Jump to content

Oppbevaring av svartkrutt.


Ole Brum

Recommended Posts

Reglene er greie hvis jeg har forstått rett.

 

Max 3 kg svartkrutt, og det må oppbevares utenfor boenhet. Oppbevaring i låst trekasse!

 

Jeg har ikke oppvarmet utebod så her må det oppbevares i vedsjåen. Ikke noe problem å feste en låsbar trekasse i den. Må vel sette hengelås på døra også skulle jeg tro, men heller ikke det er noe problem.

 

Det jeg lurer på, rett og slett fordi jeg ikke vet noe om det, er om det kan bli kondensproblemer i denne kassen som kan ødelegge kruttet? Tempearturen vil variere fra +30 om sommeren til -40 om vinteren. Hvordan oppbevarer man dette best mulig? Jeg har så langt behov for å lagre en kilo gammelt Nittedal svartkrutt. Kostet kr 1,- pr hg en gang i følge prisen som er skrevet på esken. Dette er gammelt !! Pakket i pappeske fra Nittedal. Den andre er en "moderne" lot pakket i plastboks med skrulokk.

 

Det som bekymrer er mulighet for statisk elektrisitet. Hadde det ikke vært for det ville jeg ha lagt det i plastpose med noen doser silca i og tapet posen lufttett.

 

Funderer på legge Nittedalkruttet i noe i retning av en kjeksboks som er rimelig tett og så legge denne boksen i en plastpose med silca.

 

Tilbakemedlinger fra dere som har erfaring med dette problemet?

Link to comment
Share on other sites

Plast og svartkrutt genererer statisk elektrisitet.

det er gjort forsøk på å få krutt til å gå av med strøm og det skjer absolutt ingen ting.

 

hvis du leser på svartkrutt.net om krutt så er det ingen som nevner at statisk elektrisitet er et problem.

det er vel ikke uten grunn at leverandørene av kruttet bruker netopp plastbokser, tviler på at det er markedsfremmende at de leverer i en boks som kan fremme høyrere risiko enn noe annet.

 

lagre det i boks eller pose med silca og sov godt, men ikke bruk stål for da har du en potensiell bombe om oppbevaringsstedet brenner.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange typer plast. Vi har de typene som får håret til og reise seg bare en ser på de. Så har vi de såkalte antistatiske typene som er ledende. De lader seg ikke opp. Det er nok sistnevnte som er brukt i kruttbokser. Dette vet jeg fordi jeg jobber med krutt og sprengstoff til daglig. Vi får laget "svartsekkene" våre spessielt, der de blander i noe lurium i plastblandinga som gjør sekkene antistatiske, altså, ledende.

 

Korporal

 

Edit: Tips! Hvis noen sliter med statisk elektrisitet, f.eks i bilseter av stoff. Bland litt tøymykner i vann, tøm litt på ei fille og stryk over problemområdet.

Dette funker også på plast.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått tak i lufttette plastbokser ser det går an å oppbevare kruttet. Moderne krutt i sin orginale plastboks sammen med silica i en lufttett plastboks, og det gamle Nittedalskruttet i en annen plastboks med en god porsjon silica i samme boksen. Regner med at silicaen vil holde kruttet tørt over vinteren.

 

Det hele er lagt inne i en trekasse som er skrudd fast på veggen i vedsjåen og behørig låst med hengelås. Det samme med døra til sjåen, låst med hengelås.

 

Vedsjåen er et luftig byggerk som er satt opp av paller som er spikret sammen, forøvrig solid dør, men det er ikke noen heksekunst å bryte seg in om man så ønsker. Litt arbeid vil det være, men langt fra umulig. Det samme gjelder den trekasse som er skrudd fast i veggkonstruksjonen. Det er nok ikke umulig hverken å rive kassen løs fra veggen eller å bryte den opp. Men det krever nok litt mer arbeid enn det man kan forvente av en gjennomsnittlig ungdomspøbel. Nå er det heller ingenting som avslører for uvedkommende hva som befinner seg inne i vedsjåen.

 

Spørsmålet er: Hvor innbruddssikkert skal et slik oppbevaringssted for svartkrutt være? Finner ikke plagsomt mye informasjon om det.

Link to comment
Share on other sites

Med all ærbødighet og respekt; Leter vi etter løsningen på et problem som ikke eksisterer?

 

Nei ikke det, kun et spørsmål om å unngå tiltale og krav om bot, straff og inndraging "hvis så fremt i fall"!

 

 

 

Ingenting er innbruddsikkert. Heller ikke et våpenskap. Med ørlite kunnskap så går det an..

 

Er veldig klar over at et våpenskap kan åpnes veldig lett. Regner med at "Onkel Blå" vil ha innsigelser til at det ligger en stor vinkelsliper på andre siden av den veggen der våpenskapet står! Men akkurat den tror jeg en god advokat kan løse for meg. Svartkrutt oppbevarer jeg heller ikke i våpenskapet da det er ubetinget ulovlig. Men det "rommet" utenfor boenhet der man kan oppbevare sitt sorte pulver, er det andre strukturelle krav til det enn at det skal være låst?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...