Jump to content

Kjøpe figurer til 10m luft?


frenzy81

Recommended Posts

Det siste der ser ut til å være det jeg vil ha ja.

 

Takk for link!

 

 

Siden jeg først er i gang å spørre om blinker til luft, er det noen som vet hvem som selger sånne skiskytterblinker til luftvåpen? De brukes under NSF som øvelse 3B - luftpistol fallfigur. Jeg har googlet ganske lenge uten å finne noe annet enn referanse til et produkt XXL solgte for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det siste der ser ut til å være det jeg vil ha ja.

 

Takk for link!

 

 

Siden jeg først er i gang å spørre om blinker til luft, er det noen som vet hvem som selger sånne skiskytterblinker til luftvåpen? De brukes under NSF som øvelse 3B - luftpistol fallfigur. Jeg har googlet ganske lenge uten å finne noe annet enn referanse til et produkt XXL solgte for noen år siden.

 

 

Normark leverte slike fallmål som du etterspør. Jeg husker de hadde de på xxl før. De er helt hvite. Kikka på en svensk xxl side, og fant de der. Men det kan jo hende man finner de i Norge selvfølgelig

 

Og går du på http://landro.no finner du et bra utvalg av figurer til jaktfelt bla

Link to comment
Share on other sites

Det er helst til trening på øvelsen 3B - luftpistol fallmål innen NSF jeg vil ha dette. Og det ultimate målet er en slik: http://www.pilkguns.com/fallingplates.shtml

 

Det viste seg at disse metallsilhuettfigurene beregnet til luftpistol gjerne var litt mindre enn jeg var på jakt etter.

 

På en av de eBay-linkene fant jeg noen runde fallmål som var i nærheten av det jeg vil ha, så jeg kontaktet like godt selgeren og spurte om han kunne produsere fallfigurer til luftpistol, i sort utførelse og med samme diameter som svart-en på 10m luftpistol presisjonsskive. Hvis jeg får til dette så har jeg i hvertfall treningsmulighet, selv om det ikke er noe vi kan bruke i konkurransesammenheng.

 

Jeg jobber også med å skru sammen noe greier selv hjemme, kan poste litt oppdateringer når det skjer noe mer.

 

 

D52 - Der var faktisk de skiskytterblinkene jeg tenkte på ja. Men selvfølgelig ingen detaljer om dette, og heller ikke på produsentens side. Vel, jeg kan jo sende en mail til produsenten i hvertfall, få litt detaljer og sjekke om de har forhandlere i Norge. Takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått mekket sammen en prototype, har brukt en L-profil i aluminium som jeg kappet i passelige bredder. Skal montere et metalldeksel foran, for å beskytte treverket. Skal også forlenge hendelen som resetter figurene slik at den faller tilbake i bakre posisjon når du har resatt, enten med et tau eller en wire. Må muligens legge på en del vekt for at den skal gå tilbake av seg selv.

 

Demo-video:

 

normal_fallfigur.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det har jeg faktisk ikke tenkt på.

 

Nå virket heller problemet under testskyting helst å være at de spratt tilbake igjen i "skyt meg" posisjon, så jeg må nok bare fintune vinklene litt og kanskje legge på en buffer som demper mottaket bakover.

 

 

Men jeg kan kanskje bruke magnettrikset til noe, det var en grei ide.

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok fungere ja.

 

Foreløpig har jeg brukt aluminium i figurene, så de vil ikke feste seg uten litt hjelp. Skal sette en skrue i hver og få tak i 5 magneter så får vi se.

 

 

Jeg ble gjort oppmerksom på at rikosjettene gjerne går rett opp (i taket), og på luftbanen har vi lysstoffrør sånn circa der. Så jeg må vurdere å "bokse" inn hele greiene, eller lage et tak over. Jeg tror jeg så en passende bit med pleksiglass på jobben, det kan gi beskyttelse samtidig som det slipper inn lys.

Link to comment
Share on other sites

Ja du bør pakke det inn :) Rikosjetter og rester går i hytt og pine noen ganger.

 

Husker jeg lå inne på bussverkstedet på Bjølsen (Oslo Sporveier) på 80 tallet og justerte inn kikkerten på mitt Anshütz 525 halvauto. Vi satte opp slike pizzaformede vekter som bakgrunn... på skrå.

 

Etter 2 skudd kom det første lysstoffrøret ned som snø..... :D

 

så pakk det inn. Blir finere også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...