Jump to content

Mitt Fri 2 våpen


GreyWolf

Recommended Posts

Kanskje jeg kan fortelle historien om hvordan jeg kom over mitt ”Fri 2 våpen”, og siden brukte vinteren til å pusset opp stokken på denne. Vintrene i Nord-Norge er mørke og egner seg godt til husflid, for sola her oppe har tross alt vett nok til å gå i hi sammen med bjørnen når den verste vinterkulda setter inn. Og dermed blir det så mørkt her at man ikke har noe på metallsilhuettbanen å gjøre uansett.

 

Vel, nok om det… For et par år siden kom det en skytter fra Lillestrøm og Omegn Pistolklubb til våre kanter av landet, han hadde med et merkelig metallsilhuettvåpen, som lød det klingende navnet ”Råttstokken” (i følge eieren selv). Våpenet så ut til å være en ombygd rifle av noe slag, med en hjemmelaget stokk, som tydeligvis var laget av noe Golfstrømmen hadde dratt med seg nordover og lagt igjen i fjæra.

 

Fyren satte i gang og skyte, og til min store forbauselse så han ut til å treffe det han siktet på. Våpenet bråkte noe forferdelig, men så ut til å spytte kulene dit skytteren hadde planlagt. Den ene metallsilhuettfiguren etter den ga fra seg et tydelig ”PLING!”, og forsvant bak i buskaset. Så etter serien måtte man selvfølgelig spørre om det gikk an å ta styggedommen nærmere i øyesyn.

 

rs110.jpg

Råttstokken.

 

Det viste seg å være en ombygget svenske (Husqvarna), beregnet for å tygge svensk mauser-ammo.

"Javel... det e dærfor den bråke så jæv…. (les: grusomt)", kom det tørt fra en av de andre skytterne lengre borte på standplassen.

Rifla var kortet inn til lovlig lengde for metallsilhuett ”Fri 2” øvelsen, og løpet dreiet ned så vekten ikke skulle overstige kravene i regelverket. Avtrekkeren var flyttet fram under låsekassa, for å kunne lage en pistol som ikke skulle overskride kravet til totallengde. Så fant man et trestykke og formet til et håndtak, og vips hadde man et skikkelig ”unlimited” våpen med potensiale til mye moro.

Jeg kunne ikke dy meg, men måtte si til fyren at; ”det hadde vært moro å se han stå og skyte med det våpenet”, hvorpå han reiser seg, lader, skrur litt på diopteret, tar sikte på en av ”kalkunene”, som står igjen etter at forrige skytter (som bare har truffet tre), og tipper den! Som om det var den mest naturlige ting i verden å treffe jerndyr 150 meter lenger oppe i lia, med monsterpistol på strak arm og enhåndsgrep…

 

Så rekker han våpenet til meg og ber meg prøve på den siste kalkunen.

Etter å ha forsøkt noen protester, om at jeg aldri har holdt i våpenet før, osv, får jeg en 6,5x55 (noe som virket som en uhyggelig stor patron på det tidspunktet) stukket i neven med beskjed om å ladde. Jeg lader pistolen med bange anelser, og frykt for store smerter i skulder og arm resten av den helga, men tar sikte på ”kalkunen” (som plutselig står ve....eeeldig langt borte), og skyter.

Som fryktet røsker det godt i armen, men ikke så mye at det var ubehagelig, og kalkunen… borte?

Så kommer det liksom i en bisetning fra fyren; ”den er forresten til salgs…”

For å gjøre en lang historie kort; før jeg rakk å tenke igjennom konsekvensene hadde jeg kjøpt styggedommen.

 

Etter å ha skutt resten av sommeren med våpenet, fant jeg ut at det er en alt for bra pistol til å ha en så ”stygg” stokk. Dermed ble det å spekulere ut hva som kunne gjøres. Skulle jeg bygge en helt ny stokk, eller bare pusse opp den som satt på våpenet fra før? Våpenet ble fotografert i alle vinkler, og arbeidstegninger produsert. Jeg bestemte meg for å pusse opp trebiten som satt på pistolen fra før, for å slippe unna bedding og andre vanskeligheter.

 

Og slik ble resultatet etter å ha spikket og pusset i noe som virket som en liten evighet:

rs210.jpg

Bukken som bor inne i stokken kom fram i dagslyset.

 

Det ble jo etter hvert klart at navnet måtte endres, for jeg synes ikke ”Råttstokken” passer helt lengre. Med tanke på hvordan pistolen sparker ga det nye navnet seg selv: ”Rambukken”.

