Jump to content

Martini Henry MK IV ammo


410rigby

Recommended Posts

Har fått i hus en slik en fra USA, sliter med å få tak i hylser,kuler,kuletang til vettug pris.Prøvd på oldmoms,får ikke svar.

Finnes det noen her som kan tenke seg og selge meg noen ferdigladde,så jeg får testet vidunderet?

Send meg gjerne en meld.På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hylser kan du kjøpe hos hjemmelading.no han får tak i de fra bertram.

Diesett og kuletang får du hos factorysales.com

 

Kulene du skal bruke i den bør være ca .460 og av rent bløtt bly.

 

hylser kan som nevnt lages av haglehylser står noe her http://www.practicalmachinist.com/vb/gunsmithing/making-martini-henry-cases-24ga-brass-235960/

 

når det kommer til ladedata så var original ladningen rimelig hard og som nevnt i en av bøkene om afrikajakt var det en drepende rekyl og våpnet var treffsikkert på enhver avstand.

 

Jeg ville nok ha startet med 60gn Fg og jobbet meg videre derfra.

IKKE glem fyllstoff i hylsa, gjør du det så kan du si adios til mer enn bare børsa.

 

forøvrig er http://www.svartkrutt.net stedet for å finne ut mer om lading og tips av svartkruttpatroner

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg er ikke noen ekspert, men i en mark IV bør du bruke en kule som er nærmere .470 i diameter. Jeg har et par mk II, noen råtne saker fra IMA, og de slugget jeg til .464. Mk IV er littegrann rommere. Jeg skyter .468-kuler i børsene (ikke papirviklede) og får ganske god presisjon med dem.

Buffalo arms selger kuletang fra rcbs som støper 480 grains kuler i .468. Hylser har jeg fått tak i hos britiske peter Dyson & son. Hylsene koster flesk. Skal snart begynne å forme mine egne - så snart børsemakeren er ferdig med mellomstegsdien.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noen som har formening om hvilke ladning jeg bør bruke på første skuddet? Har hørt forslag om full hylse, for å se om børsa tåler dette. Er det lurt? (Holder selvsagt ikke børsa, blir snor avtrekk)

 

Børsa er en Mk IV ifr ima, God stand, med svært lite rust.

Link to comment
Share on other sites

... Har hørt forslag om full hylse, for å se om børsa tåler dette. Er det lurt? ....

Noe annet enn full hylse/lettere komprimert ladning er oppskrift på elendighet med svartkrutt. Skal du redusere kruttvolumet kan du bruke fyllmasse i hylsehalsen men ikke under skuldra; da lager du en propp! Et annet triks er å klippe en papirstrimmel som rulles tett, føres ned i hylsa og legger seg ut mot hylseveggen. Må pirkes ut igjen før vask og omlading. Unngå for enhver pris luft i ladningen. Full ladning i en MH som høres ut til å være i så god stand som din skal ikke by på problemer men det er lurt å være på den sikre siden.

 

Lykk til og kos deg med Martini Henryen din :-)

 

Svartkrutthilsen, TB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...