Jump to content

Cowboy metallsilhuett


001

Recommended Posts

Tankene om å skyte på metallsilhuettfigurer med cowboy eller westernvåpen er det tydligvis flere som har vært inne på. Hvis vi snekrer i hop et "regelverk" så er det jo ikke noe i veien for at dette kan prøves ut.

 

Ting som er greit å få med:

Skyteavstand

Tidsbegrensning

Våpentyper

Figurstørrelse

Antall skudd

 

De ordinære MS figurene og avstandene som kan benyttes er:

Fieldpistol 25m, 50m, 75m, 100m

Grovpistol 50m, 100m, 150m, 200m

Grov rifle 100m, 200m, 230m, 260m (Meheia)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette låter interressant! :D

Jeg satt senest i går og prøvde å finne ut av om det fantes noe "cowboy shooting" light. Jeg synes innsteget til sporten er noe stort, da man må ha full pakke med to revolvere, rifle og hagle. I tillegg til bekledning og det hele.

Hvis det hadde vært mulig å få til en gren hvor man kan skyte f.eks kun rifle, så hadde dette vært svært interressant. (Hadde virkelig alle i den gamle vesten alle våpen, eller var det kanskje vanligere at en bonde kun hadde en rifle?)

 

Når det gjelder klasser: burde man ha to rifle-klasser (en for rifle-kaliber og en for revolver-kaliber), eller er det mer hensiktsmessig at alle skyter i samme klasse med rifle?

 

(Meheia er jo også perfekt for meg, med hensyn på avstand til skytebanen da ;) )

Link to comment
Share on other sites

Tror nok vi ser bort fra hagle på metallsilhuettfigurer.

 

At man tillater våpen som er godkjent til SWS (med unntak av hagle) er vel en selvfølge:

Da har man et stor utvalg i revolvere, 1911 pistoler og rifler i mange forskjellige utførelser.

 

Andre våpen kan sikkert også tillates ut i fra en vurdering av hvilken vei man ønsker å gå.

Alle våpen med modellår eldre enn 1914 f.eks? (Siden Kongsberg colten er tillatt i SWS.

 

Dette vil uansett ikke gi ervervsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Synes å huske noen skriverier i gamle VJ om skyting på lange hold på levende figurer av gris, geit, og slikt, på det amerikanske kontinent en gang rundt århundreskiftet(ikke tusenårsskiftet).

 

Er dette en vei tilbake til sportens opprinnelse?

 

Holder sirkelen på å bli sluttet?

 

Jeg merker at jeg begynner å få lyst til å pusse rust utav en gammel 12mm Rollingblock :D

Link to comment
Share on other sites

selv om jeg er glad i å skyte MS fort så ser jeg ikke e noen grunn til å lage noen CAS - Light, de som måtte føle at de tregner å låne våpen bør bare huske på at det sjeldent er et problem å få gjort. Cowboyer er rimelig alrighte sånn. Å skyte stående på field hold og blinker med e LAR rifle i henholdsvis pistol og riflekaliber derimot hadde muligens vært riktig festlig... :D

Link to comment
Share on other sites

Synes å huske noen skriverier i gamle VJ om skyting på lange hold på levende figurer av gris, geit, og slikt, på det amerikanske kontinent en gang rundt århundreskiftet(ikke tusenårsskiftet).

 

Er dette en vei tilbake til sportens opprinnelse?

 

Holder sirkelen på å bli sluttet?

 

Jeg merker at jeg begynner å få lyst til å pusse rust utav en gammel 12mm Rollingblock :D

 

Vi har en CAS klubb her som har en liten, konstruert western by som skytebane litt utafor La Grange. Her er det også en riflebane på rundt 1000 yards for svartkruttrifler. Det er satt opp metallsilhuetter av høns, gris og bøffel fra 300 til 800 yards pluss en Quigley bøtte. Våpnene som blir brukt er stort sett Sharps replicas med åpne sikter.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt senest i går og prøvde å finne ut av om det fantes noe "cowboy shooting" light. Jeg synes innsteget til sporten er noe stort, da man må ha full pakke med to revolvere, rifle og hagle. I tillegg til bekledning og det hele.

