Jump to content

Lyst på svartkrutt-våpen


stig444

Recommended Posts

Har fått mer og mer lyst på en gammel svart-krutt rifle, men har null erfaring med slikt.

Noen som har noen tips?

Hva blir mest brukt på svartkrutt-skyting rundt om kring?

Kjekt om den er kapabel til å skyte rådyr.

Flintlås frister mest.

En gammel munnlader-hagle hadde også vært skøy, blir noe annet å skyte harepus med en slik på lille julaften.

Og den ser nok penere ut i bakgrunnen ved bålet også, enn hva urikaen gjør. :D

Link to comment
Share on other sites

Beste tips må være å finne et lokalt skytterlag med svartkruttgruppe. Du bør ha en god del info før du velger noe så sært som flintlås til jakt. For all del, det går godt an, men du kjøper deg noen kraftige begrensninger.

En flintlås krever noe mer innsikt og forberedelse for å gi rask og pålitelig tenning enn en slaglås. Mye trening vil være en fordel, og da er det kjekt med et miljø å hente råd og inspirasjon i.

Har du kontaktet NSU (Norsk Svartkrutt Union)? Det kan være et godt sted å begynne.

 

Når det gjelder mest brukt, så gjetter jeg villt og ukvalifisert på Remington Rolling Block, gjerne i 12,17 Rem. Det er jo et patronvåpen, så det er vel kanskje ikke det du har mest lyst på. Men duger på rådyr gjør den.

 

Du har naturligvis rett i at ei sånn børse har en helt egen sjarm ved bålet, og jeg skal vedde på at både harer og ender smaker bedre krydret med svartkrutt :lol:

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Et patrongevær kunne vel også vært morro, men hadde likskom sett for meg en munnlader.

Skal jeg være effektiv har jeg nok av moderne redskap.

Dette blir bare for kosen.

Har sett en del remington-gevær ol for salg, men munnladere i god stand har jeg ikke sett mange av.

Hva må man regne med å betale for noe sånt?

Vet det er noen som driver med svartkrutt-skyting ca 45 min kjøring her i fra, og har vært i kontakt med dem.

Link to comment
Share on other sites

En munnlader ladd med riktig kule,minimum kaliber .45 og 120 grain svartkrutt klarer kravet om energi på storvilt.

 

Følgende patroner for patronvåpen greier kravet, ladd med svartkrutt:

.45-120

.50-140 Sharps

.50-110 Winchester, den patronen kom i 1899 for Winchester Model 1886 (rifle), som er ett repetervåpen. Ladninga for den patronen var 110 grains svartkrutt(7.1 gram) , 450 gr (29 g) rundneset blykule.

Munningshastigheten var da 450 m/s, 2,970 Joule munningsenergi.

.450 Black Powder Express

.461 (.450) Gibbs

.500 BPE ( 440 grains kule,580 m/s)

.577 Express

 

En må da ha en kule med en vekt på minimum 450 grains.

 

Energikravet til storvilt er:

 

1) for kuler med en vekt med 138.9 til 154 grains er anslagsenergien minimum 2700 joule

ved 100 meter E100

 

2) for kuler med en vekt med minimum 154 grains er anslagsenergien minimum, 2200 joules ved 100 meter. E100

 

 

 

Jeg mener at kravet om anslagsenergi tar ikke hensyn til:

En kule fra en svartkruttrifle, om det da er en munnlader eller ett patronvåpen; er solid og har stor masse. Den har også stor diameter.

 

Dessverre er det i Norge i dag krav om anslagsenergi som ikke er representativ for en homogen svartkruttkule med lav fart og stor masse.

 

Det jeg vil frem til, er at mange av de gamle svartkruttvåpna ble brukt til å felle storvilt i norge før i tiden.

To eksempler er da:

 

12mm Remington Rolling Block, ladd med en solid blykule på 22.8 gram.

Munningshastigheten med den orginale svartkruttmengden på 4.09 gram er 385 m/sek.

Patronen heter da 12.17x44mmR

 

10.15x61mmR , ble og blir brukt i Jarmann M1884.

