Jump to content

Springfield Trapdoor i 45/70


Orion

Recommended Posts

Går å lurer på å skaffe meg en original Trapdoor i 45/70. Er dette en god rifle å begynne rifle-svartkruttskyting med? Noe man må passe seg for og sjekke spesielt?

Pris 7 - 10000 for et pent eksemplar, er det OK?

Hvis de er "FOR fine", har de da vært oppusset? Er dette negativt med tanke på verdi? Håper på svar fra dere her på forumet... :D

Link to comment
Share on other sites

Trapdoor? Selvsagt!

For å gjøre det enkelt : En OK "Model 1884" koster i det området De snakker om. Legges det noen tusenlapper til på prisen, er det mulig å få eks. som er som nye. Flere ble lagt på lager etter at de ble produsert. En "skytter" i grei stand ligger under $1000 i USA.

Trapdoorer som er opp-pusset ser ofte slik ut: Nedpusset treverk, feil årstall-stempling på kolben, "nymotens" blånering, "svart " sluttstykke på mod. som skal ha "case", baksikter av feil modell. Det er egentlig utallige feil å finne på slike "sammensatte" trapdoorer om man vet hva man skal se etter.(Lekselesing må til)

En "feil" som kan være OK er "Buffington" baksikte på eks. produsert før 1885: "Gammel oppgradering".

Det er lurt å se etter en med minst "excellent" løp om man handler fra USA, "good" eller "very good" kan by på overraskelser.

Som rifle finnes de hovedsaklig i tre modeller : 1873, 1884 og 1888. De eldste 1873 mod. er litt svakere enn de senere modeller. Produksjon etter 1877, eller deromkring, er noe forsterket. Mod. 1888 er produsert etter 1890...

Som skyttere er de brukbare, på tidlig nitti-tall skjøt jeg på reinsdyret (Papp/100m), fem skudd stående, klyse på ca 10 cm. Ikke noe å henge på juletreet, men det viser at gamlingen ikke var helt død.

Springfield Rifle .45 er en vakker skapning!

Kjøp en og prøv! Funker det ikke finnes QXL!

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Trapdooren går ofte så bra som skytteren klarer å holde den.

dette er to skudd skutt på 100 m med en 1888 med buffingtonsikte.

 

24ee0bc.jpg

 

dette er skutt med anlegg under ammotesting med ei 510grains kule.

 

Vet om en nyyyydelig trapdoor 1873 til salgs, hvis den ikke er solgt alt

Link to comment
Share on other sites

Den er her oppe i Troms. Lånte den å skjøt nnm i fjor. den er original urestaurert og kan karakteriseres som strøken, hvertfall i mine øyne...nydelige originalsikter(ikke buffington) fikk akutt havesyke etter å ha prøvd den , så 2 mnd etter var en trapdoor 1888 i hus :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den så egentlig flott ut. fin nok til å be om ytterligere bilder av fremme på løp(for å få et lite bilde av riflingene), bilde ovenfra bakfra med mekanismen åpen, og evt inngå kjøpeavtale med returrett om du ikke har anledning å dra å se på rifla egenhendig.Kanskje litt vanskelig når det er tidspress på budrundene hehe. Kjøpte min for 8500, men det var en 1888 med buffingtonsikter.

Link to comment
Share on other sites

Buffingtonsiktene ble er også originale sikter men modell 1873 ble levert med endre sikter som var mer tungvinte å justere og da buffingtonsiktene kom (de ble originalmontert på bl a 1888 mod) ble mange av mod1873 riflene satt på de nye uoriginale siktene. Buffingtonsiktene var lettere å bl a sidejustere på baksiktet bare ved å stille på en handskrue mens de eldste måtte man bruke skrujern på forsiktet om jeg ikke husker feil.

 

første siktetypene:

http://shootersforum.com/showthread.htm?t=24229" target="_blank

 

buffingtonsikter

http://www.trapdoorcollector.com/TrapdoorSights.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Trapdoren på qxl er det ingen fare å gi bud på,denne selger gir retur muligheter.Når det gjelder gradering EKSELENT -MINT så må man være oppmerksom på at det er øyet som ser som setter betegnelsen.Kjøpte min trapdor 1888 fra usa,utsagnet var extriør ekselent+ ,løpet var mint,da jeg fikk denne vil jeg si at trapdoren var ekselent (+) :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Orion, den Trapdooren De linker til ser ikke så helt gal ut, klarer imidlertid ikke å se våpen-nummer bak på "låskassen". Dette nummeret ville hjulpet til med å se om baksiktet var korrekt for dette våpenet. På venstre side av skjeftet like bak bakerste låseblikkskrue er et stempel slått inn, vet du årstallet som står i dette stempelet er det mulig å sjekke om skjeftet er produsert samtidig med låskasse/pipe. Stempelet kalles "Cartouche".

