Jump to content

Kontigent 2015 NBSF


MagnusM

Recommended Posts

Jeg er innom benchrest.no med jevne mellomrom for å se om det kommer noe referat fra disse årsmøtene, men ser lite til det. I den forbindelse ser jeg at det skrives om betaling av forbundskontigent etc..

 

I og med flere i styret er her inne, kanskje de kan fortelle meg og de 270 ish betalende NBSF medlemmene hva året har bragt av nyheter, hva planene er for videre utvikling av F-Class samt referat fra årmøtet?

 

Jeg og sikkert andre medlemmer i forbundet vil gjerne vite dette før nyåret, om jeg skal vurdere å fortsette å betale kontigent. :)

Link to comment
Share on other sites

Løfter denne og slenger på at jeg lurer på nøyaktig det samme. Registrerer at NBSF ignorerer alle typer henvendelser både her og på deres fb-side. Og i beste fall veiver litt med armene når det blåser litt. Personlig driter jeg i hva som har skjedd, eller ikke skjedd. Jeg er mest interessert i at disse medlemene skal ha et fungerende forbund...meg selv inkludert. Og 100% seriøst...jeg stiller min tid til disposisjon om den kan brukes til noe fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

I f hjemmesidene har man ikke kunnet avholde generalforsamlinger fordi tilstrekkelige mange stemmeberetttigede ikke har dukket opp.

 

Har vurdert å melde meg inn i NBSF en stund, men hvis dette er mål på intersessen og aktiviteten hos både medlemmer og styre? (Forutsetter da at innkallinger er sendt ut i rimelig tid og at møtetstedet ikke er lagt til langt-pokker-i-vold...?)

Link to comment
Share on other sites

I vedtektene står det:

Generalforsamling kan ikke avholdes dersom færre enn 10 - ti - av forbundets medlemmer

med møte- og stemmerett er til stede

 

Dette tolkes visstnok(i følge diskusjon på FB) som at en må være fysisk til stede siden det kanskje var intensjonen da vedtektene ble skrevet (i 1996?).

I mine øyne tøyer en ikke strikken veldig langt om en tillater at generalforsamlingen avholdes som videokonferanse der de ulike lokallagene er deltakere med sine respektive medlemmer.

Regner med det geografiske spredningen er rimelig stor på forbundets medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

(Forutsetter da at innkallinger er sendt ut i rimelig tid og at møtetstedet ikke er lagt til langt-pokker-i-vold...?)
Som medlem i NBSF kan jeg ikke se å ha mottatt noen innkaling til gen.fors., utover at jeg har registrert at info har ligget ute på sidene med innkalling som lyder som følger:

 

Generalforsamling 2014

Skrevet 18. November 2014 av Webmaster

Norges Benkeskytterforbund

 

Generalforsamling 2013

 

Norges Benkeskytterforbund ønsker velkommen til Generalforsamling lørdag 6. Desember 2014 kl. 11.00.

 

Generalforsamlingen avholdes på Lierkroa v/ Drammen, hvor det vil bli enkel servering.

 

Dagsorden:

 

Konstituering av Generalforsamling.

Valg av møteleder og referent.

Godkjenning av innkalling og dagsorden.

Valg av to medlemmer til å signere protokollen.

Gjennomgang og godkjenning av styrets årsberetning.

Fastsette medlemskontingent og startkontingent.

Gjennomgang og godkjenning av regnskap i revidert stand.

Behandle budsjett og arbeidsprogram.

Behandle innkomne saker og forslag, herunder straffesaker.

Valg.

 

 

Stemmeberettigede representanter til generalforsamlingen er alle medlemmer som har betalt kontingent for 2013.

 

Vel møtt!

 

Styret I NBSF.

 

Da gen.fors. ikke er kunngjort seks uker før, er innkallingen ugyldig, og gen. fors. kunne derfor uansett ikke avholdes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke henge for mye i hvor lang tid i forveien en GF skal varsles, og jeg har heller ikke lest meg til det. Men det er fra flere hold fortalt at det er snakk om 20 dager.. Men men.. Uansett krever det at medlemmene faktisk møter. Og som Jonnyvang nevner, medlemmene er spredt relativt greit rundt i landet, så f eks videokonferanse BØR være et alternativ.

 

Edit: Da har jeg lest meg opp, og funnet ut at 20 dagers varsel var tull ;)

Link to comment
Share on other sites

Nesten 300 medlemmer, men sittende styre klarer ikke å få ti medlemmer på GF? Det synes jeg da er rart. Kan det hende at styrets "trusler" og gnål om kontigent er en av de medvirkende årsakene til at folk ikke gidder..?

 

Jeg bare spør, vil sittende styre ha min kontigent for neste år eller gir de faen i meg?

