Jump to content

lading av springfield trapdoor


chopper

Recommended Posts

lurer på om det er noen her inne som har ladet til 45/70 i en original trapdoor 1888. de skal være kresne på kuler. har prøvd å lade ei 500 grains kule med 65 grain scweitzer 2fg... fikk samling på 10 cm på 100 meter.... noen andre som har bedre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Står i startfasen til å lade til ei original trapdoor sjølv. Har du meir detaljar om ladinga di?

65 grain Sweitser (nr 3?), mellomladning? kulefett? og kva slags kule?

65 grain sweitser er vel ei ganske frisk ladning? Originalt var vel denne lada me 70 grain svartkrutt, men sweitser kruttet er nok ganske meir effektivt enn det gamle svartkruttet? Ville vel starta litt lavare, men 10 cm. samling er no veldig bra?

Link to comment
Share on other sites

lada med ei heimestøpt kule roundnose flatpoint gascheck...(clarry haglund har ei nesten tilsvarende) kula er beregna på gascheck, men da æ siza den lot æ være å bruke gascheck siden det ikke er tillatt i konkurranse. mellomladninga var stansa ut med huggjern av eska til federal tennhetter. brukte cci large rifle magnum tennhetter. kulefettet har æ laga skjøl av 50/50 bivoks/delfiafett med en slump soyaolje for å justere hardheta. treffpunktet var ganske høyt, æ måtte legge siktet akkurat under foten på reinfiguren for å treffe i ringen på reinfiguren som er brukt til storviltprøven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader med 70 grs sveitser 4 tømt gjennom et rør på 1m. Så langt rør trenger du nok ikke, men 50 cm bør du kanskje ha. Oppå kruttet legger jeg en pappskilling som passer akkurat i hylsa med bittelitt motstand. Skillingen er mest for å forhindre at kruttet renner ut dersom jeg skulle velte patronene, jeg krymper dem sjelden fast nemlig.

 

Jeg har bruker ei kuletang fra Saeco som skal være en eksakt kopi av kula dem brukte på den tiden. Den veier i overkant av 500 grs. Ukomprimert så vil øverste fettrille være utenfor hylsa, det er bare bra. Minimal friflukt, helst ingen. Min Trapdoor samler bedre enn 10 cm på 100 m. En kompis lader på samme vis. Og han skjøt en samling du kunne dekke med en hånd på 300m. Det kan ha vært den berømte dagen, men de går utrolig godt generelt har jeg inntrykk av.....

 

VIKTIG.... Clarrys kuler er for harde. Bruk så rent bly som mulig. Bly/tinn forhold på 1/20.

Link to comment
Share on other sites

men sweitser kruttet er nok ganske meir effektivt enn det gamle svartkruttet?

 

Det ville jeg ikke regnet med. Trapdooren kom helt på slutten av sortkrutt-perioden, etter 1900 gikk sortkrutt fort fra å være et kritisk militært produkt til et sivilt med stadig redusert bruk. Det er derfor ikke vært det samme behovet for forskning og utvikling etter dette, og uansett tror jeg de visste det meste som var å vite på 1850-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen har nok svært rett m.h.t. svartkrutt fra 1900 tallet kontra i dag. Svartkrutt var utviklett til det fullkomne (for den type) og hadde svært mange varianter tilpasset forskjellige bruks områder, vel ikke så helt ulikt dagens røyksvake varianter. Fra inntoget til røyksvakt og framover gikk mye av kunskapen om svartkrutt som drivmiddel i patroner nesten i "glemmeboka" At Sweitser er kraftigere enn Wano, kan nok så være, men det er likevel lite sansynlig at det har samme kvalitet og styrke, som kruttet fra sin viktigste tidsepoke.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd Sweitser (regner med at vi snakker om d'Aubonne), men har også hørt at det er vasse saker. Husker ikke nøyaktig hvilken korning de bruker sammenliknet med Wano, ikke sikkert at de er helt identiske der.

At dagens krutt automatisk skulle være dårligere enn i sin gullalder tror jeg egentlig ikke så mye på, det finnes mye informasjon om produksjon fra den tiden. Det som måtte mangle klarer man fint å finne ut av på samme måte som de gjorde det, ved eksperimentering. Poudrerie d'Aubonne er forøvrig en mølle som har eksistert siden ca 1850, og bruker trollhegg til kull. Trollhegg er fra gammelt av regnet som et av de aller beste tresortene til krutt, så jeg ville ikke bli overrasket om det kruttet er like bra i dag som den gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ved produksjon av militær ammunisjon for .45-70 Govt. (Rifle) ble det fra 1882 brukt 70 gr svartkrutt og 500 grains rund-neset kule.

