Jump to content

pris på Parker 3 bånds musket i caliber 58


Tomas

Recommended Posts

Har en Parker hale 3 bånd muskett som har gått 250 skudd, fremstår som ny med RCBS kuletang, hva kan den være verdt? Hva koster tilsvarende ny nå, om den i det hele tatt produseres lengre? HAR LAGT UT VÅPENET FOR 4500 KR NÅI MAI !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

3000kr +/-

 

Dersom det er en førstegenerasjons engelskprodusert Parker Hale laget i Birmingham er den atskillig mer verdt. De som er laget i Italia er ikke så ettertraktet. Her er litt mer informasjon om de engelske: http://www.lrml.org/parkerhale/rifles.htm

 

En nyprodusert fra Italia koster rundt 6000,- kroner. Jeg vil tro at en engelskprodusert i perfekt stand er verdt minst det samme.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk Øyvind for et utfyllende svar. Våpenet er absolutt laget av Parker Hale LTD. Birmingham England som det står på løpet. Låseblikket P - H og en krone over og 1853 Enfield. Reg nr 6556. Legger ut en annonse på dette fora, så får vi se hva folk er villig til å by!

 

Har vel også Våpenjournalen fra den gang disse introdusert dette våpenet i Norge. Husker forresten at jeg litt før jeg fikk tak i dette våpenet, kjøpte en Italiensk kopi, men leverte den tilbake temmelig kvikt da den ikke svarte til forventningene.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det produseres våpen merket slik i dag også, løp fra UK, resten av delene fra Italia, samensatt av Gibbs rifle Co og selges av Dixie gunworks (snakk om multikulturell!), og merket slik du beskriver. Ny pris ca 1000US. Kan sikkert spores vha serienr nøyaktig produsent og produsentland.

 

Bruktpriser er rare greier; kanskje får du 6000kr for den-kanskje blir den stående i en krok

 

 

edit-litt googling; serienr skulle tilsi at børsa er produsert ca 1978-79

edit2-finner også børser på nett med lik merking, serienr rundt 6500 og produksjonsår 1987, sannsynligvis pga flere produsenter/montører

Link to comment
Share on other sites

De italienskbygde er også stemplet med Parker Hale, Birmingham på pipa, så det er ikke en garanti for at den er engelsk. Om pipene virkelig er laget i England vet jeg ikke. Parker Hale-kopiene blir for øvrig laget av Euroarms, og blir markedsført av Gibbs i USA. Du kan jo sende serienummeret til info@euroarms.net og høre om de vet hvor den er laget.

 

For noen år siden hadde jeg glatt gitt 5–6000 for en engelskprodusert Parker Hale Enfield. De engelske Parker Hale-muskettene er å regne som halvoriginale – akkurat som de som skyter med dem! :D Når det er sagt så er nok en tobånds P-1858 mer ettertraktet blant konkurranseskyttere pga. raskere riflestigning og fordi baksiktet sitter lengre fremme på pipa. Jeg skyter nå med en original tobånds P-1856, og er for tiden ikke i markedet for en replika. Markedet er kanskje ikke så veldig stort for disse muskettene i Norge. Prøv også en annonse på www.marked.svartkrutt.net – der vil du sannsynligvis nå flest potensielle kjøpere.

 

Red: Ser av annonsen at den er kjøpt på 70- eller 80-tallet – da er den sannsynligvis engelsk. Kaliberet er for øvrig .577, ikke .58.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...