Link to comment
Share on other sites

I og med flere i styret er her inne, kanskje de kan fortelle meg og de 270 ish betalende NBSF medlemmene hva året har bragt av nyheter, hva planene er for videre utvikling av F-Class samt referat fra årmøtet?

Nyheter: Styret startet iår f.eks økonomisk støtte til klubber mtp forskjellige prosjekt, slik som støpe benker, pusse opp/vedlikeholde standplass eller skivestativ evnt andre ting som klubben ønsker støtte til. http://www.benchrest.no/2013/12/31/okon ... l-klubber/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Her var det en klubb som søkte(?)

 

F-class: Ble søkt om hos POD rimelig raskt etter GF våren'14, det ble også purret hos POD i høst.

 

Referat GF: Det har vært forsøkt 2 ganger å avholde GF for 2013, uten nok medlemmer. Når det gjelder referat fra tidligere GF, så mener jeg å huske at det ble vedtatt av medlemmer på GF at disse ikke skulle ligge online(?) Jeg påpeker nå at jeg mener å huske, så her kan jeg ta feil... Jeg har ikke de foran meg nå.

 

 

Dette tolkes visstnok(i følge diskusjon på FB) som at en må være fysisk til stede siden det kanskje var intensjonen da vedtektene ble skrevet (i 1996?).I mine øyne tøyer en ikke strikken veldig langt om en tillater at generalforsamlingen avholdes som videokonferanse der de ulike lokallagene er deltakere med sine respektive medlemmer.

Regner med det geografiske spredningen er rimelig stor på forbundets medlemmer.

Her må vi få en løsning som funker i mine øyne. Jeg skal være så ærlig å si at hadde jeg bodd i Troms, Trondheim, Bergen etc så hadde ikke jeg stilt på GF. Det blir rett å slett for tungvint, tidkrevende og kostbart.

En mulighet er å bruke Skype? At medlemmene møter hos sin klubb, og klubben har en oppkobling til Skype. Jeg ser ikke for meg 300 ish medlemmer i felles Skypemøte...

Om det lar seg løse slik? Jeg vet ikke, men en eller annen løsning bør vi få til?

 

 

Nesten 300 medlemmer, men sittende styre klarer ikke å få ti medlemmer på GF? Det synes jeg da er rart. Kan det hende at styrets "trusler" og gnål om kontigent er en av de medvirkende årsakene til at folk ikke gidder..?

Hvis medlemmer ikke ønsker å komme på GF, så kan ikke styre true noen til å komme!

Det er mulig du ser på dette som gnål & trusler. Men dette med kontingent tar ekstremt mye tid, og den siste infoen på hjemmesiden er en henstilling til medlemmer. Siden det er første året vi bruker registrermeg.no

Jeg kommer ikke til å si ifra om dette fra 2015, da vil kontingenten bare rulle videre... Om du ikke følger opp selv.

NBSF har i alle år forsøkt å holde forbundskontingent på et minimum. Noe jeg mener de også har klart, da den er pr.d.d 150,- pr år.

Det er vel ikke noe annet forbund innen skytesporten, som har så lav kontingent?

 

Når det gjelder innkalling til ekstraordinær GF, så er det min feil at den kom 3dg forsent ift vedtekter som sier 21dg varsel.

Jeg og styret fikk innkallingen av Presidenten 2014.11.12, men jeg hadde ikke mulighet til å legge den online før 2014.11.18. Innkallingen ble også sendt alle tilsluttede klubber.

 

Til slutt vil jeg igjen påpeke at dette er mine personlige betraktninger, ikke styret i NBSF.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Avholdingen av GF må endres. Det får styret se på, men jeg foreslår ett nettopplegg a la NOJS sitt årsmøte, det funker bra i min mening.

 

Vedrørende prisen på kontigenten, så er det vel ingen som sier det er spesielt mye. Jeg vil heller driste meg til å si at den kunne fint vært flere lapper større slikt at ett fungerende forbund kunne arrangere stevner eller drive aktivt rekruttering til de forskjellige grenene innenfor NBSF.

 

Benkeskyting er jo internasjonalt, og noe både presidenten og nestleder deltar i på nordisk og europeisk nivå, så det er naturlig at interessen ligger spesielt der.

 

UNL500, gruppe og poeng, har vært ett suksess ute blant flere av forbundets klubber da dette har vært ett godt utgangspunkt for den jevne skytter å delta på og er på en måte vår "norske" konkurranse.

 

Men NBSF har også F-Class under fanen (og dermed er den grunnen jeg meldte meg inn), og er også ett internasjonalt gren. Her til lands er det ikke enkelt å finne baner på opptil 1000 yards, og dermed lider grenen litt av manglende banemuligheter. SBSK har vært flinke til arrangere faste stevner på 500 meter, så styret kan innhente praktiske råd fra de.

