Jump to content

Davide Pedersoli Kodiak Express Safari


Litago

Recommended Posts

Sitter og ser på Kodiak Express Safari fra Pedersoli

også har jeg et par spørsmål

 

Noen som vet hvor mye den koster fra Børselars?

 

og er det lov og jakte med Svartkrutt i norge?

denne riflen er en 72 kaliber

er det lov til jakt?

 

Håper noen kan svare på disse spørmålene

legger ved et bilde under så folk vet hva det er snakk om

 

L.245-72.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ring BL og spør.

Sist jeg var der hadde de en i kal 58.

 

Ja den er tillatt på jakt men du må være sikker på anslagsenergien.

Reglene skiller IKKE på røksvakt og svart.

 

regner med at rundkule i .700 veier 5-600 grain "råtipp" med kronograf og balistikk kalkiser så kan du regne ut anslaget ved v100.

 

Rådyrkravet er garantert inne med denne saken.

 

Lykke til om du kjøper deg en god svartkruttskyter.

Link to comment
Share on other sites

Peder har bygget den for Rundkule.

Ref nettsiden skal den ha .715-505 gn kule.

90-130 gn med FFg eller FG krutt. "vil anbefale FG i kodiaken"

Passende lapp av kvalitetsmateriale.

 

trur du skal lete lenge etter ferdige ladninger til denne,

selv kuler må du antagelig kjøpe fra utlandet eller støpe selv.

 

jeg anbefaler at du tar en kikk på svartkrutt.net og leser artiklene om munnlader og rundkule --> http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=30" target="_blank

 

Teaser -->

" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt gleden av å skyte litt med overnevnte rifle.

 

Rifla er enkel og lade med tanke på at det er ei perkusjonsrifle og hadde "brukbare avtrekk og tilnærmet null rekyl.

 

Nedturen var samskytingen mellom pipene. Det var svært vanskelig å få begge pipene til å treffe et a4-ark på 40 meter.

 

Noe av prøveskytingen før ei impalajakt er å se på video og kan lastes ned her:http://www.weatherbyrifler.com/index.php?ind=downloads&op=section_view&idev=5

Filen heter Africa 2007 Video #2.

 

Artig rifle til en hyggelig pris, men den har sine begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

jeg har sett litt på Youtube og

noen der bruker jo 800Grain Conicals kuler i

så det er vel ikke bare runde kuler som går nedi der?

hva mener du med begrensninger Rino?

men uansett den er jo bare lekker :wink:

 

Edit: hvor vanskelig er det å få rifla godkjent til jakt

når man skal søke politiet? noen muligheter som gjør det lettere

jeg har ikke tenkt og melde meg i noe svartkrutt gruppe da jeg

ikke har tid eller muligheter til det

Link to comment
Share on other sites

hva mener du med begrensninger Rino?

 

Det jeg mener er: Og da ettererfaringen basert på den rifla jeg skjøt med. Det vil begrense seg til svært korte skuddhold i og med at pipene samskjøt såpass dårlig. Den rifla jeg skjøt med ville nok ikke sette skudd fra begge pipene i vitale deler på for eksempel et rådyr på lenger hold enn 20 til 25 meter. Rifla ga heller ikke store treffpunktforskjeller eller samskjøt bedre (eller dårligere) med endring i ladningene.

 

Håper at du forsto dette.

 

Mvh

Rino

Link to comment
Share on other sites

Jepp dette forstod jeg greit Rino :lol:

men det høres kansje ut som det var noe galt med riflen din? :?

men det er nok mulig at en pedersoli trenger justeringer

når man kjøper en dette er noe jeg skal høre nærmere om med

Børselars når tiden kommer 8)

ellers takker jeg for svarene jeg fikk Rino! :mrgreen:

men er det noen som vet noe om disse 800Grain Conical kulene?

for riflen er jo laget for rundballer

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe som tilsier at det er annerledes å registrere denne som jaktvåpen enn en annen rifle. Det er bare å søke som jaktrifle.

jeg ramlet over dette på NSU's egne sider under (Ofte Stilte Spørsmål)

 

"Spørsmål: Kan man søke om svartkruttvåpen og oppgi «jakt» som bruksområde?

 

Svar: Nei, dette vil i de aller fleste tilfeller ikke gå gjennom hos politiet selv om svartkruttvåpen er lovlige til jakt. I og for seg er dette bra siden det unngår at helt ferske svartkruttskyttere blir sluppet ut på jakt med svartkruttvåpen. Selv om du er en erfaren jeger så er jakt med svartkrutt en helt annen ting enn å jakte med moderne våpen."