Våpen-nummer/Cartouche er viktig for å beskrive tilstanden på en Trapdoor.

Ser også ut til at Trapdoor det linkes til over har noe ujevn finish på hane og låseblikk. Kan også se ut som om låseblokk har litt ujevn finish, men er noe vanskelig å se helt bestemt ut fra bildet.

Treverket rundt låseblikket har fått en liten skade i nedre kant ser det ut til.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen ! Takker for meget gode svar fra dere.

Jeg tok sjansen, la inn et bud på 8000,- 5 min. før auksjonens slutt, og fikk tilslaget. Yeah...! :D

Nå håper jeg bare børsa er så fin som den ser ut til.

Hand: Jeg har noen bilder som er større oppløsning på enn de på auksjonen, men jeg klarer heller ikke å lese nummer på "cartoush".

Men det nærmet seg slutten på auksjonen, så det hadde ikke hjulpet anyway.

Link to comment
Share on other sites

Er enig der Hassel. Har fått en masse e-mail reklame fra han de siste par årene. Vet ikke hvor han har snappet opp adressen min, det dukket bare plutselig opp mail fra ham.

Men han har jo noe bra også, da! Som denne Trapdoor'en? Håper den svarer til forventningene. Når det gjelder pris, så fikk jeg tilbud fra han på hylser, dier og støpeblokk til 45/70, det var IKKE noe billig!!! Trapdoor'en er jeg vel litt usikker på hva som er normal pris, men i flg. "Hand" ligger bra eksemplarer i det prisområdet.

Får legge han i spam-filteret hvis det kommer for mye skrot-post, etter at jeg er ferdig med denne handelen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis De ønsker hjelp med å finne ut om trapdooren Deres er "korrekt", kan De legge ut noen nærbilder av cartouche, serienummer- trenger ikke de to-tre siste sifferne(anonymitet må vite!), baksikte, stemplinger på låseblokk, pussestokk, "overett-merke" i overgang mellom låskasse og løp-høyre side. Selv om det bare er låskassen som er nummerert på en trapdoor, er det mye som ellers skal stemme. Eksemplarer som ser helt fine ut kan godt være sammensatte av løse deler, eller flere dårlige geværer satt sammen til ett bra. Slikt er vanskelig å bedømme ut fra avstandsbilder, det krever litt etterforskning.

 

"Track og the wolf" i USA har ladeutstyr så det holder til disse gamle ovnsrørene, sjekk dem ut!

Har erfaring med en tang fra LEE, 405 gr "FNHP", som gikk bra, vet ikke om den finnes i sortimentet lenger.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Sendte PM til trådstarter litt for sent. Jeg har en rimelig til salgs. En 1884 med Buffington. Ikke somlet meg til å legge den på noe salgsforum.

 

Trapdoor er absolutt min favoritt svartkrutt rifle. De går så forbløffende bra. Hatt flere, og har nå tre. To 84`r og en 88. Den ene 84`n er strøken og går jevnt på 2". 88`n er det jeg vil kalle middels, med et løp som er "questionable". Men jaggu går den så og si like godt. Tok litt tid å finne en god kule til 84`n, 88`n var mer takknemlig. Den er favoritten. Den ser godt brukt ut og ikke replika aktig ut som 84`n.

 

Et sted på bygda står det en haug med RB`r også. Til ombygging til sentertenning. Så feel free til å sende PM hvis noen kunne tenke seg en. Jeg er ingen selger. Bare en som kjøper altfor mye da jeg IKKE bør gjøre det. Og noe må vekk.....Tror jaggu det står en Rolling Block match rifle her et sted også. Diopter og åndsvakt tungt løp. Den hives nærmest etter den som vil ha den da den ikke blir brukt og fordi den knakk lilletoa mi da den veltet over foten min for noen måneder siden.