 

Kunne det kanskje falle inn forbundets styre å bruke forbundet som "olje i maskineriet" ovenfor forsvaret, slikt at man kunne arrangere f.eks samlinger på Hengsvatn eller andre tilsvarende skytefelt med øye for å bygge opp TR og Open-lag?

 

Jeg sitter igjen med konkrete tilbakemeldinger på at mange som liker å skyte på lengre hold ikke ønsker å organisere seg i nåværende situasjon, her taper forbundet svært mye i kontigenter samt at legitimiteten til forbundets skytegrener forsvinner. Mange foretrekker å drive med mer det mange amerikanere referer til som practical precision.

 

Hva med å kunne tilby de mange hundre alternativ tenkende skyttere en mulighet til å få komme inn i varmen hos NBSF?

 

Er det ikke bedre at langholdsmiljøet kan samles under en fane? I dag mister vi svært mye kunnskap og kompetanse som kunne blitt brukt til å hevde oss på internasjonsle konkurranser, og forbundet mister istedenfor livsgrunnlaget til uorganisert langholdskyting.

 

Hva tror styret blir konsekvensen av at privatpersoner, som erverver og /eller bygger skarpskyttervåpen, og erverer dette til "jaktbruk", hva skjer når POD "oppdager" dette? Vi kan da vel våpenloven, våpen skal enten erverves til jakt (noe som er lite trolig på mange våpen rundt omkring) eller ervervet til konkurransebruk.

 

Jeg vil se disse grombørsene brukt til konkurranser, og folka bak aktiv med å delta fordi de har noe å hente på det. Her kunne forbundet tatt tak og tilbudt dem grunnlag for erverv og bygging.

 

Slikt jeg ser det, korriger meg gjerne privatperson Poacher, så jobber ikke styret veldig hardt med å samle miljøet. Da spør jeg bare, har du eller dere en annen agenda, og i såfall, hva er det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

F-class: Ble søkt om hos POD rimelig raskt etter GF våren'14, det ble også purret hos POD i høst.

 

Referat GF: Det har vært forsøkt 2 ganger å avholde GF for 2013, uten nok medlemmer. Når det gjelder referat fra tidligere GF, så mener jeg å huske at det ble vedtatt av medlemmer på GF at disse ikke skulle ligge online(?) Jeg påpeker nå at jeg mener å huske, så her kan jeg ta feil... Jeg har ikke de foran meg nå.

 

I flg. tidligere leder av NBSF, som satt i møtene med POD da NBSF ble godkjent, så har det aldri vært behov for å søke om ny skyttergren. Men det skulle kun meldes!!

Sålenge nye skytegrener ikke omfatter nye omstridte kalibre, eller våpen, som fra før er ulovlige, så er en opplysning til POD det eneste som skal til. Så her har har NBSF dummet seg ut, og sørget for ytterligere utsettelser av utsendelsen til de respektive Politikamre. NBSF fikk i oppgave av GF 2012 å melde dette inn til POD. Ingenting skjedde...., og NBSF's styre fikk på ny, nå et PÅLEGG, fra GF om å få dette gjort, og de har klundret dette til igjen.

At noen i NBSF sitter og tror i stedet for å kunne slå opp i vedtekter og protokoller, forteller vel sitt. Jeg sitter som leder for en klubb tilknyttet NBSF, og føler jobben ganske håpløs, ovenfor våre medlemmer. Jeg har ved flere anledninger forlangt å få protokoll fra GF 2011 og 2012, slik at jeg kan sende dette ut til medlemmene, men får ikke svar! Godkjent regnskap skal også sendes ut, slik det gjøres i alle lag og foreninger. Om dette skal legges online, eller ikke, har forsvinnende lite med saken å gjøre. Men i følge vedtektene så SKAL dette gjøres medlemmene tilgjengelig! Enten det sendes på mail eller i posten.

Derfor synes jeg det er direkte latterlig da styret i NBSF sitter og sier at de synes at det er dumt at folk ikke møter på GF. De sitter allerede med 2 års etterslep på saker, og ved å sende ut protokollen så vil nettopp alle medlemmene se dette. Kanskje derfor de sitter så langt inne? Jeg bare spør, for jeg får nemlig ikke vite noe fra NBSF.

At strukturen i NBSF må endres og moderniseres er hevet over en hver tvil, og de må jobbe for å få dette inn i et system som er et forbund verdig. De må i første omgang følge sine egne vedtekter og Generalforsamling, og ut fra det, via generalforsamlingen, gjøre endringer som gjør at det blir lettere for alle medlemmer å bli hørt. Unnskyld meg, men jeg mener at å sitte på ræ..... på Kroa i Eiker å vente på at hele landets medlemmer skal reise dit, for å sitte i et møte å vedta ting som; ingen får se referat fra, og ingen noen gang får se noe virkning av, blir for dårlig. Det ble nevnt at det skulle innkalles til nytt møte i Trondheim, under Nordisk, men det ble ingenting av. Det hadde jo faktisk vært en god ide!?

