Jump to content

Sharps 1874 45-90 og langhold


Kjell Olav

Recommended Posts

Da er de 50 nye hylsene ferdige til lading. Disse er tilpasset lengen på kammeret, har fått frest hettelomme og tennkanal og nå til slutt er de glødet.

 

Glødet og klare til lading.

normal_Snapshot_20130623.JPG

 

Starline sier selv at deres hylser i 45-70 og 45-90 bør glødes om de skal skytes med svartkrutt, ellers oppnås ikke gasstetting.

Jeg har prøvd med og uten gløding, hylser som ikke er glødet soter helt ned til bunn, mens de glødede tetter fint i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk på bruktbutikker/loppemarked. Har kjøpt mange vaser/staup askebeger med Olav Trygvasonmotiv samt fat med stiliserte bilder av Slaget ved Svolder...Ofte 50kr for en pose på 2-3 kg . Men sjekk at det er tinnmerket eller at det står pew eller pewter på de.

Link to comment
Share on other sites

Dæven.. skjønner ikke at jeg har gått glipp av denne tråden!

Slike rifler appelerer til meg på en nærmest pervers måte ;)

 

Tinn får man også kjøpt på Biltema, men da til någenlunde samme pris som Jula. Ellers hadde jo gamle hjulvekter tinn i seg, dersom man klarer å oppdrive det..

Link to comment
Share on other sites

Litt om lading av svartkruttpatroner. Eller retter, lading av svartkruttpatroner slik jeg gjør det.

 

Komponenter:

Starline hylse, .459" kule, 90grs med Wano PP, Federal 210 Match hette, Walter's fiberwad og en skilling av avispapir.

normal_20131001_121728.jpg

 

Lyman Postell 535grs kule i smøre og kalibreringspressa. Her blir den kalibrert til .459" og får SPG kulefett i rillene.

normal_20131009_195327.jpg

 

Presset ned i dien.

normal_20131009_195340.jpg

 

Ferdig og klar til å lades.

normal_20131009_195406.jpg

 

Her settes tennhetter med dekkskilling av Rizla sigarettpapir i hettelomma. Dette for å holde tennkanalen fri for krutt.

Hvor mye dette har for seg vet jeg ikke da jeg ikke har gjort noen skikkelig test med/uten, men har lest og blitt tipset her i tråden at dette er en "god ting".

normal_20131007_210425.jpg

 

Hetta stanser et fint hull i papiret.

normal_20130921_201351.jpg

 

Kruttladningen veies opp og droppes sakte ned i hylsa via et langt rør. Dette får kruttet til å pakke seg godt i hylsa og tar derved opp mindre plass. Om jeg tømmer kruttet direkte i hylsa renner det nesten over, tømmes det via røret ligger overflaten på kruttet ca 7-8mm under hylsemunningen. Veldig provisorisk opplegg.....og disse bildene minner meg på at jeg må få ryddet laderommet.. :oops:

normal_20131009_170443.jpg

 

Nivå i hylsen etter fylling via rør og lett komprimering med komprimeringsdie. Komprimerer kruttet ca 2mm.

normal_20130928_164556.jpg

 

1stk Walters wad skal ligge på toppen av ladningen.

normal_20130928_164724.jpg

 

Jeg bruker også en skilling av avispapir på topp. Skulle noe henge fast på kula i skuddet så ødelegger det presisjonen, derfor heller en lett skilling av avispapir enn en "tung" mellomladning av fiber mot kula. Uansett, poenget er å holde kulebasen fri for fett slik at ingen ting fester seg der.

normal_20130928_164808.jpg

 

Alt presses pent ned på kruttladningen. En 38 Special tomhylse gjør jobben til jeg får mekket noe mer passende.

normal_20130928_164740.jpg

 

Dybden i hylsa over kruttladning og wads måles nøyaktig. Når kula er på plass skal den sitte godt ned på ladning/mellomladning slik at det ikke er luft i hylsa. Lader man med svartkrutt er dette viktig da luftlomme i hylsa kan føre til skuddbule i kammer, eller verre.

normal_20130928_164906.jpg

 

Hylser klare for kule.

normal_20131009_194241.jpg

normal_20131009_200118.jpg

 

Patronen fyller ganske godt i åpningen på Classic Cast'n.

normal_20130919_222108.jpg

 

50 stk cigarer klare til å nytes.

normal_20131009_201208.jpg

 

Dette er som sagt min måte. Det finnes sikkert bedre/lettere måter å fylle disse hylsene med godsaker på, så kom gjerne med tips til en nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

Det ble en tur på banen i dag for å teste noen forskjellige ladninger.

Forskjellen på disse var vekt på kruttladning og derved også hvor hardt kruttet var komprimert. Ladet 88 og 90 gra Wano PP. Endret også på legering av kulene i fra 1:20 til 1:25 tinn/bly, samt at kuler av hjulvekter ble prøvd. Prøvde også å lade med hylser som ikke var sizet, satte kula ned på kruttet med fingrene og det var med noe motstand.

 

Dårlig med bilder fra skytingen i dag dessverre. Men kan prøve en oppsummering.

Først, kulelegeringen 1:25 tinn/bly ser ut til å gå en del dårligere enn 1:20 som jeg hadde med som referanse. Skuddene der hylsene ikke var sizet samlet heller ikke all verden. Variasjonen av kruttladning kan jeg ikke si at gjorde noen forskjell, hverken ene eller andre veien. Det kan vel også tenkes at spranget på ladevekt skulle vært større.

