Jump to content

Ønsker å ta presisjonen et nivå videre, trenger tips


Niclas

Recommended Posts

Har bygget meg en 500 meter/langhold rifle som går meget bra men ønsker å tyne mest mulig ut av den.

 

Rifla er 300WSM å er bygget på Hansen 706AI.

 

Triksene som har vært brukt til nå:

 

Sortert hylser i 1,7 gr lott.

 

Dreid halser, tennhette hull å lomme.

 

Vasker hylsene hver gang for å få de reine innvendig.

 

Glødet.

 

Veid kuler.

 

Helpresser hver gang men minst mulig for at messingen skal behøve å strekke mye.

 

Har nå kjøpt inn Widden kule fres for å gjøre kule spissen likest mulig på alle, ikke rukket å teste denne enda men har gjort klar en del kuler, freser bort ca 60-70% av ugjevnhetene , ville dere tatt mer eller mindre ?

 

Har kjøpt inn Ogivalmåler som jeg bruker mikrometer på, den måler fra ogival til rompa, hvor nøye skal jeg være ?

Måler hundredeler å det varierer mer en en tiendel på ekstrem, har sortert en lott på 2 hundredeler men blir mange som faller utenom , hvor nøye bør jeg være ?

 

 

Er det noen triks ellers som det kan hentes noe på ?

Link to comment
Share on other sites

Widden kule fresen bør oppgraderes med carbid cutter for wilson trimmer og drill adapter.

Kule pointe die fra Accuracy One med pointer tilpasset di kule(widden er i plast og har mye mer begrensninger på hvordan du vil pointe kula)

Kulekastmåler. Fra Accuracy One vil enkelt så tvil om nosler CC kula di er rett kule ;-).(jeg ble sjøl i tvil da jeg målte på mine 123 nosler cc ).

Nevnt kulekast måler har utvidet bruksområde kontra andre modeller.

Abor presse(K&M med force indikator). Wilson die. Med flere kule seater stem og cap. Så du slipper å justere seateren hver gang du har en annen kule eller en annen patronlengde.

Siden du muligens allerede har en wilson trimmer. Kjøp en innside neck reamer(wilson). Denne brukes på skutte hylser. Og vil avsløre om du har messing på feil sted i halsen(smultring).

Test ut om trangere bushinger gir bedre presisjon.

jeg har litt forskjellig erfaring. Alt etter kule valg.

Men har svært lite erfaring med store kaliber(6.5 og ned).

Har lest litt i trådene dine. Men husker ikke hvordan avtrekk du har. Skaff det beste som er.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg måler/ sorterer også kulene etter ogivalmål. Her kan man få seg en aldri så liten overraskelse ;) Ellers så er det allerede nevnt det meste av årsaker til å bli ei fullstendig skrulle :)

 

Edit: Ser nå at du allerede er på skrullenivå ;) Ad pointer...ER det dokumentert bedre presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke dokumentere bedre presisjon. Siden jeg ikke skyter noe særlig på papp på lange hold(500m for meg).

Har også en litt annen grunn til å bruke pointa kuler. Jeg vil bruke de beste match kulene på matvilt. Dvs fugl.

Da bør kulene lukkes mest mulig i hulspissen.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye bra ting :D

 

Avtrekket er Jewel BR 40 gram så det føler jeg er på stell, bortsett fra at det ikke liker regn/sand :oops:

 

Kulekast har jeg tenkt på men ikke fått kjøpt enda, det trur jeg kan være litt med å krympe på "fluene" , tipset ang din type settes pris på.

 

Har ikke reamer til halsen i 30 cal men har dreid halsen over et par ganger å ser det har flyttet seg en liten smultring ut så det kan jeg like greit bestille.

 

Pointer har jeg lyst på, det øker jo BC n litt så ser fordelen på den , spesielt på de lange holdene.

 

Jeg bruker coax presse å er i grunn fornøyd med den men har bare standard Redding diesett , der må jeg kanskje gå på noe med løs bøssing for å tune litt.

 

Hvor setter dere grensa for match amo når det kommer til ogival og vekt ?

 

 

At CC 190 ikke er rette kulen var jeg i grunn veldig sikker på men den har vist seg å gå styggbra i rifla mi , har testet 220 scenar , 185 scenar , 180 smk , 200 smk og 208 Amax å de har ikke gått like bra , da har jeg tatt bonusen at den er billig, testene har vært tatt på 119 m så KAN være at resultatet ville vært andeledes på 500meter men har ikke tilgang der så ofte dessverre .