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg en mail fra registrermeg.no som minner meg på at jeg må betale innen 25 januar for å fornye medlemskapet mitt i NBSF.

 

Jeg kommer til å betale, om ikke annet enn på pur trass. Også får jeg jo deltatt på neste generalforsamling, det kan jo bli rett spennende.

Link to comment
Share on other sites

I flg. tidligere leder av NBSF, som satt i møtene med POD da NBSF ble godkjent, så har det aldri vært behov for å søke om ny skyttergren. Men det skulle kun meldes!!

Sålenge nye skytegrener ikke omfatter nye omstridte kalibre, eller våpen, som fra før er ulovlige, så er en opplysning til POD det eneste som skal til. Så her har har NBSF dummet seg ut, og sørget for ytterligere utsettelser av utsendelsen til de respektive Politikamre.

 

Her tror jeg ordlegging er litt uheldig, søkes eller meldes.

 

Det som kommer frem av brevene med POD i sin tid, send til tidligere leder av forbundet tilbake i 2009 som svar på søknaden om å få forbundet godkjent som organisasjon, er følgende:

 

Det forutsettes at endringer i forbundets program og/eller tekniske reglement som kan få innvirkning på antall og/eller type våpen som kan erverves av medlemmene til skyting innen forbundets godkjente programmer blir forelagt direktoratet for godkjenning.

 

Hvorvidt dette skal da meldes eller søkes kan sikkert diskuteres, men det skal i hvert fall godkjennes, og det er basis for brevet sendt POD der regelverket ønskes godkjent i henhold til brevet mottatt tidlig 2009. Jeg har selv skrevet brevet til POD angående F-class på bakgrunn av nevnte brev mottatt for POD.

 

Presiserer at jeg ikke uttaler på vegne av styret i dette innlegget, men fant det greit å bidra til å oppklare akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic i denne tråden, men la gå siden flere av benkeskytterforbundets medlemmer tydeligvis er mer interessert i skyting enn i selve benken ;-) :

 

Nå starter "langholds-sesongen" i et seriøst skytterforbund/-vesen: DFS

 

Velg "felt" i fanen "stevnetype", og deretter "grovfelt" og "Jegerklasse" under påmeldingen.

 

Billig, morsomt og krevende. Ukjente avstander, knestående og liggende skyting. Som om ikke det var nok kan man til og med vinne penger!

 

:-)

 

edit: fikset link

Link to comment
Share on other sites

mer interessert i skyting enn i selve benken

Joda, men "holde rifla sjøl, å tungt, åh, vanskelig...", dessuten er DFS bare hestkuker så det går ikke :wink:

Men det ryktes et kurs i feltskyting her nede snart, men vi får se hva som fyker an :?:

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er brutalt, ass! Må til og med bære børsa mer enn 4 meter bort fra bilen, wtf lizzom?!? ;-)

 

Kurs for felt generelt, eller jegerklasse spesielt? Ikke spesielt mange som skjøt det heromkring i fjor, får se hvordan det blir i år...

Link to comment
Share on other sites

Må til og med bære børsa mer enn 4 meter bort fra bilen, wtf lizzom?!?

Ikke alltid, men man må jo bli klar ila. et par minutter, Det verste er kanskje at man ikke bare kan skyte til man treffer...

 

Kurs for felt generelt

Generelt, grov og fin. Det jobbes med å få noen til å instruere (tror målsetningen er å ha instruktører "et stykke" over vanlig langholdsskytter-nivå), og det jobbes med å finne sted.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det verste er kanskje at man ikke bare kan skyte til man treffer...

Ikke noe pling eller noen ting, bare anvisning, og den må man i tillegg VENTE på. Noe så dumt!

 

"et stykke" over vanlig langholdsskytter-nivå)

Å skyte felt med DFS'erne er en skikkelig øyeåpner på hvor god man strengt tatt ikke er. Det avler en viss ydmykhet, iallefall hvis man har et snev av selvinnsikt...

Link to comment
Share on other sites

og har ført til at jeg har det grisemoro, nettopp fordi listeplassering ikke betyr en døyt.

Fornuftig holdning, og helt enig, ellers hadde jeg jo slutta for lengst. Men av og til så er det nå en ting å bli sist - og så er det måten en blir så inderlig sist på. Bak småjenter og pensjonister :oops:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk vurdert det, da jeg i nærheten av hytta ser de skyter felt opp mot 650m(?? prøvde å mille fra bilvinduet) men selv med balsastokk kommer jeg ikke under 4,5kg

Kan vel ikke kalle det langhold heller, i følge reglemetet skal det skytes som AG3 klassen, men: "dog fortrinnsvis ikke på skyteavstander over 300m."

