Jump to content

Tittel endret: Kjøp av Rolling Block


jerognal

Recommended Posts

lurer på å kjøpe en slik kjekk Muskedunder.

Den er griseflott i stokken, Løpet er faktisk speilblankt og finner ikke rust på den.

Mangler framste løpsbånd og pussestokk.

En skrue i siden på kassen er dårlig hode på.

1874 mod. Pris er 3900,-

Er det en grei pris?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så da er det prutningsmonn...

Men er vel ikke lett å finne en rustrfri i dag? :shock:

Ser at prisene på private annonser er høyere når børsene er rustfrie.....

Mye rare priser. Noen skal ha opp i 5K for de.....

Gidder ikke kjøpe et rustvrak....

 

Det som tiltalte meg var at det var langt forskjefte på den, (og skjeftet var vel noe av det peneste jeg har sett)

Liker ikke de med korte forskjefter.

Jeg er ingen samler og ekspert så jeg bare spør i vei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt! Jeg ga 4500,- for en militær Husqvarna 12 mm Remington for ti år siden. Denne hadde også grei stokk og speilblankt løp. For meg var det løpet som var viktig, og presisjonen viste seg også å være god når jeg fant ut hva den likte av kuler og krutt.

 

Et løpsbånd og pussestokk får du alltids tak i senere.

Link to comment
Share on other sites

Militærriflene har helstokk, bajonettklakk, Enfield-sikte, randtenning og ingen nettskjæring. Sivile rifler og jaktombygde militærrifler har ofte halvstokk og enklere sikter.

 

Svært mange militære rolling blocker ble ombygd til sentertenning for lenge siden, og det er selvfølgelig bare en fordel om du skal skyte med den.

 

Her er min militære:

 

remington_02stor.jpg

 

Du kan ellers lese mer om de sivile variasjonene på http://www.skydevaaben.com/index.xml

Link to comment
Share on other sites

Ga 5000,- for en Kongsberg fra 1871 for noen år siden.

Børsa var i glimrende stand og original bortsett fra at det var montert et tangediopter på den i tillegg til det originale baksiktet.

Kjøpte den tvert.

Merket med sirkel rundt K´en, noe jeg har hørt er en "skytterlagsbørse".

Ang. pussestokk, mangler den fortsatt og jeg har ikke funnet noen til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke prisen er avskrekkendes og disse delene du mangler lar seg skaffe.

Har en Kv i 12.mm selv og den har også denne ringen rundt K, men det er vel ei myte at disse var skytterlags våpen.....

Har forhørt meg med en del samlere og de har også hørt denne versjonen, men ingen kan verifisere den. Eller at det var merking til det sivile markedet, ingen jeg har vært i kontakt med vet sikkert.

De gikk vel for 2 eller 3 kontroll merkinger på løpet som indikerte gode løp og at de gikk godt.

 

Men jergonal, ta kontakt med Mentor, han har sikkert noen deler du kan trenge til denne.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en Husquarna på meg.

Fikk den for 3500,- og gleder meg som en unge. :mrgreen:

Den er ikke full helstokk. Mangler det framfor nest framste løpsbånd, men løp og stokk var så bra at jeg ikke turde la vær. Jeg skal jo ha børsa for morroskyting, ikke som samlervåpen.

Da blir det å lete etter hylser og støpetang.

Har en god del bly fra 22-kuler. Det er vel brukendes til å ståpe nye kuler av?

Link to comment
Share on other sites

Havesyken river og sliter gitt :cry:

 

He-he. Men dette har du ikke tid til min kjære venn. Du har så altfor mye å gjøre (dessverre) med din kjære for tiden.

(min dypeste medfølelse). SARTE kvinnesjeler er IKKE å spøke med.. :shock:

 

Nei takke seg til noe rubust gammelt "ræl" som er vandt til nordisk klima... :mrgreen:

Herved døpt til "Svartskjeggen".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er det tid for oppdatering.

 

Jeg plukket børsa i småbiter for inspeksjon (Nå er det vel sånn ca. 5-6 deler, så ikke allværdens jobb) :wink:.

Alle deler nummerlik, og ikke en rustflekk noen sted. :mrgreen:

 

En kompis som har flere slike donerte villig et par tre patroner for testing.