Link to comment
Share on other sites

Med ei abor presse og wilson seater vil du enkelt kunne merke ammo som feks er mistenkelig lett eller treg å sette kula i.

Hvis du har K&M hals fres, så leverer k&m pilot som er flutet og fjærner smultringen samtidig som du går over hylsa.

En standard redding die vil presse halsen mye mere enn de aller fleste bruker med løse bushinger.

Redding FL type S anbefales.

 

Jeg synes Coax pressa er litt trang å jobbe med.

Og fant ut at det finnes hjelpemidler... etter at pressa ble solgt.

Inline Fabrication har bøyde utvekslings armer.

Som øker tilgang og utveksling.

 

Jeg måler/sorterer ikke kuler..... ennå.

Men merker all ammo/hylser som er treg å presse/seate/kamre. Legger dem til side. Å sjekker om dem gir avvik.

 

Selv om nosler 123 cc kula til tider gir mye utslag på kulekast måleren. Så har jeg også meget god presisjon med kula. 6.5 grendel 770ms el 480ms på rypeladninga mi.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går for løse bushinger.

Mål diameter på ei presset hylse og ei skutt hylse.

Siden du har frest halsen vil forskjellen bli ganske stor.

Generelt... så anbefales det vel å gå ned 0.002 tommer på bushingen fra ei skutt hylse. Dette synes jeg er litt lite.

Begynn med å bestille bushing som er 0.003-4 under skutt hylse. Med 6.5grendel og tightneck kammer.

Kjøpte jeg 0.288 og 0.286. Du kan snu bushingen med teksten nedover. Feks med ei 0.288 som er snudd. Presse halsen til 0.287.

Hvis du kjøper redding. Kjøp 3 bushinger.

 

Du som har remington utkaster. Vil til tider få hylsehalser som er litt bøyd innover i hylsa.

Hvis du vil ha effekt av de løse bushingene. Da bør du sjekke ut om ekspanderknappen i diesettet ikke klusser til... og utvider halsen mere enn du ønsker.

Da blir jo løse bushinger litt bortkastet. Diesett med løs bushing kan åpne for flere bruker feil. Feks Type s diene. Der skal bushingen ha litt fritt spillerom.. står i bruksanvisningen.

Redding competition neck die justerer hvor mye av halsen du ønsker å presse. Det er ett flott verktøy. Denne har ikke ekspander knapp.

En redding type s neck die. Der justerer du hvor mye av halsen du vil presse med å skru dia opp el ned i pressa.

Med ei Type s FL die. Må du justere dia så hylsa blir korrekt presset til ditt kammer. Etterpå har du litt mindre muligheter til å få ønsket press på halsen...

når jeg tenker meg litt om. Så har det lite betydning for deg.

Du vil "alltid" presse hele halsen. Siden kula går langt ned i hylsa.

En 6br el 221fireball med ei kort kule har litt andre forutsetninger.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye bra 6x47, tydelig at du har testet mye rart :mrgreen:

 

Når det kommer til sette hardhet så har jeg et system som gjør at jeg setter lette til venstre i boksen å tunge til høyere , ekstreme avik går ut av boksen.

Dette er kun på merket motstand å fungerer best på vaskede hylser så det ikke er noe hylse fett som lurer deg.

Klart med de diene med måler så ser man det svart på hvit å er nok det beste.

 

Ser at et nytt diesett må investeres i etter vært men har såppas god presisjon på 100 m at første jeg kjøper inn nå som jeg tror vil hjelpe på 500 m er kule kast måler eller hva trur du ?

 

Satt noen timer i går å veide og ogival målte , startet med å sortere ekstremt nøye , type en tiendel grain å to hundredeler men så at det ble for få i samme "lott" så gikk for at 190,2-190,5 var greit og at fem hundredeler på ogival var ok, dette er målt med klokka til dreiebenken så er mye mer nøyaktig en et rimelig digitalt skyve læret .

Snakket med en BR kompis å han mente at det burte være mindre avik , hva mener dere ?

Det er kanskje her man ser forskjellen på billige kuler å dyre kuler at det er mange fler som er like i dyre kuler.

 

Har til nå freset kule spiss før måling men vurderer å gjøre det etter at jeg har ladet patron for da har jeg et handtak , blir gåen i fingertuppene med å kun holde kula.

