Jump to content

WADS ??


Ole Brum

Recommended Posts

Som ganske fersk svartkrutt bruker har jeg selvsagt noen "tåpelige" spørsmål.

 

Trenger "wads" eller som jeg forstår det kalles på norsk "forladninger". Filt innsatt med en lurium fettblandig etter "hemmelig" oppskrift synes å være den aproberte løsning for dette.

 

Nå er jeg en enkel sjel som muligens spekulerer for mye, men har det betydning hva slags filt man bruker?

 

I dag får man kjøpt filt som er laget av syntetiske materialer, dvs ulike former for nylon/plast. Det finnes også filt basert på naturmaterialer som ull fra ulike dyr så som sau, gjeit og moskus og plantebasert silk som bomull, hamp eller lin. De syntestiske variantene er selvsagt lettest å få tak i, men at rayonbasert filt er meget lite historisk korrekt er en sak, det som bekymrer litt er hvorvidt det kan ha negative effekter på våpen og presisjon?? Bør/må man lete til man finner filt basert på saueull før man begynner å praktisere sine "svartekunster" med smelting/blanding av talg, fett og bivoks?

 

Jeg har lest at man bruker Dacron for å fylle hylser når man lader spesielle kaliber/ladninger med røksvakt. Dacron er jo et kunststoff, og det brenner sikkert opp 100% før det når løpet uansett, men som sagt bekymringen går på om kunstige materieler ( plast ) kan gi avsetninger i løpet som man muligens slipper hvis man bruker ull?

 

Noen som vet sikkert, eller i alefall har erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Kjappe tommelfingerregler:

Aldri luft mellom krutt og kule/hagl. Altså ikke bomull med mindre den er hardpakket.

Semulegryn, polenta, kaffi etc. er fine fyllstoff. OBS! Ikke bruk fyllstoff under skuldra i flaskehalspatroner.

Bruk naturfibre/naturlige smøremidler.

Plast kan brenne seg fast i pipa, no good.

Er du usikker, spør om råd!

 

Det finnes mange forskjellige typer propper, wads og pappskillinger med oppgitte mål i tusendels tommer

hos Track of The Wolf(litt ned på siden).

Link to comment
Share on other sites

til de få haglepatronene jeg lader med svartkrutt i messinghylser, har jeg laget meg en passende hullpipe som brukes til å stanse ut mellomladninger av vindtettingsplater. Stabler til jeg får riktig høyde, evt med noen pappplater stanset med samme verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...