Er det slik i praksis og eller er det vanlig at jegerklassen kan skyte på alle hold?

Når jeg tenker meg om har jeg vel ingen våpen som holder avtrekksvekt på 1,5kg

Kan jo sjekke neste gang de skyter om jeg kan være med utenfor konkurranse, selv om våpenet bryter alle krav i reglementet.

 

Jan Erik

Link to comment
Share on other sites

Her blir kontingenten betalt av begge i huset ettersom fruen også har lagt sin klamme hånd på en langholdsrigg (misunnelig ;) )

500 UNL blir satsinga i år også, pluss evnt litt f-class som påfyll.

Fruen kommer også til å satse på det samme så mye som tiden strekker til.

 

Jeg håper vi klarer å ta vare på det trivelige miljøet vi har innen UNL/langholsskytinga/BR

Greit at det er ting som kan gjøres på en annen måte. Men ha fokus på det positive å se fram over.

Vi er en gjeng entusiaster og nerder som brenner for den hobbyen vi driver med. Sammen kan dette bli veldig bra.

Jeg håper på sikt at det skal såpass miljø i Norge at en kan ta bilen å kjøre på stevner på sommer'n/vinter'n også bare 2-3 timer unna. Ikke bare at en må evnt bruke ei langhelg ;)

Morro det å men morro å dra på ett dagsstevne å innimellom.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Har ikke egnet våpen til DFS skyting, men tanken er god uansett Christian;)

 

Når det kommer til langholdsskyting i vårt kontekst, det vil si skyting forbi "DFS avstander", så er det bare dessverre kun NBSF som er alternativet om ambisjonene er deltagelse på approberte konkurranser nasjonalt eller internasjonalt.

 

Alternativ "praktisk presisjon på lengre hold" kunne godt finne sin plass innenfor NBSF om det hadde vært ett annet styresammensetning. Ett tenkt regelverk har man jo, og det er bare å sende inn de rette opplysninger til POD, så vips har man plutselig muligheten til å skyte alternativ langhold under ordnende former med nasjonale lister..

 

Bare en tanke..

Link to comment
Share on other sites

Er det slik i praksis og eller er det vanlig at jegerklassen kan skyte på alle hold?

De fleste steder har jeg inntrykk av at jegerklassen skyter grovfelt (dvs. langholdene) og at ingen bryr seg om, eller kan, våpenreglene. Det er uansett innmeldt en rekke forslag om lemping på reglene.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan få inn ett regelverk a la det som skytes i statene inn i NBSF. Ting må ikke ta uhorvelig lang tid, det er bare viljen til de som sitter med ansvaret det går på.

 

Jeg kan ikke begripe treneringen på f-class opp i mot POD. Samt at jeg har ambisjoner for at langholdsskyting skal bli stuerent, og derfor få inn en klasse som appelerer til de som liker konkurranser som Christian S. har organisert. Det er bare å søke litt på youtube på f.eks 8541 Tactical, se på videoene fra konkurranser.

 

Men for all del, vi kan godt være uenige. ;)

Link to comment
Share on other sites

I statene er alt mye større og det er flere som skyter, alt dette er jo kjent.

 

Men poenget er nettopp at vi kan samle "langholdskyting" under NBSF fane nettopp fordi det kommer aldri til å godkjennes en egen langholdskyting forbund i Norge. I og med at f-class er tilsynelatende underlagt NBSF vitner det om at forbundet ikke er bare begrenset til BR. Ei heller at 95% av medlemene skyter med tofot på bakken og ikke tradisjonell BR.

 

Jeg ser ingen problem eller konfliktgrunnlag mellom BR og langhold, deter samma jaget etter presisjon uansett preferanse.

 

Jeg ser heller at folk velger å være utenfor NBSF samtidig som de driver langhold, da hadde jeg heller ønsket dem i varmen hos forbundet, igjen for å gi skytingen ett legitimt grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Om en ser på hva en egentlig driver med, så mener jeg at både "praktisk langhold" og F-class hører naturlig inn under DFS. Det er både en forlengelse av det DFS allerede gjør, og en moderne tilpasning til de programmene DFS skyter.

Dersom DFS virkelig ønsker å oppfylle formålsparagrafen, både den nye og den gamle, så vil en se at "praktisk langhold" helt enkelt er det samme som feltskyting, bare overført til 2014 istedet for 1914. F-class er jo ikke noe annet enn baneskyting uansett.

 

Men, om en ser til USA så er det også der relativt stor avstand mellom de 4 grenene vi snakker om, highpower, BR, F-class og "Tactical" - det eneste overlappet (av utøvere) som er noenlunde signifikant er mellom highpower og F-class, enttopp fordi en gjør så og si det samme.

