Jump to content

Colt Buntline


Litago

Recommended Posts

jeg har prøvd å lese litt om Colt Buntline, da jeg ønsker å kjøpe uberti sin men jeg ser at uberti for det meste selger 18Inch modelen som vist ikke fantes om jeg ikke tar feil? også selger dem på http://www.ubertireplicas.com/revolver-1873castle.php 12 Inch modelen litt usikker på denne

mener å ha lest at bare 10 og 16 Inch ble laget ut av de 30?

noen som kan fortelle meg litt enkelt hva buntline egentlig var? forstår den fikk navnet etter en mann som bestilte en på spesial bestilling fra colt 8)

Link to comment
Share on other sites

Buntline ? Var ikke det han Sheriffduden med den laaange revolveren ? En litt "feig" fyr (lur kanskje) som sto langt unna motstanderen under duell/revolverkamp, og plukka motstanderen ned lett pga langt løp/treffsikker ?

 

Eller husker jeg feil nå ?

Link to comment
Share on other sites

Definitivt feil husk. Ned Buntline var en "dime novelle" forfatter, som bestillte en del langløpede utgaver av Colt mod P, aka Tumb Buster, Equalizer, howgleg, SAA (og sikkert mange andre oppnavn). Han gav de til en del av den tids kjente lovmenn og skaffet nok både seg og de ekstra punlisitet. Husker ikke hva som ble oppgitt som normal lengde for dem 16", eller 18", mottakerne kappet dem vel uten untak til forskjellige kortere lengder.

Link to comment
Share on other sites

I filmen "For a few dollars more" med Clint Eastwood bruker Colonel Douglas Mortimer (Lee Van Cleef) 2 forskjellige Buntline'er, i tillegg til at han har med en tredje (som er den lengste versjonen - avbildet øverst i salvesken). Han bruker også avtagbar kolbe på noen av disse.

 

Bra film forøvrig :D

 

FFDMbuntlinespecial-1.jpg

 

600px-FFDMbuntlinespecial-19.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ikke Wyatt Earp en av lovmennene som mottok en Buntline ?

Etter hva jeg husker fra Morgan Kane bøkene, brukte han den flittig til å dælje det lange løpet i hodet

på bråkmakere og fylliker :D

 

Men ikke en god ide i virkeligheten... det vil defintivt herpeå løpsinfestnnge og hvor løpet peker.

 

 

Om jeg skal være helt ærlig...

Jeg har sett en del folk som har hatt langløpede SA revolvere... de har en tendens til å ikke bruke dem så mye elelr selge dem etterverdt. Til "vanlig" bruke er egentlig 7,5" mer en lang nok. Skal man ha noe som er litt lengere fordi det er tøft kan faktisk Rugers Super BlackHawk med 10.5" være et alternativ. Lenger en det blir... ubrukelig (Jfr de C.patron skriver om at de som fikk disse revolverene fikk dem kappet ned til brukbar lengde)

 

En fordel med en lang 44 blackhawk er at du kan lade skikkeligsinna i den og få utnyttet løpet på langt hold :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg har jo begynt å samle på western pistoler i startpistol format da jeg ikke har så mye tid eller sjangs til å melde meg i noe svartkrutt gruppe

bestillingen min på Buntline kommer til å ende opp med en 12 eller 16inch løp gjærne i nickel med elfenben grep

men jeg så på uberti sin Eu side " takk til deg hassel for at du fant denne " som sagt jeg fant disse

CATTLEMAN QUICK DRAW 18”BUNTLINE

CATTLEMAN TARGET 18”BUNTLINE

 

Forskjellen egentlig på Quick draw og target?

Link to comment
Share on other sites

Er det en buntline startpistol du er ute etter tror jeg du i bunn og grunn kan gleme det... :(

(men du må jo ikke være medlem av svartkrutt gruppe for å kjøpe Single action revolvere...)

Forskjellen på QD og target ligget i at target har stilbare sikter.