Jeg ser ikke for meg at dette skal bli CAS Light. Det vil nok gå mange år før noen får lov til å bevege seg emd ladd våpen på et metallsilhuettstevne, og skulle vi gjort dette etter CAS regler så ville alle deltakere vært nødt til å ha kurs i hht. regelverket i SWS/SASS.

 

Hvis det hadde vært mulig å få til en gren hvor man kan skyte f.eks kun rifle, så hadde dette vært svært interressant. (Hadde virkelig alle i den gamle vesten alle våpen, eller var det kanskje vanligere at en bonde kun hadde en rifle?)

Husk at CAS ikke er reenactment.

Det er også verdt å nevne at i SWS så har man regelverk for long range skyting med rifle, for dem som er intr. i slikt (og har CAS/SWS/SASS kurs) så er det en mulighet for å delta på SWS long range hos Eidsvoll Whatevers 25.april. 100m og alle 7 longrangeklasser åpnes.

 

Når det gjelder klasser: burde man ha to rifle-klasser (en for rifle-kaliber og en for revolver-kaliber), eller er det mer hensiktsmessig at alle skyter i samme klasse med rifle?

Når vi snakker om Cowboy Metallsilhuett så vil det nok være hensiktsmessig å se litt på SWS regelverket, og la de med korte patroner skyte på f.eks. field figurer som kun går ut til 100m, mens de med lange patroner kan skyte på lengere hold.

 

Hva med en serie med revolver og en serie med rifle på hvert hold?

I metallsilhuett er det vanlig å ha en øvelse for hvert våpen, slik at revovler og rifle teller hver for seg. Det er imidlertid også vanlig å ha sammenlagtøvelser, hvor man legger sammen resultetene fra to eller flere øvelser.

Så hvis jeg spinner videre på denne tanken så ser jeg for meg at "main match" revovler og "main match" rifle skytes hver for seg og så legges sammen til et sammenlagtresultat.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil uansett ikke gi ervervsgrunnlag.
Noen her som Ikke er sws-medlem enda? :winke1:

Cowboy metallsilhuett vil ikke være ervervsgrunnlag uansett hvilken forbundstilknytning og kursing skytteren har da det ikke vil være approberte øvelser i noen av de godkjente forbundene 8)

Derfor der det viktig å legge opp til at det er våpen som allerede er tillatt i et (eller flere) av de godkjente skytterforbund som skal benyttes.

 

Jeg tenker at å skyte med hagle mot stålmål på 50, 100, 150 og 200 meter ikke er så veldig spennende, uansett størrelse på blinkene. :roll:

Støtter denne.

Skalere ned avstandene er vel minste problemet...

Ikke enig, da må man begynne å tenke på å flytte/lage nye voller, og figurstativene må også lages for å tåle alle haggel som ikke treffer figuren. Jeg ser som sagt ikke for meg at man skal benytte hagle i Cowboy metallsilhuett.

Å skyte stående på field hold og blinker med e LAR rifle i henholdsvis pistol og riflekaliber derimot hadde muligens vært riktig festlig... :D

Tror vel egentlig at rifler i riflekaliber godt kan skyte på lengere hold.

 

Hva om man setter opp:

Leveraction rifle i pistolkaliber (main match rifle) på fieldfigurer på 25, 50, 75 og 100m.

Leveraction rifle i riflekaliber, Sharps, roling block o.l. på grovpistolfigurer på 50, 100, 150 og 200m (kun blykule tillates)

Krag, mauser og slikt med mantlet kule (lever action i riflekaliber med mantlet kule kan skytes på disse figurer og avstander) på riflefigurer 100, 200, 230 og 260m

Våpen med tidsriktig optikk kan skytes på fieldfigurer (1/2 størrelse) på 50, 100, 150 og 200m (kun blykule tillates)

 

selv om jeg er glad i å skyte MS fort så ser jeg ikke e noen grunn til å lage noen CAS - Light,

Hva med 10skudd på 2min for magasinrifler og 5skudd på 2min for enkeltskuddsrifler..?

 

Synes å huske noen skriverier i gamle VJ om skyting på lange hold på levende figurer av gris, geit, og slikt, på det amerikanske kontinent en gang rundt århundreskiftet(ikke tusenårsskiftet).

Er dette en vei tilbake til sportens opprinnelse?

Holder sirkelen på å bli sluttet?