 

Vist det ikke er noe som tilsier at Kodiak riflen ikke er noe anderledes enn en annen jakt rifle så forstår jeg ikke det svaret NSU har gitt her? :?

handler det om flintlås? perkusjon? eller alle?

og vist det ikke er noe forskjell på denne type rifle samt andre

har egentlig politiet lov og nekte noe som er lovelig?

Link to comment
Share on other sites

NSU har INGEN krav om annet enn at du skal stå som medlem i en svartkruttgruppe.

Resten av reglene er som for alle andre våpen.

 

Kan være greit å stå som medlem i NSU når du trenger krutt til skytevåpnene dine, i tillegg har du automatisk tillatelse til oppbevaring av 3 kg krutt UTENFOR boenhet.

Link to comment
Share on other sites

dette vil si Nevs at jeg kan være som alle andre jegere?

men da må jeg stå oppført i et klubb register og betale

års kontigent?

jeg er enig at det er nyttig og være medlem av NSU

men er kravet om og være medlem før eller etter jeg skal søke?

og må jeg ha stilltopp på klubb samlinger så og så mye?

Foreksempel i pistol klubb må man være medlem i 6mnd

pluss kurser man må ta

og et X antall oppmøter

er det slik når jeg skal jakte med Svartkrutt også?

eller holder det og stå på en liste og søke uten og møte opp

en eneste gang?

grunnen til at jeg spør er slik at jeg vet helt sikkert 8)

Link to comment
Share on other sites

FInn deg en pistolklubb eller et skytterlag som har en svartkruttgruppe.

det holder at du er medlem i NSU, jeg vet det er flere svartkruttgubber som betaler medlemsskap til NSU og klubben.

 

Som sagt det er ingen krav til aktivitet for NSU medlemmer.

Resten av kravene fyller du opp allerede hvis du har tatt jegerprøven og har våpenkort på rifle fra før.

 

Hva de enkelte klubber og lag har som regler er deres sak

Link to comment
Share on other sites

At denne skal være kraftig nok for storviltjakt i Afrika finner jeg veldig tvilsomt. (Med forbehold om at afrikans storviltjakt er big5). Om vi ser tilbake på svartkruttriflene som ble brukt på big5 i sin tid så var jo dette f.eks 4 bore eller 8 bore. For å si det sånn, disse er noe ganske annet enn det Rino beskriver som "tilnærmet null rekyl". For de som lurer, se her: http://www.youtube.com/watch?v=AHfzdQ8HWoI

Link to comment
Share on other sites

Hei KammerHerren!

for og jakte de store 5 med en slik rifle

må man lade dem der etter

Rinos beskrivelse av tilnærmet 0 rekyl er ikke en big 5 ladning

ladninger til de store 5

består stort sett av en 800Grains Conical (Spisekuler)

og med 120-130Grains Krutt

dette sparker noe helt enormt! :mrgreen:

 

Legger til en link til youtube med Kodiak Express Safari 72.Cal

800Grains Conical så kan du se rekylen her

 

" target="_blank

 

Conical

BU0906.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei KammerHerren!

for og jakte de store 5 med en slik rifle

må man lade dem der etter

Rinos beskrivelse av tilnærmet 0 rekyl er ikke en big 5 ladning

ladninger til de store 5

består stort sett av en 800Grains Conical (Spisekuler)

og med 120-130Grains Krutt

dette sparker noe helt enormt! :mrgreen:

 

Legger til en link til youtube med Kodiak Express Safari 72.Cal

800Grains Conical så kan du se rekylen her

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Conical

BU0906.JPG

 

 

 

Litago, til sammenlikning så lades en 4 bore med ei kule på 1700-2000grs....... Diameter på løpet er ca en tomme....... Jeg har skutt med 500grs kuler i f.eks 45/70 ladet med svartkrutt, og det er ikke akkurat skummelt for å si det slik. En ladning med 800grs kule i kaliber 72 med 130 grs svartkrutt bak vil nok sparke litt mer enn en full ladet 45/70, men den er nok greit håndterbar. En full ladet 4 bore er ikke hva jeg vil kalle greit håndterbar! :mrgreen:

Ellers kan jo 2 bore også nevnes, her snakker vi om kulevekter på ca 3500grs, med en hastighet ut på ca 460m/s, dette begynner å kjennes....

 

Mer om dette kan leses her: http://en.wikipedia.org/wiki/2_bore" target="_blank" target="_blank og http://en.wikipedia.org/wiki/4_bore" target="_blank" target="_blank

 

Jeg vet ærlig talt ikke om du en gang vil klare kravet til elgjakt med denne børsa. Muligens med den tyngste kula med max ladning.

