Jump to content

L H HAGEN


gunbug

Recommended Posts

Hei.

Var ute å testet favoritt hagla i dag,en L H hagen rb i kal 16. og lurer på følgende :

 

1. Er det noen som har en anelse på hvor det er mulig å få tak i nye messing hylser kal 16? evt ferdig lada papir patroner? (sjølvsagt type svartkrutt) Synes liksom det blir so feil med plast.Skulle so gjerne vert til fjels og plukka meg en vinter rype eller to! :P

 

2. Er det noen som kan fortelle meg kva som er beste måten å få børsa rein for kruttslam etter bruk? heilt greit m svarte fingre og kruttlukt i huset,men har angst for rust,og dette er jo tidkrevende og få reint att. Har blitt anbefalt vann pumping med varmtvatten,men da må vel alt demonteres til minste skrue. Har faktisk brukt den metoden på kammerladeren,men da er jo angst nr 2 om alt vannet er vekke i alle krinkler og kroker,og om eg har fått på nok olje etterpå. Som dere skjønner, kjemper eg en evig kamp med moderjord,som er nådeløs og prøve å ta att børsene mine.! :oops:

 

3. Er det noen som har kunskap om pressing av brukte messing hylser, og kva slags utstyr eg treng,og kor eg får tak i dette?

 

Mvh gunbug

Link to comment
Share on other sites

Hei.

2. Er det noen som kan fortelle meg kva som er beste måten å få børsa rein for kruttslam etter bruk? heilt greit m svarte fingre og kruttlukt i huset,men har angst for rust,og dette er jo tidkrevende og få reint att. Har blitt anbefalt vann pumping med varmtvatten,men da må vel alt demonteres til minste skrue. Har faktisk brukt den metoden på kammerladeren,men da er jo angst nr 2 om alt vannet er vekke i alle krinkler og kroker,og om eg har fått på nok olje etterpå. Som dere skjønner, kjemper eg en evig kamp med moderjord,som er nådeløs og prøve å ta att børsene mine.! :oops:

Mvh gunbug

Bruk fuktede lapper i hagle og kammerlader.

jeg har en miks av messingpuss og grønnsåpe, vann i min svartkruttpuss.

Smør godt med olje etter tørrpuss.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar,dette ser eg fram til. :) snakka med en bekjent i dag som sa att med å putte løpet ned i en bøtte med kokvarmt vann, og vannpumpe med pussestokken kun opp til kammeret, so gjekk det greit å unngå å få vann i mekanismen på rollingblokk børser, men verre med kammerladerne, for der blir det vel meir kruttslam i mekanismen,so der må det vel uansett demonteres.Kva slags såpe/vaskemiddel annbefales i vattnet? salo er jo efektivt men er vel rust middel nr 1 .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...