 

BR (HV/LV)- slik opprinnelig er /var, er jo på det nærmeste utdøende her i Norge. Det er et fåtall som så mye som har sett ei fullblods BR-rifle, og enda færre har sett en bane med benker på. Det er omtrent like mange rifler til salgs i 6PPC som det er utøvere i disiplinene. Flesteparten av stevnene i benkeskytingsdisplinen UNL, har ikke benker og vi krangler om reglene...

Langholdsdisplinene vokser og vokser. Felles for medlemmene er at de er uhyre vanskelige å organisere, de har enten aldri være organiserte, eller de har steget av DFS på grunn av den strikte organiseringen - vi er gjeng harbarka anarkister som vil gjøre som vi vil -

 

Så velger vi et styre av samme sorten, og forventer at de skal gjøre som vi vil - good luck!

 

Det som er helt sikkert, helt sikkert - er det IKKE blir bedre av å la være å betale kontingenten. Den koster 20 338LM kuler, og det kan vi ha råd til. Det blir heller IKKE bedre av å ikke møte på årsmøtet -

 

MEN det hjelper ikke å ALLTID ha årsmøte i et miniforbund med flesteparten av medlemmene på sørvestlandet og trøndelag - på Lierkroa. Det bør (og Kartago bør ødelegges) legges til et stevne. Med tenke på vekten av medlemmene bør det igrunnen være et stevne enten på Sørlandet, eller i Trøndelag.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...det hjelper ikke å ALLTID ha årsmøte i et miniforbund med flesteparten av medlemmene på sørvestlandet og trøndelag - på Lierkroa. Det bør (og Kartago bør ødelegges) legges til et stevne...

 

I den forbindelse vil jeg trekke frem følgende tekst fra innkallingen til Hadeland & Omægn Bænkeskytterklubb:

 

Jeg skal prøve å få til at vi kan skyte litt, oppe på 5-600 meteren før møtet, men det kommer jeg ev tilbake til da jeg får dette klarert med eiere av banen.

 

Der har jeg et incentiv til å stille i alle fall; det er sikkert!

Link to comment
Share on other sites

Kloke ord som vanlig Mr K. Men du vet like godt som meg at det aldri vil bli snakk om at DFS fornyer seg og tar til seg det du anser som naturlig;)

 

Men dette med anarkister etc er vel lite forenelig med våpen vel? Nå tar jeg ikke ordet bokstavelig, men er det slikt å forstå at det er motstand mot å organisere langholdsskyting og at dagens praksis med å erverve og bygge skarpskyttervåpen skal gå upåaktet hen av POD?

 

Kanskje jeg er svært naiv, men jeg trodde virkelig at det var i "miljøets" interesse å bli ansett som legitim? Det er godt mulig, siden jeg ikke tilhører langholds-adelen, at det er vesentlige ting jeg ikke er klar over;)

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke en bedre fremgangsmåte være å prøve å arrangere fler konkurranser ala "NM langhold" før en prøver å innføre det som en skytegren?

Jeg er enig med M67 at det egentlig er en modernisering av feltskytinga.

 

De blytunge kanonene i 338 lapua o.l. trenger et forbund for "koseskyting på lange hold". Det er stort sett det de er brukendes til. (og selvsagt posteringsjakt :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Men du vet like godt som meg at det aldri vil bli snakk om at DFS fornyer seg og tar til seg det du anser som naturlig;)

Joda, det tar bare ekstremt lang tid. Man byttet patron for ca 100 år siden, og jeg tipper man bruker kikkertsikter i 2050-2070 - om vi ikke er over på laservåpen da :roll:

 

men er det slikt å forstå at det er motstand mot å organisere langholdsskyting og at dagens praksis med å erverve og bygge skarpskyttervåpen skal gå upåaktet hen av POD?

Jeg tror ikke det er motstand mot det. Det er bare ikke interesse for det. De mest aktive, og de som konkurrerer er selvsagt for å få til ordnede former. Men vi skal ikke glemme at kanskje 90% av alle som driver med langholdsskyting overhodet ikke er interessert i konkurranse, de er like lite interessert i skyteprogrammer som du er i å skyte 5 skudd stående i skytterdress på 3 minutter, eller trolig mindre.

"Langholdsskyttere" er en utrolig diffus skare, der er eksmiltære, der er DSSN skyttere, litt færre DFS skyttere, der er foolk som driver med alt, folk som overhodet ikke har drevet med noe annen skyting, der er regelrette wannebees, der er samlere, som synes det er artig å skyte med våpnene sine, og alt mulig.

 

Men felles for de som er på våre treninger er igrunnen at de kommer på trening og skyter, interessen er skyting, ikke poeng på ei skive, og interessen er IHVERTFALL ikke å legge innsats i å bli bedre, man skyter, og blir man bedre så er det fint. Det er jo hobby, kos og moro. Man er ute i naturen og man skyter, kan ikke bli bedre.

