Jump to content

Sharps 1874 45-90 og langhold


Kjell Olav

Recommended Posts

Lysten til å eie en Sharps har vært til stede så lenge jeg kan huske. Og i de senere år har jeg hatt en drøm om å kunne skyte langt med en slik rifle, da selvfølgelig med svartkrutt og hjemmestøpte kuler.

Etter hvert ble det til at jeg leverte en søknad på en Sharps i 45-70, og rifla som stod øverst på ønskelista var Pedersoli sin Billy Dixon. Dessverre skulle denne bli vanskelig å skaffe, i hvertfall sånn innen rimelig tid. Så da det plutselig befant seg en Sharps i 45-90 på finn ble valget tatt, springmarsj til tante på våpenkontoret som forandret søknaden fra 45-70 til 45-90.

 

Avtale ble gjort og pakke sendt. Posten må virkelig ha vært i sitt ess som leverte pakken på mitt postkontor dagen etter at den ble sendt fra Trønderlag :thumbup:

 

Pedersoli Sharps 1874 "Silhouette" 45-90.

normal_20130914_150156.jpg

normal_20130914_150110.jpg

 

Flere detaljer.

normal_20130914_150205.jpg

normal_20130914_150231.jpg

 

Tunnel forsikte. Fikk med en masse forskjellige hullkorn, stolper osv.

normal_20130914_150246.jpg

 

Creedmoore baksikte.

normal_20130914_150527.jpg

 

Sikte på løpet. Som også kan felles opp for skyting på lengre hold. Skal prøves etter hvert.

normal_20130914_150429.jpg

 

Sikte i oppreist stilling. Beklager at bildet har feil fokus.

normal_20130914_150456.jpg

 

Sikte og lås, jeg synes det er småpent.

normal_20130914_150221.jpg

 

Ikke så mye rekyldemping i denne, stål.

normal_20130914_150646.jpg

 

Ladeport i åpen stilling.

normal_20130914_150552.jpg

 

Og lukket.

normal_20130914_150603.jpg

 

Med på kjøpet fikk jeg Lyman sin 535 grs Postell støpeblokk, diesett, hylser og en del andre kjekke ting.

Etter å ha studert Mike Venturino sin bok "Shooting Buffalo Rifles of the Old West" ble valget av legering til kuler satt til 1:20 med tinn/rent bly. Dette ga kuler av god kvalitet og jevn vekt, de veide rett fra tanga 540 grs / 35 gram. Litt mer enn de 8 og 9g Scenar og A-Max jeg pleier å skyte :mrgreen:

 

normal_20130914_145652.jpg

normal_20130914_145734.jpg

 

Joda, en viss forskjell er det. 8g Scenar vs Lyman Postell. 540 grs skulle bli ganske nøyaktig 35g, sånn i underkant av 30 kuler pr kg bly.

normal_20130914_145621.jpg

 

En liten sammenligning til. 6,5x55 vs 45-90.

normal_20130914_145551.jpg

 

Tomhylsene fikk litt ekstra stell. Tok tennkanalen innvendig, freste hettelommer til lik dybde, trimmet lengden og som siste steg ble alle glødet.

Ladningen ble valgt etter patronlengden, og med en lengde på 88,3 mm fikk jeg plass til 90grs Wano PP og to pappskiver av melkekartong under kula. Da ble ladningen sluppet i hylsa via en 70 cm lang droptube slik at kruttet pakket seg ekstra godt i hylsa, og i tilegg gitt en komprimering på ca 3 mm. Så ble kula satt ned til pappskilling og krutt, slik at alt rom i hylsa ble brukt, mao ikke noe luft i hylsa. Dette er viktig da luft i mellom ladning og kule kan være skummelt, skuddbuler og sprengte børser kan være resultatet om man ikke følger denne regelen. Kula ble kalibrert til .459" og smurt med Trapper's Mink Oil, denne er mer voks enn olje.

 

Under innskyting av sikter i går fikk jeg denne fine gruppa med 3 skudd.

20130913_122050.jpg

Alle grupper er skutt på 100 meter fra benk.

