Jump to content

577/500 Ekspress


martini

Recommended Posts

Får da nå kjøpt nyproduserte hylser med Kynock-stempling i dag. Regner med at det er boxer.

Kynoch, med h, please.

 

Kynoch ble nedlagt i mellomkrigsårene, men produserte ammunisjon under WW2, frem til 1944, ser de ut til.

Link til historien om firmaet her: http://www.staffshomeguard.co.uk/KOther ... ochV2A.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Når jeg tørker litt støv av hukommelsen har vel jeg også hørt om at noen har begynt å lage hylser med 'riktig' bunnstempel. Men det er vel et annet firma, som har kjøpt rettighetene til å bruke Kynoch-merket? (Noen som vet hvilket firma?)

Hvis dette er nyproduksjon ville det forundre meg mye om hettelommene er helt utenfor vanlig standard.

 

Lette litt på nett: Bertram brass:

http://theammodump.com/brass.php" target="_blank" target="_blank

 

Bertram Brass Cartridge Cases

 

All non-basic cases are correctly head stamped for ease of identification

All cases accept standard boxer primers

Custom work i.e. proprietary cases and personal head stamps is available upon request

 

Disse hylsene har standard boxer hettelomme. Mener at Bertram stempler sine hylser Bertram.

Bertramhylsene har (hadde) ord på seg for å være 'brittle', og ikke omladbare så mange ganger. Slik var det før, mulig det har bedret seg.

Link to comment
Share on other sites

De hylsene jeg har er merket kynoc,det er både berdan og bokser,berdan med ambolt og bokser med et hull,da jeg prøvde å sette i en hette bokser efter at jeg brukte gradfjerner for å fjerne litt av kanten av hettelomma,slik at hetten skulle gå greit inn,ble resultatet ei hette som hadde rim,altså lomma er for trang efter min mening,Hettelomma er 5mm dia ca 4mm dyp,for så å kone til 5,5mm dybde.Får nok satse på nye hylser med standar hettelommer. :evil: Takker for svarene

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei .

 

En venn av meg har ei børse nettopp i dette kaliberet .

Etter en ventetid på ca 3/4 år etter bestilling, så kom

endelig hylsene i posten .

 

Vi hadde på forhånd lest oss fram til ladning/kulevekt osv,

og skred med stor iver til verket(ladebenken).

Ettersom det sto at det ble brukt ladninger i fra 130 til 160 grain

med Curtis&Harvey Nr.6 , så helte vi 150 grain

Sweiser#4 i hylsene, og toppet med ei 400 grains .50 kaiber

"plains" munnladerkule .

Den kula var nærmest i vekt av de støpeformene vi hadde

til rådighet .

Så bar det på banen med de 20 hylsene vi hadde ladd opp,

og eieren av børsa tog første smellen .

Han står for en støyt, men da undertegnede med sine

fisslete 85 kilo/175 cm skulle prøve, så ble det en overraskelse

med en snert som nok sto å lese i undertegnedes ansikt umiddelbart . :overrasket:

 

Rekylen var mer enn merkbar, og med tanke på 13 skudds serier, ikke særlig forlokkende

etter undertegnedes mening .

Vi testet også anslagskraften mot egnet medium(stålplate), og jeg kan si såpass at den

er konsiderabel . :shock:

Neste forsøk blir utført med redusert ladning, da dette ikke er noen "vanlig" svartkruttpatron .

Ladningen er jo mye over den dobble av hva de fleste er vant med i denne forbindelsen . :roll:

 

Her gjenstår det litt prøving/feiling før man er i mål med en ladning som

både er presis og utholdelig rekylmessig, sett med undertegnedes øyne . :lol:

 

PS: Dette er ikke ment som en undervisning i lading,

og innsender tar intet absvar for evnt. bruk av disse

"dataene" .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...