Karabin-ammo hadde 405 gr. kule/55 gr svartkrutt fra 1882 til produksjonen opphørte.

Fra april 1898 ble rifleammo ladet med røykfritt og 500 gr kule, prod til og med juni samme år. Etter dette avsluttet Frankford .45-70 produksjonen.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

enig med hand.... min trapdoor som er en militær type 1888 med kombinert pussestav/bajonett integrert under løpet er oppgitt i kaliver 45/70/405/500. de siste militærpatronene ble ladet med ei 500 grain kule med 70 grain svartkrutt bak. den kortere kavalerikarabinen ble som tidligere nevnt kun ladet med 405 grains kuler med 55 grain svartkrutt bak.

Link to comment
Share on other sites

Det va en snodig betengenlse

Med mindre det faktisk er slik at det fantes en paralell 500gr ladning.

tallen du viser til betyr .45 kalibers kule, 70 gr svartkrutt og 405gr kule. Har ikek settt at man har lagt til en / og 500 etter det før. Men jeg er ikke ekspert og har ikke nerdet så mye på trapdoor.

Link to comment
Share on other sites

Fram til 1882 var det 405 grains kule i rifla, etter det 500 grain. Begge med 70 grain svartkrutt. Spørsmålet mitt er kva tilsvarar 70 grain svartkrutt dagens svartkrutt.

Mitt tips er 70 grain Wano og ca. 60 grain Sweitser. (Granulering 2fg).

 

Men dette er det sikkert mange som kan meir om enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er meg blitt fortalt at det kruttet dem brukte for å teste presisjon og langholds skyting var like bra som dagens sweitzer. Det stemmer også bra med hastighetene dem målte sammenlignet med de seriene som er blitt kronografert med 70 grs Sweitzer....

 

Sweitzer gir sånn ca 15% høyere trykk enn Wano. Forskjellen kan kanskje utlignes noe ved å komprimere Wano kruttet hardere.... ikke prøvd nok selv. Min plan er å bruke kun Wano i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

I COTW (6.utgave) er en tabell fra 1906 gjengitt (Fra Ideal Hand Book No.17):

 

.45-70-405 U. S. G. : På femti fot var hastigheten oppgitt til 1286 fps. For .45-70-500 U. S. G. var den 1179 fps.

Løpslengde: 26".

(En annen, ikke-militær, utgave: .45-70 W. H. V. 300 gr kule, 1825 fps.)

Våpenet som ble brukt ved alle målingene : 1886 (Winchester?)

 

Hvor "frisk" er en patron med 70 gr svartkrutt og 405gr eller 500 gr kule i dag ? Noen som har kronografert?

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

chronografering står for tur. i dag var æ å skaut opp te storviltprøven med trapdooren, det gikk som smurt... så er det å måle hastigheta å finne om kula står anslagskravet på 100 m slik at man kan (i teorien) bruke den på elgjakt. storoppstandelse når æ røykla standplass i dag med alle som skulle skyte opp. de måtte vente til skodda la seg :mrgreen::mrgreen:

 

dcu81l.jpg

Link to comment
Share on other sites

for å presisere. dette er påstander æ har hørt ærfarne svartkruttere si. forskjellen mellom svartkrutt og røyksvakt er at svartkruttet dytter kula i enden på en slik måte at den utvider seg , griper tak i bommene og roterer. røyksvakt er avhengig av en viss hardhet på kula for ikke å ri bommene i løpet og ikke rotere. når kula er laga av reint bly som du sier, tror jeg nok kula er så myk at den utvider seg og griper/tetter mot bommene og ikke rir dem som du sier. konstaterer hvertfall at de kulene som han kjenningen min lader i munnladeren, glir uten motstand ned i løpet, faktisk så lett at de nesten ramler ned i løpet kun av vekta av ramroden.har hørt de anbefale 1/20 tinn i svartkruttkulene. dette er nok for å hindre blying i løpet, og for at reint bly i utgangspunktet er litt i bløteste laget- spe inn litt tinn, og du får ei hardere kule.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Men hva med oss som ikke vil drive med svartkrutt :mrgreen:

 

Hva kan vil lade trapdooren våres med?

 

Små mengder rasktkrutt og noe fyll i hylsa(papir/bomull) eller fulle hylser med tregekrutt?

