Jump to content

spørsmål angående våpenkjøp til MS


ThomasO

Recommended Posts

Hva må til/gjøres for og få lov til og kjøpe håndvåpen til MS ?

er det de samme reglene som for "vanlig" pistol alltså 6 måneders aktivt medlemskap med 18-20 oppmøter i klubb med tilhørende intro/banekurs ?

eller er det andre regler siden jeg ikke helt ser for meg og ukependle til østlandet :?

 

har flere håndvåpen men jeg vil ikke si at mer en en av de er sikker nok for MS skytestillinger.... 6" løp på .22 revolveren :smile:

4" på 625en og Glocken tror jeg ikke egner seg i det hele tatt.....

 

har en morsom ide om og bygge om 10/22en til en "charger"

http://www.cabelas.com/product/Ruger-Ch ... 733695.uts" target="_blank

men det får bli hvis jeg synes MS er noe og satse på videre

Link to comment
Share on other sites

Hva må til/gjøres for og få lov til og kjøpe håndvåpen til MS ?

er det de samme reglene som for "vanlig" pistol alltså 6 måneders aktivt medlemskap med 18-20 oppmøter i klubb med tilhørende intro/banekurs ?

 

Siden du allerede har håndvåpen vet du jo hva våpenloven sier om kjøp av våpen.

Tror ikke det er andre regler som gjelder for metallsilhuett.

GreyWolf

Link to comment
Share on other sites

Siden du allerede har håndvåpen vet du jo hva våpenloven sier om kjøp av våpen.

Tror ikke det er andre regler som gjelder for metallsilhuett.

GreyWolf

 

som du ser i første posten så er jeg fuldt klar over kravet for og kjøpe våpen....

men med nærmeste klubb 400km vekk ser jeg det ikke som sansynling at verken du eller jeg eller noen er villig til og ukependle i et halvt år for og få nok oppmøter til og få en aktivitets atest fra en klubb.

Som foreslått i en annen tråd her inne så kan jeg jo starte min egen klubb, han var også finmarking foresten :lol:

jeg synes det er litt rart i det at jeg da kan skrive ut min egen "godkjenning" til politiet og et

litt extremt tiltak og starte opp en ny klubb for og prøve noe jeg egentlig ikke vet om jeg liker enda,

Det var derfor jeg spurte... er det fex mulig og være "fjern-medlem" av en aktiv klubb eller direktemedlem i NMF ??

en problemstilling med dokumentasjon om oppretsholdelse av aktivitets "kravet" er det jo men det blir akkurat det samme hvis jeg starter en egen klubb

Link to comment
Share on other sites

- - - klipp - - - klipp - - - klipp - - -

Som foreslått i en annen tråd her inne så kan jeg jo starte min egen klubb, han var også finmarking foresten :lol:

jeg synes det er litt rart i det at jeg da kan skrive ut min egen "godkjenning" til politiet og et

litt extremt tiltak og starte opp en ny klubb for og prøve noe jeg egentlig ikke vet om jeg liker enda...

- - - klipp - - - klipp - - - klipp - - -

 

Du vil ikke kunne starte en ny klubb uten medlemmer, så at du blir nødt til å skrive ut "din egen godkjenning" trenger du ikke være redd for. Det er det nemlig styret i din "nye klubb" som må gjøre.

Å starte en ny klubb er vel litt drastisk, men at en finnmarking foreslår det er ikke så rart, her oppe må vi nemlig tidlig lære å tenke kreativt for å overleve. Men fra spøk til alvor; siden du er våpen eier, og dermed allerede er tilsluttet en klubb, kunne det kanskje vært en idé å starte en metallsilhuettgruppe i klubben?

Ta kontakt med Metallsilhuettforbundet og høre hva som må til. Er ganske sikker på at de kan gi deg noen gode forslag/råd.

 

GreyWolf

 

P.S.

Vær også obs på, at; om du ikke gidder reise til nærmeste metallsilhuettbane for å skyte, så har du i lovens forstand ikke behov for et metallsilhuettvåpen...