Målte på en veldig ille kule før å etter fresing å da gikk det fra 190,5-190,4 .

Nok et spørsmål, hvor mye freser dere ?

Jeg har ikke tørt å ta for mye, jeg har tatt så den tar mye på de lengste å ikke noe på de korteste, burte jeg justere så jeg tar det helt likt på alle ? blir i tilfelle mye på noen men det viktigste er at ting blir likt, det vil vel også gjøre litt med balansen i kula hvis den er lenger på noen å kortere på andre ?

 

Dette her blir nesten en sykose :roll:

Link to comment
Share on other sites

En kulekast måler er ikke kjappeste vei til presisjon.

Den måler jo kun avvik. Og gir kun ett hint om at "her må ting tunes bedre".

Til ditt kaliber får du alt av diesett.

ville satset på ett redding match kit.

det inneholder en type s neck die.

en body die og competition seater.

Og 2 -3 bushinger

 

Trimming av kuler.... der har jeg trimmet minst mulig.

plukker bort kuler som er unormalt kort.

Hvis du skal spare fingrene. Kjøp wilson trimmer og widden kuleholder(ser ut som en wilson hylseholder,er i alu). Da får du rette kutt og meget god kontroll på kutte lengden.

Widden kuleholder er sannsynligvis på vei ut av produksjon. Som er litt synd. Det er en av få gode widden produkt.

Har brukt en MCR kuletrimmer i 6mm ei kort stund.

dette produktet kan også åpne kulespissen/mantel innvendig, da er det i teorien 2 ting som det kan forbedre.

1. mantelen blir tynnere i åpninga på hulspissen. Og det blir større åpning. Muligens ei bedre varmint kule som resultat.

2. Mantelen blir tynnere. Og spissen kan muligens lukkes ennå tettere. Håper at det skal gi bedre fmj effekt.

Desverre er bruker erfaringene lik NULL. Da 6br rifla plutselig ble solgt :-).

Satser på å hente inn ett identisk verktøy i kal 6.5.

En annen liten fordel med MCR meplat uniformeren er at den fungerer med de korteste kulene i 6mm.

Det gjør ikke widden kule holderen(for bruk i wilson trimmer)

 

Du har bedre kontroll på kulene du har sortert på ogival enn hva jeg har.

kikker på flere verktøy. Men har lyst til å kjøpe rett verktøy første gangen(for en gang skyld).

Hva bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang bra svar å god forklaring av deg 6x47 :D

 

Jeg er litt typen som liker å lage ting selv så lenge jeg har mulighet , er jo derfor jeg kamrer å byger riflene mine selv , ekstra stas når ting går bra da :D

Det samme gjelder litt av lade utstyret så bruker jeg litt som ikke nødvendigvis er til det, for å måle ogival så har en liten sak fra Singclair som jeg setter kula i så den står på ogival men rompa står ut.

Setter den oppå en marmor kloss som er laget for presisjonsmåling også har jeg måle uret fra dreiebenken som står på stativ der , måler da hundredeler på enden av kula, blir ikke så mye mer nøye en det :D

Rimelige digitale skyve lær viser mange tall men er ikke like nøyaktig.

 

Presisjonen i dag er bra, vanskelig å si et snitt men rundt 12mm er nok riktig på 119m , sjelden over 15mm , dukker stadig opp på 10 mm å noen ganger på 4-5 mm, snakker 5 skudd.

Dette er liggende på jordet med tofot.

Rundt her er det ingen mulighet for 500m så det blir alt for sjelden men resultatene er greie så lenge ting stemmer, jeg er fersk i F-class men var på Sørlandet å skjøt nå å hadde beste samling av alle på 117 mm å havnet totalt på 2 plass så helt ille er det ikke.

Skjøt litt på 612 m nå for noen dager siden å den havnet på 100 mm blank.

 

Jeg har noen fysiske hindringer så kroppen spiller ikke helt på lag bestandig men føler jeg skyter greit så lenge formen er der, vind trening burde jeg hatt mye mer av å tærpe mer på rutiner under skyting for å ha litt kontroll på tellende å gong , kjedelig å måtte sette et ekstra fordi man er usikker :oops:

 

Tror ikke jeg vil minske samlingene mye med denne rifla men noe vil være mulig, det jeg er hissen på å få vekk er fluene som jeg ikke kan forklare.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...