 

Ladningen som gikk best var den med kuler støpt av hjulvekter og 90grs krutt, den samlet greit på 100 meter. Borte på tohundremeteren står det en selvanviser av type trekant/pyramide som bare ba om å bli skutt på...noe den ble. Det er første gang jeg prøver dette holdet så jeg viste ikke hvor mye jeg skulle skru opp på siktet, det ble "så der" og jaggu sa det "klank" på første skuddet. Jeg lå litt for høyt så jeg skrudde ned mens Frode spottet skudd for skudd. Fikk sentertreff og låste siktet der, så 6 nye skudd som traff omtrent samme sted, i hvertfall sånn omtrent. I følge Frode var gruppa på størrelse med en fyrstikkeske, men jeg tror den var litt større enn det. :wink:

Uansett er jeg veldig godt fornøyd med presisjonen, dette er også skutt sittende på ræva med krysslagte pinner og reim under forskjefte.

Totalt skjøt jeg drøyt 50 skudd i dag, og det var nok, både kroppen og ikke minst skallen ble sliten etter å prøve å holde fokus. På siste skuddet klønet jeg med anlegget og fikk en smell som jeg kjente godt og lenge. Som sagt, kløne...

 

Må nok sammenligne legeringer litt mer, hjulvekter og 1:20 tinn/bly før jeg setter en standard. Mye jobb med lading av patroner, men også mye moro med skyting og testing.

Link to comment
Share on other sites

I følge Frode var gruppa på størrelse med en fyrstikkeske, men jeg tror den var litt større enn det. :wink:

Man får de eskene i flere størelser :lol:

 

Her er i alle fall et grumsete bilde av gruppa. De røde prikkene er seff for å vise treffpunkt. Retiklet sitter inni en IOR 3-18x FFP og heter Mp-8. Holdet er som nevnt 200m...

45907skutt200m_zpse9f0d369.png

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd å følge!

Synes det virker som du klarer å tyne ganske god presisjon ut av Sharpen og kaliberet, Kjell Olav!

Og du bruker kun crossticks med lærreim. Liggende blir kanskje litt drøyt, ihvertfall for mengdeskyting.

Virker som du har funnet pipas sweet spot, punktet for anlegg som gir best presisjon.

Nåtildags bruker man sweet spot om en god ladning etc., i gamle dager var det

altså det beste punktet for anlegg som ofte ble merket.

Lenke til liten artikkel om emnet.

Øyvind kan mer om dette emnet, det var av han jeg fikk høre om sweet spotens bakgrunn da jeg brukte ordet i forbindelse med godladning til min røyksvake langholdsrigg. (Ja, jeg har mine røyksvake svin på skogen...)

Link to comment
Share on other sites

Takk takk.

 

Morsomt at du nevner dette med sweet spot, for det var oppe som et tema på banen i går. Vi har jo sett disse som skyter Sharps på Youtube og mange av dem legger an på pipa. Sånn generelt blir jo dette sett på som fy, men når det kommer til Sharps så er dette kanskje en god ting? Gjøres det på denne måten vil jeg tro man må holde hendene vekk fra alt annet en bakskjeftet på rifla og være veldig nøye med å ikke forandre presset på løpet, som igjen vil gi spredning i vertikalen. Må innrømmet at jeg så langt har lagt an på forskjeftet, men dette er muligens ikke optimalt?

Link to comment
Share on other sites

Ny runde med kulestøping i går.

I tillegg til støpeblokken fra Lyman har jeg også ei tang fra Lee i kal .459". Dette er Lee 459-500-3R som gir kuler på rundt 500grs. Støpte opp en del av begge slik at jeg får testet og sammenlignet.

 

Fra venstre: Lee .459" 500grs 3R og Lyman .459" 535grs Postell. Kula til Lyman er i mine øyne mest sexy.

normal_20131016_094242.jpg

 

En ting er sikkert, det går noen kg bly til utprøvning av ladninger. Til de 150 kulene jeg støpte i går gikk det med 5 kg.

Patronkassa jeg bruker tar 90 skudd og veier sine kg, det er liksom noe annet enn å bære en 100 skudds eske med 223 inn på standplass. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjell Olav@

artig tråd og artig rifle du har. prøveskøyt en sharps i 45-120 på søndagen og det var ren nostalgi følelse.

du får komme nærmere med erfaringer på langhold med rifla. (jeg og han kompisen min som har rifla skal ta å plage en stein på ca 750m med den ila vinteren)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.

 

Rifla blir jevnlig skutt med på 500 meter og det går overraskende greit å treffe den store gongen vi har hengende der. Mer skyting og utprøving av teknikker, samt forsking på ladninger vil forhåpentlig gjøre sitt etter hvert. Lengre hold har jeg ikke prøvd enda, men det finnes muligheter ut til 800 og 1000 meter. Men, det er stygglangt med ei slik børse.

 

Du får komme med rapport etter steinknusinga.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Litago.

 

Ang gonger og hvor store de er kommer lettere frem på dette bildet.

Frode henger opp skiver på 500 meter.

normal_20130922_114813.jpg

 

Det er faktisk mulig å skyte på den nest største (35x35cm) med siktene på Sharps'en. Jeg har gjort det og truffet, men slik gongene står nå er de for nær hverandre og da "flyter de sammen" slik at det blir litt vanskelig å fokusere på riktig mål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...