Jump to content

Salutt med svartkrutt,, Saluttkanon


Mauser M67

Recommended Posts

Artig slikt!

Har alltid hatt lyst på en kopi av en feltkanon, sånn rundt 40 kilo vekt så en ikke løfter på seg ryggproblemer når den skal opp og ned fra lasteplanet på en pickup..

Selvsagt med riflet løp!

 

Noen skulle ha prøvd å fått til kanonskyting på høvelig avstand mot passende blink.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Eg kan nå først fortelle om de største saluttkanonene, De har en boring på 50mm og utvendig diameter på 150mm

Det vil sei at eg holder meg til den gamle regelen at godstykkelsen over kruttladningen "SKAL" være lik boring, dvs 50mm gods over kammertet. materialet eg har brukt er SIS2541.. Meget sterkt.

Maks ladning eg bruker på de kanonene thundermugene er 200gram krutt.

Når eg skal fyre flere skudd så har eg en vente tid på minimum 1 minut, og eg vasker og tørker løpet før neste kruttladning blir satt. Ved påfølgende skudd så har eg laget kardus i tykk aluminiumsfolie i tre lag.

Viktig, husk å rense og tørke fenghullet,,,

Som forladning bruker eg rockwool isolasjon,, den tar nemlig ikke fyr.

Er her noen som vil ha en demo så er det bare å ta kontakt.

 

 

 

Mvh

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

erstatningen for svartkrutt heter vel Pyrodex om jeg ikke husker feil. du får høre med noen sportsforretninger hva dem kan skaffe. husk å sette deg inn i behandlingen av kruttet. det antenner lett. og hva gjelder kanonen ville jeg fått en med kunnskap til å sjekke den før dere smeller av.. om den er skytbar må dere rengjøre den godt både før og etter avfyring.

noen enkle tips bare.. jeg tar ikke ansvar om dere forulykker..

Mvh

Link to comment
Share on other sites

M67, har du mer kunnskap å dele, eller sider som henviser til teorien bak å finne rett løp ?

Har noen solide emnesrør tilgjengelig, men usikker på styrke. Har lyst å lage en :)

Har tidligere også hørt regelen du refererer til, med godstykkelse lik boring. Men, så har man jo sett fungerende saluttkanoner som på langt nær har tilfredstillt dette kravet. Og sågar med bronse/messinglegering, med innleggsløp av stål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Eg har bakgrunn som skytebas og har jobbet med det noen år.

Og så har eg hatt ansvaret for salutt i mange mange år, og så kom det nye regler for dette for to tre år siden , som satte stopper for bruk av dynamitt til saluttering,

Og det vart mange telefoner til meg om vi kunne føre videre denne tradisjonen med salutt om morgenen 17mai.. Så da tenkte eg at eg får bruke saluttkanon.

Og der var ingen regler som sa at det ikke var lov.

 

Men for å være ærlig så er det mye "enklere" med dynamitt til salutt.

 

Grunnen til at eg overdimensjonerte saluttkanonene, var rett og slett for at eg ikke vil være i tvil om at de er 100% trygg, Så følg regelen med godstykkelse lik kaliber.

Minimum material kvalitet ST52 eller bedre....

 

Mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Interessant lesning. Jeg fant kopi av en amerikansk feltkanon fra borgerkrigen i 3/4 størrelse. Kostet ca $1000.

Dette kunne jo være morsomt var tanken, men "Onkel Blå" var ikke enig. Saluttkanoner er i deres øyne skytevåpen som

man må søke om kjøpetillatelse for, de må registreres og viktigst av alt så må man ha et aktverdig behov!!

 

Å skyte salutt på 17 mai og på Kongens fødselsdag i privat regi er IKKE aktverdig behov! En saluttkanon må ha stenger inne i løpet som gjør det umulig å avfyre et prosjektil. Da blir det fort problemer med munnladere!

 

Og før noen kritiserer "mitt" politikammer så ringte jeg til POD fordi det lokale kammeret var veldig usikker på reglene for dette. Så de oplysningene jeg her refererer kommer fra POD. I følge han jeg snakket med var sist gang de hadde fått søknad om slik kanon for ca 10 år siden da Kaptein Sabeltann ville ha kanoner på båten sin. Han fikk!

 

Og ut fra det kan vi slutte at sjørøveri er en aktverdig aktivitet mens det å hedre Konge og Fedreland ikke er det! Vi lever i sannhet i et merksnodig samfunn!!

Link to comment
Share on other sites

Gammle tråd men men..

I 1999 gikk jeg en befalskurs innen HV/Frivillig befalsutdanning i Sverige, i Hemavan hvis jeg husker riktig.