 

Benkeskyting med dette kalibret er forøvrig tøft nok da det genererer et visst skyv.

Rekylen er tung, men ikke smertelig kjapp så den går an å leve med.

 

Noen flere skudd som parkerte pent.

normal_20130913_131127.jpg

De 5 siste som jeg skjøt i går, og her begynte jeg å bli "oppbrukt" etter 40 skudd på rappen.

normal_20130913_134318.jpg

 

Etter disse oppløftende resultatene på banen i går måtte det prøves på 500 meteren i dag.

En ny 2x4 ble hengt opp for anledningen. Nylakkerte gonger, osv.

normal_20130914_093805.jpg

normal_20130914_112256.jpg

 

normal_20130914_112232.jpg

 

Skytestøtte ble til av 2 kosteskaft som fikk en rask runde med beis og olje. Et belte ble ofret som anlegg for fremstokken.

normal_20130914_124500.jpg

 

Siktet i rett høyde for å treffe på 500m.

normal_20130914_150400.jpg

 

30Ihmsa var med på banen i dag som moralsk støtte og spotter. Siden jeg ikke hadde noen vettug tabell å skru siktet etter og skuddene heller ikke var kronografert så ble det til å skru "i blinde". Joda, det funket, men det gikk en del skudd før vi hadde skrudd siktet høyt nok til at vi fikk se nedslag i nærheten av gongene. Så var jeg veldig nære en treff, og etter guiding fra Frode skrudde jeg det vi mente var riktig. På neste skudd kom endelig godlyden fra stålet, noe som ble etterfulgt av en "jiihaaa" fra undertegnede. Endelig, etter så lang tid og så mye fundering på børser, kuler og ladninger satt kula i stålet på 500 meter, levert fra ei grovkalibret svartkruttrifle.

 

Jeg treffer på langt nær hver gang, men med mer forskning på ladninger og ikke minst å venne seg til børse og sikter så tror jeg det skal bli bra.

 

 

En snutt fra i dag. Håper den fungerer. Hør etter pling på første og siste skudd.

Bruker her blåserør og gir 3 skikkelige pust inn i løpet, dette for at fuktigheten fra ånden skal holde slammet fra svartkruttet mykt = bedre presisjon.

 

Frode (30Ihmsa) skyter Sharps på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk.

 

Joda Hollako, du kan vel få en rapport på det allerede i dag. Jeg var litt uforsiktig etter et skudd og greide å trekke pusten sånn delvis inn gjennom røret. Helvete, smaken av råtne egg bredte seg brått i kjeften og trangen til å "gulpe" var stor et par sekunder. :mrgreen: Så gliste jeg godt når Frode gjorde akkurat det samme rett etterpå, så tydelig at han svelget to tre ganger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Oooooohh, nydelig levert -både med penn og bly!

Det var karen som ikke var redd for å prøve seg på noe nytt, og noe så henni vegger og staur.

Noen av de durkdrevne patronskytterne innen svartkrutt bruker i tillegg en papirskilling(avispapir e.l.) i tennhettelomma for å holde tennkanalen åpen. Her kan kanskje noen av dem komme med utfyllende informasjon.

Igjen, sabla godt skutt og svært hyggelig lesning toppet med fin film :-)

 

Svartkrutthilsen JJ

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke vært med i dag, men stiller meg gjerne disponibel ved senere anledninger :D

Det høres bra ut. Jeg hørte du sa at skulderen din trengte litt oppmykning og massasje, da får du begge deler på en gang :wink:

 

Noen av de durkdrevne patronskytterne innen svartkrutt bruker i tillegg en papirskilling(avispapir e.l.) i tennhettelomma for å holde tennkanalen åpen. Her kan kanskje noen av dem komme med utfyllende informasjon.

Igjen, sabla godt skutt og svært hyggelig lesning toppet med fin film :-)

 

Takk for det Jæger J.

Har så vidt lest om bruk av papir i hettelomma, men har ikke prøvd det ennå. Man kan kanskje bruke feks sigarettpapir som er vesentlig tynnere enn avispapir? Om det betyr noe da, det er mer enn nok trøkk i en hette til å blåse i gjennom uansett.

