Jump to content

Kontigent 2015 NBSF


MagnusM

Recommended Posts

Leting etter langholdsbaner.

 

Hvis men går på finn kart, http://kart.finn.no/ , og stiller inn oppløsningen på 200m, ekvidistanse 20m, er "alle" skytebaner i Norge avmerket. Også mange nedlagte. Jeg har litt sport å lete etter langholdsbaner. De finnes avmerket på de rareste steder. Selv på Eidsvoll, vest for Råholt ved nye E6, ligger det avmerket en sivil 600m bane. Trykker man "hybrid" på kartet får man flyfoto av det samme området. Da ser man ofte at det ligger grav på 200 og 300m men 600m banen ligger altså der. Trykker man på "historiske" kan man se gamle flyfoto. Over Oslo helt tilbake til 1937. Morsomt å se skytebanen og Norges hovedflyplass på Gressholmen på disse bildene. Sjekk Haslemoen for eksempel og se for all del på flyfotoene.

Link to comment
Share on other sites

Er ganske interessert i å begynne med langhold. Kikket litt på hjemmesidene til Benkeskytterforbundet, er det noen som kan forklare hvordan de forskjellige klassene fungerer? BR50, Jeger, Sporter, Light Varmint, Heavy Varmint, Unlimited og F-Class står listet opp. Skytes grenene samtidig på samme bane, eller er de helt adskilte med forskjellige tidsbegrensninger, skiver og avstander?

 

Hvis langholdsbiten i Benkeskytterforbundet ikke er godt nok organisert i dag, så må jo noen ta initiativ til å dra det i gang. Det må jo selvsagt være av noen som er interessert i det. Det er en fordel dersom ulike grener av slik skyting kan sameksistere innenfor et forbund, og et lite forbund kan kanskje på dette tidspunktet være en fordel. Man får kanskje mer frihet til å utforme eventuelle nye skytegrener slik som man ønsker.

 

Mange foretrekker å drive med mer det mange amerikanere referer til som practical precision.

Kan du gi et eksempel på hvordan en slik konkurranse blir arrangert?

Link to comment
Share on other sites

I grove trekk: 50BR skytes med 22LR på 50m hold og oftest på poengskive. Jeger, Sporter, LV og HV på 100/200m både gruppe og poengskive. UNL og F-Class oftest på 500m også gruppe/ poengskive. 50BR arrangeres som regel alene. Det samme med J, SP, LV og HV 100/200m. Eller f eks lørdag benk 100/200m, og søndag benk/ liggende 500m. Regelverket for våpen, kaliber osv, står på hjemmesiden til nbsf. Hvordan blinker ser ut og hvordan skytingen gjennomføres, finner du ut enklest med google.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som er "langhold" på NBSF programmer er Unlimited og F-Class. Men det bør påpekes at det arrangeres mange stevner i dette iløpet av ett år.

 

Unlimited er i Norge blitt skutt på 500 meter. Enten som poeng eller gruppe. 3 omganger med 10 skudd og 12 minutters skytetid pr omgang. Samt en femskudds prøveserie til å starte med. Det er noen begrensninger på våpen, dette ser du i regelverket. De absolutt fleste skyter med en boltrifle i enten 6, 6,5 eller 7 mm, samt .30 eller .338 LM. UNL kan skytes i to klasser, enten med full "benchrest" opplegg fra benk eller liggende på bakken med tofot eller "rest". Det var to forskjellige skiver før, men nå er det blitt godkjent en skive til både gruppe og poeng.

 

F-Class skytes enten som Open eller T/R.

 

F-Class T/R er begrenset til kaliber .223 Rem og .308 Win.

 

F-class FT/R

 

5.5.2 F-Class Standard. (Target – F-T/R)

 

Rifle begrenset til standard, umodifisert patronkammer for .308 Winchester/ 7.62x51mm NATO, eller .223 Remington/5.56x45mm NATO kammer.

 

Riflen må avfyres fra ”to-fot”, solid festet til for-treet, og/eller med reim.