På samme kurset var det ikke en uten to som drev på og lagde sine egne kanoner og det var vistnok en liten gruppe som hvert år konkurrerte med disse gjenom at skyte på blink.

Jeg husker ikke kaliber men vi snakker nok om rundkuler. Kanonene var som regel i störrelse med at de fikk plass i en Volvo 245 med baksetesryggen nedfelt.

Man blir jo lett skeptisk og folk har iblandt en tendens at overdrive en smule, men dem visste bilder av kanonene når dem ble laget og når dem brukte dem.

Kan jo nevne at den mest "gale" av dem var i tilegg prest/kyrkoherde :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Det enkleste for meg som har Skytebas papirene er å bruke Dynamitt til salutt.

Når de forandret reglene for bruk av dynamitt til salutt så var der ikke noe godt alternativ, og det er det heller ikke enda.

Og vi som har håndtert og brukt sprengstoff i arbeid i flere år trenger ikke noe Pyrokurs for å smelle salutt.

Vi veit hvordan man skal bruke Sprengstoff.

På grunn av at der enda ikke er noe godt alternativ til Dynamitt så har DSB lempet på Reglene angående avfyring av salutt.

Og vi får bruke patronert sprengstoff ...Men alle papirer må være i orden.

 

 

Saluttering uten bruk av kanon

 

Ref :

I eksplosivforskriftens § 12-6 stilles det krav om at det ved saluttering uten bruk av kanon kun skal brukes eksplosiv vare som er beregnet for saluttering. Det stilles også krav om at den som skal salutter med slik vare skal inneha et særskilt kompetansebevis for bruk av fyrverkeri klasse IV.

 

Etter at disse bestemmelsene trådte i kraft i januar 2010, har det vist seg å være vanskeligere å få tak i eksplosiv vare beregnet for saluttering, enn det DSB ble informert om før forskriftsendringen. Inntil videre lempes det noen på kravene til saluttering på dette punktet.

Det tillates derfor at det benyttes små mengder eksplosiv vare (patronert sprengstoff) til saluttering.

 

Den som skal foreta salutteringen må:

•ha bergsprengersertifikat eller sprengningssertifikat klasse A

•ha kjennskap til den eksplosiv varen som benyttes og hvordan denne fungerer i ” fri luft”

•sørge for sikker avstand til publikum

Det er ikke tillatt å foreta saluttering på vann, utenom ved bruk av kanon.

 

Saluttering med bruk av kanon

 

Saluttering med bruk av kanon er tillatt. Den som skal foreta salutteringen må ha inngående kunnskap til kanonen og hvordan den fungerer, samt til de eksplosivene som benyttes til salutteringene.

 

Den som skal ha utført saluttering skal påse at den som utfører salutteringen kan dokumentere tilfredsstillende kompetanse i saluttering. og at vedkommende har utarbeidet planer for å ivareta sikkerheten ved saluttering.

Link to comment
Share on other sites

Og vi som har håndtert og brukt sprengstoff i arbeid i flere år trenger ikke noe Pyrokurs for å smelle salutt.

Vi veit hvordan man skal bruke Sprengstoff.

 

Det vet jeg også, selv uten papirer. Og om sprengningsertifikat lar deg kjøpe klasse 4-pyro så er jo saken grei. Jeg forstår ikke hvorfor dette skulle være vanskelig å skaffe, det finnes mange importører av slike varer og bruken av kl.4 har jo bare økt de siste årene. Og det er definitivt et godt alternativ til sprengstoff rent teknisk, men prisen er kanskje i en annen klasse?

 

Nåja, så lenge du får lov til å bruke dynamitt er problemet løst, men det virker som om det kun er et tidsspørsmål før muligheten forsvinner igjen. Så det kan jo være lurt å se etter alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Det som er min bekymring er at myndighetene endret på reglene for bruk av dynamitt til salutt, uten at der var noe godt alternativ, Det verste som kan hende er at folk i kommunene rundt om i landet begynner å lage seg saluttkanoner uten at der er noen form for regler eller kontroll på kvalitet på de saluttkanonene, eg har prøvd i mine tråder å antyde minimum kvalitet på stål og minimum tykkelse på materialet over kruttladningen,,

Vi kan tenke oss hva som vil skje om noen lager seg saluttkanon som i virkeligheten er en stor rørbombe der stålsplinter i stor hastighet blir sprengt utover et stort område.

Så eg forstår godt skepsisen til Politiet til å godkjenne slike salute devices. man har ikke nøtt å kalle de for kanon når man søker.