 

Fyttigrisen.. Helt rått :D

Har hatt lyst på en Sharps helt siden jeg var liten indianer.

Takk for super tråd :D

Ser frem til mer :winke1:

 

Takk for det.

Jepp, omtrent som meg med andre ord. :mrgreen:

Ingen grunn til å vente, bare å bestemme seg for å handle ny langholdsrifle.

Skal prøve å fylle på med mer etter hvert som jeg finner ladninger og får skutt mer med børsa.

 

Jeg bruker kuler av hjulvekter i min Quigley sharp i 45/90.

Men har bare tilgang til 300m bane foreløbig.

 

God informasjon Hans.

Hva slags presisjon får du da? Og hva har du ladet med?

Til å være første ladningen jeg prøver i børsa så er jeg egentlig godt fornøyd, men det er sikkert mer å hente på å prøve forskjellige komponenter og andre triks. Ser forøvrig at min myke blykule ikke legger igjen bly i løpet, når jeg pusser med jag og tighte pusselapper så får jeg ut noen ørsmå flak (så vidt de kan skimtes på lappen) på et par lapper, så er det rent. Da får jeg heller ikke noe "grått" på neste lapp som tyder på bly i løpet.

Uansett, om hjulvekter kan fungere så er det greit å ha muligheten, om lageret av rent bly skulle forsvinne.....grøss.

 

Helt herlig tråd :thumbup:

Her er jo den originale langholdsrifla.

Fortsett gjerne med bilder og rapporter

 

Takk.

Ja, og det er nok noe av grunnen til at jeg bare måtte ha en :wink:

Skal prøve å fylle på med info etter som jeg får erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt med rifla i benk, og mest på 1/2meterskive på 100m. Jeg må ha en grov avtrekksfeil for å gå ut av 9ern, liggende med reim.

Jeg har brukt flere forskjellige kuler, og ser ikke noe stor forskjell på dem, men det er Lyman sin Postell kule som blir mest brukt.

Jeg bruker Norma sine 2,6" hylser og kapper dem til 63mm slik at hylsa fyller kammeret helt.

til konkuranse bruker jeg LR br hetter, ikke magnum hetter.

Lader med 78gr med krutt og komprimerer sammen ladningen slik at kruttnivået er like høyt i alle hylsene og det er den plassen igjenn i hylsa som kula må ha.

Jeg bruker en pappskilling mellom kula og kruttet, den lager jeg av pappen som hettene kommer i, og setter kula i bommene.

Jeg smører kulene med SPG kulefett. det finnes andre svartkrutt fett på markedet feks. Lyman black powder gold, jeg har prøvd dem fleste som finnes, og det er mange som bruker mye forskjellig, og du får sikkert mange gode tips. Ta imot dem med takk, og GLEM DEM!!!

SPG fungerer 100% http://www.blackpowderspg.com/lube.html" target="_blank

En enkel måte å se om kulefettet gjør jobben er etter du har skutt så ta en tørr pusselapp og skyv igjennom løpet fra kammerert, Da skal løpet være helt rent. Jeg gjør det etter å ha skutt 14 skudd (MLAIC sitt skyteprogram ,13 skudd der dem 10 beste er tellende + ett "pusse skudd" i vollen)

Link to comment
Share on other sites

Hans Torslett.

 

Ang hylser så er det en god ide, greit med messing som fyller kammeret 100% på lengden, og en får kula nærmere bommene i løpet. Ser Midway har hatt hylsene på lager, men de er ikke akkurat gratis med drøyt kr 2800 for 100 hylser. Andre steder de kan kjøpes?

 

Ang kulefett så er SPG bestilt for to uker siden. :wink: Blir moro å teste forskjellen på det og det fettet jeg bruker nå.

Ang de mikroskopiske partiklene jeg fikk på de to første pusselappene så var dette etter 30 - 40 skudd, om SPG forhindrer dette og kanskje gir ennå bedre presisjon er alt topp.

 

Godt tips ang LR BR hetter, det skal prøves. Federal er vel det jeg enklest får tak på her.