Første skudd ble for sikkerhets skyld tatt med snoravtrekk. Svartskjegg er jo tross alt fra 1874, så tok ingen sjanser.

Etter mye fumling med snoren gikk første skudd uten dramatikk, bare mye koselig røyk og ild.

 

Neste skudd ble prøvd stående med fri arm mot hjortefigur på 112 mtr. Jaggu traff ikke børsa hjorten to cm utenfor ringen. Og ikke var det spesielt vanskelig å skille hullet fra 6,5 hullene heller.... :twisted: Detta var gøy gitt! :mrgreen:

Tredje skudd fikk junior æren av.

 

Hjem til umiddelbar puss og venting på hylser fra Australia og kuler fra Clarry Haglund.

Link to comment
Share on other sites

Dette var svært gledelig lesning, har fulgt med på tråden.

Gratulerer med Svartskjeggen og velkommen som svarktuttskytter!

Bra at junior vil og får være med, dere har nok mange delte gleder på banen og flere vil det bli.

Ladetips har du nok tilgang på, har du fått deg boka til Øyvind?

Lykke til med resten av svartkruttlivet. De fleste av oss oppdager at man trenger et liv eller to til for

å kunne trenge ordentlig inn i svartkruttets mystiske verden.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er i beit for hylser kan du få låne noen av meg til du får dine egne.

Slike ting har jeg på lager, dieset som passer tror jeg er lånt bort for øyeblikket, men jeg skal se om jeg har noe annet som passer. Hvor mange hylser trenger du?

Link to comment
Share on other sites

Fin skyter

Løpsbånd lager du av gamle bånd til krag. det er den letteste måten å få bånd på børsa.

Pussestokker er det værre med der kan du lete til du er blå. etter hva jeg vet er det manko på de fleste andre børsene jeg har sett "bortsett fra min egen som er nummerlik med resten"

Kan ta bilder og mål seinere i dag så du får noe å lage den etter.

 

Nå har du kommet inn i en dunkel hverdag "mye tåke" med svartkruttbørser og da må det improviseres etter beste evne.

Link to comment
Share on other sites

DA er det jaggu litt av en blåmandag her på berget.

Var på Eu med dattera sin bil og ville vise børsa for mekanikeren min, da han er ivrig jeger. Etter litt fumling og tafsing bel børsa satt oppeter bukken i vekrstedet. Når inspeksjon av bilen var ferdig ble bukken senket, med det resultat at børsa kilte seg fast loddrett under armen og det utrolig skjedde: Løpet bøyd og framtreet splintret. :cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

 

Forstvilelsen var stor.

 

Etter en rask telefon til Dr. Fossdal er det dog håp om at børsa\løpet kan gjøres skytbar igjen.

 

Forskjefte kan limes, bare jeg får fatt i skikkelig lim.

(Kanskje Hr. Raudnakke kan anbefale noe....?????) :roll:

 

Black Monday..... :(:(:(

Link to comment
Share on other sites

Hm.....

Det der var litt verre enn jeg trodde....

Her trengs det skikkelig utstyr, og det beste er nok å kontakte børsemakerveverkstedet til G-sport i Askim.

De har en skikkelig løpsretteranordning, gammel patent men svært effektiv.

Jeg har rettet en del løp, men dette var MYE og forholdsvis tynt gods i pipen.

 

men jeg har stor tro på at dette blir bra, altså!

Sprekken i treverket er veldig enkel å fikse, men vil Gandalf ta jobben er det ikke mye å lure på! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stokken er gått i posten til Raudnakke, så den blir nok god som ny igjen.

 

Men løpet, da.

 

Om noen skulle ha et bra løp liggende, så bare gi en lyd.

 

Skal ringe G-sport når jeg er i modus igjen.

Akkurat nå er alt bare jævla kjipt, så tror jeg reiser på hytta og fisker og drikker litt.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at Svartskjeggen er på bedringens vei, ihvertfall delvis.

Jeg ønsker deg og børsa god bedring i humør, pipe og skjefte.

Alt godt fra Jæger

 

Off-topic:

"Et forsøg paa at efterligne de Australske urinvaaneres jagdredsab; boomerangen, blev nylig forsøgt gjort med en 12,17x44. Hvorvidt det var vellykket vides ikke, det har til nu ikke kommet rapporter om felt vilt..."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...