Ca 3-5, tipper jeg, i en klubb på 70, har jeg sett henge opp papirskiver på over 100m. Vi er alle forskjellige.

 

Innen bueskyting er jeg på den linja der. Jeg bare skyter - forbund, programmer, stevner, kunne interessere meg midt i ræva, der er regler for buer, for piler og alt mulig, men jeg vil ha de buene og pilene JEG liker - og slik er langholdsskytterene.

 

Organiseringen av langholdsskytterene er jo først og fremst drevet av å at man må ha et sted å skyte, og SBSK ble dannet nesten utelukkende på det grunnlaget. De ivrigste skytterene drar lasset, og organiserer aktiviteten, både for at det skal være sosialt, og for at man skal ha tyngden til en klubb - kontra å bare skyte alene bak ei hei. Men alle skyter jo sine egne "programmer", og på sin egen måte.

 

Jeg tror nok at fanden ikke har beregnet sitt publikum, at styret i forbundet nok er noen nokså seriøe folk, som ser konkurransedisiplinene - og ikke tilbyr mye til de som bare vil ha et sted å skyte. Det gjør jo klubbene uansett. Men så kommer noen, og vil ha "valuta" for de 150,-.

 

Et forbund, som altså knapt har 10% av kontingentinntektene til et litt stort skytterlag - hva kan vi egentlig forvente?

- holde i trådene mot POD

- organisere en terminliste basert på innspill fra klubbene,

- sette tid og sted for norgesmesterskap

- gjennomføre vedtak fra generalforsamlingen,

 

Kanskje? Om de siste ikke er for ambisiøse. Det er ikke mye ekstern motivasjon å hente for et styre når kanskje 10% av en allerede liten medlemsmasse interesserer seg for hva de gjør, og det som er vedtatt på gen. fors. kanskje står 6-8 mann bak - og styret mener kanskje at vedtaket er noe tøv,

Kanskje de som brenner for enkeltsaker, om det er F-class eller "praktisk langhold", kanskje de skal velges inn i styret, og så ser vi om de gjennomfører?

 

Uansett, så er det ikke, for andre enn meget organisatorisk anlagte folk (og de skyter ikke langhold) det er ikke oppside nok ved å møte på et årsmøte, til å rettferdiggjøre en hel dags bruk på det, også midt i feltsesongen, langholdssesongen, skisesongen. Unntaket er de som virkelig vil, og de blir neppe valgt til noe uansett, siden de kommer langveis fra, og er så sære, og for "ytterliggående". Slik er det i alle organisasjoner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for ett godt svar K. Og takk til John fra nord;)

 

Både du og John er relativt aktive innenfor klubbene dere og at synspunktene deres taler vel for de fleste dere omgås. Da er det jo helt klart dødfødt å tro at man kan gjøre en forskjell og det er iallefall greit å få klarhet i det før man går videre med ting.

 

Må bare si at jeg synes det er veldig synd at det er ikke større interesse for å pushe styret i forbundet til å få f-class på plass, det er grunnen til jeg er medlem i forbundet. Jeg liker også langholdsskyting, men uten tilgang til baner overhodet tenkte jeg at ved å få mere fokus på forbundet, at de kunne få større innpass på skytefelt omkring til å arrangere treninger, stevner etc.

 

Da stemmer det nok at jeg har bare vært umåtelig naiv.

Link to comment
Share on other sites

det er grunnen til jeg er medlem i forbundet. Jeg liker også langholdsskyting, men uten tilgang til baner overhodet tenkte jeg at ved å få mere fokus på forbundet, at de kunne få større innpass på skytefelt omkring til å arrangere treninger, stevner etc.

Må få klargjøre, jeg anser at F-class ER på plass. Klubbene arrangerer stevner, folk vinner og taper, og folk har våpen som passer bedre for F-class, og andre våpen som passer bedre for UNL.

Regelverket, som er et forslag, ligger der, og store endringer vil neppe forekomme, det vil være nødvendig å holde det noenlunde parallelt med utlandet, og særlig GB.

 

Det skytes stevner med 90 deltakere, 6-8ggr i året, kortere vei fra Gardermoen enn Numedal er fra Kristiansand, der kan man skyte og lære.

 

Fortsetter vi å skyte F-class slik vi har gjort her hjemme, så dannes et grunnlag for å vedta reglene (det er jo uenighet om hvorvidt de er vedtatt på årsmøtet), og de kan endelig vedtas. Så er det opp til klubbene å følge dem. Noen klubber har s\jo sine egne regler, som de attpåtil endrer på - det er delvis en uting, men også nødvendig, for å tilpasse til, og trekke, de lokale skytterene som deltakere.

 

Tilgang til baner og skytefelt kan vel like godt være klubbenes oppgaver? Vi jobber iallefall kontinuerlig med å sikre at vi har steder å skyte. Det er klubbene som kjenner de lokale behov, og forsåvidt de lokale muligheter.

