Jump to content

svartkruttprosjekt.


chopper

Recommended Posts

Helt siden første gang jeg så "Quigley downunder" har jeg drømt om ei slik rifle. så når anledningen bød seg , beit jeg i det sure eplet å kjøpte meg ei slik ei. vel nok er det en pedersoli sharps i 45-120, men i utgangspunktet et godt alternativ i min prisklasse.

Når så pakken er i posten og sporingsnummeret er sirlig trykket inn på mobiltelefonen slik at man kan sjekke hvor pakken er til alle døgnets tider, samt sjekke om hentelappen med strekkodene fremdeles er lagret både der og på pc-en. når man så venter på drømmebørsa, og postgangen aldri kan gå fort nok, har man allerede nå planlagt framtidig forskningsprosjekter med børsa.

På 1870 tallet ble ofte de "store" kaliberne fra 45-90 og oppover levert standard med paper-patch- kuler , noe som burde være mulig å få til å virke i dag også.

 

Allerede før jeg fant rifla til salgs på svartkrutt.net ....

 

sharps.jpg

 

....hadde je bestilt ei støpeblokk i kaiber 45 for paperpatch-kuler som skulle levere 500 grains kuler, som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å prøve i en trapdoor i 45-70 jeg har fra før av.

kuletanga ankom her forleden og allerede før den var utpakket , hadde jeg fyrt i gang støpegryta, ivrig som fy for å se hvordan dette ble.

 

kulene ble etterhvert seende bra nok ut til forsøksskyting i og med at det bruker å gå ca 50 støpte kuler, før jeg blir kjent med tanga og kulene blir i henhold til de kvalitetskrav jeg stiller overfor meg selv.

 

 

IMAG0296.jpg

 

 

Hulbasen ser grei ut og så må det tilpasses maler for skjæring av bomullspapir slik at lengden blir akkurat passe og skråen blir lik i begge ender. patchinga sitter etterhvert i fingrene og kulene blir seende slik ut.

 

 

IMAG0300.jpg

 

Tailgunner hadde liggende noen tomhylser til 45-120 som han hadde fra et tidligere prosjekt. Disse kom i posten i går, og allerede i dag har jeg døtta i noen av kulene , slik at når børsa kommer mandag eller tirsdag, så skal jeg ha ammo klar til prøveskyting.

Slik ble de første to seende ut, litt lurvete i overgangen, men det blir bedre etterhvert som man får mer ærfaring.

 

45308.jpg

 

har i første omgang ladet med 110 grain wano 2p bak kula, slik at man ikke trenger å komprimere kruttet for å få plass til kula. det blir derimot lettere å skreddersy ammoen når man har børsa slik at man kan beregne col på en skikkelig måte slik at presisjonen blir optimal.

 

kommer tilbake med mer etter prøveskyting :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke snakket med han ennet enn i salgsøyemed, men det blir vel mer ettehvert, og ja man skal høre på tidligere eieres ærfaringer, men paper-patch-prosjektet går jo paralellt med tidligere eiers ærfaring, så man kan jo vende tilbake til vanlige blykuler om man ikke får prosjektet i havn. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kan synes som en myte at bomullsinnhold kreves i papiret for at det skal fungere. Som jeg skriver i artikkelen det er lenket til over, så fungerer Seth Coles «sketch paper» merket 55W glimrende. Dette papiret har ikke bomullsinnhold, men fungerer utmerket. Ifølge kilder på fabrikken brukes sulfittprosessen for å fremstille papiret. Et annet papir som fungerer utmerket er matpapir – enkelt og greit.

 

Noen vil hevde at bomullspapir sliter mindre på løpet enn andre papirsorter, men du skal nok skyte mange, mange, mange tusen skudd for at det skal bli et problem.

Link to comment
Share on other sites

Vet at de bruker løkpapir i statene, uten at jeg vet helt hva det er.

 

Jeg har aldri hørt løkpapir på norsk, men det er nok en oversettelse av det engelske «onion skin paper». På norsk kalles det vel «gjennomslagspapir». Dette er et tynt, lett og nesten gjennomsiktig papir som ble brukt når en skrev duplikater på gamle skrivemaskiner. Dette papiret hadde ofte bomullsinnhold, og er i dag vanskelig å få tak i fordi skrivemaskinen er borte. Det ble også brukt til flypost pga. vekten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Gjennomslagspapir var et godt forslag, men jeg skulle gjerne fått tak i skikkelig bomullspapir eller klutepapir som det heter på norsk.

 

Litt avanserte malebutikker som driver med kunst utstyr selger bomulls papir.

 

kommer i blokker på 20 ark i størrelseene a5- A3 og opp i tykkeler fra 180 gr/m2 til ca 320 gr/m2 om jeg ikke husker feil

 

Bjerke i Oslo har flere typer

(og tro meg de i butikken skjønner med en gang at du ikke er kunster slik de ser det :mrgreen::mrgreen::mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...