Jump to content

Støpe kuler til svartkrutt våpen,hva trenger jeg?


Sammleren

Recommended Posts

Hyggelig at det blir flere blysmeltere der ute.

 

Det du trenger er ei skikkelig gryte med bunntapping og termostat. Denne er bare til støping.

Selv bruker jeg ei RCBS og er kjempefornøyd.

 

Ei skje med langt treskaft er også nødvendig for å røre litt.

 

 

Du vil nok trenge ei stor jerngryte og en gassbluss for legering og nedsmelting av div bly.

Fiskespade eller ei øse med hull for å rense bly og ta ut klips fra hjulvekter ol.

 

For kuler til svartkruttvåpen og munnladere går det bra med mykt/rent bly kabelbly ol.

Svartkruttvåpen har dype riflinger og dermed godt grep på kula.

 

Tinn kan tilsettes for å få bedre utfylling i tanga, 1-3%, gamle vaser ol er supre greier.

 

Tenger får noen andre hjelpe med.

8x58RD er bra utvalg hos feks LEE.

 

Kanskje Chiefen kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Lee med bunntapping, enten fra Interarms eller fra www.factorysales.com

Du trenger også en øse eller skje-kjøp Lee sin, den koster omtrent ingenting.

 

Ellers trenger du et hammerskaft eller lignende til å åpne tanga med, noe mykt å slippe kulene på (jeg bruker en sammenbrettet hånd-duk), noe å fluxe (rense) det smeltede blyet med-en liten bit stearin gjør jobben, og litt Alox-fett til å smøre hengsler og pinner på tanga med (Lee igjen, strengt talt ikke nødvendig på stål og messingtenger men jeg bruker det alle tenger) og noe slags metallbeholder til å hive slagg i (kakeboks feks).

 

Får du tak i mye og skittent bly er det greit å smelte det ned i større mengder; kjøp en helt vanlig 5 liters jerngryte på en kjøkkenbutikk, en propan krabbekoker og en vanlig ståløse. barreformer kan du kjøpe (akkurat-Lee, eller muffins-form brett) eller sveise selv. Synes du det er lite futt i krabbekokeren kjøper du en regulator med justerbart trykk ut-da blir det fres i sakene!

 

Til svartkruttbørsene bruker jeg tilnærmet rent bly (kan du skrape i overflaten med en negl er det rent), for 12mm RB tilsetter jeg 1-2%tinn. Etter en stund blir du garantert en kløpper til å stjele/kjøpe/finne/bytte/tigge bly, enkelte av oss har nok for et par liv :oops:

En kilde til tinn er vaser, fat og pokaler (sjekk bruktbutikker, loppemarked)

 

En bomulls eller dongerikjeledress, et par hansker, vernebriller og ventilasjon må til.

 

Du finner mer info enn du trenger på http://castboolits.gunloads.com/index.php

 

 

EDIT-naboen hadde jo svart omtrent likt:-)

 

 

Kuletenger finnes det i masse varianter, for 8x58 har Lee et greit utvalg, for 12mmRemington bruker jeg Lee 515-450F- ukalibrert og smurt med en blanding av ymse greier går den veldig bra i min børse.

Lee har også et godt utvalg i rundkuler, evt kan du søke opp Jeff Tanner på nettet, han lager rundkuletenger i den størrelsen du vil ha. Lee har også endel Minie-kuler men de passer dårlig i typisk nordiske våpen.

For mitt Wredes-gevær bruker jeg en Lee-tang for 480Ruger/475 Linebaugh revolvere, den passer nesten, når jeg får tid skal jeg slipe den opp så den passer akkurat.

For 18lødig (og 10,15Jarmann) var jeg med på gruppekjøpet på svartkrutt.net, men en .690" rundkule og fettlapp fungere det og, eller en .69 Minie-kule (lymann har). Det finnes også endel orginale støpetenger rundt om.

 

Skryter visst fælt av Lee her nå, men de har bra produkter til veldig bra priser. Lymann har også mange tenger som kan brukes, me de koster fort 5-6XLee. Har du ideer eller orginale skisser lager Lee og endel andre firma customtenger (Moutainmoulds, custom bullet engineering er de mest vanlige), CBE har mange tenger for typisk britiske kaliber.