 

Har også bestilt fiber wads fra Buffalo Arms. https://www.buffaloarms.com/Vegetable_Fiber_Wads_it-164663.aspx?TERM=walters%20wad

Link to comment
Share on other sites

Hør med Trond Alvestad angående hylser, starline lager også hylser som er 2,6" lange.

Bruker du fettet fiberwads, så bruk en pappskilling mellom waden og kula,slik at waden ikke blir hengende fast på kula.

Det er også veldig viktig å tørke av det fettet som er på basen på kula, det fører til at pappskillongen blir hengende fast på kula og ødelegger presisjonen. Husk at jo mere du putter i mellom kula og kruttet,så må du redusere kruttladningen, for kula må like langt ned i hylsa.

I en munnlader så kan du bruke det du måtte ønske av forladninger mellom krutt og kule, da kula kommer bare lenger frem i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Sjelden jeg blir så hinnsidig revet med på hva andre holder på med, som i går.. ca 4 timer på bana og kun 11 skudd fra egen rifle. Det er rekord :lol: Men når det tar "votter og vinter" å lade den Sharps`en, fikk jeg da skremt i vei noen skudd i mellomtiden. Artig sak med god trøkk. Spørs nok om det blir en slik i skapet snart.

 

Ang svovelstank... Jeg blir faktisk :sick: bare jeg tenker på det nevnte magadraget..

Link to comment
Share on other sites

Hans Torslett.

 

Takk for tips, Trond har 2,6" Starline hylser på lager, da blir det en tlf dit i dag.

Ang Walter's wads så tror jeg disse er usmurte, men kommer uansett til å bruke en pappskilling øverst mot kulebasen. Frem til nå har jeg som sagt ladet med 2 skillinger fra melkekartong + en skilling avispapir på topp. Avispapir fordi om noe skulle henge fast på kula ville den være så lett at det ville gjøre mindre ugagn enn en "tung" skilling av melkekartong. Kulebasen har jeg tørket ren for fett.

Link to comment
Share on other sites

SPG kulefett og 50 Starline 45-100 (2,6") hylser er i hus.

Disse hylsene skal trimmes ned til å passe kammeret perfekt, noe som vil gjøre dem ca 2,5 mm lengre enn de originale 45-90 hylsene jeg har fra før.

 

normal_20130918_091222.jpg

 

Kuler av hjulvekter skal støpes i kveld, om tiden strekker til skal de testes til helgen.

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd og fin rifle. Men hvorfor vil du bruke hjulvekter når du allerede har støpt av en fin 1:20 tinn/bly-legering? Du har vil ha bedre kontroll på kulene ved å bruke denne tinn/bly-legeringer. Hjulvektene kan variere i hardhet og du vil kanskje ikke få like kuler fra gang til gang. Jeg har testet 1:20, 1:25 og 1:30 i min .45–70 Shiloh Sharps og fant ut at 1:25 fungerte best, uten at variasjonen i presisjon var veldig stor med de tre legeringene. Prøv heller SPG med den legeringen du allerede har prøvd og se om det utgjør en forskjell. Jeg bruker utelukkende SPG til alle patronvåpen. Det finnes ikke bedre fett.

 

Jeg ville kanskje prøvd å få tak i sveitserkrutt som brenner renere. Sveitser #4 er laget for patronvåpen og fungerer aldeles utmerket i min Sharps og brenner en god del renere enn Wano. Det tipper jeg vil krympe samlingene dine ytterligere :)

Link to comment
Share on other sites

Øyvind.

Det kom et forslag om å bruke hjulvekter lenger opp i tråden her, derfor tenkte jeg det var verdt et forsøk.

Men, etter en kjapp tur på banen i dag vet jeg ikke helt om jeg skal prøve for det ser ut til at gruppene strammet seg opp en del med SPG og blykuler med 1/20 tinn/bly. Kanskje like greit å prøve forskjellige legeringer tinn/bly slik du har gjort.

 

Brukte også papir i hettelommen, Rizla til rullings passet fint. Da får en brukt det til noe vettug.. :mrgreen:

 

Begge seriene er skutt på 100 meter fra benk.