På grunn av skader i treverket ble jeg nødt til å sparkle skjeftet litt både her og der, og dermed så det hele litt uferdig ut. Løsningen ble å lakke hele greia i en ny farge.

 

Slik ble resultatet til slutt:

rs310.jpg

Rambukken med inngravert navn, og klubblogo pålimt.

 

Som mat til dyret benytter jeg DFS’ rekrutt-ammo, noe som er en ganske optimalt og rimelig patron for dette våpenet.

 

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

Kjempestilig fri2 våpen :) . Går selv med planer om å bygge meg et eget våpen for fri2.

Men foreløbig holder jeg meg til contendere...menn det hadde vært stilig med en jalonnen eller savage-striker, xp 100 eller moa, eller......hm må nok ha større skap :roll: og lommebok.

Link to comment
Share on other sites

 

Som fryktet røsker det godt i armen, men ikke så mye at det var ubehagelig, og kalkunen… borte?

Så kommer det liksom i en bisetning fra fyren; ”den er forresten til salgs…”

 

Grey Wolf

 

hmmm..... synes det er noe kjent med denne historien......tenke, tenke (bortsett fra dette med at kalkunen var borte da)

....hva var det du nevnte i en bisetning til meg etter at jeg hadde nesten forstuet tommelen på den saken..... :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sag av Kragen di, billigere prosjekt finner du vel ikke:-I)

Hehe. Jeg så en kappet Mauser 98 kasse på Kongsberg for en tid tlbake. Var laget på samme måte som den lange pistolen i førsteinnlegget. Flott arbeid og stilig våpen. Fikk lyst på den gjorde jeg også, men jeg mener den var kamret i 308win som var i kraftigste laget for et enhåndsvåpen syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

 

Som fryktet røsker det godt i armen, men ikke så mye at det var ubehagelig, og kalkunen… borte?

Så kommer det liksom i en bisetning fra fyren; ”den er forresten til salgs…”

 

Grey Wolf

 

 

hmmm..... synes det er noe kjent med denne historien......tenke, tenke (bortsett fra dette med at kalkunen var borte da)

....hva var det du nevnte i en bisetning til meg etter at jeg hadde forstuet tommelen på den saken?..... :wink::mrgreen:

Ja si det. Man sier nå så mye rart i godt selskap.... :lol:

 

 

rambuk10.jpg

Draageel møter Rambukken.

 

rambuk11.jpg

PANG! Oi, den sparket jo!

 

Mvh

Grey Wolf

 

P.S. Må nevnes at jeg var fri for rekrutt-ammo den dagen..... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er friske saker å skyte med disse pistolene her.

En skytterkollega bygde en slik av en original tyskermauser i 7,92 tidlig på 90 tallet. Husker ikke klassekravene men mener å huske han fikk problemer med å komme langt nok ned i vekt. ( Pistolen- ikke mannnen) :D

Morsomt å skyte med eller kanskje mer spennende ettersom eneste tilgjengelige ammo var tysk panserbrytende fra WW2.

Syns både rekyl og munningsvipp ble noe i overkant.

Link to comment
Share on other sites

Den Jalonen som du viser bilde av er en produksjonspistol, siden det er produsert mer enn det svimlende antall av 30stk :winke1:

Den har i tillegg 10" løp.

 

Jalonen lager også fri 2 våpen, i ca samme utførelse, men med 14 "løp

 

I år ble det laget 10 stk Jalonen pistoler til grov produksjon, alle er nå solgt.

 

Edit: I løpet av Nordisk mesterskap pistol på Meheia for noen uker siden fikk jeg vite/oppdaget jeg at Jalonen Grov prouksjonspistol faktisk ikke har 10" løp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da ble det et eget Fri II våpen på meg også.

Ble "lurt" på Nordisk hvor det kom en veldig overtalende selger som hadde bilen "full" av våpen egnet for metallskyting :wink:

Lettlurt som jeg var, så slo jeg til på denne:normal_IMG_8025.JPG

 

En Sako i 7mm TCU. Den ble bygd her i landet for noen år siden. Sikkert andre som har hele historien bak den.

Fin lita vixen kasse som er perfekt for de små tcu kalibrene.

 

Så nå er støpetenger bestilt og ladninger surrer rundt i hodet :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes to slike (på Sako Vixen kasse) i riket. Vet at en av dem ble benyttet med 160 grs bly kule på -80 tallet. Den ene var en periode i eie hos min klubbs daværende leder. Og begge de aktuelle har i løpet av de fem siste år vært i eie hos to av min klubbs medlemmer. Jeg har selv prøvd begge. De kom med Western Gunstocks tumbhole skjefte. Den .30 Herrett har, ble endrett under sitt siste opphold her i byen.