 

Men, jeg skal ikke bare være negativ her, børsa er tøff den og svartkrutt er moro så jeg støtter deg helt i å kjøpe en slik! :D Bare pass på å ikke tro at du sitter der med en kanon bare fordi den har et par grove høl.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

dette sparker noe helt enormt! :mrgreen:

Legger til en link til youtube med Kodiak Express Safari 72.Cal

800Grains Conical så kan du se rekylen her

 

Jeg mener ikke å strø salt i såret, men jeg syntes at den rekylen var pinglete. Tilnærmet null...

 

Hmmm. Mens jeg husker det så MÅ jeg bare kommentere Hassel på en sak..

Det skrangler i skallen.

Hmm. lurer litt på om det har noe med rekyl og gjøre jeg da men........ :mrgreen:

 

Det snakkes om B5 her og evt bruk av en Pedersoli. Det er fult mulig å jakte slikt vilt med rifla, men det er og forblir et "stunt" for spesielt interesserte. Du feller greit en elefant med et godt bogskudd, men er ikke sikker på om jeg ville driste meg til å en gang tenke på et hodeskudd. Som kjent så er det felt fler enn en elefant med 22lr. så det spørsmålet er det ikke noen vits i å diskutere. Mener bestemt å ha sett en amerikane felle en velvoksen elefant med 50/110 eller noe i den duren. Og det helt uten hjelp fra PHn. Det røyket og spraket som rene nyttårsaften..

 

Så tilbake til rifla.

Jeg har mange mange år vært en svoren tilhenger av, og bruker dobbeltrifler med stooor glede. For mange år siden så hadde jeg en diskusjon med Svein Solli ang samme rifla du spør om, og han rådet meg til å styre unna hvis jeg var uten erfaring med både sortkrutt og dobbeltrifler generelt. Jeg husker også han sa at rifla i og for seg var ok, men at det var langt mellom de få riflene som var regulert godt fra fabrikken. Jeg husker også at han sa "de burde vært utstyrt med sikter på hver pipe" (ordrett fra Svein).

 

Jeg hørte på Svein, sparte litt til og endte opp med ei DBrifle for røyksvakt krutt og har siden den gang hatt en del rifler med to piper. Jeg angrer IKKE på det valget..

 

Med hvis du har bestemt deg for å kjøpe ei av disse riflene (som faktisk er pene) så for all del... Kjøp ei. Men la meg med det gi deg råd om å forsøke å få prøve flest mulig av dem. Plukk ut den som skyter best og forbered deg på å lære alt du ikke vet om dobbeltrifler og lading. Jeg unner alle dette da det er utrolig interessant og lærerikt. Du oppdager fort at teori og "praksis" overhodet ikke stemmer, og du lærer enda fortere at du ALDRI blir utlært.

 

Til slutt.

Jeg virket kanskje veldig negativ i mine forrige innlegg her. Jeg var overhodet ikke det.

Hvis ei DBrifle begrenser seg (med tanke på samskyting) så får du bare leve med det. Gjør du det og bruker rifla innen dens begrensnnger vil du garantert ha noen jaktopplevelser litt utenom det som er vanlig med "normale" rifler.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret Rino! veldig bra som vanelig!

tolket ikke dette negativt jeg :mrgreen:

har selv lurt på om Patron utgaven av Kodiak er smartere

og gå for men jeg har ikke peiling på pris på denne

Kodiak Mark IV Standard i 9,3

ville vært kjipt og ha løp som gikk i hytt og pine :wink:

noen som vet prisen på en Patron utgave? Mark IV?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan skremmende lite om dobbeltrifler og teknologien ved dem. Lurer derfor på om det vil være noen forskjell i presisjonspotensialet på munnlader vs patron, av ellers samme type våpen, som disse 2 vi snakker om her? Med tanke på energien en kan få ut så er jo den i praksis den samme, forutsatt ellers like data.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei folkens!

Slenger meg inpå her da jeg er i besittelse av ei db rifle fra Pedersoli i nevnte kaliber.

Hadde nok ikke vært den jeg hadde dratt med til Afrikka med nei men skikkeli gøy å syte med er den og den jeg har synes jeg ikke går så hakka ille heller da den samler 6 skudd godt i svarten på halv meter skiva fra begge løp på 100 meter. Bruker rundkule på 540 gn og 45 gn Wano på 50 meter og samme kule med 90 gn Wano på 100 meter da er det en behageli rekyl men med 200 gn Wano og samme kule merkes rekylen nesten som ei lett hagle med en frisk 12/76 patron selv med den orginale myke bakkappa :wink:

Hvis du er i nærheten Litago så kan du jo få prøve børsa i allefall, bare å sende en pm det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...