Link to comment
Share on other sites

hehe det er ikke snakk om og gidde eller ikke..... det er bare ikke gjenomførbart og kjøre 80mil hver uke for og trene....

det er nok med de 26milene jeg kjører til langholdsbanen i helga.... og jeg kan ikke se noen plass at det må være trening på en dedikert MS bane for og telle.... jeg har tilgang til 3 skytebaner med alt fra HÅ PKs 25m pistolbane (som hadde MS på programet helt til de blei kasta ut av klubben.... har ikke hørt annet en rykter men det omhandlet vist brudd på sikkerhetsregler..... ikke så mye stålmål og finne på den da uheldigvis) standard DFS 100-200m bane på Vatne til 700m riflebane i Sokndal med faste stålmål fra 300m til 700m og med mulighet til og sette opp mål helt ut til 1800-2000m

 

og som du sier så prøver jeg og tenke kreativt for og overleve (eller i alle fall få prøve/gjøre det jeg har lyst til)

muligheten for og starte opp MS gruppe i en av klubbene har jeg brakt på bordet uten den helt store responsen...

Pistolklubben sier blankt nei grunnet tidligere "problemer"

DFS kan jeg bare glemme med mindre jeg kan gjøre det med en bane sauer i 6.5x55 :lol:

JSK driver egentlig ikke med håndvåpen og interessen er ikke akkurat på topp.... det er jo "bare" ut til 200m også med en kortpang i tillegg :roll:

jeg er vel en av de sære som liker "kortpanger" og gjerne av den litt spesielle sorten i tillegg :mrgreen: har fex lyst på en TC Encore i 6.5x55 Scan.... noe TC aldri har levert men det er det man har dreiebenk til

 

Thomas

 

PS: mener en trenger 5 medlemer for og få starte en MS gruppe i en eksisterende klubb.... tror jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, hei, hei.... Jeg skal ikke ha det på meg at jeg er finnmarking. Jeg er en ekte innflytta søring :mrgreen:

 

Skal innrømme det at det blir litt over the top å starte en klubb når man ikke har prøvd det før. Selv kjører jeg 180 mil tur/retur for å skyte stevne. Jeg er medlem i en klubb som ligger 60 mil unna, men så er jeg så heldig at jeg kan trene her hjemme da jeg har tilgang til bane og stålfigurer.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med din nærmeste klubb og avtale å komme til dem en helg for å prøve. Da kan du se om dette er noe du vil gå videre med og da ta det derifra. De kan sikkert også hjelpe deg mtp hvordan man skal gjøre det med trening og erverver av våpen. Kanskje løsningen i første omgang blir å låne noen luft figurer eller 22lr figurer av dem og ta med hjem og trene med, samtidig som du reiser på de stevenen som arrangeres i "nærområdet" slik at du kan oppfylle kravene.

Link to comment
Share on other sites

MS er jo noe det bør være mulig og få til i ei så pass stor bygd som Stavanger.

Men vist du ikke finner en løsning på det i området ditt kan du kontakte Haugesund Pistolklubb, det er vist noen ønsker og planer om MS i klubben her.Det er ikke mer en ca 1,5 time og reise fra Stavanger til Haugesund vist du slipper og vente på ferja. http://www.haugesund-pistolklubb.no/ind ... om-klubben" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hei, hei, hei.... Jeg skal ikke ha det på meg at jeg er finnmarking. Jeg er en ekte innflytta søring :mrgreen:

jeg beklager på det dypeste...... :mrgreen:

180mil for et stevne er kansje i det drøyeste laget men dere er jo vant med store avstander der oppe :)

og jeg som du har ingen problem med og finne en plass og skyte.... det er bare at onkel krever "attest" fra en klubb ved søknad og da virker ikke "jeg driver med egentrening" :trist:

stålmål kan jeg lage selv..... man jobber jo ikke i verksted industrien for moroskyld :mrgreen:

 

joda Nils man skulle tro det..... men det er ikke en eneste klubb som har det på programmet her nede....

og Haugesund er ikke på nær så langt vekke som Notodden så det er muligens en løsning

 

eller så får jeg og Inge gå i sammen og overtale etpar til i JSK om og starte opp der.... er muligens det letteste siden banen allerede er "godkjent" for stålmål og jeg allerede er medlem med "lang" fartstid og mer en nok aktivitet.....

og 100-200m banen somregel er tom på treninger uansett

Link to comment
Share on other sites

- - - KLIPP - - - KLIPP - - - KLIPP - - -

eller så får jeg og Inge gå i sammen og overtale etpar til i JSK om og starte opp der.... er muligens det letteste siden banen allerede er "godkjent" for stålmål og jeg allerede er medlem med "lang" fartstid og mer en nok aktivitet.....

og 100-200m banen som regel er tom på treninger uansett

Ja se der, da er dere allerede på vei mot kreative og gode løsninger...