Skjøt denne først. Kjente at noe skjedde på det ene skuddet, så jeg tipper det er det som sitter utenfor gruppen. (Var vel skjev tipper jeg)

normal_20130918_115033.jpg

 

Skjøt for høyt på første serien så jeg skrudde litt ned på siktet til serie nr to, litt i meste laget så den satt lavt.

 

Så denne.

Det ser ut som 4 skudd, men det sitter faktisk 5 skudd der.

normal_20130918_113253.jpg

 

Ang sveitserkrutt så har jeg planer om å prøve dette, må bare få somlet meg til å få kjøpt.

Ellers får jeg tak på Wano såpass billig at det nok vil bli brukt en del av det. Svetser kan man kanskje gjemme litt på til konkurranser og stevner :wink:

 

Er det forresten noen som vet legeringen til blyet som er brukt i bilbatterier?

Har muligens en kilde til slikt (eller rettere, Frode har), der dette er smeltet om til barrer.

Link to comment
Share on other sites

Batteribly er i utgangspunktet nokså rent bly. Ellers en forbanna kul tråd som vekker MYE havesyke. Når får vi langhold med pil og bue?

 

K

 

Takk for det K. En ting er sikkert, det var utrolig moro å treffe stålet for første gang på 500 meter. Er helt sikker på at jeg hadde ståpels :wink:

Ok, da kan det være verdt å skaffe seg noen hundre kilo med slikt om muligheten byr seg.

Ellers er det sikkert verdt å kjøpe seg en hardhetstester for bly, da vet en hva en har/får. Kan dette være noe, Lee Lead Hardness Testing Kit?

 

 

Fy flate Orion. For ei vakker rifle, nydelig treverk og stål. 45-120 ja, det blir bra med futt i den....har du prøveskutt?

Ser du har et vesentlig "fetere" baksikte enn det originale siktet fra Pedersoli som sitter på min. Hvor er det kjøp, og hvilke type/fabrikat?

Har sett litt på Lee Shaver og MVA sine Soule sikter, det frister veldig. Men prisen er fort $400 - 500 + eventuelt frontsikte til $100 - 160, og så skal staten ha sitt her i tillegg. Mulig jeg hopper i det.

Link to comment
Share on other sites

Joda, har da fått prøvd noen skudd. Det fulgte med en del ferdig ladet ammo. Skulle etter hva forrige eier opplyste være ladet med "spreng-krutt". De virket, men det var ikke noe særlig futt i dem. Kulene ser ut til å være av rent bly, tror det blir for mykt. Dessuten var ikke hylsene freset til rett lengde, de var forskjellige lengder på, så det var ikke så bra. Men børsa er helt topp. Måtte bare stille inn "sett-trigger" riktig, så var den grei. Siktet er et Pedersoli sikte, tror det heter "Long Range Silhouette Creedmore - USA 431", da det står på esken som fulgte siktet/børsa.

 

Har brukt dagene etter at børsa kom til å skyte bort "gammel-ammoen" og vaske, frese til rette lengde og ellers stelle hylsene, mens jeg venter på die-sett. Har brukt et 45-70 die-sett til å lade opp noen test-skudd med Wano PP. Blir litt vanskelig å få satt og krympet fast kulen uten riktig lengde på dien, men det gikk nå på et vis. Disse skuddene ble det litt mer futt i. Begynte med 90 grns, økte til 100 og sist hadde jeg i 110. Det er absolutt overkommelig å skyte med. Brukte en rekyl-beskyttelse første gang, men droppet det under siste prøveskyting, og det gikk helt greit...Ikke blå-skulder.

 

Kulen jeg bruker er: RCBS # .45-500-BPS. Bly/tinn 98/2 %

Løpet har jeg slugget til .457" og tangen slipper kuler på .458" så det skulle være greit.

 

Ser for øvrig at det skrytes av SPG kulefett. Det skulle jeg vist om før jeg bestilte die-settet fra Midway. Får prøve det en gang jeg bestiller noe derfra.

Link to comment
Share on other sites

Flotte børser, det skal dere ha, får veldig lyst på noe slikt...

Bare noen spørsmål her...

