Jump to content

På bana i dag og skaut 2 serier med Springfield 1861.


Mauser M67

Recommended Posts

På bana i dag og skaut 2 serier med Springfield 1861.

 

Hei.

 

Var på bana i dag og testet.

70 grain 3f og med og uten fett i basen på kula.

Første serien uten fett i basen, det gjekk bra med de første 4-5 skudda.

Men med fett i basen så samlet den greit, legger ved bilde.

Skaut med støtte for å sjå hva den klarte, Er fornøyd.

Er stor stas på bana når eg skyter med svartkrutt. får håpe det blir flere som vil starte.

P8130401.jpg

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei.

Ja det stemmer, det er en munnlader Springfield 1861 perkusjon.

Bruker en kule som skal være så lik som mulig original. Kule tangen er Lyman-475-213

kulen veier ca 510 grain,

Har prøvd litt forskjellige blylegeringer, men bly fra hjulvekter blir for hardt, rent bly er ok ved svake ladninger i mi børse, men kulefanger bly cal.22 passer min meget bra, da går den godt med 70 grain svartkrutt.. Kulefett er meget viktig, eg bruker en blanding av bivoks delfafett og jordnøttolje, men her må eg prøve meg fram med flere typer.

Dette er steike moro, med en hærlig lukt og fin røyk.

Her er bilder fra siste skyting 100m.

 

P8160404.jpg

 

 

P8160407.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott! :D Kunne gjerne begynnt med svartkrutt etc :D Men det er ikke bare bare og få innvilget søknad på det når man ikke er i det miljøet :(

 

Jeg hadde ingen problem med å få innvilget, og jeg har aldri hatt noe med svartkruttmiljøet å gjøre. Tror det var to kilo jeg kjøpte.

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott! :D Kunne gjerne begynnt med svartkrutt etc :D Men det er ikke bare bare og få innvilget søknad på det når man ikke er i det miljøet :(

 

Jeg hadde ingen problem med å få innvilget, og jeg har aldri hatt noe med svartkruttmiljøet å gjøre. Tror det var to kilo jeg kjøpte.

 

Kan tenke meg at han mente innvilget søknad på våpen, problemet er at de er så få klubber i Norge som er aktiv.

Ingen problem med å få svartkrutt når du har løyve til våpen, der er nye regler for oppbevaring og erverv av svartkrutt.

Men eg ville ikke ha lagret mer svartkrutt en nødvendig for å si det sånn,

Der burde de aktive klubbene kanskje fått et løyve til å lagre litt for medlemmene sine, Det treng ikke være så mange kilo.

men det ville gjort alt så mye enklere for svartkruttskytterne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...