Jump to content

svartkruttrifle - finnes det egne klubber i Hedmark?


Malle

Recommended Posts

Jeg har snoket rundt på svartkrutt.net i en fem års tid. Kløen etter en perkusjonsrifle har tiltatt kraftig ila den siste tiden. Delvis skyldes dette kombinasjonen av full "garderobe" og trangen til noe nytt. Jeg har skutt mye med perkusjonsrevolver, men jeg har solgt unna alt av håndvåpen. Jeg har ikke noen akutt trang til medlemsksp i pistolklubb -for å få tilknyting til NSU- men finnes det egne rifleklubber/ foreninger som driver med svartkrutt og rifle - og finnes det i, eller i nærheten av, Hedmark fylke?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom undergruppa kaller seg Kongsvinger Black Powder Team, så har de noen av Norges beste skyttere som medlemmer. Det ville i så fall vært en glimrende klubb å starte i. Du trenger ikke begynne med håndvåpen i en NSU-tilsluttet klubb, selv om moderklubben er en pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...så det betyr at jeg kan melde meg inn, kjøpe børse og begynne å skyte? Jeg skal ikke si at jeg aldri kommer til å rote meg bort i pistolskyting igjen, men akkurat nå er havesyken etter noe langløpet og frontladet overveldende!

 

I fjor fikk bla Kjell Olav og jeg anledning til å teste ut en håndfull av børsene til Clarry Haglund. Stor stas :D ! Vi fikk ved en tidligere anledning også skutt med en perkusjonsrifle som var laget i Østerdalen (1836?). Jeg ble overbevist om hvor moro dette er etter at vi avla "godkjent skyteprøve" på reinsfigur med børsa.

 

Huff! Uhelbredelig havesyke og lav impulskontroll.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Æærhh! Jeg har liksom gitt opp pistolskyting for godt -etter ca 15 år som aktiv- men sortkruttbørse må jeg ha, så da får jeg vel åle meg gjennom hele nybegynnerløypa på nytt....

 

De har sortkruttgruppe her på Hamar også, så jeg får ta en prat med Clarry.

 

Måhatarmen får kjørt seg til tider!!!! S

 

Vel, det får stå sin prøve :mrgreen: ...

Link to comment
Share on other sites

Svartkruttskyting og Narkomani her ett fellestrekk : 1 skudd og du er hekta :mrgreen: men det er dyrere enn heroin å det er vanskeligere og skaffe. :roll:

 

Kongsvingergutta er en flott gjeng å hvis du har drevet med pistolskyting før så tror jeg ikke at det er et behov med nye 6 mnd, men det er jo bare å ta en tlf.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da blir det "kølbrenner" i løpet av våren. Det jeg derimot er usikker på er hvilken rifle (replika) jeg skal satse på. For det første ser det ut til at det finnes et utall forskjellige klasser som man kan konkurrere i, men etter hva jeg har skjønt, så er det ikke alle rifler som er lovlige pga låskasse og slagfjær (spiralfjær /bladfjær) .

 

Kan man bruke en Lyman Great Plains til konkurranse, eller bør man se seg om etter noe annet? Hva anbefaller folket?

Link to comment
Share on other sites

Hei, du kan bruke den rifle hvis den har v-fjær i låsen og tidsriktige sikter. Amerikanske "forbedringer" som stillbare sikter som er for nye og ofte "reliable coil spring lock". Det finnes ombyggninssett for låsen men det er bare å spørre evt. selger så vet du hva du får.

Link to comment
Share on other sites

Dæsken det er godt og se at det ikke er bare meg som er blitt bitt av basillen . Var en liten tur over dammen for et par måneder siden og etter å ha besøkt Shiloh , Chattanooga og Chickamauga battle fields så har jeg desverre blitt hekta på sortkrutt våpen. Siden jeg kom heim har det blitt 5 orginale sortkrutt våpen , og er nå i gang med å handle ladeutstyr og komponenter til den store gull medaljen Stakkars meg om kona finner ut hva jeg har svidd av i cash i det siste. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og god info! :D

 

bare å spørre evt. selger så vet du hva du får.

 

Vel, akkurat der er det visse utfordringer... Det er ikke så mange forhandlere som har sortkruttvåpen i sitt utvalg,så jeg grubler litt på hvor vanskelig det vil være å bestille en "skikkelig" børse fra statene.

 

Jeg må si at jeg virkelig kunnetenke meg en slik:

http://www.avsia.com/tvm/southern.htm

 

Jeg har skutt perkusjonsrevolver tidligere, og jeg har prøveskutt perkusjonsrifle (blant annet en nydelig sak fra Østerdalen og 1836),men jeg fryktelig lyst på en god flintlåsbørse (og en "fowler"...og kanskje en Gibbs :oops: )!

 

... for å komme i gang :winke1: !

 

Det er bilder som dette som ødelegger nattesøvnen min for tiden:

2011SB36R6.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...