Link to comment
Share on other sites

Er det en buntline startpistol du er ute etter tror jeg du i bunn og grunn kan gleme det... :(

(men du må jo ikke være medlem av svartkrutt gruppe for å kjøpe Single action revolvere...)

Forskjellen på QD og target ligget i at target har stilbare sikter.

jeg prøver så godt jeg kan tenker meg at det ikke blir så lett å få tak i

har værtfall tatt kontakt med Uberti direkte å håper på et svar snart

ville vært morro om jeg faktisk fikk dette til! 8)

Link to comment
Share on other sites

Rare mannen... Eller gutten? :mrgreen:

jeg er litt usikker på den da jeg er snart 21 år :lol: men jeg tror det bor vel mest guttunge i meg enda! :mrgreen:

så da er det bare å vente på pris å greier :) blir en 12" Buntline med standar sikte og tre grep med navnet mitt på 8)

etter som jeg forstår har ikke pietta laget denne noen gang 8)

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært bedre å ventet, spart pengene til du blir 21 og kjøpe en buntline som du faktisk kan skyte med?

jeg er ikke med i noen våpen klubb å det tar jo for evig å få tilatelse til å kjøpe tror det er noe med 1år i klubb osv

pluss at jeg ikke altid har tid/muligheten eller orker :| samler kun på startpistoler for å ha dem til pynt osv å mulighet til å være med

i reenactment :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Calm down young padwan...

 

Hvor bor du foresten?

 

Finn nærmeste pistolklubb, meld deg på sikkerhetskurs. Delta på kurset og treninger i 6 måneder. har du rukket å bli 21 i løpet av den tiden (Som jeg vedder på er kortere en den tiden det vil ta deg å få bygget en buntlinestartpistol....) er det bare å søke om erverv av passende våpentype og kaliber. (men... du må kjøpe / skaffe deg et våpenskap også. Om det er mer en 6 måneder til du blir 21 er det ikke noe i veien for å søke før, og bestille jerneet slik at du kan hente papirene på 21 årsdagen og gjerne våpnet også. 8)

 

Er forøvrig ingen reenactmnet grupper jeg kjenner til som bruker 1873 revolvere....

Link to comment
Share on other sites

åh ikke værre en det hmm 8) kunne jo vært en fristende tanke dette da! blir 21 i juni foresten :mrgreen: litt mye som skjer nå til å bli med på

noe slikt da jeg venter barn å skal flytte inn i ny leilighet i august osv :) men jeg har vurdert å melde meg på et slikt sikkerhets kurs da

men det er jo dette med transport da jeg ikke har bil/lappen enda og Kpk ( kristiansand Pistol klubb ) beveger seg veldig langt vekk fra der jeg bor om sommeren :| men jeg skal se på dette

Link to comment
Share on other sites

Hei Litago,

Nå som det er fredag kveld (natt) og et par rødvinsglass reduserer hukommelsen husker jeg ikke helt hvor jeg har det hen, men vi var på to ukers juleferie i Arizona, og da kjøpte jeg et blad med en utfyllende artikkel om Colt Buntline. Send meg en epost hvis du vil ha en kopi av artikkelen.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Hei Litago,

Nå som det er fredag kveld (natt) og et par rødvinsglass reduserer hukommelsen husker jeg ikke helt hvor jeg har det hen, men vi var på to ukers juleferie i Arizona, og da kjøpte jeg et blad med en utfyllende artikkel om Colt Buntline. Send meg en epost hvis du vil ha en kopi av artikkelen.

 

Hilsen Kristoffer

Oh! nice 8) takker så mye! :mrgreen: ønsker meg til arizona jeg åsså til tombstone! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har en original Colt Buntline, sikkert laget på 1970 eller tidlig 80-tall, tror det er 12 tommer løp.

 

Enig i at det blir litt strevsomt med langt løp, men presisjonen blir topp. Treffer ekstremt godt med denne, kanskje best av alle jeg har hatt. Skyldes nok langt løp, godt avtrekk og Hornady XTP kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...