NBSF er ikke DFS, med sin stab av folk med heltidsstillinger for å skaffe klubbene det de trenger (men så er det heller ikke 900 klubber i NBSF) Det er 5-6 mann med vidt forskjellige interesser, og dersom man skal få sine kjepphester igjennom, så tror jeg bortimot eneste måten er å bli valgt inn og gjøre det selv. Det fungerer, det vet jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at når ett forbund sender inn anmodning om å bruke ett skytefelt til trening eller stevner så stiller man kanskje sterkere enn at bare den enkelte klubb gjør dette? Jeg snakker da om primært om militære skytefelt, da disse er egentlig de eneste "banene" i Norge som er langt nok til å bruke på skikkelig 1000 yard F-Class.

Link to comment
Share on other sites

da disse er egentlig de eneste "banene" i Norge som er langt nok til å bruke på skikkelig 1000 yard F-Class.

Det kan du si. Jeg vet ikke om det er store forskjellen. Klubber og enkeltpersoner har lånt/leid leid skytefelt før, og det skjer langt oftere enn det er aktuelt å arrangere 1000yard stevner her i Norge på langt tid ennå.

 

Private relasjoner til de som sitter med ansvaret for slike fasiliteter er i praksis det eneste som virker. Det, og/eller at de er interessert i denne typen skyting selv.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1# Avholdingen av GF må endres. Det får styret se på, men jeg foreslår ett nettopplegg a la NOJS sitt årsmøte, det funker bra i min mening.

 

2# Benkeskyting er jo internasjonalt, og noe både presidenten og nestleder deltar i på nordisk og europeisk nivå, så det er naturlig at interessen ligger spesielt der.

 

3# Men NBSF har også F-Class under fanen (og dermed er den grunnen jeg meldte meg inn), og er også ett internasjonalt gren. Her til lands er det ikke enkelt å finne baner på opptil 1000 yards, og dermed lider grenen litt av manglende banemuligheter. SBSK har vært flinke til arrangere faste stevner på 500 meter, så styret kan innhente praktiske råd fra de.

 

4# Kunne det kanskje falle inn forbundets styre å bruke forbundet som "olje i maskineriet" ovenfor forsvaret, slikt at man kunne arrangere f.eks samlinger på Hengsvatn eller andre tilsvarende skytefelt med øye for å bygge opp TR og Open-lag?

 

5# Da spør jeg bare, har du eller dere en annen agenda, og i såfall, hva er det?

1- Hvordan avholder NOJS sitt årsmøte?

2- Tjaa, jeg har da også vært hos SBSK og skutt 500, jeg har vært flere ganger i Numedal hos HOBK og skutt 500, samt at jeg har vært i både Fredriksberg og Umeå i Sverige og skutt 500UNL

3- Eneste sivile baner er vel opp til 600mtr. Og forhåpentligvis den i Avgrundsdalen som er ut til 750mtr(?)

4- Jeg kommer ikke til å jobbe for dette! Jeg og en kompis har i 7-8år arrangert skyting på bane 14 (Hengsvann) og som sivil står man bakerst i køen. Man kan ikke velge dato, kun det som er ledig tilslutt. Man står også i fare for å miste skytingen bare timer før. Da blir det vanskelig å arrangere for klubb eller forbund. Det er vært 2-3 ganger hvor vi sto i fare for å miste skyting, grunnet avd fra forsvaret som skulle trene. Da er det ikke hyggelig å vite at du har folk på vei oppover E18 fra sør, over fjellet på E134 fra Vest eller noen som lander på OSL fra TRD for å skyte på B14. Heldigvis ordnet det seg og vi har enda ikke måttet avlyse.

5- ?

 

Forbundet er ikke den som skal arrangere et stevne. Forbundet har ingen baner, det er det klubbene som har. Samt at å arrangere stevne for klubben gir mer inntekt til klubben.

Jaktfeltstevne eller NM jaktfelt, det er jo ikke NJFF som arangerer. Det er det en eller annen lokal jakt&fiske for. som gjør.

Samme er det med f.eks Metalsihuett, det er ikke forbundet som arrangerer. Men en lokal klubb.

Link to comment
Share on other sites

NOJS opplyser om årsmøte x antall uker før start med frist for innlevering av forslag etc. Møtet avholdes over fem dager med de forskjellige agendaene fordelt uttover med frister for å svare før "emnet" lukkes.

 

GF hos NBSF kan om vedtektene endres avholdes på nett, kanskje ett underforum på kammeret som NBSF/Styret og medlemmene har tilgang til. Der kan GF avholdes f.eks over to dager slikt at flest mulig gis muligheter til å avgi sin stemme etc. Det er bare ett forslag.

 

Iallefall funker dette bra for NOJS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...