 

Forresten.... Den Lee tanga er designet av Trapdoor guru Wolf. Går bra sier noen, men jeg har bedre erfaring med 515 grs kule. Spesielt hvis du skal skyte på langhold. 600m og den slags.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen folkens! Endelig er børsa i havn. Den kom i går, og nå venter jeg bare på die-sett og annet fra "Buffalo Arms".

Regner med det kommer i løpet av neste uke, så da blir det prøveskyting.

"Hand": Hva tror du om denne cartouche'n? Det kan vel være 1882 eller 1883? "SWP" er jeg helt sikker på at det står. :D

"Martini": Kulene dine står ferdig smurt med hjemme-mekket kulefett, klare for lading.

Takk for all hjelp.... :D

Her er noe bilder:

 

Trapdoor_1.jpg

Cartouche_1.jpg

Trapdoor_2.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Trapdoor_3.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Trapdoor_4.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Trapdoor_5.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Trapdoor_6.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Trapdoor_7.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Trapdoor_8.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Trapdoor_9.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Trapdoor_10.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Cartouche_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Martini!

Har vel samme misstanken selv, at den er blitt pusset på. Ser ut som den er gitt et strøk eller fler med lakk eller olje. Mar kommet endel over på ståldelene...

Men har også en misstanke om at det er en fjær som er ødelagt eller mangler? Skal avtrekkeren ha en lett motstand av en fjær før man er på avtrekks-punktet? Hvis så er tilfelle, er den ikke helt i orden. Avtrekker svinger fritt helt bak til trykkpunkt...! Har vel ikke så mye betydning, men, men...

Hvordan er det med tennstift? Skal den være fjær-belastet, slik at den holdes i "ut-possisjon" når hane ikke hviler mot den? Tennstiften her er ikke fjærbelastet. Kanskje en fjær som mangler?

Løpet ser utrolig fint ut, blankt og fint. Er litt usikker på hvor markerte og dype riflingene skal være, da....?! Litt vanskelig å få tatt bilde av dette også....

Snakkes.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkeren skal kunne "dingle" en ca en centimeter frem og tilbake. Skal ikke ha fjær.

Tennstift skal heller ikke ha "returfjær". Slik fjær på tennstiften ble forsøkt tidlig i produksjonen, ble problemer ved brukket fjær eller oppsamling av rusk, slik at tennstiften ble låst i fremre stilling. Risikerte da skuddavgang ved låsing av blokka, evt. at hele greia "frøss"

 

Kan se ut som om låseblokka er reblånert, skal se om jeg finner ved hvilket nummer de gikk over fra sort blokk til blokk med "case".

 

Bommene er ikke veldig høye, men er brede. Riflingen ser i utgangspunktet ikke veldig "kraftig" ut, i forhold til f.eks en svensk 12.17X44r.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen Hand !

Da er den jo i orden mekanisk, flott. Og så lærte jeg noe også, hehe.

Når det gjelder riflingen, så reagerte jeg på at den ikke var så veldig tydelig. Trodde kanskje at den var litt sliten i riflingen.

Tok en rundkule i dim. 454 og "slugga" den gjennom løpet. Det ble tydelige merker av riflingen ("bommene"). 3 stk brede bommer. Så da er vel det ok. Skal prøve en rundkule i litt større dim. har 457, for å se hvor godt den "fyller" mellom bommene. Men, nå er jeg på jobb, så jeg får ikke gjort det før etter helgen.

På bildene ser dere at løpsbånd var montert gal vei, det har jeg fått ordnet. "U'en" er nå på høyre side med åpen ende mot munningen. :D

Lade/pusse-stav satt godt fast i gammel skitt og lakk. Den har jeg fått løsnet, skrapet ren og den er nå OK. :D

Link to comment
Share on other sites

Disse børsene har ofte vært bruksvåpen gjennom 1900-tallet, og da er det enkelte som har tatt pipe/mek. ut av stokken for å vaske svartkruttslam ut av løpet, for å unngå og sause inn treverket. Den uinnvidde kan da av og til sette bånd på feil vei. Dette gjør at ellers OK utgaver kan se litt "rotete" ut.

 

Har du "flaks" må du kanskje til med kule på .460 for å fylle ut løpet.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Idag smeller det i Trapdoor'en for første gang.

Været er nydelig, temperaturen såvidt under null, og fine forhold ellers.