Link to comment
Share on other sites

Den Jalonen som du viser bilde av er en produksjonspistol, siden det er produsert mer enn det svimlende antall av 30stk :winke1:

Den har i tillegg 10" løp.

 

Jalonen lager også fri 2 våpen, i ca samme utførelse, men med 14 "løp

 

I år ble det laget 10 stk Jalonen pistoler til grov produksjon, alle er nå solgt.

 

Jeg må vist korigere meg selv litt her, det er ikke 10" løp på Jalonen pistol til Grov produksjon, den har vist for lang kasse til at det passer med totallengde og vekt.

Dette var noe av det vi fikk snakket om og sett på i løpet av flere kvelder sammen med svenskene på Meheia på Nordisk mesterskap pistol.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg prøvde meg på et Krag fri 2 våpen. selvfølgelig etter min klubbkompis hadde ervervet Rambukken( snasen fin pang det der :D ) fikk et helt nytt kragløp hos en her på Kammeret.

kappa løpet og dreide det ned så mye jeg turte. løpet og original kasse(uten komponentene for magasindeler) med låsebolten veide 1930gram. i tillegg skal man ha sikter og modifisert avtrekk(flytte avtrekket frem) og stokk. uansett hvordan jeg skifta på deler og løsninger kom jeg aldrig innenfor vektkravet :trist: jeg skjærte bort alt som jeg ikke så nytta i på kragkassa men vekta var ennå et problem. stokken skulle bli i ett komposittmateriale men prosjektet mista gløden(eller var det jeg :forvirra: ) så det er lagt permanent på is.. kassa klemte jeg i skrustikka og gikk en tur på forvaltninga og ga dem ei ny papirvekt....

Men det lar seg sikkert bygge av en som er kompetent...

så om det er noen som er medlem i NMF og ønsker å bygge Kragfri2, har jeg et løp som et skutt tre skudd med. gis gratis mot fraktkostnader. da under forutsetning at det blir et MS-våpen av det. løpet er 37cm totalt.

send pm

Mvh Tesla32

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei 30 H

Gøy og se ett våpen som har bodd i våpenskapet kommer til heder og verdighet igjen

Ser stokken/skjeftet har blitt litt forandret fra tommelhøl stokk menn ellers rimelig lik slik jeg solgte den ellers. Sitter forresten ett B.F baksikte (16knepp på runden) på den da B.Fen min fikk nye sikter og det var diopter på fri 2en noe jeg ikke fiksa.

Kjøpte forresten pistolen av en kar på blaker som ikke har vært aktiv i MS miljøet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er min nyervervelse :D

6.5 X 55 bygd på Sako kasse trolig tidlig på 80 tallet. Kanskje dette er "store bror" til de 2 i 7mm TCU på Vixen kasse?

Lenge siden den har vært på banen, men nå våkner den til liv igjen.

Den blir med på Nordisk, må bare passe på "90 graderen" :wink:

17_839393174.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er samme regler på endring av hagle til pistol som å endre rifle til pistol. Jeg vet imidlertid ikke hva du skal oppnå med å bruke hagleløp og slug, avstandene er ut til 200m og jeg er usikker på hvilken presisjon hagleløp med slug innehar på det holdet.

Link to comment
Share on other sites

Hagle greia var bare for å spørre, ikke noe jeg kommer til å bygge om.

Utseende kunne blitt fint med hagle ombygging...

200m blir vel i lengste laget for å treffe bra.

Hadde det vært max 50m så kunne det vært morro.

 

Men rifle/pistol var litt inntresangt.

Hvor finner jeg disse kravene vis jeg skulle bygge om en rifle?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Har fått oppgradert min MOA til 6mm Norma Br :D

Nå har jeg fått alle ladekomponentene i hus, og de første 100 testpatronene er ladet opp og er klare.

Må bare teste den i kveld.

Med dette oppsettet kan jeg nok ikke klage på utstyret.... 8)

 

1397718612477.jpg

Link to comment
Share on other sites

N140 går nok bra med litt lettere kule. N11 er optimalt med 107 grs. Prøvde ganske mange i samme brennhastighet, men N11 var best på hastighet og suveren på presisjon. Ca 10 mm i XP, 15 mm i Loppo og 20 mm i MOA. Alle testskutt med 10X kikkert fra solid benk på 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...