på målestokk :wink:

er vel bare blåst ut ( i ordets rette mening) så det skal være lettvint.. :lol:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 29 Nov 2010, 01:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Artig den der.
Tror jeg har forstått det riktig:
Med vind inn kl. 9, vil treffpunktet teoretisk bli i den sirkelen som har ett 9 tall, altså ned og til høyre.
Dette om en sikter midt i den store sirkelen...
Dette må jo bli teoretisk siden vindhastighet, utgangshastighet, avstand og kulevekt vil gi forskjellige treffpunkt.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 25 Mai 2011, 18:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Står jo greit forklart i de siste linjene

Trying to keep all of the variables straight in the mind when shooting will make one cross-eyed so the chart is for reference as to which quadrant the specific wind direction will influence the bullet path.
This chart does not reflect the distance that a bullet will be moved, but only indicates the vertical and horizontal deflection that may be expected from being influence by the respective wind directions.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 26 Mai 2011, 08:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Lars-K
http://tmtpages.com/windvector.htm

RUM = Poor Man's Weatherby!

Topp
Skriv svar 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet