Jump to content

Langhold video 500m MS


Torf

Recommended Posts

Her er en fin video som viser hva slags utstyr som virker på langhold. Man trenger ikke superdyre langholdskikkerter eller spesialrikker. Ofte er det tunge artilleriet en ulempe. Treff på figurene vises fra ca 7:45. Skyting fra venstre mot høyre. Legg merke til bukkene til venstre på 500m Skytteren får 2 treff, første og siste bukk. Husk også at her nytter det ikke med 223. Den velter ikke bukken.. 6,5 med 140gr og oppover er anbefalt.

 

Videoen er fra Finsk mesterskap i MS 2014

 

 

Her er en som viser hvordan det skal gjøres. 5 av 5 bukker på 500m.

 

 

Slow motion av bukketreff med trail:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har alltid hatt veldig sansen for MS rifle grov. Viltmål synes jeg er svært imponerende. En reptilaktig automatikk i skytingen som egentlig er vanskelig for meg å forstå... (Dvs. jeg forstår jo omfanget av treningsdosene som ligger bak :-)

 

Har tjuvtrent litt MS rifle fin på selvanviser på 100m banen i år, og det har både gått veldig bra og vært veldig artig sett i forhold til volumet avfyrte skudd.

 

Når jeg skyter på Kumyra her i Alta henger jeg ofte opp en 25 cm gong på 300 meteren og skyter litt variert. Men det er ingen tvil om at det er steike artig å ha en god dag i stående stilling hvor man klarer å glimte litt til innimellom den vanlige middelmådigheten.

Å skyte MS rifle kjennes veldig krevende. Etter en slik økt er jeg rett og slett sliten som følge av alt fokuset som skal mobiliseres.

Og slik var det også sist jeg skjøt litt aktivt MS. Har tatt opp igjen tråden litt nå og meldt meg inn i forbundet igjen. Men da med fokus på rifle for min del.

 

Jeg lurer da også litt på hvilke treningsregime dere som skyter MS rifle har, og hvilke tekniske og mentale arbeidsoppgaver dere jobber mest med når dere trener på et viderekomment nivå?

 

For min egen del har jeg kjempet litt i det siste med å ivareta en "self-2 dominert" avvikling av hvert skudd. det er også noe som går litt opp og ned mellom år legger jeg merke til...

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Så moro ut det der. Vanskelighetsgraden kan sammenlignes med å sette ei 10x30 (grovfelt) stripe på 200m (32"x13" på 500m) - det kan man enkelt gjøre på elektronikkskiver. Eller innafor ca 8.5 sideveis og 9.8 i høyden på 200m skiva. Fair enough med full skytterbekledning, men i "bukse og skjorte"... ikke helt. Selv toppskyttere vil bomme en hel del.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Elektronikkskiva tar ikke salto eller piruett og blir stående slik at du får bom etter KLANG!! :-)

 

Det som er litt interessant i metallsiluett er at det ikke er energi (1/2mv2) men massefart (mv) som velter bukken. Dette gjør kalibervalg infløkt. I gamledager var 7-08 den store patronen på 500m rifle fordi den gav perfekt balanse mellom lite følt rekyl i ei 4,6kg rifle og maks massefart på 500m med som regel 168gr SMK.

 

Jeg har et gammelt slitt 22-riflesett liggende i garasjen. Lurer på om jeg skal bestille et par nye:

 

http://www.ebay.com/itm/1-5sc-NRA-IHMSA-Metallic-Silhouette-Targets-20pc-Small-Bore-Rifle-Knock-overs-/250974148125

Link to comment
Share on other sites

Tipper vilt her :wink: :

- Stødig stilling

- gode avtrekk

- ro i kroppen,og ikke minst, i hodet.

 

Man skal ikke være så veldig god i stående før en kan treffe mye rart når hodet er med, og en ikke er stressa og sånne ting. Er en veldig god, så kan en nok tåle mer rot i hodet - men vi så jo både på LS (Tor Harald Lund, Jørn Vedhugnes bla.) som ikke får stilt inn hodet på rett frekvens, og skyter langt under det de egentlig kan. Vi så det i OL nå just, der toppskyttere drar 5ere i en finale.

Mental trening, avspenning og lære seg å roe ned på kommando er nesten vel så viktig (og iallefall vanskeligere) enn å lære seg å skyte i ro og mak.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mye trening med 22lr og/eller luftgevær som har samme mål og vekt.

 

22lr-riflene setter ofte std siden de har bedre "kvalitet" og skyteegenskaper enn grovkalibrene. Enkelt sagt skaffer man seg en Anschutz siluettrifle basert på M54 eller Fortner-mekanismen. Man kan kjøpe ny ellers så bygger man billig på "gamle" enketsskudds match(til ca 2000.-) eller skiskytterrifler. Ingen grunn til å handicape seg med noe annet uansett hva det heter. Når man begunner å få kontroll på dette prøver man å skaffe ei grovrifle med samme skyteegenskaper som Anschutzen. Det er ikke lett. På toppen setter man en kikkert med en passe stor dot.

 

Man kan like dette eller ikke men det er dette man skyter best med. Alt annet er handicap.

 

Noen veldig skjeldne unntak finnes i 22lr fra Walther og Krico.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man kan sette sammen noe selv. Imidlertid lager Keppeler nå jaktmatchrifler med Anschutz avtrekk som lett kan tilpasses siluettreglementet. Sluttstykket i Keppelerrifler låser i kassa på tradisjonell måte slik at det er en smal sak å skifte pipe i Norge.

 

http://www.keppeler-te.de/cms/pages/englisch/sport/hunting-match.php

 

Det er veldig mye fint å få hos Keppeler. De eksporterer direkte til Norge.

 

http://www.keppeler-te.de/cms/media/Downloads/Prospekte/Prospekt_2015.pdf

Link to comment
Share on other sites

Man kan sette sammen noe selv. Imidlertid lager Keppeler nå jaktmatchrifler med Anschutz avtrekk som lett kan tilpasses siluettreglementet. Sluttstykket i Keppelerrifler låser i kassa på tradisjonell måte slik at det er en smal sak å skifte pipe i Norge.

 

http://www.keppeler-te.de/cms/pages/englisch/sport/hunting-match.php

 

Det er veldig mye fint å få hos Keppeler. De eksporterer direkte til Norge.

 

http://www.keppeler-te.de/cms/media/Downloads/Prospekte/Prospekt_2015.pdf

 

Ja. Har sett litt på dem ja... tenker du da på enkeltskuddsvarianten eller den med magasinet inn fra sida?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde engang en Sauer 202 W med alukasse og full lengde 67cm STR-pipe som gikk i jegerklassen med fast 12x Leupold. Jeg fikk den egentlig ikke til. Den passet meg rett og slett ikke. G&E har ikke jaktmatch med magasin. STR blir alt for tung. Tenk om sauer kunne lagd noen SSG3000-kasser i alu..

 

Sjekk pdf'en til Keppeler. De har mye interessant.

 

Til siluett holder det med enkeltskudd. Imidlertid er det nok smart å ha ei magasinrifle i Norge. Jeg liker StenGunmagasinet. Full enkeltskuddsbedding i skjeftet med magasin. Ikke mange som slår det. Skulle jeg bestilt rifle fra dem hadde jeg bedt om 550g Anschutz skiskytteravtrekk. Litt mere kontroll i kulda..

Link to comment
Share on other sites

Grünig & Elmiger har jo noe lignende http://www.gruenel.ch/sportwaffen/mkb-iii/ En Sauer 202 Wolverine eller Jaktmatch, eller en Tikka T3 Sporter er er ikke SÅ langt unna i skytegenskaper - som de er i pris... En 200STR blir vel enten for tung, eller faller ut på den justerbare kolbekappa?

 

K

 

Jo Sauer og Tikka må jo ikke minst være greie våpen i hunter-klassen. Og Nikko Marko trudde jeg skyter med Sako i hunter-klassen? I silhuettklassen også? Eller er jeg helt på viddene her?

 

Har en Tikka 55 med 23 millimeter ved munningen som er nær grensen på 4.6 kg. Og den er da brukandes for en glad amatør som meg enda en stund. Men avtrekket er jo i lange baner unna 250g :-)

Link to comment
Share on other sites

550 g skiskytteravtrekk hørtes lurt ut! Tror omstillingen hadde blitt for stor for 100g i stående skyting for min del. Og her i Alta kan det jo være kulde og pulsvotter til langt ut i mai egentlig, mtp på den type skyting....

 

Cal. 7-08, 6,5x47 lapua eller 308 nå om dagen til grov rifle?

Link to comment
Share on other sites

Tenk om sauer kunne lagd noen SSG3000-kasser i alu

Karbonfiber... Tynn stålforing, evt. bronse (tenk den boltgangen). Karbonfiber stokk - McMillan har noen som nok funker. Det må være lov å drømme.

 

Cal. 7-08, 6,5x47 lapua eller 308 nå om dagen til grov rifle?

Nå har jeg ikke skutt metallsilhuett per se, men jeg skyter mer på stål enn de fleste. Skal du velte ting, så er vekt gull. mv, ikke 1/2mv^2. 308 er enkelt og lettvint, men 7-08 er vel "bransjestandard".

6.5x47 virker sikkert, men den er krampaktig med 140gr kuler og ikke får den fart på dem heller. Forskjellen mellom 308 og 6.5x55 på gonger er veldig stor egentlig, og det er ikke SÅ vanskelig å skyte med 308, iallefall ikke i med god tid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Morsomt at flere viser interesse for metallsilhuett rifle, dere er også velkommen til å delta. Det er ganske avslappet stemning, og man trenger ikke å kunne treffe 5 bukker på 500m hold for å prøve ut skyteformen.

 

Første mulighet er i Fredriksberg i Sverige, 23.-25.september. Det er mulighet for trening/innskyting 23.

Denne gangen skytes det desverre kun på reduserte figurstørrelser ut til 200m, men man kan alikevel få et godt inntrykk av skyteformen og vanskelighetsgraden.

 

NMF hadde i fjor et rifleskytekurs med Marko Nikko som instruktør, han har sagt seg villig til å avholde flere kurs om det er ønskelig. Dersom det er nok interesse for det vil NMF sette opp kurs på nytt til neste år. Gi gjerne tilbakemelding til NMF på mail: president@metallsilhuett.no om du ønsker å delta på et slikt kurs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...