 

Ser vithavouri har noen cowboy ladninger med 500grains kuler og små mengder raskt krutt. Men så tunge kuler i en karabin tror jeg ikke er noe hyggelig å skyte med. Ikke noe problem for meg men kjæresten ei lita jente/dame på 160cm og ikke så mange kg kommer til å klage tror jeg :mrgreen:

 

Har til nå syndet og skutt fabrikkammo men ser det tar hardt på løpet og tenker nå å lade selv med blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Shotgunhunter:

Har til nå syndet og skutt fabrikkammo men ser det tar hardt på løpet
Dette er usundt både for løp og mekanisme. Du kan fint bruke røyksvakt krutt, men hold deg til blykuler.

 

I Speer sin ladebok finner du mange ulike Springfieldladninger med moderne krutt. Både raske og trege kruttsorter. Men hva er best? Jeg har bitt meg merke i ett par argumenter for begge fløyer.

 

Raskt krutt: rask trykkoppbygging sikrer hylsetetting av kammeret med moderate hastigheter. Det presser blyet i kula til å fylle/tette rillene i løpet, slik at du sikrer presisjon og unngår at noe av gassene rømmer forbi kula i løpet. kort forbrenning sparer løpet, og du unngår for sterk oppvarming av ræva på blykula under ferden gjennom løpet.

 

Saktere krutt: Bedre fyllingsgrad av hylsa sikrer tenning, gir jevnere hastigheter og sakte trykkoppbygging er bedre for mekanismen.

 

Hva som er fakta, eller har betydning her, kan jeg ikke svare for. Men jeg har valgt å legge meg midt i mellom. Og har jobbet meg opp ladninger med Norma200(Rhino9) til både 32-40 Win., 8x 60R Kropa. og 41 Swiss (10,4x42R). Dette har fungert godt sålangt. Hvis jeg er urolig for tenningen, så dytter jeg en magnumhette i ræva på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Men hva med oss som ikke vil drive med svartkrutt :mrgreen:

 

1. Sett den i hjørnet som pynt.

2. Selg den til noen som bryr seg.

3. Lær deg å like godt, gammeldags krutt.

 

(4. Bruk pyrodex. Helligbrøde, men det må nesten nevnes).

 

1. Aldri. Våpen skal brukes. Så lenge de er i skytbar stand.

2. Hvorfor det? Bryr ikke jeg meg?

3. Svartkrutt er dyrt, vansklig å skaffe, Ser vansklig ut å lade(spregningsfare osv) pluss slik jeg bor kan jeg nok bare glemme å få tillatelse av politiet/brannvesen å oppbevare mere enn jeg kan lade i patroner om gangen så lite praktisk. Pluss rust og dritt.

4. Rust og dritt, vansklig å skaffe.(lokalebutikker skaffer ikke uten å bestille flere kg om gangen) Virker vansklig å lade slik som svartkrutt og spregningsfaren.

 

Så jeg holder meg til det som er lett og greit å lade med :wink:

 

og til 32-40 win.

 

Ja jeg vet ammoen ikke var bra for løpet pga mantlede kler har funnet ut det. Derfor jeg skal bytte til hjemmelad og bly. Men visste ikke den var usunn for kasse også? trodde all slik ammo var ladet med tanke på slike gamle våpen jeg?

Link to comment
Share on other sites

1. Enig.

2. Ikke nok. Å lade slike gamle børser med nymotens heksekraft er som å rigge opp en T-Ford med lystgass :wink:

3. Dyrt: Skyting koster, lev med det. Sprengningfare: Overdrevet. Oppbevaring: Nye regler har vel eliminert det problemet? Rust og drit: De klarte det før, vi klarer det nå. Puss, puss, så får du en suss, varmt vann med grønnsåpe er alt du trenger. Tok en titt på RBen min som har stått et års tid, pusset med grønnsåpe og oljet, pipa er like fin som da jeg satt den i skapet.

4. Like enkelt eller vanskelig som ekte saker, minuspoeng for samkvem med djevelen og lukta, men er generelt lettere å skaffe. Sist jeg kjøpte hadde langeren min det i hyllene, lenge siden jeg fikk kjøpt sort der. Mulig du må ta en kjøretur, men det er vel ikke verdens undergang?

 

 

Mulig du rett og slett ikke har holdt på lenge nok, for de fleste øker sansen for sort med alderen. Det ER noe eget med å mate en gammel traver med korrekt mat, fra støping av kuler til hjemmelaget fett og en hylse som er hardstampet med edelt krutt. Bør skytes med andakt og nytes med en kopp varm kaffe i godt selskap.

Link to comment
Share on other sites

Men visste ikke den var usunn for kasse også? trodde all slik ammo var ladet med tanke på slike gamle våpen jeg?