Enhver ”to-fot”, som defineres som ”to-fot” er lov, men vekten på ”to-foten” skal regnes med i totalvekten på riflen.

Ethvert sikkert, manuelt avtrekk er lov.

Ethvert siktesystem er lov, men skal regnes med i riflens totale vekt.

 

(a) Riflens totale vekt, inkludert alle ting festet til rifle, som reim og “to-fot”, får ikke overskride 8.25kg.

(b) Som ”ting festet til rifle” regnes også med alle eksterne objekter, unntatt skytteren og dens påkledning, som delvis eller fullt ut rekylerer med riflen, eller er på noen måte heftes til eller festes til riflen for hvert skudd, eller på noen som helst måte følger med hvis riflen løftes fra sitt/sine anlegg.

© Riflen må avfyres fra liggende skytestilling, med skulderanlegg på skytteren og ved hjelp av anlegg/rest som nærmere beskrevet i pkt. 5.5.4.

 

F-class Open

 

5.5.1F-Class. Åpen klasse. (Open class. F-O)

 

NB: Riflekaliber opp til og med kaliber .35.

 

“Rail-guns” og andre aktive mekaniske metoder for å returnere til eksakt samme siktepunkt for neste skudd, er ikke tillatt.

Ethvert sikkert, manuelt operert avtrekk er lov. Ethvert siktesystem er lov, men skal regnes med under totalvekten på riflen.

 

(a) Riflens totale vekt, inkludert alle ting festet til denne, som kikkertsikte og to-fot, må ikke overskride 10 kg. Som ”ting festet til rifle” regnes også med alle eksterne objekter, unntatt skytteren og dens påkledning, som delvis eller fullt ut rekylerer med riflen, eller er på noen måte heftes til – eller festes til riflen for hvert skudd, eller på noen som helst måte følger med hvis riflen løftes fra sitt/sine anlegg.

(b) Bredden på riflens for-tre (fremre del av skjeftet) får ikke overskride 76mm.

© Riflen må avfyres fra liggende skytestilling, med skulderanlegg på skytteren og ved hjelp av anlegg/rest som nærmere beskrevet i pkt. 5.5.3.

 

 

"Practical precision" arrangeres gjerne ved at det skytes på flere forskjellige avstander med enten bolt eller halvautomatiske rifler på stål gonger eller papp. Det kan enten være kjente eller ukjente avstander. "Standplassene" er ofte satt opp slikt at du enten må skyte liggende, knestående eller stående, i ukurante vinkler, gjennom små åpninger i "vegger". Opplegget skal være slikt at det det ikke alltid er optimal "baneforhold". Av en eller annen grunn oppfatter folk dette som "militært" skyting, men det er ryggmargrefleksen til mange som slår inn på alt som er nytt. Ett kjapt søk på Youtube vil vise flere slike konkurranser. Prøv feks. 8541 Tactical.

 

Jeg ser ett miljø som klarer å bygge knallgode våpen til banebruk, så jeg tror også det er ikke noe i veien med å bygge litt mer lettere rifler som kunne være tilpasset ett regelverk der man ikke alltid ligger på ett jevnt underlag. Med ett godkjent regelverk og ett fungerende forbund så kunne man skreddersy våpen til denne bruken ved å henvise til ervervgrunnlag. Kanskje ikke noe alle gidder å drive med, men så gidder jo ikke alle å drive med DFS eller.

 

Fordelen med ovennevnte program er at det gir arrangører store friheter til å sette opp konkurranser og at det er opp til hvert enkelt arrangør hvilken avstander som ønskes brukt da det skal skytes på alle avstander, men trenger ikke å være "ELR".

Link to comment
Share on other sites

Viktig å presisere at UNL ikke er delt i to klasser hvis man følger regelboka.

Da er det fri skytestilling, og valgfritt hvilken støtte man vil bruke. Altså unlimited, UNL.

Men har blitt vanlig med lokale tilpasninger med deling i to klasser, liggende med tofot og sittende i benk.