Hvilken prisklasse ligger noe slikt på? og hva søker dere på til tante blå? hvilke krav stilles, med tanke på at jeg har full garderobe, så utgår jakt (utgår vel strengt tatt uansett :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Takk for snille ord Kammerherren og Rogwill :)

 

Flotte børser, det skal dere ha, får veldig lyst på noe slikt...

Bare noen spørsmål her...

Hvilken prisklasse ligger noe slikt på? og hva søker dere på til tante blå? hvilke krav stilles, med tanke på at jeg har full garderobe, så utgår jakt (utgår vel strengt tatt uansett :mrgreen: )

 

Tja, det kommer vel an på modell, og jeg er ikke oppdatert på prisene annet enn på rifla jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe. Det var versjonen "Billy Dixon" og denne ville komme på ca 15 000, + eventuelt et sikte for langhold (Soule), som drar på med 3 - 5000 til, alt etter hva du ønsker. Men, det finnes av og til noe å få kjøpt på finn eller på handelsiden her inne.

 

Et medlemskap hos NSU og deltagelse på stevner så skal alt være i orden for kjøp av våpen. Mine børser har jeg kjøpt til trening/konkurranse så de går utenom "garderoben". Men, det hadde vært moro å testet svartkrutthagla på feks duejakt en gang, og jeg er ikke i tvil om at et rådyr hadde lagt seg pent for Sharps'en....Men, dette er en annen diskusjon som vi ikke behøver å ta her.. :wink:

 

Orion.

Takk for info ang sikte. Jeg stoler ikke helt på det siktet som sitter på min børse. Synes det virker litt simpelt, og det er en del dødgang på rattene, vil tro dette er mye bedre på de dyrere modellene.

 

Ang krymp så har jeg ikke brukt det, der har jeg justert dien slik at den kun tar inn "trompeten" etter kulesettinga.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes nokså rimelige rifler også i denne kategorien, det er de originale riflene som det ble laget så mange av at de ikke har nevneverdig samlerverdi. De er neppe like presise, og ser kanskje ikke like pene ut (type avtrykk etter skallen til en inder i framstokken... ) tynnslitt treverk, manglende blånering etc. Men du dæven så mye sjarm.

Jeg prøvde ei slik rifle i vinter, jeg husker ikke hva den het, men kaliberet var .577" etellerannet, det sa "kabommmfff", og med kikkert kunne en se kula seile avgårde i spiraler. Ren Zen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om en ønsker seg en til dels svært presis original rifle i f.eks 45-70, så stikker Trap dor riflene seg ut. Du får en svært fin utgave til ca 10 lapper her hjemme. Uregistrert rifle som kan prestere brukbare samlinger. Oftest en god del bedre enn f.eks en norsk rolling block i kaliber 12,17x44. Originale Sharps rifler er styggdyre og da er de oftest slitne. En original Sharps i kjemestand aner jeg ikke hva vil koste, men jeg hadde nok heller valgt en pen bruktbil....... Når det gjelder bruksområde på replica, så er det skyting i regi av NSU som er den mest brukte grunnen. Når det er sagt, det er på ingen måte ulovlig å jakte med slike våpen, så om en har plass i jaktvåpengarderoben så er det bare å søke på det. Selv har jeg en Billy Dixon Sharps i 40-65Win som jeg bruker alt for lite. Disse replicariflene er virkelig fine og morsomme å bruke. Anbefales! Det hender at de dukker opp på bruktmarkedet, men ikke ofte.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt kjøpte jeg inn 50 Starline 45-100 (2.6") for å kunne tilpasse hylsene 100% til kammerlengden. Dette medførte at hylsene måtte trimmes en god del på lengden. Siden jeg ikke hadde noen hylseholder som passet til trimmeren fra Wilson ble det litt tid i tenkeboksen for å finne en løsning på problemet. Jo, en trimmer fra Lee til kaliber 458 WinMag måtte jo kunne brukes, for den er bare ørlite for lang på lengden. Det holdt akkurat å slipe av tuppen på piloten litt så passet det perfekt. Her var det bare å føle seg frem slik at låseblokka akkurat lukket bak hylseræva uten motstand, minus en liten tiendedel på lengden for å ha litt slakk. Dette fungerte veldig fint og hylsene ble helt like på lengde, og de kamrer uten motstand.

