Jump to content

9,3/360 kaliber


olav

Recommended Posts

Det er sjelden jeg er i tvil om kalibere men 9,3/360 er en nøtt for meg . Så vidt jeg forstår er det to benevnelser 360 svarktkrutt (Black POwder ) og røykfri (Smokeless) . Lengden skal være 57 mm ? Har vært borti svenske rifler kamret for dette kaliberet men jeg vet ikke om de var innrettet for svartkrutt . Jeg tenker på å få laget dette kaliberet hvis jeg får ett ordentelig svar og kunnskap om det . Vet at Betram lager flere versjoner til nesten 30 kr stk! Dyrt og dårlig .

Link to comment
Share on other sites

Det er nok et gammelt kaliber og benevnelsen er litt dobbel, både metrisk og engelsk, heter vel egentlig 9,3x57R/.360 og den kom veldig tidlig, 1867-73 er nevnt. De første var trolig .360Coiled BP Express 2 1/4" med hylser av tynn viklet messing.

 

I Norge har vi en kopi, egentlig to, kalt 9,25x57R LV og La No.2

 

Håper det hjalp litt?

Link to comment
Share on other sites

Mange av oss korter ned 9,3x72R-hylser. RWS lager fortsatt hylser og de er tilnærmet evigvarende. Hylsene (de metriske) er ifølge google og bøker i samme slekt, basert på samme hylse men i forskjellig lengde. .360-2 1/4'' BPE er såvidt jeg forstår den britiske betegnelsen på den europeiske patronen. Den røyksvake varianten kjenner jeg ikke til, det er vel bare dan samme ladet til nitro for black-nivå?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...