Jump to content

Forming av .348 Win hylser til 12,17x44R.


G.Larson

Recommended Posts

På Sluttstykket lovet jeg å legge ut bilder av prosessen med å forme om hylser. Da dette ikke går lenger får jeg legge det ut her.

 

Først kappet jeg hylsene så jeg hadde litt overmål på lengda ifht originalhylsa.

1~0.jpg

 

Deretter glødet jeg den fremre 1/3 av hylsa. Holdt hylsa i hylsebunnen og når jeg ikke klarte å holde den lenger slapp jeg den i ett kar med vann.

2~0.jpg

 

 

Neste trinn var å utvide hylsa med en dor jeg laget etter mål i Svartkruttboka.

4~0.jpg

 

5~0.jpg

6~0.jpg

Akurat dette ser litt snålt ut da jeg manglet hylseholder,men det er anskaffet nå.

 

Etter pressing så hylsa slik ut.

7~0.jpg

 

Etter pressinga trimmet jeg lengda.

9~0.jpg

Her måtte jeg dreie ny pilot selv.

 

Laget to forskjellige ladninger for å se om det blei noen forskjell. Første hylsa ladet jeg med en god del Pyrodex,sammenkrøllet dasspapir og smeltelim i toppen. Andre ladet jeg med 40gr Pyrodex,voksskive og ei 400gr blykule.

10~0.jpg

 

11.jpg

 

Så var det tid for skyting.

13.jpg

 

Resultatet ble det samme med både papirladningen og kuleladningen. Perfekte hylser som nå bare måtte rengjøres. Alle de andre hylsene jeg har skyteformet etterpå er med papirladning.

12.jpg

 

Takker også Chiefen som støpte en del kuler for meg. Har ikke fått ladet disse enda men bilder fra lading og skyting kommer seinere.

 

Har foresten fått tak i Jamttangen så nå blir det egenprodusering av kuler.

14.jpg

 

NB: Prislappen er i svenske kroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Man kan også skyteforme hylsene direkte uten hverken kapping eller ekspandering. Jeg har brukt ca10grs N310 og polentagryn, det blåser ikke ut den bakre delen av kroppen men halsen og skuldra rettes ut helt fint. Etter 2.gangs skyteforming er de helt perfekte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme erfaring som Fulmen, det fungerte best hvis jeg glødde hylsene først. Jeg fikk mindre skrap ved skyteforming uten å ha kappet eller ekspandert først, da kappingen har det med å lage grove kanter som gir bruddanvisning slik at hylsa splittes under ekspandering.

 

Min prosedyre er:

gløding

skyteforming med litt pistolkrutt og dasspapir

kapping

trimming

lading med skrotkule og svartkrutt eller pyrodex for andre skyteforming.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...