Lees aluminiumstenger kan slipes opp nokså enkelt, har en kjente med dreiebenk kan en evt lage tanga selv.

 

Kjøper du nye Lee-tenger trenger de ofte litt småfix for å bli bra, søk på "leementing" på castboolits, eller bruk min kortversjon:

Smører alle mine tenger med Alox kulefett på styrepinner og styreflater og også skruen og området rundt kutterplata.

 

Når jeg tar i bruk en ny Lee-tang sjekker jeg at det ikke er noen synlige grader i/på formen, tar av kutterplata og gir denne en omgang med smergel for å se at den er rimelig plan, setter sammen tanga igjen og vasker den grundig med Electrosolve/Electroclean/Bremserens. Så soter jeg hulromene grundig med stearinlys eller acetylen, et skikkelig lag med sot.

Dypper så tanga i smeltet bly(det holder å dyppe et hjørne) og holder den der til at blyet ikke sitter fast på overflaten av tanga. Så smører jeg med Alox og begynner å støpe, veldig ofte blir alerede de første kulene bra.

 

Neste gang jeg skal bruke tanga soter jeg den, varmer og smører-tar kanskje 2minutter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kladdet?

 

Hva soten gjør vet jeg ikke, og iflg hans egen bok vet ikke Ricard Lee det heller, men det funker. Jeg legger et godt lag med sot før hver støping.

Smøringen av Lee-tengene MÅ gjøres, hvis ikke varer de ikke lenge.

Skrukkete kuler skyldes for kald tang, dypp tanga i blyet for å varme den, smør, begynn å støp. Ikke vent for lenge med å åpne tanga, straks blyet på kutterplata er størknet åpner du, slipper ned kula, lukker og fyller med bly igjen. Synes du tanga blir for varm kan du ha et vått håndkle liggende og berører dette med tanga før du åpner den. Evt støpe med to tenger; fyll tang nr 1, sett den ned, fyll tang nr2, sett ned, åpne/tøm/lukk/fyll/sett ned nr 1, åpne/tøm/lukk/fyll/sett ned nr2. Finner du rytmen og har gjort det som skal gjøres med tengene tømmer du fort gryta!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare kutterplaten som trenger smøring på Lees tenger, også de styre-ribbene og stålpinnene trenger smøring, uten varer ikke tanga lenge. http://www.leeprecision.com/cgi-data/in ... BM1206.pdf

Desverre har kvaliteten på Lees tenger blitt dårligere og de trenger litt puss og stell for å bli 100%. Jeg fikk nylig tak i en Lee 457-405HP, fabrikkny og minst 15år gammel-den er ett og slett perfekt. Det er mer enn en kan si om de tengene de lager i dag. Men prisen krone for krone er jo den samme, noe steds må det jo spares for å klare det.

 

Kulestøping kan selvfølgelig drives som vitenskap med termometer, utstyr for brinell-måling, mikroskop, et utall av legeringer osv. Sikkert artig, men ikke nødvendig for å oppnå bra resultat.

Rent bly krever høy temp, ja en får litt mer oksidering på overflaten av smelten, om er bekymret for det kan en rett og slett strø på sagflis. Jeg bryr meg ikke om det (oksideringen), merker ingen forskjell allikevel og ikke gjør børsa det heller.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at soting er en uting om man kan klare seg uten, har som regel måtte ty til det på nye former men etter litt innkjøring er det som regel overflødig.

 

Kjøling av tang underveis er etter min mening ikke optimalt, det gir som regel for ujevn temperatur. Det samme gjelder hvis man bytter til en annen tang når den første går varm. Temperatur på tanga handler om temperatur i gryta og tempo, her må en bare finne et jevnt tempo, grovjustere gryta og ta den siste reguleringen på tempoet.

Skal man støpe med flere tenger bør man bruke et fast system, feks en gang med hver. For svært forskjellige tenger kan et 1:2 forhold kanskje passe bedre.