Orginale ladeata på den patronen er:

4.46 g svartkrutt, en solid rundneset blykule på 21.85 gram . Munningshastighet : 500 m/s.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Hveem:

Nå blander du sammen noe voldsomt. Munnlader og en hel masse patron-kaliber. Jeg mener det var på svartkruttnet det lå en test og det var ingen munnladerer der som klarte kravet til storvilt.

Mulig at munnladerhagler kan brukes på rådyr.

 

RB i 12,17x44R(patronvåpen) derimot klarer så vidt kravet til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

@Hveem:

Nå blander du sammen noe voldsomt. Munnlader og en hel masse patron-kaliber. Jeg mener det var på svartkruttnet det lå en test og det var ingen munnladerer der som klarte kravet til storvilt.

Mulig at munnladerhagler kan brukes på rådyr.

 

RB i 12,17x44R(patronvåpen) derimot klarer så vidt kravet til rådyr.

 

Da får du lese posten min en gang til.

 

for å sitere meg sjøl:

 

Følgende patroner for patronvåpen greier kravet, ladd med svartkrutt:

.45-120

.50-140 Sharps

.50-110 Winchester, den patronen kom i 1899 for Winchester Model 1886 (rifle), som er ett repetervåpen. Ladninga for den patronen var 110 grains svartkrutt(7.1 gram) , 450 gr (29 g) rundneset blykule.

Munningshastigheten var da 450 m/s, 2,970 Joule munningsenergi.

.450 Black Powder Express

.461 (.450) Gibbs

.500 BPE ( 440 grains kule,580 m/s)

.577 Express

 

En må da ha en kule med en vekt på minimum 450 grains.

 

slutt sitat.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke å bekymre deg om hverken jaktvåpengarderobe eller medlemskap i klubb om børsa er fra før 1890.

Jeg tenker jo ikke på å bruke ett 150 år gammelt våpen, men en ny " replika" laget etter gammel modell. Er masser av dem. Og da tror jeg vel at det må kjøpetillatelse med "behovsprøvning" til.

Link to comment
Share on other sites

Er mange patronvåpen å finne, men har egentlig mest lyst på munnlader. Men kansje det er enklest å starte med et patronvåpen. Feks en fin Svensk militær RB M/1867 i kaliber 8x58RD på svartkruttnett. Men dette er liksom et helt annet våpen enn en munnlader. Ligger liksom nærmere en moderne rifle. En Jarmann har jeg derimot alltid hatt lyst på, vet ikke hvorfor men de fasinerer meg. Men disse er det også sjelden å se til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er sant, men har liksom sett for meg at svartkrutt-skyting er en av de siste skyte-grenene hvor man fortsatt skyter mest for å ha det gøy og kose seg. Synes det meste ellers er blitt veldig seriøst, og fordervet av pokal-jegere. Jeg bor foresten i Steinkjer, tror den nærmeste svartkrutt-klubben er i Levanger/Skogn.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har mulighet på en 12,17x44R hadde jeg gått for den,det er et våpen du kan få for en rimelig penge som en skrev tidlgere her.Jeg har en slik og denne går meget bra,kjøpt meg også en trapdor,betalte kr 7500 for denne,men det selger glemte var orginal kvittering som lå i pakken 450 usd,så vær obs!!!! har nå importert en selv,sparte mye på det,det er noe du bør tenke på ,det er enklere enn du tror.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha prøvd med en Hawken rifle i .54 eller .58 kaliber, lader du med maxi kule så skal du nok klare kravet. Men skulle jeg prøvd meg på storvilt så tror jeg at jeg ville ha prøvd med rundkule. Den rifla som jeg ville ha prøvd med er en .54 Uberti Hawken rifle, jeg bruker 90gr med krutt når jeg skyter på 50 og 100 m og presisjonen er det ingen ting å si på. der hvor jeg jakter så skyter vi hjorten på mellom 30 og 70 meter, og visst jeg da lader med 120-140gr så tror jeg at jeg skyter igjennom di fleste dyr ihvertfall en gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...