Link to comment
Share on other sites

F-Class Standard (og kanskje UNL) virker spennende, og er noe jeg kan tenke meg å prøve med en av riflene mine hvis jeg får muligheten.

 

"Practical precision" arrangeres gjerne ved at det skytes på flere forskjellige avstander med enten bolt eller halvautomatiske rifler på stål gonger eller papp. Det kan enten være kjente eller ukjente avstander. "Standplassene" er ofte satt opp slikt at du enten må skyte liggende, knestående eller stående, i ukurante vinkler, gjennom små åpninger i "vegger". Opplegget skal være slikt at det det ikke alltid er optimal "baneforhold". Av en eller annen grunn oppfatter folk dette som "militært" skyting, men det er ryggmargrefleksen til mange som slår inn på alt som er nytt. Ett kjapt søk på Youtube vil vise flere slike konkurranser. Prøv feks. 8541 Tactical.

 

Jeg ser ett miljø som klarer å bygge knallgode våpen til banebruk, så jeg tror også det er ikke noe i veien med å bygge litt mer lettere rifler som kunne være tilpasset ett regelverk der man ikke alltid ligger på ett jevnt underlag. Med ett godkjent regelverk og ett fungerende forbund så kunne man skreddersy våpen til denne bruken ved å henvise til ervervgrunnlag. Kanskje ikke noe alle gidder å drive med, men så gidder jo ikke alle å drive med DFS eller.

 

Fordelen med ovennevnte program er at det gir arrangører store friheter til å sette opp konkurranser og at det er opp til hvert enkelt arrangør hvilken avstander som ønskes brukt da det skal skytes på alle avstander, men trenger ikke å være "ELR".

 

Har kikket litt på et par slike "practical precision" videoer på YouTube, og det ser veldig morsomt ut. Grovt sett ser det ut som det er lange, men varierte avstander, i uvante/ feltmessige stillinger og alt skjer på tid. Skyteformen minner litt om dynamisk, bortsett fra at man har mye lengre hold og mye lengre tid. Nå er det jo også manual action rifle i dynamisk, men et typisk rifle-stevne har nok for korte hold for de langholdsinteresserte?

 

Hvis man skulle prøve å arrangere noe sånt i et annet forbund burde man se til dynamisk og låne sikkerhetsreglene, eller kanskje fortrinnsvis også ha erfaring fra dynamisk. Det som er den store utfordringen er at det stilles store krav til sikkerhet ved bevegelse under skyting, spesielt når det er tidspress. Dersom man bare skyter fra "bokser" er det et mindre problem. Men i den ene videoen var det en sikkerhetsbriefing før stevnet startet, og det er kanskje et symptom på ulik sikkerhets-opplæring blant skytterne? Det er viktig at sikkerhetsreglene ikke er noe man skal tenke på bevisst når noe er i ferd med å skje, men heller skal ligge underbevisst hele tiden som er ryggmargsrefleks! Et mindre imponerende eksempel på våpenhåndtering kan sees her:

Idet skytteren går gjennom tunnelen peker han på flere funksjonærer med våpenet, uten å bli diskvalifisert. Det er jo lite skytteren kan gjøre med det, siden løypen er designet på en helt tåpelig måte. Våpenet var sikkert tomt for ammunisjon, men det spiller ingen rolle for meg, fordi han brøt våpenregel nr.1 som sier at "alle våpen skal alltid behandles som om de er ladd". (Som også vil si, selv om våpenet er tomt).

 

Det virker sikkert som jeg problematiserer dette veldig, men gode rutiner er en diskusjon som må tas. Man står ikke lenger på en linjalrett standplass og har god tid, hvor man tydeligvis kan slippe unna med en del rusk.

