Jump to content

6 mm BR løpslengde?


Tomas

Recommended Posts

Har en Ruger nr 3 hvor det er bestilt et Shilen løp 1:10 stigning med brotsj. Løpet er nå ca 68 cm langt, må nødvendigvis dreies ned noe i begge ender, men hvilken lengde bør jeg ende opp med?

 

Løpsprofilen vil ved lengde 65 cm ende opp med 19 mm i munningen, da dette ikke er et grovløp og nok tiltenkt jakt. Mulig at jeg også kommer til å benytte en demper, men det er vel kanskje underordnet i noen tilfeller.

 

Kulevalg som denne stigningen vel vil klare er vel 90 grain.

 

Har også tidliger i annet våpen ( løp laget av Match Grade Machine til Thompson Encore ) brukt en Redding neck sizing bushing med dimensjon .069. Usikker om jeg ladet Norma eller Laupa hylser, disse er ikke bearbeidet på noe vis, og i følge linken her så burde jeg vært oppe i .272 - .274 ( på Laupa hylser ). Burde vel ende opp med en av hylsefabrikate, da kanskje Laupa for å unngå bearbeiding av hylsa.

Link to comment
Share on other sites

For å svare på din kommentar så er nok våpenet tiltenkt jakt primært, men at det blir en del benkeskyting er nok også tilfelle. Avstander på jakt kanskje opp til 200 meter, utover det kan nok også skje, men neppe på vilt. Ikke så presist svar, men det er det jeg kan svare frem til nå. Kan sikkert komme med andre svar når jeg har prøvd våpenet utover vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Takker for et hyggelig svar som nok roer meg en del. Har minimale kunnskaper om BC, men har i hvertfall fått med meg at kalibret har litt over gjennomsnittet egenskaper, derfor falt mitt valg på .....

 

Har en litt annen vinkling som nok ikke er helt riktig å komme med her, men`jeg tar en sjangse likevel. Første " børsa " jeg hadde i dette kaliberet var en Thompson Encore med løp fra Match Grade Machine, grovt løp som av feiltagelse ikke ble spesifisert om det skulle være Remington eller Norma kammer. Så diene ble da kjøpt til det løpet var kamret for - Remington. Er det noen her som vet hvilken betydelse det har for videre løp. Jeg opplyste også børsemaker om dette da han bestilte Shilen løp fra Brownells, benevnelsen på brotsjen er Fin CLY613.

 

I det løpet vi brukte tidligere til T.E. skjøt jeg kun 90 grains kuler, hvordan vil denne kammerbrotsjen fungere for 100 grains kuler? Jeg går ut i fra at brotsjen ikke tillater endring av friflukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
1:10 fungerer, men begrenser også kulevalget til <90grs. Det råeste med 6BR er høy BC kuler og null rekyl. Spesielt utmerket fra 200m til 500m.

 

Har prøveskutt våpenet nå, da med 90 grain kuler og demper. Merkbar endring i rekyl uten og med demper. Selvfølgelig ikke noe rekyl som lager problemer uansett. Skyter litt med Mauser 03 i 375 H&H mag ellers, men da er problemstillingen en helt annen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...