Jeg merker at jeg begynner å få lyst til å pusse rust utav en gammel 12mm Rollingblock :D

:mrgreen: Mulig sirkelen sluttes, men tror vi styrer unna de levende dyrene. Det vi skal grille kan vi nok kjøpe ferdig pakket på butikken 8)
Link to comment
Share on other sites

Dette vil uansett ikke gi ervervsgrunnlag.

Forstår jeg det rett nå: Hvis det blir utarbeidet et regelverk, og det blir treninger og konkurranser for metallsilhuett med 'western-våpen', så vil vi fremdeles ikke kunne søke om erverv av f.eks en yellow-boy, winshester 1873, eller Sharps til dette ,men må isteden la det oppta en plass på jaktvåpengarderoben?

 

Jeg ser ikke for meg at dette skal bli CAS Light. Det vil nok gå mange år før noen får lov til å bevege seg emd ladd våpen på et metallsilhuettstevne

Jeg tenkte egentlig ikke "ild og bevegelse" slik som i CAS, men heller noe i retning av f.eks skudd mot to eller flere mål på lik eller forskjellig avstand i samme serie. Altså målveksling, men ikke forflytning. Evt at man kan skifte stilling fra stående til knestående for de forskjellige holdene, men ikke forflytte seg.

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg det rett nå: Hvis det blir utarbeidet et regelverk, og det blir treninger og konkurranser for metallsilhuett med 'western-våpen', så vil vi fremdeles ikke kunne søke om erverv av f.eks en yellow-boy, winshester 1873, eller Sharps til dette ,men må isteden la det oppta en plass på jaktvåpengarderoben?

Jepp

 

Konkuranseformer som skal kunne gi erverv må godkjennes av POD først. Det er vel helelr ikek noe NFM vil ønske å gjenomføre. VI har allerede et eksiterende regelverk og driver med en intersnasjonal sport. Ønsker man seg et westernvåpen er det NSU, SWS elelr jakt som er ervervsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det er gått noen dager siden det var svart i denne tråden sist, men i mellomtiden har noen lage et westernstevne hvor man skyter på metallsilhuettfigurer.

Silver City Regulators (holder til på Kongsberg) arrangerte i år (andre år på rad) et westernstevne med long range og speed øvelser. Siden det er et westernstevne så er det desverre kun åpent for godkjente westernskyttere.

 

Spørsmålet er om man skulle ha prøvd seg med et metallsilhuettstevne med eldre våpen, slik som vi har snakket om tidligere i tråden?

Link to comment
Share on other sites

DoctoRoy, tenker du nå på westernstevnet som arrangeres årlig, eller på metallsilhuett cowboystevnet som ikke arrangeres ennå og som jeg lurer på om vi skal prøve å arrangere?

 

Førstnevnte finner man info. om på SWS forumet, sistnevnte er ikke planlagt ennå så der er ikke noe fastsatt.

Link to comment
Share on other sites

Westernstevnet som allerede arrangeres årlig følger westernreglementet. Ulempen med det er at deltakerne må ha westernkurs for å kunne delta.

 

For stevnet som ennå ikke er arrangert, og som jeg lurer på om det er interesse for, så er det egentlig ikke bestemt noe. Tanken er å bruke det vi har snakket om i denne tråden som grunnlag for stevnet, så her er det mulighet for de som er intr. å være med å påvirke. Det vil uansett bli et uapprobert stevne, men siden vi snakker om Cowboy metallsilhuett så er det vel nærliggende å ta utgangspunkt i metallsilhuett regelverket.

 

Avstander, skytetid og figurstørrelser kan og bør nok i mange tilfeller endres litt på.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes et regelverk for svartkrutt metallsilhuett, som administreres av Norsk Svartkrutt Union, der bør imidlertid deler av regelverket justeres for å passe til det som er mulig å gjennomføre. Jeg har gitt mine tilbakemeldinger til NSU på dette. Der har vi også snakket om å gjennomføre et "prøvestevne" slik at NSU skyttere kan prøve både det ene og det andre. De vil imidlertid ikke få lov til å prøve å skyte med annet enn 22lr på figurer beregnet for 22lr, så figurstørrelsen for pistol/revolver i NSUs svartkrutt metallsilhuett reglement utgår, i allefall på de baner jeg har noe jeg skulle ha sagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...