Nja, den er nok heller ladet svak nok til at du unngår å sprenge børsa. Ferdigrulla mantlede skudd har såpass høyt trykk, at det på sikt vil skade mekanismen. Hvor lang sikt avhenger mye av den reelle løpsdiameteren din. Gamle børser varierer en del i løpsdiameter. Trapdooren er meg bekjent ikke den sterkeste svartkuttkassa. Både Rollingblocker og Martini/Peabody kasser tåler mere trøkk.
Link to comment
Share on other sites

Hehe nei du har nok rett med mine 26 år har jeg nok ikke drevet lenge med dette til å trives med svartkrutt. Men hvem vet det kommer kanskje med tiden som du sier :wink:

 

Nei jeg har kanskje ikke prøvd hardt nok å få tak i pyrodex. Men gjøvik, lillehammer og moelv ville/kunne ikke skaffe. Mulig jeg må lengere sørover for å skaffe. Visste ikke det var kommet nye regler? Det kan jo hjelpe litt. Ja det med pris er jo en ting men når man bruker litt og må kjøpe mye pga tilgang og reise så gjør jo det ikke saken bedre.

 

Foresten Clarry har mye kuler? noen som vet priser?

Link to comment
Share on other sites

I det siste har jeg måttet bruke det unevnelige kruttet til mine pensjonister, da jeg lever i troen at ekte svartkrutt er vanskelig både å få tak i, og få lov til å oppbevare. Kan noen redegjøre for hvordan regelverket egentlig er, og hvordan man går frem for å få ekte vare i hus? Savner lukten.....

Link to comment
Share on other sites

Foresten kan man underlade denne patronen? Altså lade så svakt det sprenger i stedet for brenner? heter vell noe slik som sekunder eksplosjon eller noe? Dette kan man vell ungå med å bruke ett fyll av noe slag. Ser amerikanerene bruker 10-35 grain med hurtige krutt og dopapir eller noe annet til fyll.

Link to comment
Share on other sites

http://www.svartkrutt.net/nyheter/nh_vis.php?id=53"%20target="_blank

 

DSB har justert regelverket litt, man skal nå kunne oppbevare 3kg uten særskilt tillatelse. Man må fremdeles søke politiet om erverv, men dette burde være en formalitet.

Minuset er å få tak i det, er vel ikke mange som lagerfører slikt lenger. Vet at Berntzen hos CFC/Engelsrud? har pleid å ta inn en ladning i året på bestilling, det står sikkert noe vettugt på svartkrutt.net.

 

Hvis man absolutt må lade med grønt ville jeg holdt meg til pålitelige ladedata ment for sortkruttvåpen. Gamle børser er litt mer tandre enn vi er vant med i dag, så med mindre du er en erfaren lader er det best å la andre stå for forskningen.

 

 

Huff, nå fikk jeg lyst til å blåse støvet av kruttmølla. Noen som har et passende sted man kan kjøre slikt (og naboer som ikke ringer purken om det sier bang)?

 

Fulmens Prima Sortkrudt, det hadde vært noe det. Skulle tilogmed ha anlagt skikkelig bart for det prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Foresten kan man underlade denne patronen? Altså lade så svakt det sprenger i stedet for brenner?
Regner med at vi snakker om røksvakt krutt her. Svaret er nei. Dette er en rettvegget hylse, og du finner neppe ladedata på de tregeste kruttsortene. Lader du for svakt, stopper kula i løpet. Det er alt. Fyllmasse har lite for seg i moderate ladninger med røyksvakt. Du vet helt sikkert at svartkruttladninger ikke må ha tomrom i hylsa.
Link to comment
Share on other sites

http://www.svartkrutt.net/nyheter/nh_vis.php?id=53"%20target="_blank

 

Huff, nå fikk jeg lyst til å blåse støvet av kruttmølla. Noen som har et passende sted man kan kjøre slikt (og naboer som ikke ringer purken om det sier bang)?

 

Fulmens Prima Sortkrudt, det hadde vært noe det. Skulle tilogmed ha anlagt skikkelig bart for det prosjektet.

 

 

Javisst! :D

Her er det nærmest sånn at naboene kommer for å sjekke om jeg fortsatt er i live hvis det IKKE sier *bang* med jevne mellomrom. :lol:

Ulempen er at det foreligger en ganske drøy avstand fra Telemarken til Trøndelagen...

 

Men Fulmen's Prima Sortkrudt hadde så absolutt og definitivt fått avsetning her!

 

PS. du kan få overta barten min, faanskapen klør og jeg er strengt tatt ikke pålagt å ha den siden jeg bare er 25% trønder.

