Jump to content

Uberti 1875 outlaw 44-40 trang tønne.


CokaTommy

Recommended Posts

Hallo,

Har kjøpt meg en brukt 1875 outlaw i 44-40 .

Tønna på denne er trang, hylsene( de fleste ,ikke alle) mangler 1-1.5 mm på å gå helt ned i tønna. de går ned med litt makt, men værre å få ut igjen, mulig det blir lettere når hylsa blir tom...

prøvde noen av de i en uberti 1873 winchester og der ser det ut til å gå greit.

Hva kan være galt? ammo eller våpen?

Mener å ha lest noe om trang tønne kontra løp i uberti sine 44-40 revolvere men finner ikke den siden(skrevet på svensk tror jeg) igjen...

Link to comment
Share on other sites

44-40 kaliberet er desverre ofte plaget med dette probleme ser det ut til.

 

Du skriver ikke noe om hvaslags patroner du har brukt, er det hjemmeladninger eller fabrikk? kulediameter?

 

Det jeg har observert på de to ubertiene jeg har hatt,er at kammeret er dimensjonert for patroner ladet med .426"-.427" diameter kuler, mens cylindermunninger og pipe er dimensjonert .429"-430".

 

Noen løser dette problemet med lee's factory-crimp, som sizer ned hylsehalsen, og dermed gir deg underdimensjonerte kuler..

 

Har åpnet fabrikkpatroner, og målt kulediameter til .425"..

 

underdimensjonerte kuler kan fungere om de er bløte nok til å stukes opp av trykket.

Link to comment
Share on other sites

Standard for 44-40 er .427, men som evert, skriver kan enkelte våpen (og produsenter) ha den leie kombinasjonen med trange kammer, men store åpninger og tilsvarende løp. Løpa er ofte for .44 spec. med standard .429. Mye en skal lære under vegs til kunnskapen og våpen og gode ladninger :D

Link to comment
Share on other sites

Lader man til 44-40 er lee factorycrimp alfa og omega IMNSHO!

Ellers er det som mange har påpekt, at SAAMI specs på .44-40 er kulediameter på .427 men at de fleste som lager våpen i kalibret uansett benytter normale .44 løp på ca .429 men fortsatt lager tønner etter rikrig 44-40 specs. Gjelder også ruger og andre SA produsenter. Har selv åpnet noen tønner litt for å kunne kamre .429 kuler.

Link to comment
Share on other sites

Er hjemmeladet ja, fikk med en del utstyr av han jeg kjøpte våpen av.

Skal bestille den Lee factory crimp saken, må bare finne ut hvordan den skal brukes, dette er mine første våpen , har ikke ladet selv før...

Ser Clarry Haglund selger egne kuler til 44-40 , vil de hjelpe på mitt lille problem?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg Clarry H. rett, kan han overtales til å size i andre dimensjoner.

 

Kan være en ide å slugge løp og måle cylindermunninger og se om det er noen (teoretisk) ulempe ved å bruke .427"-prosjektiler.

 

Det beste prosjektilet for en revoler med tange kammere og åpent løp vil antagelig være en kaldpresset hulbase-kule.. men de vokser ikke akkurat på trær her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å få målt opp løpet, men etter det jeg har lest så er det større enn tønna, men skal også kjøpe den factory crimpen, prøve mindre kuler , om det ikke fungerer så er det tønna som må fikses...

Hjemmelading har kuler til 44-40 , men usikker på om det er blykuler ... De kulene jeg har i dag står det .429 på ...

 

Om det ender med å måtte åpne opp tønna litt, hvem kan gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Om det ender med å måtte åpne opp tønna litt, hvem kan gjøre det?

 

Problemet ligger i at det ikke er lett tilgjengelig verktøy for denne jobben. Det jeg har villet åpne på mine ubertier er den delen av kammeret hvor hylsehalsen ligger.

 

En mulighet kan være å få laget en styrehylse rundt en 44magnum-brotsj, som sentrerer i bakre del av kammeret. Problemet som oppstår med denne løsningen er at du får kammerhalser som er for åpne igjen, fordi magnumen har mye tjukkere hylsevegger. dette kan antagelig føre til sprukne hylser.

 

Brownells selger såvidt jeg kan se bare brotsj for rifler i 44-40. det er mulig den kan brukes, men det jan godt hende den er dimensjonert for patroner med .427"-kuler, og da er du like langt.

 

En dyktig verktøymaker kan antagelig slipe om en 45colt brotsj til dette formålet, men det blir garanert ikke billig.

 

En nødløsning jeg har fundert på er å lage et verktøy i messing, som settes inn med slipepasta. Opplagring i en styrehylse i bakre del av kammeret, og et sylindrisk parti som kan slipe i kammerhalsen, uten å røre kammermunningene. Vanskelig å få alle kammerne dønn like, men det vil være mulig å bare åpne litt, slik at patroner med kuler dimensjonert etter pipa kamrer lettere.

