Jump to content

Marlin Modell 1895 i 45-70


Hedmarkingen

Recommended Posts

Det burde være mulig. De kulene jeg bruker i min Trapdoor veier 33 gram (ca 515 grs). Dersom jeg klarer å ha en hastighet på minimum 365m/s på 100m så er det nok, hvis ikke jeg har regnet helt leif her..... Det tror jeg er fullt mulig. Ikke testet dessverre.. Derimot tror jeg det er vanskeligere med lettere kule enn 500 grs i 45-70. En 400grs kule må fort opp i 400ms på 100m, og det begynner å bli tøft med vedfyring.

 

For noen måneder tilbake ble en bøffel skutt i USA på 300m med nettopp en 45-70 kølfyrt rifle. Kula stoppet i geografien bak dyret. Det har jeg sterke tvil om at en 6,5 hadde klart.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en artikkel her som muligens er av interesse:

http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=17

 

Kravet er iallefall:

for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Det er vanskelig med svartkrutt, men det er nok ikke umulig.

Det ser ut som om problemet ligger i at svartkruttkuler som regel har en dårlig BC, og dermed taper fart og energi.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

var å chronograferte trapdooren i går i 45/70 nå har jeg kun beregnet ballistisk koeffisient på kula med dataprogram, ikke målt den men iflg mine målinger hadde jeg 340 m/s med ei rnfp-kule på 510 grain målt etter 15m med 67,5 grain wano 2p . kula har størst fall i hastighet fra 0 - 15 meter.. så om æ legger til hastighetfallet fra 15 - 30 meter vil jeg få i underkant av den reelle utgangshastigheten , dvs at jeg har i overkant av 1137 ft/s (346m/s) i utgangshastighet. da har vi pr 100 meter 1674 J anslagsenergi, altså langt under kravet. Nå vil det være noe å hente på de siste 2,5 grain med krutt, så det blir neste trinn i forskningsprosessen... vi får se i neste episode.

Link to comment
Share on other sites

i dag var jeg å testet trapdooren med full pupp-ladning , dvs 70 grain wano bak ei 510 grains kule i en trapdoor 1888. fikk marginalt større hastighet enn sist så tror ikke 45/70 kan lades til storviltkravet med svartkrutt. klarte å få presentabel samling på 100 m derimot.

 

trapdoor45-70-510.jpg

 

 

om du kan presse mer enn 70 grain med å komprimere svartkruttet er uvisst, men at man må vesentlig høyere opp for å stå kravet er sikkert...

Link to comment
Share on other sites

lurte på om man skal prøve litt ekstra futt i marlinen med ei 405 grains kule. marlin tåler mer enn de gamle kølfyrte riflene fra 1800tallet...om man kan presse 80 grain i en patron f eks. har slått fra meg trapdooren på elgjakt, og marlin kan man jo skyte røyksvakt med, men det var kanskje et poeng å skyte elg med svartkrutt.... kan jo teste for å ha det gjort liksom :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du må nok oppdrive ei rifle som tar en av disse patronene for å greie å nå kravet:

.45-120

.50-140 Sharps

Engelske:

450/400 BP Express 3-1/4"

450/400 BP Express 2-3/8"

.461 (.450) Gibbs

.500 BPE ( 440 grains kule,580 m/s)

.577 BP Express , 750 grains kule

500/450 3-1/4" Magnum Express,Black Powder Express

577/500 No. 2 BP Express

Link to comment
Share on other sites

Teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd, dessverre.

Kravet til rådyr er oppnåelig med mange av de "vanlige" svartkruttkalibrene,

den enkelte er uansett pliktig å sørge for at kravet til anslagsenergi oppfylles.

Med en del av de gamle våpnene som er kamret for de kalibrene du nevner, Hveem - er det

kanskje mulig å klare storviltkravet. Men jeg vil ikke anbefale å lade det remmer og tøy

kan holde i gamle våpen. Jeg skulle mene at en ny Sharps med aspargespatron var å anbefale.

Bare ikke forvent å klare kravet uten videre, i svartkruttverdenen er det mange faktorer som vil

påvirke presisjon og fart.

Morsom tråd, gleder meg til det kommer litt mer fakta fra banen :-)

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

chopper.... artig at du har testet greiene i krono... Jeg tror du vil få relativt stor økning i farta dersom du bruker Sveitser 4. Eller kna 80 grs i hylsa med Wano. Jeg har ladet 90 i Trapdoorn, men det tror jeg blir vanskelig i en leveraction ettersom patronlengden blir noget lang. Uansett tror jeg ikke du får noen voldsom økning i hastighet ved å bruke 80 grs i stedet for 70 egentlig. Men sveitser 4 er 15% vassere enn Wano kruttet, det hjelper. Dessuten tror jeg Wano kruttet trenger komprimering for å funke skikkelig. Du kan lett komprimere 7-8mm.

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på kruttyper og korning her, fra grovest til finest:

Wano P (kanon/muskett) - PP (rifle) - PPP (pistol) - PPPP (fengpannekrutt)

Sveitser 5=P, 4=1 1/2P, 3=PP, 2=PPP, 1=PPPP På en boks Sveitser 3 vil det stå (2Fg) i parentes.

Altså er "Sveitser 4" tilsvarende "Wano 1,5 Fg". Jeg lurer på om Hedning mente å si Sveitser 2/PPP?

(...og jeg håper inderlig at han ikke mente Sveitser PPPP :shock: )

Wano finnes/fantes også i F-varianten. P er jevnere i korningen, mindre støv og er litt mer uniform enn F.

Sveitserkruttet er helt riktig regnet for å være 10-15% kraftigere som Hedning sier.

Wano kan gjerne tåle litt komprimering men knaser det for mye vil jeg anta at ujevne hastigheter vil oppstå.

Personlig fører jeg opp kruttprodusent og kun P/F-betegnelsen i mine ladedata for svartkrutt.

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...