Link to comment
Share on other sites

Slå opp på gule sider og let etter et firma som heter: Maxam og du vil finne:

Maxam Norge AS

Tel:62 97 21 50

Besøksadresse: Kirkevegen 10, 2120 Sagstua

Der vil du få vite hvor du får kjøpt Wano Svartkrutt til en hyggelig pris :-)

De har flere utsalgsteder i Kongleriket.

 

Og til dere som vil prøve en litt annen kule i Trapdooren så har jeg og en del andre skutt meget gode sammlinger med denne kula:

http://www.buffaloarms.com/browse.cfm/4,1532.html

 

 

plå

Link to comment
Share on other sites

Produserer selv mine kuler til trapdoren,så hvorfor ikke prøve Buffalo arms quality moulds 460 -500 Det er en kule som går meget godt i min trapdor,bruker 70 grs sw 4 1 skilling melk kartong og 1 skilling sigarettpappir ,dette pappiret er så lett at det ikke forstyrrer kula :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei plå

 

Fikk en mail fra Stian på MAXAM i N-Odal att de har følgende krutt på lager og til en særs hyggelig pris kontra andre levrandører.

Har ikke prøvd dette kruttet men skal stikke innom og kjøpe litt for testing i 72 rifla mi.

 

JAKT SVARTKRUTT P 0,85-1,18

 

JAKT SVARTKRUTT PP 0,71-1

 

JAKT SVARTKRUTT PPP 0,425-0,71

 

De kan eventuelt ta inn Wano Sporting Powder Fg hvis mengden blir stor nokk etter som jeg kunne skjønne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja etter å ha skutt ca 100skudd med pyrodex den siste tiden har jeg funnet ut.....Det er noe dritt og svartkrutt er sikkert like dritt...... :evil:

 

4 hylser gikk til helvete pga irr(jada jeg vasket de godt i grønnsåpevann etter skyting) Og løpet fikk noen små rust angrep helt i munningen :evil: Heldigvis lider ikke presisjonen og jeg har fortsatt mange gode hylser igjen(glad jeg ikke kastet noen etter fabrikkammoen jeg brukte).

 

Så jeg ladet litt forsiktig med ladedata fra speer. Da de har egene trapdoor og rolling block ladedata. Så med startladninger og clarry kuler skal min Trapdoor smelle i mange år til :wink:

 

Med pyrodex lå samlingene på ca det samme som fabrikk. 10cm eller bedre på 100meter med 3 skudd. N-133 og de samme kulene. Mellom 7 og 5cm når jeg holdt i og ikke nappet avtrekket 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

Låner denne tråden litt, da det er samme emnet jeg har spørsmål i:

 

Er disse kulene bra til trapdoor:

http://www.buffaloarms.com/browse.cfm/4,7664.html" target="_blank

http://www.buffaloarms.com/browse.cfm/4,7191.html" target="_blank

http://www.buffaloarms.com/browse.cfm/4,7194.html" target="_blank

 

Skjønner at man må bare prøve, men mener vel heller om det er noen som har erfaring med dem?

Det er vel ikke noen som selger disse tengene i Norge?

 

Noen andre bra alternativer? RCBS, Lee eller Lyman?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

har bare skutt 510grainere med 70 grain svartkrutt. Har ikke testa mer ut fra det, men står kravet til rådyr jerv og gaupe, så da har æ skutt opp med trapdooren i år også... mest for artig og allmen forlystelse blandt den eldre garde på skytebanen.

det jeg bør gjøre er å lage et nytt høyere korn slik at jeg kan skyte rullende på 100m og ikke 1 meter under for å treffe senter slk man må gjøre med originalsiktene... har en formening om at allerede da klarer man å få mye bedre presisjon :mrgreen:

obs.... trapdooren er ei enkelskuddsbørse og på lik linje med rolling block drillinger og andre enkeltskuddere trenger du bare å skyte 3 skudd på oppskytinga. skaut selv alle 5 ... like mye for å røyklegge HELE banen får æ va ferdig :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo igjen!

Var på banen og testet min nye skive-kikkert og ny-ladet 45/70 igår.

Kikkerten var dyr, men vel verdt pengene (nesten 5 lapper). Ingen problemer med å se hullene på 100 meter.

Serien under ble skutt med Trapdoor 1873.

500 grn LRN kule på 57,0 grn Sw # 3. 10 skudd i rask rekkefølge uten puss eller blås mellom. Liggende med anlegg.

:D Ses på NM 2012 ?

 

Trapdoor_11.jpg

http://sandnessjoen-pk.com/images/2011/Borse/Trapdoor_11.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...