Link to comment
Share on other sites

Skal bestille den Lee factory crimp saken, må bare finne ut hvordan den skal brukes, dette er mine første våpen , har ikke ladet selv før..

Den krymper hylsa i toppen slik at den "biter" seg litt fast i kula, men det aller viktigste er at den retter ut patronen slik at den glir lett ned i tønna.

Hadde samme problem på en 44mag, skjedde samme ting som du beskriver. Min selvlading ble totalt forandret etter at "Factory Crimp" gjorde sin innmarsj på laderommet :D

Link to comment
Share on other sites

Factory crimp til 44 mag og 44-40 fungerer forskjellig. Mag er rettvegget og karbide ringen i diets åpning, sizer hele hylsa tilnærmet liik fabrikk spec, mens det er en flytende karbide ring i hylsemunnings området, som med justerings skruen, kan strammes, eller slakkes i forhold til ønsket krymp. Den for 44-40 er for flaskehylse og gir krymp lik fabrikk, men er vel ikke så trang i hylse hals partiet, at den vil size ned svakt over dim halser, evt i tillegg size ned overdim kuler.

Link to comment
Share on other sites

...men det aller viktigste er at den retter ut patronen slik at den glir lett ned i tønna.

Hadde samme problem på en 44mag, skjedde samme ting som du beskriver. Min selvlading ble totalt forandret etter at "Factory Crimp" gjorde sin innmarsj på laderommet :D

 

Om man har problemer med skeive patroner eller kuler som buler på kun en side, bør i mitt hode problemet angripes FØR skjevheten oppstår.

Om man gjør litt eksperimenter med kombinasjoner av kule-sette-stempler, ekspandere, sizere og kanskje også hylser, kan man lade rette patroner uten å ty til løsninger som kan skade kuler...

Link to comment
Share on other sites

...men det aller viktigste er at den retter ut patronen slik at den glir lett ned i tønna.

Hadde samme problem på en 44mag, skjedde samme ting som du beskriver. Min selvlading ble totalt forandret etter at "Factory Crimp" gjorde sin innmarsj på laderommet :D

 

Om man har problemer med skeive patroner eller kuler som buler på kun en side, bør i mitt hode problemet angripes FØR skjevheten oppstår.

Om man gjør litt eksperimenter med kombinasjoner av kule-sette-stempler, ekspandere, sizere og kanskje også hylser, kan man lade rette patroner uten å ty til løsninger som kan skade kuler...

Du har helt rett i det.

Men nå er jeg av dem som lader volum og lar dia gjøre jobben den er laget for;)

Orker ikke forsvare det noe nærmere, verden er ikke perfekt, men jeg håper TS fikk litt hjelp på det han spurte om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var borti samme problem da jeg hadde 1875 Outlaw-revolvere i 44wcf.

Løsningen for meg var å utelukkende bruke Starline-hylser og .427-kuler.

Av en eller annen grunn ville ikke R-P eller Win-hylser kamre skikkelig.

Ellers er Lee factory crimp die et must i 44-40 som allerede påpekt.

Link to comment
Share on other sites

En helt annen ting.... Av de skudda jeg har ladet til nå så har jeg veid kruttet til hver hylse, enda virker det som om noen av de er merkbart heftigere enn andre som virker litt slappe, samme kule og krutt /kruttmengde i alle.

Kan det være pga forskjellige hylser eller er det noe annet som gjør det?

Link to comment
Share on other sites

Blir vel vandt til dette også... mulig hylsene har litt skyld også, det var litt dritt i de, men måtte presse 100stk for å leke meg litt,,, av 100 så er det faktisk bare ca 20stk jeg ikke fåt pressa inn i tønna.

 

Factorycrimpen ligger på posten, så får den på mandag, Kan du forklare meg hvordan den brukes :forvirra: ?

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve "cowboy" kruttet til Vihtavuori "N32C" aka "tinstar". Det har brennhastighet nær N320, men fyller en del mer en de fleste av de andre hurtigbrennende krutta. Desverre finner jeg ikke noe data for dette kruttet til 44-40, men forsiktig opparbeiding fra N320 start ladninger nivå, burde være trygt.

Link to comment
Share on other sites

Testet med 200gr- .427 kule og factory crimp, så godt som alle gikk i tønna, men presisjonen var litt dårligere ikke mye men merkbart . skal teste med noen 240 gr .429 i morgen med crimpen passer 98% i tønna .

Skal også teste begge ladningene i rifla :)

 

 

Fant en Pedersoli 1858 på nett , så i jula blir det sikkert noen nye teite spm om lading av den(skal lese meg opp litt før jeg plager dere...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...