Jump to content

Tønne blir hardere og hardere


Nikeffo

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Uberti Remington 58 44. perk som jeg bruker i CW reenactments og annen skyting. Når jeg skyter skarpt blir det hardere og hardere å spenne hanen. Jeg lader med fff-krutt, rundkule og papir. Hva kan grunnen være til at det slagge så mye at jeg ikke får spent hanen etter 2-3 tønner (12 til 18 skudd)?

 

Hjelp?

 

Geir C

Hemsedal

Link to comment
Share on other sites

Det er helt vanlig, og en slags design feil i remington revolveren. Det blåser krutt-slam inn i mellom slinderpinnen og tønnen og tetter det til. Noe som hjelper er å bruke fett over kulen, og en form for mellomlanding mellom kule og krutt, eks pappskive og bivoks skive. Sveitserkrutt er også litt bedre

Link to comment
Share on other sites

Kobberpasta, f.eks. CRC kobberpasta eller Copaslip på tønneakslingen pleier å funke i tillegg til det som er nevnt over.

Bruk et kulefett som er beregnet til svartkrutt, enten ferdigkjøpt eller en blanding av syrefri vaselin, bivoks og en dæsj matolje.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Jeg regnjør revolver og tønne med bremserens så det ikke finnes oljerester i det hele tatt,

kan glatt skyte 30-40 skudd før jeg må demontere revolveren.

 

smøremidler kan ha motsatt effekt etter en stund og låse mekanismen mer enn ved tørr side slammet har en tendens til å bli hardere.

 

rengjør tønne og aksel så godt du klarer, ta også annlegsflata bak i ramma en grundig rens for olje.

det er som regel der de låser først.

Link to comment
Share on other sites

...

mens min originale Colt Navy glatt går 50 skudd eller mer uten puss, uten å slamme igjen i det hele tatt. Bruker en generøs mengde egnet fett på sylinderakslingen, og fett over hver kule. Sylinderakslingen har venstrefridde "gjenger" som skal sørge for at sylinderens rotasjon fører kruttslam og fett i riktig retning etter hvert som man skyter.

 

Det hele er nok et spørsmål om toleranser og smøring, er ikke sikkert alle kopier er rett konstruert for å unngå gjenslamming.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stort sett alle revolvere er for "trange" for å skyte svartkrutt med når de er nye, fordi soten/slammet trenger inn overalt. Det trengs en god del pussing eller slitasje på våpenet for at det skal bli et bra svartkruttvåpen. Jo mer slitasje, jo høyere driftssikkerhet.

Mineralsk olje reagerer i de aller fleste tilfeller med slammet og gjør dette hardere. Det er viktig at tønneakselen blir rengjort og smurt med jevne mellomrom, helst med et fett som ikke reagerer med mineralsk olje, f.eks det kulefettet du bruker.

 

Som Tretvoll sier, lønner det seg å ha en forladning mellom kruttet og kula og fett foran kula er noe du MÅ ha, både for å holde slammet mykt og for å tette rundt kula for å unngå chain fire.

 

Jeg skyter cowboy action, og mine 1873'er, 1860'er og 1851 går 4-5 tønner før det begynner å gro igjen.

Under borgerkrigen hadde de nøyaktig samme problem, men de guttene gjorde rent våpenet så ofte de kunne for å unngå problemer, så hvorfor skal vi tro at vi skal kunne skyte 10-12 tønner uten problem?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...