 

Mvh

 

 

 

Interessant lesning. Jeg fant kopi av en amerikansk feltkanon fra borgerkrigen i 3/4 størrelse. Kostet ca $1000.

Dette kunne jo være morsomt var tanken, men "Onkel Blå" var ikke enig. Saluttkanoner er i deres øyne skytevåpen som

man må søke om kjøpetillatelse for, de må registreres og viktigst av alt så må man ha et aktverdig behov!!

 

Å skyte salutt på 17 mai og på Kongens fødselsdag i privat regi er IKKE aktverdig behov! En saluttkanon må ha stenger inne i løpet som gjør det umulig å avfyre et prosjektil. Da blir det fort problemer med munnladere!

 

Og før noen kritiserer "mitt" politikammer så ringte jeg til POD fordi det lokale kammeret var veldig usikker på reglene for dette. Så de oplysningene jeg her refererer kommer fra POD. I følge han jeg snakket med var sist gang de hadde fått søknad om slik kanon for ca 10 år siden da Kaptein Sabeltann ville ha kanoner på båten sin. Han fikk!

 

Og ut fra det kan vi slutte at sjørøveri er en aktverdig aktivitet mens det å hedre Konge og Fedreland ikke er det! Vi lever i sannhet i et merksnodig samfunn!!

Link to comment
Share on other sites

Det som er min bekymring er at myndighetene endret på reglene for bruk av dynamitt til salutt, uten at der var noe godt alternativ

 

At tilgjengeligheten ikke er god nok er sikkert mulig, men som sagt finnes alternativene. Luftsalutter er laget spesifikt for dette formålet, det finnes også bakkesalutter selv om de ikke er like vanlige. Jeg vet ikke hvordan prisen er, men de er laget for saluttformål og langt enklere i bruk enn kanoner.

Link to comment
Share on other sites

Jojo, greit nok. Men har du prøvd å finne kl.4 da? Hvis alternativet er å lage en egen kanon så kan man bruke litt tid på å spore opp leverandører før man går i null.

 

Jeg ser ikke problemet med å bruke dynamitt til slikt, det er velprøvd og sikkert nok om man vet hva man driver med. Men når den muligheten forsvinner så er nok pyroteknikk den greieste løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Klasse IV, engelsrud nfi i oslo. De leverer det meste, og litt til. Tror også christiania fyrverkericompani leverer, de var en stund i engelsrud nfi. Men mener at Gunnar gikk ut igjen og startet for seg sjøl igjen....

De leverer også saluttbatterier mener jeg å huske. Prisene er langt fra ille.

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er selv heldig eier av to saluttkanoner, dette er modeller av 12 punds festningskanoner på lavett.Har god tilgang på svartkrutt, minerkrutt fra DYNO og Boforskrutt FFF fugerer kurant. Som forladning benytter jeg en kloss av stenull, den er ikke brennbar og pulveriseres. Det er veldig viktig å vaske røret innvendig med fuktig svaber i feks saueskinnspels mellom salvene for å eliminere glo som ligger igjen i røret, før ny ladning føres inn. Pleier å varsle Politiet på forhånd, om jeg skal saluttere i privat regi med mine saluttkanoner, har aldri opplevd innvendinger. Når vi snakker artilleristykker, snakker vi rør og ikke løp. Har som offiser i en militærhistorisk forening og HV hatt glede av å få litt innsikt i kanoner og saluttens historie. Forsvaret arrangerer årlige saluttkurs på Kongsvinger festning. Gjennom en militærhistorisk forening eller et HV-område som forestår salutt er det mulig å delta på dette.

Link to comment
Share on other sites

Her er det noen som ser ut som om de har fått skyting med saluttkanon inn i gode og ordnede former, uten at jeg har noen personlig kjennskap til dem: http://www.artillerihistorisk-forening.com/64448038

 

 

Fullt mulig å realisere dette. Om noen i Østfold området har interesse for kanoner og militærhistorie er det mulig å bli tildelt medlemskap i disse foreningene som samarbeider nært med Forsvaret. For interesserte utenfor Østfold kan jeg videreformidle kontakt, da jeg har en del kjennskap til dette miljøet. Send PM om dette er interesant :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 9 years later...

Gammel tråd, men fremdeles like gøy :winke1:

 

Var på et sikkerhetskurs i forbindelse med saluttering, og svartkrutt i dag. Fikk laget karduser, og fyrt av noen salver med en slik en.

Gutteaktig morro. Gliset gikk nesten rundt på de fleste :-D

 

IMG_20230514_002209.jpg.4cca8ef911454a88ff2b1ab2afc448b9.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...