Jump to content

Patron svartkrutt-hagle


KAROLINER

Recommended Posts

Nybegynner med lading av svartkrutt haglepatroner.

 

Har en RB. Husqvarna cal.16. Model12.

 

Har ladet noen skudd med Magtech messinghylser. Brukte 65 gr Swiss #3 og ca 28g blyhaggel. Som mellom legg 1/2" fiber wad fra Track of the Wolf.

Skuddene fungerte ok, med brukbart treffbilde på ca. 30m.

 

Det jeg lurer litt på er om det er en fordel med en form for smurning av wad-en. Både for å minske friksjon og for å løse kruttslamm. Kan ikke huske at det ble brukt på filt -mellomlegget i gamle dager. Men trefiber blir vel noe annet?

Samt om det kanskje passer bedre med Swiss #4, da jeg merket meg at geværet ble en smule varmt.

 

Noen gode råd fra de drevne lærdueskyttere?

 

Hilsen Newbee.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det som har fungert best for meg er å smelte delfia mat fett, som du får kjøpt i dagligvarebutikken. Dypp halve forladningen ined i fettet. Fungerer utmerket i både patron hagle og munnlader. Har skutt over hundre skudd med munnladeren uten å pusse imellom seriene,løpet har vert like rent som etter første skuddet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for råd.

 

Har selv eksperimentert litt med Spenol. Det synes å gjøre sin misjon. Men jeg har ikke skutt mye med dette enda.

Vet ikke langtidseffekt av dette i patroner som ligger ferdig ladet, over lengre tid.

Etter det jeg kan finne ut så ligger Spenol veldig høyt på pH stigen.

Kanskje det kan virke tærende på messing ?

Kommer til bake når jeg har fått prøvd ut.

 

:?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...