Jump to content

Lading av 45 Colt


audiurs4

Recommended Posts

Noen her som har erfaring med ladning av .45 Colt med svartkrutt eller pyrodex P? Har ladet meg opp noen patroner med pyrodex til en original Colt saa.

 

Havnet på 26 grains pyrodex med en 250 grains blykule, dette tilsvarer ca 33 grains i volum med svartkrutt.

Lurer på om denne ladningen kanskje er i friskeste laget, så vurdere å lade meg litt ned.

 

Noen med erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hei har ladet 45 Colt med svartkrutt. Gikk etter tips fra andre for 35grain (volum) som er tilnærmet en full hylse.

Det er en relativt frisk ladning. Kommer jo litt ann på hvilken modell Colt du har, er den fra før 1900 ville jeg vært litt mer forsiktig.

Er den nyere enn ca 1905-1906 så går det fint. Er den gen3. eller nyere kan du etter som jeg har skjønt ikke overlade med svartkrutt, er ikke plass nok i hylsen.

 

Min ladning kan du se her

For å måle opp ca 35 grain brukte jeg en tom 357 hylse, fyller du den så er det tilnærmet 35 grain. Det viktigste med svartkrutt er

å være sikker på at du ikke har luft, lader du mindre enn en full hylse med litt komprimering må du fylle opp med noe annet "wads" eller semulegryn.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, er en Colt Artillery produsert før 1900 jeg har. Har laget meg noen svake ladninger som jeg har tenkt å teste først, starter på 15 grains svartkrutt og har fylt opp med semulegryn.

Hvordan gjør du det når du bruker semulegryn? Jeg la en melkekartong skilling mellom krutt og semulegryn, men det er kanskje ikke nødvendig.

Bruker en 250 gr kule av rent bly, sizet til .452. Prøvde med .454 men da ville de ikke kammre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...