Jump to content

Hvor mange cm er en MOA ?


bskomedal

Recommended Posts

 

Dette er hva jeg får beskrevet på wikipedia :

 

A minute of arc (MOA), arcminute, or minute arc, is a unit of angular measurement equal to 1⁄60 of one degree.

Because one degree is 1⁄360 of a circle, one minute of arc is 1⁄21,600 of a circle, or π⁄10,800 radians.

 

Betyr dette at en MOA er ?

Det betyr at MOAèn forandrer seg etter hvor mange grader opp/ned man beveger rifleløpet iforhold til en sirkel på 360 grader, er jeg på riktig spor ?(!)

 

Men minuttene skjønner jeg ikke.. er minuttene opp/ned bevegelse , og side bevegelse er grader ?

 

Har ikke noen kikkerter som har MOA , men vil gjørne løre det. Tenker litt på å kjøpe en som har det men visst det er så mye stress å lære iforhold til de andre jeg har så står jeg nok over kjøpet.

 

Setter pris på alt av riktige opplysninger, har hørt 10 forskjellige ting av 9 stk ;)

 

Takk på forhånd.

 

Link to comment
Share on other sites

Men minuttene skjønner jeg ikke.. er minuttene opp/ned bevegelse , og side bevegelse er grader ?

Det er vinkelmål; en grad deles opp i 60 minutter (og et minutt i 60 sekunder hvis man skulle fått bruk for det), samme som i lengde- og breddegrader. Så svaret er at det er MOA både i høyde og side.

 

Hvor mange cm et minutt er er derfor avhengig av avstanden fra origo.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har ikke noen kikkerter som har MOA , men vil gjørne løre det. Tenker litt på å kjøpe en som har det men visst det er så mye stress å lære iforhold til de andre jeg har så står jeg nok over kjøpet.

 

Setter pris på alt av riktige opplysninger, har hørt 10 forskjellige ting av 9 stk ;)

 

Takk på forhånd.

 

På moa kikkerter er 1 klikk 0.7cm på 100m. Verre enn det trenger man ikke gjøre det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...