Jump to content

12,17x44R


Mag44

Recommended Posts

Bertram.....det der har du ikke lyst til!

Vente lenge og betale dyrt er min erfaring.

Nå fungerer jo 12 mm. hylsene fra Bertram bra, i motsetning til 8x58R-D hylsene som sprakk ganske kjapt, men..

 

Jeg kan heller sende deg 2-3 reformede .348 hylser, om du kjenner prinsippet for primitiv hjemmelading så kan du ha mye morro med de hylsene ganske lenge, helt til du går lei faktisk. :P

Link to comment
Share on other sites

Mail adressen til Bertram virket ikke så d blir vel ikke noe salg på han uansett.

Jeg har 20-30 12,17x44R hylser så jeg berger meg men skulle hatt noen til slik at jeg kunne ladet meg litt frampå.

 

Du må uansett ha tusen takk for omtanken "Stykkjunkeren" godt å vite at det finnes noen barmjertigesjeler der ute :D

 

Har sendt mail med noen små henvisninger til Federal lov til Buffalo Arms. Se om dem ikke letter litt på sløret og dytter noen hylser over Dammen ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk med noen hylser da jeg kjøpte ei 1867RB av Gudvin Skogen i Vikebygd. Vet ikke hylsepris, da jeg kjøpte som en pakke.

Kuler har jeg kjøpt av Clarry Haglund på Furnes. 135kr for 50 kuler, 35 kr for kulefett, 98kr i frakt.

Kjøpte Pyrodex av Trond på Notodden. 300kr for en halvkilo(varer nok lenge den)

Har ikke prøvd herligheten enda, men det skal skje til uken.

Det er forresten Jerognal og tråden hans om Svartskjeggen som lokket meg til dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen av 12,17x44R hylsene fra Sara, men har ikke lyktes å finne en hylseholder som passer.

De har derfor blitt liggende ubrukt i mange år.

Det er bedre å satse på omformede .348 Win hylser fordi hylsene er bedre og fordi de passer i standard .50/70 hylseholdere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brukte en utstøter fra et annet diesett til å banke ut hetta, hylseholder for 45/70 (brukte hovedsaklig 348 hylser, men hadde noen orginale? merket med Nurnberg) og holderen passa begge hylsetypene etter litt sliping,

ellers funka det og fint å "banke" dem inn med ei lita plastklubbe i rett kaliber og en liten trekloss. Satte kula inn med et godt lag fett som fikk størkne litt for kula ble satt. Brukte enstasjonspresse til å "presse" inn kula, dvs at kula gikk forsåvidt lett et lite stykke til det møtte innholdet i hylsa (krutt og bivoks), siste rest ble pressa i ei enstasjonspresse der jeg satte inn en hvilken som helst 1'er die, la imellom en liten myk trekloss for å ikke sette merker i kula. Klart til røyklegging 8)

DSC_0117.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet fullstendig uten ladepresse.

 

Hylsene utvidet seg ikke så mye at de ikke kunne kamres etter bruk.

 

Jeg målte/veide opp krutt, melkekartong, mykt kulefett, mye fett på kula så den satt ok fast i hylsa. Presset kula ned i hylsa med hånda.

 

Hetta fikk jeg ut med en dor, og ny hette satte jeg inn ved å presse hylsa ned på hetta.

 

Jeg brukte ofte runde kuler i kal 50, beregnet på munnladere, men også kjøpte LEE kuler.

 

Jeg har ikke skutt på denne måten på ca 20 år, fordi broren min arvet den gamle svenske RB-rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

try using .50alaskan 

trim em to 43.28mm caselength

and try loading the LEE REAL bullet in .50cal (measures .512 out the mold most swedish roller bores slug out at .509-.511)

i load mine using lovex DO60 smokeless and polyfill for fishtank filters 

 

load is 

reformed .50alaskan case 

22grain Lovex DO60

1grain polyfill

SPGlubed (or similar beeswabased lube) lee REAL bullet 

seated to well it only works flush with the case neck so is all too easy

 

i shoot sub minute groups at 100m with my shortened rifle (shortened to carbine specs at 46cm barrel length as pr original data from vapenverket historical pages)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...