 

Kjekt med elektrisk skrutrekker når en skal ta så mye av lengden. Her ses spon etter 10 hylser.

normal_20130920_195157.jpg

 

Fra 45-100 til 45-90.

normal_20130920_195302.jpg

 

Når en først er i gang kan en like godt frese tennkanalen innvendig og hettelommer slik at de er like dype.

Om denne preppingen har så mye for seg i dette kaliberet kan vel kanskje diskuteres, men da vet man at det er i orden.... :oops:

normal_20130918_225421.jpg

 

Her gis tennkanalen en fin kon, og eventuelle grader fjernes. Siste steg blir å gløde alle sammen, så er de klare til lading.

normal_20130918_225802.jpg

 

 

En av de gamle hylsene på vei inn i kulesetteren med en 540grs kule.

normal_20130919_222108.jpg

Link to comment
Share on other sites

De jeg setter i er lette å ta ut og inn, men om du napper den ut får du en slik "flopp" lyd når den går ut av hylsa. Kula ramler ikke ut sånn helt uten videre, men patronene bør ikke legges løse i en bag for så å riste mye på den. Da vil de nok ramle ut. Dette er nok ikke tidsriktig, men har sett mange av landets toppskyttere lade på denne måten med stort hell.

 

M67, jeg tror Kammeret.no må ha en eller annen løpende tillatelse til å drive markedsføring mot særlig påvirkelige grupper. Det gjelder ikke bare denne tråden nemlig! (Barn har som kjent ikke lov til å kjøpe skytevåpen, så det er nok vi som er særlig påvikelige som burde vært skånet....)

Link to comment
Share on other sites

De jeg setter i er lette å ta ut og inn, men om du napper den ut får du en slik "flopp" lyd når den går ut av hylsa. Kula ramler ikke ut sånn helt uten videre, men patronene bør ikke legges løse i en bag for så å riste mye på den. Da vil de nok ramle ut. Dette er nok ikke tidsriktig, men har sett mange av landets toppskyttere lade på denne måten med stort hell.

 

Akkurat, da skal jeg prøve det. Om ikke hylsa har ekspandert for mye pga romt kammer.

Jeg kjøpte inn en del forskjellige ekspandere fra Track of the Wolf, .457", .458", .459" og .460" i tillegg har Abarth her på forumet dreiet til et par stykker til meg. Greit å ha mulighet til å justere kuleholdet, og med slike myke kuler bør en vel også være litt forsiktig med for mye hold da det kan skade kulene i settinga.

Link to comment
Share on other sites

Beklager M67 :wink:

 

Som flere sikkert har sett er kolbekappa på Sharps'en temmelig hard, noe som kan gjøre litt vondt om ikke kolben plasseres riktig i skuldra. Jo, jeg må innrømme at jeg har fått noen blåmerker etter 200 skudd. Særlig etter er runde i benken der jeg fyrte av 40 skudd på rappen. Like viktig, den originale kappa er glatt og sklir i skuldra.

 

normal_20130914_150646.jpg

 

Rundt om på div fora for svartkruttskyting har jeg sett fine kolbekapper i lær som kunne kurere noe av dette. Men i stede for å bestille noe fra Usa så snakket jeg med Frode (30Ihmsa) om ikke han kunne finne frem ei skinnfille og sy noe passende. Han er en tusenkunstner med treverk, stål, skinn og gud vet hva. Det hørtes ikke ut som det var noe problem med litt husflid der i gården, så i går når vi var på 500 meteren for å skyte fikk jeg overrakt et nydelig stykke "rekylkappe" i skinn.

 

normal_20130923_135405.jpg

 

Rifla ble flere hakk bedre å skyte med og den sitter som støpt i skuldra, at Frode hadde lagt inn en centimeter med støtdemping fra et sitteunderlag var med på å gjøre rifla ennå mer levelig i rekylen.

