Jump to content

Kongsberg Rolling Block - Pedersoli deler?


Orion

Recommended Posts

Har skaffet meg en Kongsberg 1867 Rolling Block, som jeg har lyst å prøve og skyte med.

Den er rand-tent så det går jo ikke med dagens hylser som er center-tent.

Ombygging av original blokken er jeg blitt frarådet å gjøre. Bytte blokker vokser ikke på trær, har jeg forstått etterhvert.

Kunne det være en løsning å kjøpe en blokk fra Pedersoli eller Uberti? Vil de passe inn i en original 1867?

Link to comment
Share on other sites

Det billigste er muligens å finne ei skrotbørse uten samlerverdi, med ombygd sluttstykke. Så bytter du bare om på delene når du skal skyte. Mange rb rifler ble boret opp til hagler og ellers herpet med nedkortet stokk osv, en slik i halvshabby tilstand kan være rimeligere enn å få laget/tilpasset nytt sluttstykke. Jeg er ikke sikker, men tviler sterkt på at deler fra italienske replicas passer over ens. Blant annet er vel utdrageren annerledes, da våre hjemlige rolling blocks har et eldre og enklere utdragerpatent enn det som etter hvert ble standard hos Remington og dermed kopiert av Pedersoli m.fl. Utdrageren styres av sluttstykket, som også er annerledes. Dessuten er vel de fleste italienske våpenfabrikkene metrifisert og bruker metrisk avrunding av gamle tommemål, så deler ikke alltid passer selv når de skal være like.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...