Men som Draageel sier: Det går an å skyte metallsilhuett med luftvåpen også, om det er metallsilhuettskyting man vil holde på med...

Og dersom man ikke har tilgang til bane, som er godkjent for stålmål, sier regelverket ingen ting om at man ikke kan trene metallsilhuettskyting på pappskiver (med mønstre av "metallsilhuetter" påmalt). "Silhuettene" er internasjonalt godkjente blinker, så om man ønsker å trene finnes det alltids muligheter ved å bruke fantasien litt.

Og etter å ha trent vel og lenge kan man reise til nærmeste metallsilhuettklubb, for å konkurrere på stålfigurer....

 

Lykke til

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

DFS kan jeg bare glemme med mindre jeg kan gjøre det med en bane sauer i 6.5x55 :lol:

 

 

Jeg er nokså sikker på en god del DFS-skyttere, kanskje spesiellt felt-spesialistene, ville ha likt MS-rifle; de vet bare ikke at det finnes. Noe som er et av skytternorges store problemmer, vi vet ikke hva de andre driver med.

 

Sorry for OT.

Link to comment
Share on other sites

Ja se der, da er dere allerede på vei mot kreative og gode løsninger...

Men som Draageel sier: Det går an å skyte metallsilhuett med luftvåpen også, om det er metallsilhuettskyting man vil holde på med...Og dersom man ikke har tilgang til bane, som er godkjent for stålmål, sier regelverket ingen ting om at man ikke kan trene metallsilhuettskyting på pappskiver (med mønstre av "metallsilhuetter" påmalt). "Silhuettene" er internasjonalt godkjente blinker, så om man ønsker å trene finnes det alltids muligheter ved å bruke fantasien litt.

Og etter å ha trent vel og lenge kan man reise til nærmeste metallsilhuettklubb, for å konkurrere på stålfigurer....

 

Lykke til

Grey Wolf

 

er dette et lite hint om at dette er bare et forsøk på og skaffe meg flere våpen ??

litt kjapt regnet så har jeg vell 5 "plasser" igjen for håndvåpen bare for Feltskytting.... uten og starte med reservevåpen

 

og som du ser så har jeg nok av tilgang til både våpen,baner,stålmål..... og jeg skal til og med klare og grave frem et luftgevær eller 3 fra skapet hvis jeg synes det er nødvendig....

problemstillingen her er ikke og få lov til og kjøpe våpen.... det er dokumentasjon av aktivitet for kjøp av spesialiserte våpen til en specific skytegren når det ikke er en klubb innenfor fornuftig avstand (hvis haugesund PK starter opp med MS er problemet ikke så relevant)

 

ja jeg har ytret frempå at det er et spesielt våpensystem jeg har lyst på (TC Contender/Encore)..... og så langt som jeg vet er det kun MS denne typen våpen er godkjent for

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nokså sikker på en god del DFS-skyttere, kanskje spesiellt felt-spesialistene, ville ha likt MS-rifle; de vet bare ikke at det finnes. Noe som er et av skytternorges store problemmer, vi vet ikke hva de andre driver med.

 

Sorry for OT.

 

joda en Sauer 200STR 22LR hadde nok virket bra..... litt usikker på eventuelle vektgrenser

og ja det er et problem at hver enkel skyttergren sitter på sin egen lille haug og sier "vi bryr oss ikke om hva de andre holder på med så lenge vi får holde på med vårt"

Link to comment
Share on other sites

Supert at flere liker "rare" pistoler og har lyst å velte stål med de!

På meg virker det som at den beste løsningen er den du skisserer

 

eller så får jeg og Inge gå i sammen og overtale etpar til i JSK om og starte opp der.... er muligens det letteste siden banen allerede er "godkjent" for stålmål og jeg allerede er medlem med "lang" fartstid og mer en nok aktivitet.....

og 100-200m banen somregel er tom på treninger uansett

 

Trenger vel bare 3 stk hvis man ønsker å start en gruppe i en eksisterende klubb.

Må ikke glemme at vi har rifle også på programmet, og det er ut til 500m.

Med noen selvanvisere/svingere har man mange muligheter innen MS, ta kontakt for cad filer og mål.

 

Contendere er avhengighetsskapende 8)

Link to comment
Share on other sites

Her er man borte noen få dager for å arrangere og delta på Nordisk mesterskap MS pistol, og så popper det opp flere tråder i MS delen av kammeret hvor det blir en god del liv. Dette lover bra, og det gleder meg at flere har ønsker om å prøve metallsilhuett.

