Jump to content

Lading .45 Colt


csteinsv

Recommended Posts

To vakre Uberti 1873 i .45 Colt ligger her, har vært å testet en av de på Tirsdag er ikke sluttet å flire enda. Men fabrikk ammo til 9.80 pr skudd

er ikke bra i lengden. Så her kommer en serie med spørsmål som muligens burde vært under annet forum men siden western skyting er litt spesielt så legger jeg de her.

 

 

Hvilke kuler lader folket med og hvor kjøper dere evt. hva er en god pris? Er litt tradisjonell så ville gjerne hatt 250grain bly.

Hvilke hylser er bra og ser prisene varierer en del?

Hvilke leverandør er anbefalt, har innsett at ingen våpen butikker i Norge gidder å svare på mail og ca 50% svarer bare noen ganger på tlf. Hvem er det som er seriøse

av de forskjellige? hjemmelading.no , dillon.no osv osv ? Noen som har erfaringer å dele. Gjerne PM vil på ingen måte henge ut noen.

Og om jeg vil lade med pyrodex, er det da samme prosessen som med svartkrutt og fallrør osv?? Eller kan man bruke en Dillon 650 eller tilsvarende?

 

Har fått anbefalt å bytte ut noen fjærer i Cattleman revolverne, men er 2 mil fra skytebanen å hjem så husker ikke hva som ble annbefallt av merke og leverandør.:)

Vil også ha "short stroke" kit til Uberti 1873 riflen. Men sliter med å finne det også :)

 

Ja jeg ser at jeg virker litt hjelpeløs her, og noen av disse spørsmålene har jeg fått svar på via Google. Men vil gjerne høre litt fra ett miljø som dette der jeg vet at folk vet hva de snakkerom. :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nye jern. har selv i 45 LC men av merke Beretta Stampede (tror de er de enste som finns i Norge).

Hva skal du bruke dem til? Siden er to stykker du har vil jeg tro at det er cowboy shooting, og da er det bare bly som teller. Og det er vanlig å ha veldig snille ladninger så hylse produsent vil ikke ha så mye å si for holdbarhet etter min erfaring. Clarry Haglund har akkurat de kulene du ønsker deg. http://home.broadpark.no/~trudlang/leadbull.html

 

Angående Pyrodex, så er det eneste jeg vet om det at du lader det etter volum og ikke vekt (veldig viktig). Selv bruker jeg valig røyksvakt eller svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd å lade pyrodex i patroner, siden jeg ikke har sett noen gevinst i det. Såvidt jeg har fått med meg er pyrodex mer korrosivt enn svartkrutt og krever mer puss. Har man et våpen som kan ta røyksvakt og ikke vil bruke svartkrutt synes jeg det er like greit å lade med noe slikt som Trail Boss.

 

Fordelen med pyrodex er at det er enklere tilgjengelig, ikke eksplosivt og kan (i følge Hodgdon) lades med progressiv presse og vanlig kruttmål. Selv har jeg kun skutt pyrodex i munnlader og perk. Vær obs. på at pyrodex har lavere tetthet enn svartkrutt og lades til samme volum som en gitt svartkruttladning.

 

Her er en tråd som omhandler dette fra et annet forum: http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?141278-Pyrodex-P-in-45-Colt-Cases

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd og vink. Mail er sendt til Clarry Haglund ang. bly. Pyrodex kontra svartkrutt er vel en diskusjon som kommer til å gå så lenge folk driver å skyter.

 

Så vidt jeg har funnet ut i alle fall. Men svartkrutt form min del ville innebære kjøre til Oslo for å kjøpe og kjøre tilbake. For ikke å snakke om papirarbeidet for å få

papirer på greiene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd å lade pyrodex i patroner, siden jeg ikke har sett noen gevinst i det. Såvidt jeg har fått med meg er pyrodex mer korrosivt enn svartkrutt og krever mer puss. Har man et våpen som kan ta røyksvakt og ikke vil bruke svartkrutt synes jeg det er like greit å lade med noe slikt som Trail Boss.

 

Trail Boss virker interessant av mange grunner. Fylle opp .45 hylsen litt mer høres fornuftig ut av mange grunner. Noen som selger IMR Trail Boss i Norge ett kjappt søk på nettet gir 0 svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...