Jump to content

Svartkrutt og mantlede kuler.


Recommended Posts

Eter hva jeg har fått forklart så er greia litt at svartkruttvåpen har rifling som er beregnet på at de myke blykulene former seg etter riflene og på denn måten tetter for trykket som driver kula forover, en mantlet kule vil da enten måtte ha litt mindre diameter enn en blykule siden den ikke føyer seg like bra etter riflegangene på grunn av den harde mantelen, eller så vil det bli mye tyngre å drive frem kula noe som kan føre til høyere trykk?

Mindre diameter vil også føre til at kruttgass slipper forbi kula, og salter fra saltpeteret kombinert med varme og kopperen i mantelet ikke er veldig bra for løpet i lengden. Samt at presisjonen kan utebli siden riflene kansje ikke klarer få grep om den litt mindre kula.

 

Men det går altså an. Det er sikkert noen her som kan dette bedre enn meg, dette er bare det jeg flyktig har fanget opp i diskusjoner..

 

Selv skyter jeg mantlede kuler i pipa på min gamle svartkruttkombi, men det skal sies at den har ganske grunne rifleganger og at løpet ikke er veldig pent fra før av...

Link to comment
Share on other sites

Nå er rifla ei moderne M94 som er laget for røksvakt og bruk av mantledekuler. Tenkte bare på å bruke svartkrutt pga det er litt moro og jeg har litt av det som jeg ville ha brukt opp til noe nyttig :mrgreen:

 

Så til deg hassel. Takker funker det i en .40 i en glock burde det gå i min .44-40 win, winchester m94 også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja da bare skyt om du vil ødelegge pipa di med hardt svartkruttslam og kobbermantel blir fort slipt vekk noe stål da.

 

skal du bruke svartkrutt skyt med bly, du får uansett ikke de hastighetene som du ville ha fått med røksvakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig bre Nevs har en slags allergisk reaksjon på å blande moderne fjas og motegreier som mantlede kuler med velprøvde og fungerende saker som svartkrutt.

 

PS

Nevs, kan du varsle smallfarmer om at jeg er hjemmom mellom 7-10 juni sånn c, i tilfelle han vil konverte en 45-70 TD til 50-70 TD

 

PPS

Jeg tror mulignes NEvs kan ha et poeng, han har en slik skremmende tendens til vite masse om svartkrutt og slikt. Men du skal vel knappest skyte tusenvis av skydd m94? (He he... tenk. 'rikanerene drev og rælet rundt med leveraction og 30-30 mens vi fant opp krag og 6,5 x 55 :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Hmmm Hassel da..... alergisk reaksjon det er da SVARTKRUTT vi snakker om her..... ønsker ikke å vite at våpen har det vondt og bli ødelagt av fjolleri, selv børser med mye plast og sosseri skal ikke få gjennomgå denne formen for tortur. i tillegg er det mye dritt du ikke blir kvitt i børsa uansett hvordan du pusser den etterpå.

Har tankene mine hos de Danske Krag riflene og Lee Metford riflene "måtte de hvile i fred hos eiere som skyter med de" de fikk nye løp etter noen få hundre skudd med mantel og svartkrutt, så hvis løpet er dritt,,,,, skyt i veg.

 

Smallfarmer er informert om din ankomst.

Har hørt rykter om at den vansmekter i en mørk krok for at den ikke skal bli husvarm og få for mye oppmerksomhet og tilhørighet slik at adskillelsen går greit for begge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...