 

normal_20130923_135418.jpg

 

Rett og slett pent.

normal_20130923_135610.jpg

 

Tusen takk Frode :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

IMG_2447.JPG

IMG_2449.JPG

 

Da var die-sett mottatt, hylsene freset til rette lengde, vasket og skrubbet, og her før helgen ble det ladet opp noen test-patroner.

10 stk ble ladet med 100 grns Wano PP, og de 2 som ligger ble ladet med 110 grns.

Som det vises valgte jeg å sette en svak krymp for å holde kulen i patronen.

 

Metoden som Kammerherren skriver om har jeg brukt mye ved lading av .45-70. Setter bare kulen med fingrene i u-sizet hylse.

Fungerer veldig fint i min trapdoor 1873, men betinger at patronene behandles litt forsiktig. Har patronboks hvor patronene står med kulen opp.

Dette har jeg ikke fått tak i til .45-120, så derfor valgte jeg å sette en liten krymp.

 

På søndag ble det så en liten tur på banen. Ble skutt liggende på 100 meter, med støtte under løpet på Sharps'en.

Første 3-skudds serie var den fineste samlingen, men alt for lavt, da siktet ikke var innskutt. Havnet helt I nedre kant av skiva.

Justerte siktet opp, og da kom denne serien:

 

IMG_2452.JPG

 

Under lading av disse patronene, skulle jeg prøve å "seate" en kule I en sizet hylse. Resultatet var deformasjon av kulen. Merker etter seate-pluggen og kulen var sammentrykket.

Kommer derfor til å fortsette å finger-sette kulene, og så snart jeg finner oppbevaringsbokser til disse, sløyfer jeg krympen også.

PS! Kjell Olav: Håper det ikke gjør noe at jeg "bruker" din tråd?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

PS! Kjell Olav: Håper det ikke gjør noe at jeg "bruker" din tråd?

 

Alt i orden, bare kjør på.

 

Det ser ut som du er i gang med noe bra der Orion.

Når jeg setter kulene med settedien er det liten motstand og kulene glir fint på plass i hylsene, men jeg må prøve å lade noen skudd uten kalibrering. Må bare skyte noen skudd først for alle hylsene er kalibrert.

Link to comment
Share on other sites

 

Metoden som Kammerherren skriver om har jeg brukt mye ved lading av .45-70. Setter bare kulen med fingrene i u-sizet hylse.

Fungerer veldig fint i min trapdoor 1873, men betinger at patronene behandles litt forsiktig. Har patronboks hvor patronene står med kulen opp.

Dette har jeg ikke fått tak i til .45-120, så derfor valgte jeg å sette en liten krymp.

 

 

Lag en rund treplate som passer i bunnen av ei 10L bøtte. Lag så så mange hull du finner plass til i denne treplata, hullene skal ha plass til dimmen på hylsa. Skaff et lokk til bøtta. Ved hjelp av 3 enkle grep har du en patronboks tilpasset 45-120. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gikk tom for patroner og støpte kuler i helga.

Måtte fyre opp støpegryta for ei økt med kuleproduksjon, og i dag har det blitt støpt 140 stk kuler av legering 1:25 tinn/bly. Dette ga kuler på 541 grs i gjennomsnitt og med meget jevn vekt og god utfylling av kuletanga. Så fort legering og tang hadde riktig temp så produserte jeg så godt som null vrak. Når jeg var ferdig med støpinga så sorterte jeg kulene visuelt og veide alle sammen. Av 142 kuler plukket jeg ut 2 som ikke holdt mål, og disse to var det vekta som avslørte da de var litt lettere enn de andre. Da holdt de 140 som jeg ble sittende igjen med seg innen ett grain's variasjon. Kan ikke huske at jeg noen gang har produsert så jevne kuler og lite vrak, legering, temp, støpehastighet osv må ha vært perfekt match.

 

140 kuler av legering 1:25.

normal_20130720_183755.jpg

 

Tømte gryta og hivde oppi noen kg med hjulvekter (rensede barrer) og støpte 35 kuler ganske greit. Disse ble ca 11 grains letter enn kulene av bly/tinn med vekt på 530 grs.

 

Må teste presisjonen med begge legeringene, bare for å ha gjort det. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...