 

Igjen problematiserer jeg, men for utenforstående kan det kanskje se ut som en slik skyteform kan tiltrekke seg noen folk med "sære interesser" (sniper-wannabe's). Det er helt greit, så lenge man holder det for seg selv. Det er viktig å tenke på hvordan man fremstår, og du toucher på at det er viktig å distansere seg fra å fremstå som er "militært". Hvis vi kaller det praktisk langhold, vil kanskje folk spørre "ja, praktisk i forhold til hva da?" Kunne vi for eksempel kant det "felt-langhold", vil det understreke mer at det er en sport?

 

Ellers er mitt inntrykk at hva som blir oppfattet som "militært" har mindre med hva slags skyting man driver med, men mer med utstyrsvalg og hvordan man fremstår utad. Her er to eksempler:

a) Skytter A har på seg blå jakke, grå lue, oransje hørselvern, og en stor, svart langholds-rifle = Sportsskytter?

a) Skytter B har på seg kamo-klær (helst ikke norsk kamo!), grønn lue, riflen er av samme type som skytter A men har camo-teip overalt og er sprayet i ulike kamuflasjefarger. Skytteren har i tillegg en særdeles upraktisk kamuflasje-sekk full av MOLLE, men den er jo kul da..

 

-> Noen ville kanskje sagt at skytter B bare mangler hjelm, så er han helt "militær". Men skytter A er sikkert en familiefar som driver med sportsskyting? Det høres kanskje teit ut. For meg er det helt greit at noen går rundt med "sniper-wannabe-drømmer", men det kan være skadelig for skytesporten i disse "forbudstider". Vi må tenke på hvordan vi fremstår utad, men ellers er jeg kjempe-positiv til en slik form for langholdsskyting!! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være som IPSC, det er relativt viktig å påpeke. Det vil i utgangspunktet ikke være snakk om ild og bevegelse per se, men heller å komme seg i posisjon på en standplass, lade våpen og så avgi ild. Realistisk sett så vil det ikke være aktuelt med halv-auto her i Norge og gode våpenhåndteringrutiner samt regler er selvsagt. Ingen standplasser skal kunne bygges slikt at det er uforsvarlig.

 

Langhold er ett begreps om kastes løst rundt og er svært relativ i forhold til bla. riflen brukt og kaliberet. Jeg har ingen spesielle tanker utover at jeg ser hva mange vanlige skyttere kaller "lange hold", gjerne i jakt og DFS sammenheng og trekker mine konklusjoner at langhold som drives av de som interesserer seg for slikt, er alt over "komfortavstand" til den jevne skytter.

 

Jeg skjønner tanken din med sikkerhet, men at det skal kunne tiltrekke seg flere sniper-wannabees er nok ikke ett så stort problem. Det finnes allerede plenty med "sniper rifler" rundt omkring i landet som kun ser enten våpenskapet eller speilet, på lik linje som IPSC våpen, men som nevnt tidligere er dette bare harmløse folk. Det tar ikke lenge på en bane før du ser at en person ikke er stødig på våpenhåndtering, og da sier man jo i fra? Sniper-wannabees ser man uansett sjelden om aldri på konkurranser..

 

Kall det feltskyting om man vil, men synes det høres mere militært ut enn mye annet. IPSC er en internasjonal skytegren og er følgelig opptatte av å fremstå mest mulig "sport", det samma har man sett lenge på paintball, som er blitt stuerent mange steder.

 

Om man på forestilt konkurranse skulle dukke opp med vadmelsbukse, herkila jakke eller forsvarets gamle eller nye jakke for den saks skyld, ser jeg ikke på som noe stort problem. Det er vel forskjellig fra sted til sted i statene, men ser at det er kultur for å bruke "praktiske klær" og utstyr, samt at disse ikke nødvendigvis må være enten knallgule eller multicam.

 

Hvordan men skal fremstilles utad er alltid kjempeviktig, og er grunnen til hvorfor jeg skulle ønske at slikt skyting kunne finne sin plass innenfor ett forbund. Skal man tro det man leser virker det som ikke det er noe å satse på, men allikevel har Christian S sine konkurranser vært populære, og de som arrangeres i Sverige samt Finland. For å ikke snakke om andre deler av Europa, og naturligvis USA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...