 

For å starte med det første spørsmålet i tråden, det er samme regler som gjelder for kjøp av pistol til MS som kjøp av pistol til bruk i andre forbund. Man skal ha vært aktiv i minst 6mnd før man får innvilget søknad på eget håndvåpen.

Når det gjelder "pendling"/kjøring til trening og konkurranser så vil man nok finne mange innen metallsihuettmiljøet som er villige til å kjøre langt og lenge for å få deltatt på trenig/stevner. Du har allerede hørt fra to av dem som er aktive i Finnmark, de bor i hver sin ende av fylket men er fortsatt medlemmer i samme klubb. Og for dem som ikke har fått det med seg, Finnmark er et stort fylke :mrgreen:

 

Selv drev jeg, den gang jeg bodde i Trondheim, å kjørte fra Trondheim til Østlandet for å kunne delta på årsmøter, treninger og konkurranser. Nå bor jeg på det "sentrale" østlandet, og har kun 1 time kjøring til banen på Eidsvoll og 1,5-2timer (avhengig av kø og kjøretøy) til banen på Kongsberg.

 

.30Herret driver å kjører mellom Møre og Østlandet for å delta på stevner, men han har riktignok bane og klubb der han bor også. Den banen er, som de aller fleste andre baner, bygd opp over tid med mye dugnadsarbeid.

 

Vi har også en forholdsvis ny ildsjel i NMF som holder til i Bodø, og han har like godt satt i gang et prosjekt med å få til en MS bane (i samarbeid med andre grupper). Han har også litt reisevei til de fleste stevner.

 

Det er med andre ord ofte slik at man må beregne litt reisevei for å være aktiv MS skytter, og det er muligens noe av det som gjør at det er færre MS skyttere enn vi skulle ønske.

Når det er sagt så er selvfølgelig muligheten for å danne en undergruppe i en eksisterende klubb tilstede, eller å danne en helt ny klubb. Hovedutfordringen i så måte vil jo være å samle sammen medlemmene og skaffe seg banetilgang. For meg ser det ut til at dere er på god vei til å få samlet folk til å sterte en undergruppe, og om dere får til et samarbeid med Haugesund så vil jo det kunne være en fordel for begge klubbene.

 

Det finnes imidlertid en god del MS klubber rundt om i landet som ligger i dvale, eller som kun har noen få medlemmer som fortsatt holder på. Enkelte av disse kan ha både figurer og folk med kunnskap det kan være verdt å ta vare på for andre som vil starte opp i samme område. Ser at du har muligheter for å lage stålmål selv, og det er en nyttig egenskap for noen som vil starte med metallsilhuett :D

 

Det er også, som allerede nevnt i tråden, mulig å skyte med luftvåpen både for trening og konkurranse. NMF har regelverk for luftpistol og luftrifle, og det arrangeres approberte stevner (vanligvis i løpet av vinteren). Metallsilhuett rifle har vært nevnt, og det er noe eget ved å stå (ja, stående skyting) å skyte ut til 500m. Uten lærdress eller annen kunstig støtte. Det største hinderet for å få med rifleskytter fra andre forbund er nok vektgrensene, i tillegg til at det i metallsilhuett rifle er ganske vanskelig å treffe :winke1:

 

 

Håper å høre mer om hvordan dette "prosjektet" ditt går.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

6 mnd kravet er jeg faktisk litt usikker på om man er aktivt medlem innen annet forbund. Men forbunds tilknytning via klubb, eller gruppe, opptatt i NMF er helt obligatorisk. 26 treninger MS bør derfor ikke nødvendigvis kreves med mindre man starter med MS som sin første håndvåpen disiplin og heller ikke da er det vel strengt tatt at man må ha aktivitet hver uke i plikt halvåret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var vel med på en trening og et stevne med 3 starter med klubbens våpen, (trening og stevne helg på Kongsberg,) før jeg søkte om eget våpen. Søkte først på .22, dokumenterte med resultatlistene, det gikk greit det. Og da var det 3-5 år siden jeg hadde eid pistol sist.

 

Siden har det også blitt Contender.

 

Det er et lite stykke å reise, men jeg prøver å komme meg på helgeskytingene i Kongsberg. Det har kun blitt en tur til tirsdags trening, heiv meg i bilen rett fra jobb, 2timer med skyting, hjemme 23.30. Var en fin dag det! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...