Jump to content

Svartkruttrevolver


olav

Recommended Posts

  • 3 months later...

Endelig en som svarte ! Men jeg har jo også til 38 Webly med 190 gr 361 " diameter kule der det går røyksvakt i og hylser fins jo ikke av alle ting . Og en Montergrin Gasser i et enormt kaliber lurer på hvilke hylse jeg kan tilpasse der .

Olav. Fikk du papiret og hva syns du om det .

Link to comment
Share on other sites

En S&W i .38S&W fra 1880 har i prinsippet samme hylse som en Webley i .38S&W selv om den sistnevnte i god britisk ånd har fått en annen betegnelse og ble ladet med Cordite.

 

Montenegrin Gasser er litt mer forvirrende, kaliberet har flere navn: 11mm. Gasser. 11,2x29,5. 11.3 mm Gasser M1870 "Montenegrin". 11,5mm Gasser og 11,75mm. Montenegrin.

Det ble påstått at Bertram leverte hylser i 11,75mm. Montenegrin, og at den hylsen var utgangspunktet for alle ladningene til den revolveren.

Når det gjelder andre muligheter til å konvertere hylser så er .45 Long Colt nevnt, samme med .454 Casull og .45-70 Gvt.

Det blir påstått fra flere hold at den originale Gasser patronen hadde uvanlig tykk krage for den tidsalderen, noe som i så fall letter jobben betraktelig for oss som ønsker å gjenopplive gamle kalibre. :)

 

Essensen er at .45 LC er litt kort, .454 Casull i passe lengde, og .45-70 må kortes ned, så da er det bare å finne ut hvilket utgangspunkt som passer best i kammerene på Gasser'n din.

 

Blykuler lager du vel selv etter smak, behag og behov? :)

 

Har hverken mottatt eller bestillt noe papir, selv om papirvikling kanskje streifet tankene mine for noen år tilbake.

Derimot har jeg mottatt en hylseholder til 12mm. Remington, hvilket minner meg om at jeg må sjekke at betalingen har gått ut fra konto.

Link to comment
Share on other sites

Går i surr her , trodde det var du som skulle hatt papir for vikling av kuler , alle kan ta feil sa pinnsvinet og så videre . Hvilket kaliber er Montegrin da en 458"?

Godt Nytt r .

Mhv Olav

 

 

Det er vel bare en måte å finne ut nøyaktig hva slags kaliber man skal lade for, å banke en myk blykule gjennom løpet og bruke skyvelære på den.

I motsetning til visse politikere er vi hjemmeladere nødt til å forme kartet etter terrenget, og ikke omvendt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...