Har desverre ikke tilgang på riflebane forløpig, så jeg oppnår vel maks ca 65 meters hold. Men det får greie seg.

Har ladet opp noen Starline-hylser med 55 grn Sweitzer # 3, dyno-pappshilling og kule på 400 grn. COL = 65,5 mm. Remington LR hette (ikke magnum).

 

Patroner_45-70.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Patroner_45-70.jpg

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Dersom du vil lade med Wano 2p har en svartkrutt guru i klubben funnet ut at 78 grs 2P går like bra som Sveitser kruttet. 78 grs krever en solid komprimering av kruttet og 500 grs kule ble satt med fremre fettrille synlig. Kula var laget i ei Saeco tang som gir dimensjon .460. Pappskilling over kruttet. Børsa hans går sinnsvakt bra, så det er vel mulig at hans rifle ikke gir et generelt bilde. Men samlingene hans ligger på en snus-ask på 100m.... PS. Starline hylser har et litt mindre volum en f.eks winchester hylser. Jeg bruker Starline hylser i 45-90, og det er et helvete å få i 90 grs når jeg bruker 500 grs kule. Kan muligens ha noe med at den kaliberen vel egentlig ikke var laget for 500 grs kule, men helsike heller.

 

Uansett. Grattis med et artigsamt fyrverkeri...

Link to comment
Share on other sites

Hallo igjen!

Har vært på banen igjen, denne gang på 100 meters. Her er resultatene:

 

Bilde003.jpg

Dette er 2 skudd liggende med støtte, 400 grains kule og 60 grain krutt.

 

Bilde004.jpg

Dette er 4 skudd liggende med støtte, rask rekkefølge uten puss mellom, 500 grains kule og 60 grain krutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte å innlemme i meldinga at der snakket jeg om match rifla mi. Rolling block i 45-90. Det var der jeg fant ut at det var en forskjell mellom winchester og starline hylser hva volum angår....i Trapdoor rifla har jeg bare winchester hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny runde på 100-meters bane i dag, siden været endelig ble fint.

Begge seriene skutt liggende med støtte. Rullende blink.

500 grn kule, 60 grn sweitzer # 3, CCI LR Mag hette, Dyno-papp shilling over kruttet, COL = 74,3 mm. Hjemmelaget kulefett.

 

45-70.jpg

Bilde007.jpg

Bilde001.jpg

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kommet meg igang med kulestøping enda. Men tar sikte på det. Har skaffet meg tang til en 500 grain'er for dette kaliberet.

Fikk noen prøve-kuler fra en kjenning her inne på forumet, og det er disse jeg har brukt til nå, men er desverre nesten fri.

Er enig i at siktene er ikke hva man er vant til i moderne greier. Har store problemer med å se "skuret" i det hele tatt når jeg bruker briller.

Tar jeg brillene av, ser jeg "skuret" men da blir "korn" og skive bare tåke. :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo igjen!

Da var jeg igang med støping av mine egne kuler til trapdoor'en.

Her er noen av første produksjon. 500-grains, 458 diam.

Støpte 50 stk i går kveld, ikke alle like fine, men de fleste ble bra. Er meget fornøyd. :D

Rent bly tilsatt 2 % tinn.

 

 

458-500-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan si meg hvor mye svartkruttet kan komprimeres?

Disse kulene som jeg støpte er annerledes en de jeg har brukt tidligere og må dypere ned i hylsa.

Er 2 - 2,5 mm komprimering for mye? Snakker da om ladning på 60 grn Sweitzer # 3 (2 Fg).

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan si meg hvor mye svartkruttet kan komprimeres?

Disse kulene som jeg støpte er annerledes en de jeg har brukt tidligere og må dypere ned i hylsa.

Er 2 - 2,5 mm komprimering for mye? Snakker da om ladning på 60 grn Sweitzer # 3 (2 Fg).

 

Du presser hylsene skjønner jeg, drit i det, hylsa er best når den er skyte-formet til kammeret. Selv bruker jeg 60gr sweitzer 4. 535gr pastel kule (Lyman) en bivoks skive på toppen av kruttet, dytter i kula og presser patron inn i kammeret, på min Pedersoli rolling block.

Skyter langhold med den 100-300 meter, går meget bra!! Lønner seg og pusse mellom hvert skudd, svart krutt skyting har en gyllen regel, alltid vær konsekvent i det man gjør!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...