 

Med rent bly må man ha ganske høy temp i gryta, dette gjør at metallet oksiderer fort. I en gryte med bunntapping gjør det ikke så mye, oksider på toppen av smelta kommer aldri ut ventilen om en ikke tapper gryta helt tom og kan lett fjernes i forbindelse med påfylling av mer metall. Problemet er at metallet også rekker å oksidere når det tappes, og det snerket kan lett følge med ned i tanga. En måte å forhindre det på er ved å tappe blyet på kutterplata og så la det renne ned i tanga, da pleier snerket å bli liggende igjen på toppen. Problemet er at dette kan gi litt dårlig utfylling, så det kan lønne seg å la siste del av påfyllingen gå rett i hullet. Her må man nesten bare prøve seg frem litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tja, start rundt 6 og prøv deg frem. Størrelsen på tanga, antall hull og tempo vil avgjøre optimal temp.

 

Fluxing hjelper til med å skille oksyder, slagg og skitt fra blyet. Når metallet er skikkelig varmt bruker du en bit voks på størrelse med en ert eller deromkring (jeg bruker syltevoks som er ferdig granulert, et par-tre biter er passe). Temperaturen er passe når røyken antenner av seg selv. Min erfaring er at det er bedre å fluxe flere ganger med lite voks enn en gang med mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Har selv ei Lee dobbel tang i .515,som jeg bruker til og støpe mine 12mm kuler til Rben,og sotinga av forma er mega viktig,gjør at kulene slipper mye lettere når du skal ha dem ut,er ikke nødvendig og sote den mer enn ca hver 15 -20 kule,bruker peis fyrstikker (de lange) de soter bedre enn lighter men det går det også,sot filmen blir en slags barriere mellom alu og bly uten at den går på bekostning av diameteren eller brenner seg fast,jeg sizer mine ned til .510. :)

 

Jeg kjøpte meg ei enkel kokeplate til 300kr som jeg har stående ved siden av på 500w der setter jeg fra meg tanga med aluminumen rett på elementet og må vel stå ca10- 15 min første gang(etter plata er varm)-(har også prøvd og la tanga stå på plata mens jeg fyller ho,hvis det er problem med og få fylt skikkelig enkelte smelte -batcer er det-og det funker forsåvidt greit,men må vere rimelig rask.

Men søl på plata er lett og ta vekk(evt et lag alu-folie ka legges mellom men har en tendens og henge seg i tanga) -vent til plata er kald og bare ta det av og hiv det i til ny smelting, :P

mellom fyllingene står den ca 45 sek på plata for og varme seg opp så er den klar igjen ,om man ikke bruker for lang tid og ta ut kulene,(((raskere med mer varme men for mye varme, så blir forma så varm at det ikke vil størkne kjapt nok og dermed får man deforma kuler))), jeg støyper gjerne 20-40/50 om gangen og de er blanke uten rukker,for når jeg har dyppa tanga i bly har det til tider kommet smelta bly inn mellom halvdelene som har gjort at den har vert vanskelig og få lukka sikikkelig og dermed har jeg fått skjeve kuler. :x

Og da med påfølgende rensing og masse plunder med tanga etterpå. :x

mvh :smile:

jrr50

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden noen andre allerede har gjenopplivet denne så henger jeg meg på.

 

Jeg har fått tak i dugelige mengder bly fra en innendørs skytebane, dette må smeltes ned og renses for mantler, sand og annet rusk før det kan støpes kuler av. Jeg ser for meg at det kan bli dyrt å bruke gassbluss til å varme jerngryten (har gryte allerede) så jeg spør her: Kan jeg fyre med ved? Har tilgang på store mengder kapp samt rusk og rask fra småskog. Det er snakk om et par hundre kilo "råmateriale" som skal smeltes, selvsagt i flere omganger.

 

Skal selvsagt også kjøpe støpegryte for kuleproduksjon, men først vil jeg altså få støpt opp blyet i barrer.

Link to comment
Share on other sites

Du kan fyre med knott om du føler for det, en hybelkomfyr fungerer også greit. Det er to ting man skal unngå, gass på alukjeler (de kan smelte) og direkte gassflamme på metallet om det kan inneholde sink. Med indirekte varme vil sink bare flyte til topp, med direkte flamme er det større sjanse for forurensinger.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke redd for arbeid hvis det kan spare meg for noen kroner til kjøp av gassbrenner samt gass, det er og artig å gjøre ting vanskeligere enn nødvendig :mrgreen:

 

Har nok blitt formet av barndommens lesing av "Det lille huset i den store skogen" der faren støper kuler ved peisen om kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...